Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee - Tornado 417 - 1974
1428 besök totalt
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 132


Trådstartare
Okej, då har jag klantat mig och köpt ett gammalt Formel Vee objekt.

Objektet saknar hur många delar som helst, motor, hjul, rattstång, bromsar osv.

Tanken är väl att försöka få den till ett rullande objekt. Hade en tanke på att kanske nån gång kunna provköra den på Falkenbergsbanan....eller dylikt.

Som syns så är det väldigt grovt svetsat och lite ytrost på sina ställen, men jag antar att det skall vara så.

Nosen har tydligen fått sig en hyfsad smäll.
Dock är ramen hyfsat rak, det skiljer ca 1,5 mm i höjd mellan främre nedre röret och ledbultsfästena bak. Den bakre delen är lite mer sne eller romboid då diagonalstaget fått sig en törn.

Jag har grymt mycket frågor, t ex
Vilken grovlek för rattaxel?
Är det reglements-legalt att köpa trummor från vilken tillverkare som helst?
Störtbågens grova rör är 36 mm det står att den skall vara 38 i reglementet måste jag byta?

Är det nån som sitter på begagnade delar/bromsar/motor så är jag intresserad?
Finns det nån som skruvar Vee runt Falkenberg?

Nån som känner till något om bilen? Gissade bara på årtalet säljaren sa 1958 men då körde man väl inte formel Vee? Klistermärken från SSK, Halmstad och det står ett gammalt namn också men det vågar jag väl inte outa (GDPR).




_________________
Janne Ojanen
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Stilen på karossen och störtbågen tycks vara inspirerade av Hansen mk III, dvs från ca 1970-72
Fast det är ju svårt att veta om den är ombyggd eller sett ut så från början.

Ser att du redan fråga på Formel Vee Sverige så det borde väl komma svar....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 132


Trådstartare
Det verkar segt på Vee forumet

Som du säger så är formen lite åt det nyare hållet.... men den har ledbultsframvagnen...

Sen gissar jag på att den är utrikes då rören är entums dvs 25,4 mm....

Igen som har delar... Framvagnsskrot som bromscylindrar justerare, trummor, lager, sköldar osv är av intresse.

Även ett par 4,5"J15 fälgar 205/5 är intressant..

Har lyckats plocka ihop en växelspak i alla fall! liten framgång.

_________________
Janne Ojanen
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag skickade dig ett PM

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 132


Trådstartare
Tror mig ha klurat ut lite mer ang denna.

Hittade den i startlistor för SSK F1300 1974 dock inga resultat och föraren satt i en RPB redan året efter. Så denna kan inte ha vart framgångsrik.

Chassinumret var tydligen 7401 så en one off byggd -74 är väl sannolikt. Sen när jag började riva i den och efter att ha pratat med formel vee folk så inser jag att detta är egentligen ett äldre chassi än 74. Det finns popnithål och fästen för ett helt annan kaross än den som satt på. Sen hade den också den äldre framvagnen där den borde haft den med kulleder.

Har fyllt i onödiga hål och riktat några rör som sett mycket action. Ska till och byta en diagonalsträva som inte ser så frisk ut.

Sen är det till att klura ut pedalställ och stolsmontering.

_________________
Janne Ojanen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee - Tornado 417 - 1974
1428 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande