Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-07-10 Knutstorp (SSM)
<<   1, 2, 3, 4, 5
21 besök senaste veckan (28801 totalt)
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Patrik Rydh skrev:
DJ skrev:
Anders Jeppsson skrev:



En europa?
otroligt snygg i rejsskrud iaf! thumbs up


VISST!

Vems är bilen???

Fick lite inspiration nu...


Stefan Pfisters, stod något i en annan tråd om att den hade motor från en Porsche 944 Turbo som han haft innan.

Han har väl haft div kul bilar innan varav just en rätt hårig 944 som gick i GTR mm?



Någon som vet om ägaren har någon hemsida eller någon som har mer info

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



gka skrev:

Jag beundrade också 1000cc-banderollen, men vad gör Amazonerna på den egentligen?


Den förbereder si som bäst på att bli omkörd av Fiaten ser du väl?!
Efter detta kommer Saabarna att följa efter...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Bosse L skrev:
Magnus Thomé skrev:
gka skrev:
..Jag beundrade också 1000cc-banderollen, men vad gör Amazonerna på den egentligen?

Blir ifrånkörda?



Precis!!! thumbs up


Jo, såklart! och DKW:n syns inte för den är redan ett och ett halvt varv före de andra. Men jag tänkte mer på vilken klass de kör i, för inte är det 1000cc iaf...

_________________
Göran Karlsson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



I historisk racing, körs oftast flera klasser i samma heat för att få helgen att räcka till och för att få startfält som attraherar publiken.
Det innebär att vi t.ex. har ett heat för standarbilar Gr 2 upp till 1965 års modell.
Detta heat innehåller då allt från DKW och Saab, via Hundkoja, Amazoner och Cortinor till Falcon och Mustang. Dessa är sedan indelade i resp kubikklasser som 1000cc 1300cc 1600cc osv.
Så gjorde man faktiskt även när det begav sig på 60-talet. Både i SM och EM.
Blev det för många delade man upp det i kubikklasserna så gott det gick.

Numera är vi så många som insett tjusningen i att rejsa med småbilar, att vi oftast får ett eget heat för bilar upp till 1300cc.
På ett eller två års sikt kanske vi t.o.m. är så många i 1000cc Cupen att vi får ett helt eget heat.
Men då krävs nog fler än de 15-16 bilar vi har idag tycker vi själva.
Ett bra och publikvänligt racingheat får gärna innehålla minst 25-30 bilar!

Hoppas detta ger en bild av varför vi har denna blandning av bilar, som kanske kan tyckas lite udda.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



Björn Persson skrev:
Patrik Rydh skrev:
DJ skrev:
Anders Jeppsson skrev:



En europa?
otroligt snygg i rejsskrud iaf! thumbs up


VISST!

Vems är bilen???

Fick lite inspiration nu...


Stefan Pfisters, stod något i en annan tråd om att den hade motor från en Porsche 944 Turbo som han haft innan.

Han har väl haft div kul bilar innan varav just en rätt hårig 944 som gick i GTR mm?



Någon som vet om ägaren har någon hemsida eller någon som har mer info




Han heter Stefan Pfister och körde en gul 944 i GTR inan. Jag tror att han kommer från Göteborgs hållet.

Andreas Åkebrink

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Bosse L skrev:

Hoppas detta ger en bild av varför vi har denna blandning av bilar, som kanske kan tyckas lite udda.


Tack, det hjälpte.

_________________
Göran Karlsson
Citera
Team_hink_racing

Här sen Mar 2004
Inlägg: 404



gka skrev:
Jag beundrade också 1000cc-banderollen, men vad gör Amazonerna på den egentligen?

jag fattade inte vad du menade först men,det måste ju vara b10:or i den,eller om dom kör med 2 tändkablar...
Citera
Limpan
Finspång
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Dan Hovang skrev:



Kul att nån tog kort på mig när mina tändkablar smälte mot avgassytemet

_________________
Linus Sjöberg
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Volvo B10? thumbs up

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Bosse L skrev:
gka skrev:
Fina bilder! Inte hade jag en aning om att Saab 92 hade tvärställd motor. Fast det vore iof konstigt om inte Saab var först med det också...

Ingen som fick en bild under huven på DKW F12:an? Som den gick med bara 1000 cc! Hmm... det finns en DKW-modell med nästan 1200 cc... och av den gjorde de prototyper till en V6:a... En sån skulle man ha!

Jag beundrade också 1000cc-banderollen, men vad gör Amazonerna på den egentligen?


Tack! (jag håller fortfarande på att lära mig digatlfoto)
Tyvärr blev det inget foto under huven på Lars bil. synd, tänkte inte på det... Sitter en Weber 45 DCOE, vilket inte hör till vanligheterna på 2-rykare.
Den här DKW:n har med framgång jagat bl.a. Mustanger och BMW 1800 Tisa med framgång när banan varit blöt, så pigg är den onekligen! Lars hittar dessutom runt Knutstorp bättre än de flesta.

Appropå 1200 cc DKW har vi en kompis i RHK som har en extrem Gr 4 DKW F12, har för mig det sitter en vass 1200cc i den bilen. F.ö. en bil som generalagenten Philipssons lär låtit bygga till den danske föraren Palle Anker. Tyvärr omkom han i en SP1000 Coupe, som slog runt på Roskilde (har jag för mig) Bur var liksom inte påtänkt på den tiden


Har DKW:n en Weber 45:a? Läckert! Men är DKW:n verkligen homologiserad med weberförgasare?

Man förstår ju att bilen är vass eftersom Sigurd Isacson (DKW-suverän på 60-talet) fick ut hela 90 hästar med en orginal (nja?) Solex 32:a.

Fina bilder föresten thumbs up

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Jodå Dekan är homlogerad med en Weber 45:a
Visserligen gör elaka tungor gällande att tyskarna
måste mutat FIA:s representanter med några backar Warsteiner, för att det
skulle bli så på senare år....
Hur det är med den saken vet jag inte!

Appropå homologering, kommer jag annars att tänka på ett känt uttlande:
"Ford är usla på att bygga racerbilar, men suveräna på att skriva homlogeringshandlingar"

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Har nu äntligen fått tummen ur och tanka av digital kameran...

http://212.214.135.26/Galleri/bilar/motorsport/ssm_knutstorp_04

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Tack för svaret Bosse. thumbs up

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



DJ skrev:
Anders Jeppsson skrev:



En europa?
otroligt snygg i rejsskrud iaf! thumbs up


VISST!

Vems är bilen???

Fick lite inspiration nu...


Stefan Pfister som sagt och bilen ska köras i Nordic Supercars. Finns mer info här: http://www.supercar.se/?did=111953

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005
Inlägg: 99



gka skrev:
Galne skrev:
Någon som har någon info om Rx7an som körde upp sig till tredje platsen, Tommy Söderberg var det visst...


Den var inte den! Spann i starten, men sedan körde han upp sig duktigt. Jag hörde mig för på SWR-forumet om någon visste nåt. Den har iaf en pereferiportad 13B bromsad till 318 hk ihopskruvad av "Lasse Wankel", fick jag veta.


Tommy Svensson heter han och motorn var en fabriksmotor från Mazda Factory Racing på 287 hästar.

_________________
/En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41625

Forumägare
Forumägare

Shysst trådlyft 2004->2011 thumbs up Shysst med svar på frågan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eftersnack
2004-07-10 Knutstorp (SSM)
<<   1, 2, 3, 4, 5
21 besök senaste veckan (28801 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande