Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti -98 - Team Tiger Rallycross
1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (35537 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Tänkte jag skulle presentera rallycrossbilen jag skruvar på.



Kaross: BMW 318ti compact -98 med certifierad skyddsbur. Front, fram och bakskärmar, huv, och baklucka i plast. Alla täckplåtar i bilen är av kolfiber.

Framvagn: Krokström special består av E30 M3 delar, Fjädringen består av justerbara Öhlinare och justerbar knivkrängningshämmare. Styrväxeln är en M3 E30 kortad servostyrväxel.

Bakvagn: Volvo 1031 axel med 5.43 utv och SF-Diff. Axeln är en specialaxel med avlastade drivaxlar. Axeln är upphängd i fyrlänk och wattlänk. Fjädringen består av justerbara Öhlinare och justerbara knivkrängningshämmare.

Motor: BMW M3 6:a på 3218cc. Special riktigt arga kamaxlar. Topplock från M3 GT 24V, portad och med rostfria ventiler och förstärkta ventilfjädrar. Spjällhus original M3.
Underdel M3 med Ross kolvar, original vevstakar, lättad vevaxel, special svänghjul och tilton 3- skivig koppling. Allt är balanserat. Motorn är utrustad med Motec styrsystem för tändning och bränsle.

Effekt: ca 400 Hk och ca 400 Nm.

Kylning: Gunnarsson kylare med Volvo 850 turbo kylfläkt (sitter bak). Ford motorsport elvattenpump.

Bromsar: Uppstyvade Willwood bromsok med Ferodo racingbelägg. Bromsskivor, BMW Motorsport runt om.

Växellåda: Hewland 6 vxl spec. från England

Fälgar: Diverse BBS, Compomotive samt cromodora i 16 och 17".

Däck: AVON släta, skurna samt med gjutet mönster för riktigt blött före.

Prestanda: 0-100 på ca 4 sek

Toppfart: Ca 190Km/h

Vikt: 1335 Kg (Min 1190)







_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41626

Forumägare
Forumägare

Vilka bilder

_________________
Magnus Thomé
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



hemsk!
ful!

och ... alldeles alldeles underbar

jag gillar stuket på vingen

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Kanonbilder!

Hoppas det går bra i Älvsbyn nu 17-18 Juli på Evocupen.

Ska dit å glejm.

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Senaste nytt från motorbänken idag. 410 hk statiskt samt 430 hk dynamiskt med strax över 400 nm i vrid.

Nu ska dom bara stoppa tillbaka motorn i bilen samt köra 120mil hem så förhoppningsvis hinner dom hem tills tävlingen börjar med träning på fredag.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Dom där framhjulslyften på bilderna, är det pga all motorkraft eller nåt annat? Den ser ganska elak ut iaf.

Mvh
Magnus K

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



:woot: Helrått!
Känns som det är väldigt mycket funktion före form

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Dom där framhjulslyften på bilderna, är det pga all motorkraft eller nåt annat? Den ser ganska elak ut iaf.

Mvh
Magnus K


Det är väl en kombination av mycket motor och "relativt" mjuk fjädring (iallafall om man jämför med banracing)

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Asball!!! thumbs up

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Niklas Sandström skrev:
.....special svänghjul och tilton 3- skivig koppling. Allt är balanserat.


Tuff bil, kör ni något söder om Dalälven?

Har du tips om var man kan bra pris på Tilton 3-skiviga koppling?

_________________
/Klas Pihl
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Har man över 400 nm i en 3,2 liters sugmotor då har man gjort rätt få fel vid trimmningen! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Micke Holmström skrev:
Har man över 400 nm i en 3,2 liters sugmotor då har man gjort rätt få fel vid trimmningen! thumbs up thumbs up thumbs up


Säger det samma! Helt fantastiskt! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Jag är också impregnerad! thumbs up thumbs up
Hade varit kul att se bilen live, in action

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Klas NSX skrev:
Niklas Sandström skrev:
.....special svänghjul och tilton 3- skivig koppling. Allt är balanserat.

Tuff bil, kör ni något söder om Dalälven?


Nu är det inte säkert att vi kommer att köra klart SM serien då det har börjat lite dåligt, men det här är dom tävlingar som är kvar söderut iår.


14-15 Augusti    Haninge    Evocup   
28    Augusti    Tomelilla  Evocup - Final 
4-5   September  Strängnäs  SM
11-12 September  Götene     SM - Final 

Klas NSX skrev:

Har du tips om var man kan bra pris på Tilton 3-skiviga koppling?


Vi fick tag på en lätt beggad tryckplatta hos Khöler så det var bara att köpa till en mittenlamell då vi sen tidigare hade en två skivig tilton. Men vem som har bra pris vet jag inte riktigt.


Fick även rapport idag att insugsljudet inte var att leka med nu thumbs up tyckte den lät bra innan så det ska bli spännande att höra den på riktigt (mobiltelefonen gjorde den nog inte rättvis )

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Tomelilla 28/8 det är ju bara 6-7 mil från där jag bor, 5 minuters bilväg mao!
Nåja

nästan iaf
Det ska vi nog kunna klämma in i kalendern.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Uppstyvade Willwood bromsok ??? har hört talas om det innan vad gör man då???
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Bert Svensson skrev:
Uppstyvade Willwood bromsok ??? har hört talas om det innan vad gör man då???


Det är inte värre än att sprintarna som håller klossarna är utbytta mot gängstång med muttrar som håller okhalvorna på plats så dom inte kan röra sig. Willwood oken har annars lite problem med att dom flexar isär i ytterkant vid kraftig belastning.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
En ny bild på bilen, nya huven blev lite tunn


Men säg den lycka som varar, vi trodde att botten var nådd och det skulle börja gå bättre. Då händer detta i C-finalen.

Båda insugsventilerna på treans cylinder är knäckta.


Treans kolv ser inte fin ut.


Såhär ser resten av kolvarna ut, balkbrott på alla sex. Tydligen var det för lite gods mellan ventilurtagen och övre kompressionsringen. >


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
dexton
Södertälje
Här sen Aug 2004
Inlägg: 5



Niklas Sandström skrev:

Men säg den lycka som varar, vi trodde att botten var nådd och det skulle börja gå bättre. Då händer detta i C-finalen.

Båda insugsventilerna på treans cylinder är knäckta.



i egenskap av (nybliven) 318ti-ägare så lider jag med dig, blir lite "lätta" reparationer av den motorn

_________________
Johan Sahlin
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
En uppdatering såhär i lågsäsong.

Som vanligt såg den lite medtagen ut efter sista tävlingen


Vi var ju tvugna att kolla varför motorn höll ihop dom sista tävlingarna



Karossen är rensad för byte av lite plåt samt två krokiga ramsnokar, den ser ut lite naken utan plasten på.


Sen ska vi byta vevlagrena och täta motorn som läckte som ett såll på slutet, på med lite ny plast och sedan ska den vara redo för isracing premiär om drygt två månader.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



Hur länge kör man med en kaross innan man byter? Jag menar den består väl ganska snart av mer svetstråd än ren plåt?


Kan du inte filma lite på isracingen sedan? Vore skoj att se race med långnabbar.. Har liksom missat den typen av körning men är väldigt nyfiken!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti -98 - Team Tiger Rallycross
1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (35537 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande