Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 DKG 2011 (Ringtool) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 37 besök senaste veckan (37497 totalt) |
Hej!
Nu var dags för ett nytt bygge. Jag lovade mig själv efter förra projektet (som jag sålde i december) att jag inte skulle ha någon ny busbil på ett tag. Men här står jag tre månader senare och har köpt min drömbil. Bilen i fråga är en fullsmetad M3 e92 med DKG. Svart helskinn, stora navigatorn, harman/kardon ljudsystem, Taklucka(TYVÄRR), etc. Bilen skall byggas om till en Ringtool/Trackday bil. Kommer även att användas på gatan. Det är en USA-import med 100% dokumentation på allt, tokfint skick. Från början var bilen bmw interlagos blue men nu folierad till "frozen Blue" av förra ägaren. Tänkte behålla folien för i år. Det skyddar lite mot stenskott. Nästa år skall den av. Förra ägaren fick motorhaveri på bilen förra året så BMW mölndal har satt i en fabriksny maskin och allt runt omkring. Bilen har nu rullat 6900mil. Lite planer: KW Clubsport 2-way (Beställt) Recaro Pole Position stolar (Beställt) Gt4 Splitter(Beställt) Bromskyl(Beställt) Pagid gula(Beställt) Stålomspunna bromsslangar(Beställt) Gts map på låda Bort med alla kattar, ersättas med 200cell racekattar M-performance ratt SCHROTH 6-punkts bälten.(Beställt) 2Forge 18x10"(Beställt) Nankang AR-1 265/35-R18 R-däck(Beställt) Pinnbult(Beställt) Detta är det som är beställt än så länge. Vi får se hur mycket jag hinner med. Första trackdayen 9e april på rudskogen. Sen är det en vecka på ringen i april. _________________ Simon Jannerberg https://instagram.com/simonjanne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||||||||
Ja vi får väl hoppas det, vad jag har hört borde detta bli ett vinnande koncept _________________ Simon Jannerberg https://instagram.com/simonjanne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||||||||
Tackar! Det förstår jag, mycket trevlig kärra. Hmmm, vad skall du ha för vingen? _________________ Simon Jannerberg https://instagram.com/simonjanne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||||||||
Igår beställdes även fälgar och däck!
Det blev Nankang AR-1 265/35 R18 och 2Forge ZF1 18X10" runt om _________________ Simon Jannerberg https://instagram.com/simonjanne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||||||||
Håll i hatten, dom är extremt prisvärda. 10500kr för 4st ! Dom väger 8,95kg i 18x10". Min far åkte exakt likadana på sin M2 förra säsongen och är jättenöjd så jag tog likadana https://www.demon-tweeks.co.uk/perfo Såhär såg dom ut på hans bil, Kolla in den förövrigt. Den är hyffsat ombyggd nu https://www.instagram.com/rennsports _________________ Simon Jannerberg https://instagram.com/simonjanne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||||||||
Ingen fara, ja det tyckte jag med
Tack Vi får hoppas på det
Kul, tack
Vad jag har lyckats läsa mig till skall den inte slira lika mycket på höga rpm, bli rappare i växlingarna och vara lite mer utarbetad. Detta är ifrån M3post.com. Jag har också läst på andra ställen at den slirar mindre när man skall iväg och funkar lite mer som dom nya "DCT" lådorna. My first impressions are that the software update fixed the issues that the stock software suffered from. Perhaps others may or may not have found these issues annoying, but the original software was slightly jerky/clunky when downshifting coming to a stop. The GTS software has smoothed this issue out. Additionally, the gear engagement after selection occurs quicker than before i.e. selecting reverse there is no lag. Pushing over once on the shifter now engages D2 instead of S3. So two nudges will engage manual mode, and yes, it does remember your S setting from the previous time. So if you like to always have it in S5 like I do, it will keep that setting instead of defaulting to S3 like before. D mode seems to always default to D2 when restarting the car however. There might be an option to change this in the iDrive, but I haven't looked yet. The biggest difference is certainly the clutch speed at high RPMs. Stock software always seemed to slip the clutch a bit the higher up in the RPMs you were. It almost seemed like the DCT would shift/engage faster when short shifting at 5500RPMs rather than when winding it out to redline. Now with the GTS software, it shifts faster than before. No more noticeable clutch slip up top, it just grabs and goes. _________________ Simon Jannerberg https://instagram.com/simonjanne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||||||||
Här står den i värmen och inväntar delar.
Än så länge har belägg, bromsslangar, stolsundereden och lite andra gjerer kommit. Splittern skall komma första veckan i april så den är jag lite nervös om den hinner dyka upp innan Rudskogen Resten bör komma i nästa vecka eller veckan därpå _________________ Simon Jannerberg https://instagram.com/simonjanne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||||||||
Hej!
Igår kom mina nya stolar, självklart monterades dessa direkt Det var lite småpill med att borra om skenor och allt men resultatet blev svinbra. Jag slapp göra plattjärn och sådant och fick stolen monterat väldigt lågt, vilket är najs. En fråga! Nu lyser ju airbag lampan i och med att originalstolarna är utplockade. Man kan ju sätta ett motstånd rätt i kontakten i bilen för att lura den att allt är ok. Men har inte lyckats att läsa mig till vad det skall vara? Har läst både 2,2 ohm och 3,3.. Om någon vet så hojta till! _________________ Simon Jannerberg https://instagram.com/simonjanne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||||||||
Missat att du frågat om båge Nej blir ingen bur i år. Skall även rulla en del på gatan så blir lite osmidigt Även om man kanske skall ha det egentligen _________________ Simon Jannerberg https://instagram.com/simonjanne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||||||||
Det finns två sätt att hantera detta: -Det riktiga sättet är att programmera bort airbags i stolarna (med INPA?) -Andra sättet är motstånd/jumpers. Det borde finns färdiga att köpa, eller sök på amerikanska forum. MEN, om lampan redan lyser tror jag ändå att du måste nolla den med dator efter att du monterat dit motståndet. Även om du skulle sätta dit original-stolarna nu så tror jag inte lampan skulle slockna. En annan sak att tänka på: Bältessträckaren behöver vara inkopplad (det har du säkert redan fixat) och passagerarstolen har en sensormatta som också kan programmeras bort/simuleras. Jag har själv gjort ett lite försök med programmering förra året men lyckades inte riktigt då. Tänker väl att ge mig på det igen på något sätt om tiden räcker till. Rapportera gärna din lösning i tråden, alltid bra att dela info om sådant här. I övrigt, härlig bil! Börjar följa nu _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||
Härligt projekt och tjusig bil! Snygg färg! Är der en Bmw färg eller har man moddat i efterhand?
På E46an har jag 2.2ohms motstånd. Men det finns cancellors med färdiga kontakter att köpa på t ex eBay. Lite smidigare. På min bil är det egentligen bara sensormattan på passagerarsidan som behöver nollas. Har flyttat med bältessträckarna till recaro stolarna. Har lampan väl tänts måste den nollas genom t ex DIS. |
||||||||
Jag läste även mig till att man inte har sensormattan i stolen så löser inte airbag på passagerarsidan Det är ju inte bra, Det låter nästan som att hitta någon som kan koda borde vara det bästa. Bältesträckare är på plats Då kanske man kan koda så att passagerarairbag alltid löser eller så att sensormattan alltid tror att det sitter någon där. Det skall jag göra, tack för info _________________ Simon Jannerberg https://instagram.com/simonjanne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||||||||
Precis, man vill ju ändå att airbags ska fungera så det är lite lurigt med sensormattan. Jag vet inte exakt hur man bör ställa in det, men om du simulerar att det alltid sitter någon där så kommer du vara tvungen att sätta fast säkerhetsbältet på passagerarstolen även om ingen sitter där, annars börjar den jäveln att plinga istället... Men det kanske man kodar bort _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 DKG 2011 (Ringtool) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 37 besök senaste veckan (37497 totalt) |