Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Miata - bara i Roadsport C?
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (27258 totalt)
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



andersh skrev:

Det har gått utför med C klassen . Överladdat och kit-cars har förstört den jämnhet som fanns tidigare. På få år har deltagarantalet halverats. Det är inte kul att köra med B klassen och betala dyrt för att gå och vänta på att köra.

Den sista ändringen, med sänkning av viktgränsen (genom att r däckstillägget försvann okompenserat) och obesiktningsbara vingar gör att bilar typ Miata och min gamla Lancia inte längre kan hävda sig. Varför lätta Miator eller byta motorer? Det blir bara kostsamt och bilarna blir oanvändbara.

Verka istället för att få Miatorna så jämna som möjligt, ha en egen cup eller något. Så kan reglementet framöver förhoppningsvis ändras åt rätt håll så att fler märken kan vara med.

De som vill tävla på "riktigt" allvar ska köra enhetsklasser och inte förstöra för oss som vill ha kul utan att bli ruinerade.


Då tycker jag att du skall ventilera ditt missnöje över ett luddigt och svagt reglemente hos ansvariga istället för att försöka rycka loss min vinge nästa gång. Bilutvecklingen går framåt och det behövs moddningar för att ha nån chans att hänga med tex en Lotus Elise. Vi betalar med effekttillägg för våra vingar och har svårt att se varför vi som gillar att bygga om och skruva med bilarna alltid blir påhoppade på MGCCs klubbtävligar.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
FSN skrev:
andersh skrev:

Det har gått utför med C klassen . Överladdat och kit-cars har förstört den jämnhet som fanns tidigare. På få år har deltagarantalet halverats. Det är inte kul att köra med B klassen och betala dyrt för att gå och vänta på att köra.

Den sista ändringen, med sänkning av viktgränsen (genom att r däckstillägget försvann okompenserat) och obesiktningsbara vingar gör att bilar typ Miata och min gamla Lancia inte längre kan hävda sig. Varför lätta Miator eller byta motorer? Det blir bara kostsamt och bilarna blir oanvändbara.

Verka istället för att få Miatorna så jämna som möjligt, ha en egen cup eller något. Så kan reglementet framöver förhoppningsvis ändras åt rätt håll så att fler märken kan vara med.

De som vill tävla på "riktigt" allvar ska köra enhetsklasser och inte förstöra för oss som vill ha kul utan att bli ruinerade.


Då tycker jag att du skall ventilera ditt missnöje över ett luddigt och svagt reglemente hos ansvariga istället för att försöka rycka loss min vinge nästa gång. Bilutvecklingen går framåt och det behövs moddningar för att ha nån chans att hänga med tex en Lotus Elise. Vi betalar med effekttillägg för våra vingar och har svårt att se varför vi som gillar att bygga om och skruva med bilarna alltid blir påhoppade på MGCCs klubbtävligar.


Jag respekterar bådas åsikter, men var vänliga och gör inte den här tråden till ännu en reglementsdiskussion. Det vore kul om tråden kunde fyllas på efter hand med sånt som har med miata och racing att göra.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jag respekterar bådas åsikter, men var vänliga och gör inte den här tråden till ännu en reglementsdiskussion. Det vore kul om tråden kunde fyllas på efter hand med sånt som har med miata och racing att göra.


Helt rätt!! Inte min menig att sabba din Miata tråd..... Sorry.


Miata fråga: Kanske har varit uppe innan men det finns ju trevliga turbokit till Miatan som borde ge runt 210-220hk. Det måste finnas nån som har tävlat med turbokonverterad Miata nångång??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
FSN skrev:
Inte min menig att sabba din Miata tråd..... Sorry.

Ingen fara.

FSN skrev:

Miata fråga: Kanske har varit uppe innan men det finns ju trevliga turbokit till Miatan som borde ge runt 210-220hk. Det måste finnas nån som har tävlat med turbokonverterad Miata nångång??

Här hemma verkar det inte så, eller? I USA förekommer det däremot; bl a FM tävlar ju med sin "track dog"; där snackar vi mer än 220 hk.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Tror du att en Spec Miata skulle kunna användas i Roadsport C?
Jag vet inte riktigt hur mycket som är modifierat på dem.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Joakim Winkler skrev:
Tror du att en Spec Miata skulle kunna användas i Roadsport C?
Jag vet inte riktigt hur mycket som är modifierat på dem.
Mycket! Färdiga Specmiator verkar gå för ca $15' och det säger väl en del (dessa brukar vara använda dessutom). Burarna är ganska omfattande där man ofta lägger ut buren i dörren (som rensas på innehåll) för att få lite bättre plats.

Största problemet är nog att få den reggad/besiktad för gatbruk (som ju är ett krav för roadsport).

http://www.motorsports-exchange.com/Blue_Thunder_Build.htm
http://www.phillipsraceprep.com/sm.html


Edit: Fel gissat. Billigare Nygjorda Specmiator går för $9k enligt http://www.specmiata.com/classifieds/mostviewed.php
Men jag tror fortfarande att det skulle vara petigt att få dem registrerade (gissning, det känns svårt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Josen skrev:
Citat:
Vill man vara med och tävla är det bara att anmäla sig i Roadsportklassen som vanligt


Jo men då krävs det väl att bilen har en vagns-bok, rätt personlig säkerhets utrustning mm. Vilket ger en högre ingångs-tröskel för folk att vara med. Du tror inte att det skulle funka att få åka med Roadsportklassen fast med Clubmans formula regel-nivå med miator ?

Vad kostar det att köra en Roadsport-tävling ?
Är det SSK som står för att arrangera Sportvagnsmästerskapet ?

/Joachim


På MGCC:s diskussionskväll var frågan uppe om att fler MGCC medlemmar borde ta chansen att köra "vår egen" SSM. Det sades dock tydligt att då är det strikt Clubmen's Formula som gäller. Dvs vagnbok och reglementsenligt skyddsutrustning. Den mjukare linjen kan hållas i KM men ska man åka deltävlingar i Sportvagnsmästerskapet kan man inte göra några avsteg från detta.

//Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



OK då vill jag bara förtydliga

Citat:

Reglemente för MGCC:s klubbmästerskap

Roadsport A - enligt Clubmen's formula
Roadsport B - enligt Clubmen's formula
Roadsport C - enligt Clubmen's formula
Historic- Bilar tillverkade t.o.m. 1965. ID-handling krävs ej, däremot måste bilarna vara tidsenliga.
RS-Modsport o.Racersport 1800.

Licens
Giltig licens ska uppvisas vid anmälan. Engångslicens utfärdas endast då "Prova på bilsport" arrangeras.

Vagnbok
Krävs ej.



Clubmen's formula innebär det Vagnbok ? och MGCC:s klubbmästerskap gör avsteg från det ?


Citat:

Den mjukare linjen kan hållas i KM men ska man åka deltävlingar i ...

Kommer den att hålla nästa år ?

Det kanske inte är så svårt att fixa en vagnbok egentligen, för min del så är det helt OK.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Vagnboken är knappast något problem egentligen (godkänd båge, strömbrytare, dragöglor, stol+bälte...) men det är väl även lägre krav på personlig utrustning i KM.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Wankelsport skrev:
Vagnboken är knappast något problem egentligen (godkänd båge, strömbrytare, dragöglor, stol+bälte...) men det är väl även lägre krav på personlig utrustning i KM.


Hela KM serien på 5 tävlingar kostar 1500kr i startavgift. Vagnbok kostar 1500kr. Plötsligt blev det dubbelt så dyrt (vilket inte är helt sant men det känns nog så för många). Det är ett problem......

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Visst är det så Fredrik, jag syftade bara på jobbet att göra det. Dock är kostnaden för att inköpa komplett ny skyddsutrustning (om man inte har sån) betydligt högre än 1500 kr.

Bra definition för övrigt, 1500 kr/säsong är verkligen inte så dyrt men många verkar tycka det. Däremot kan de glatt betala 10-tusentals kronor för att öka effekten i bilen med någon enstaka hästkraft (eller montera fräcka spoilerkit).

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Nu har jag fått artikelserien från Automobil av Eddie thumbs up
Den enda artikeln jag saknar är den i nummer 8 av Automobil 1994, så om någon har den kan ni väl PMa mig

Nä, nu ska här läsas
Hardtop från USA vägde 4 kg

Återkommer...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
TII
Oslo
Här sen Maj 2005
Inlägg: 8



Hei, ser at dere efterlyser den gamle Automobil Miataen Mathias Persson och Claes Trozelli körde.
Den eier jag nu och har körd den i Roadsport C i Norge och også i år två ganger i Sverige. Har også körd autocourse med den. Bilen er mycket bra och vinner stort sett alltid sin klass i Norge.
I Sverige har jag varit lite uheldig. Jag startade på Knutstorp i år og var helt oppe på 4de plass i B med den men körde til slutt av efter rakan. Inte bare en men två gånger. Var lite för skoj och ligge så langt upp i feltet. Andre gången i Sverige lå jeg och knivet om forste plassen i C på Falkenberg efter en Catherham men ble påkörd av en annan B Catherham när jag skulle köra forbi honom. Fikk berget 2 plassen men jag hadde godt koll på Catherhamen så det var synd det endte sånn. Så som dere ser er den fortsatt rask.
Driver nå å setter inn en Mazda GTX motor i den som med storre IC och storre eksos vil gi ca 190 HK och ca 280 NM. Då blir det B bil. Setter også på storre dekk och spoilers.Har også en GTR motor liggende som gir opp i ca 340 HK/500 NM men provar GTX motoren forst for at se om girkasse och diff pallar.
Satser på et par lop i Sverige også i år så kanskje vi syns.
Er tacksam för all info om bilen och spesielt om innstellninger bilen hadde i Sverige den tiden det begav seg.

Mvh

88C

_________________
knut arne sjolie
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



TII vi vill se dej på svenska banor!

/Jonas

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
malundin
Nynäshamn
Här sen Aug 2005
Inlägg: 27



Jag har tagit del av tråden och blivit intresserad eftersom jag nyligen förvärvat en räser-miata med historik. Det är Tony Rings gamla räser som jag köpt av Lasse Fredriksson i Sigtuna. Han hade i sin tur köpt bilen 1999 av Tony Ring. Bilen är i raceskick och jag kommer att köra första gången på Sturup den 24 september med Miataklubben. När jag sedan blir modig ska jag försöka mig på Roadsport C, om det inte kommer ett särskilt Miata-mästerskap.

Som jag bor i Stockholm är jag lite avundsjuk på MGCCs klubbmästerskap. Det blir tyvärr lite långa resor för att delta i en sådan serie när man har dryga femtio mil enkel resa till Knutstorp.

Kul att du, Dennis Kullman, intresserar dig för historiken för Miatorna i Sverige. Hoppas jag lyckats bidra med lite info som kan vara användbart.

Vi ses på banmötena i Miataklubben.
Mats.

_________________
Mats Lundin
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Ex Thomas Hall's racemiata är till salu och åtminstone en rejsian är sugen, så om någon vet mer om bilens historia - t ex om kraschen på Falkenberg och hur det egentligen gick till när bilen reparerades efter det - så skriv här eller hör av er till mig.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Hej Dennis!
Hoppas armarna har läkt färdigt snart?

Jag ska försöka få tag på Lars Färnevik på jobbet imorgon.
Återkommer med info...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
TPR skrev:
Hej Dennis!
Hoppas armarna har läkt färdigt snart?

Jag ska försöka få tag på Lars Färnevik på jobbet imorgon.
Återkommer med info...


Hej Thomas,
jo armarna fungerar hyfsat nu; lite skeva är de ju förstås, men man kan inte få allt.
Ser med spänning fram mot lite ny info.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Nu har jag lyckats få tag på Lars Färnevik (var på skidresa) och fått svar på en del frågor.

Efter kraschen på Falkenberg så letade Hall & Co mycket riktigt upp en Miata som var smälld i andra änden och svetsade ihop till en bil.
om jag tolkade det hela rätt så hade de vid samma tillfälle byggt en helbur för att öka styvheten (kan dock ha skett senare...).
Bilen rullades alltså aldrig utan smällde fram eller bak ordentligt.
Rolf Nilsson har berättat att han hade kört bilen både före och efter kraschen och han intygade att det var mycket bra gjort, ingen märkbar skillnad. Även Lars sa att han aldrig hade kännt några negativa effekter. thumbs up
Edit: Enligt uppgift vann Thomas Hall Roadsport C med denna bilen efter ihopfogandet, så den verkade funka bra då iaf...

Angående överhettningsproblemen uppstod de när de försökte köra plasthuven utan luftintag och istället använda fläktar för att suga in luft...
Bakdiffen rasade pga överhettning av oljan, byttes mot ny diff och bättre olja.
Motorn är enbart "chippad", högre varvstopp, och insug + avgas.
Troligen finns det ej rullbälten i bilen så det kan bli problem att besiktiga den som den står...
Dessutom var synkringarna dåliga redan för 6 år sedan.
Chassit var Spax Trakspax, ställbara, även ride height.
Glömde fråga om krängare...

Bilen kördes i ERF tom -00 och sedan i Roadsport, osäker hur länge.
Hamnade sedan i Halmstad hos en handlare som sedan sålde den till Peter i Malmö.
Han har tydligen kört en del Roadsport tävlingar eller möjligen MGCC KM...
Ingen som har sett bilen där?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



TPR skrev:
Han har tydligen kört en del Roadsport tävlingar eller möjligen MGCC KM...
Ingen som har sett bilen där?


Hittade en bild från backtävlingen i Minnesberg från 2003. Det är denna bilen antar jag?



Edit: hittade några till. Den första bilden är tagen av Bengt Metz och resten av Anders Hofverberg.






_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Tack Thomas och Patrik!
Ännu ett par bitar till pusslet. thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Allmänt banåkaforum
Miata - bara i Roadsport C?
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (27258 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande