Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 -95
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök idag (52097 totalt)
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Så, då delarna börjar hopa sig i garaget är det väl lika bra att börja fylla på så jag orkar börja meka nån gång. Jag hade letat en "billig" 993 med rätt skick på motor och bra servicehistorik, miltal inte fullt så viktigt. Nere hos en viss bilhandlare på Södermalm stod så till slut den röde och blänkte, här var det inte långt till beslut.... Bilen har nu varit i min ägo sedan mars -03.

Bilen är en 993 C2 från 1995, som är modifierad med:

- techart avgassystem
- techart chip (troligtvis? Porsche Center muttrade om det sist)
ovanstående ger nog inte särskilt många hk, men det låter som 50 kusar till!
- sparco evo förarstol och passagerarstol
- gemballa extravinge på bakvingen
- Bilstein PSS-9 coilovers monterade och inställda
- div aludetaljer i kupén, ni vet, bling-bling gör att det går fortare....
- 17" CUP1-kopior med Toyo R888 (svängdäcken)
- 18" turbo look med Pirelli Assimetrico (blinghjulen)
- PFC-97 bromsbelägg
- stålspunna slangar fram, har "inte hunnit" byta bak (ligger i garaget )
- Heigo störtbåge / halvbur
- 4p monterat, jobbar på att klura till en pinne under stolen så jag kan fästa grenbandet oxo
- ratt monterad o klar

Bilen väger med 1/4 tank och 75kg förare 1438,5kg, det finns nog lite kg att tjäna in - men jag vill gärna ha AC och hygglig dunka-dunka på väg ned till banmöten.

och så de obligatoriska bilderna:


det är alltså den röda i förgrunden det handlar om


på grönbete


stolens utsida


precis tillbaks från service!

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Anders,

Jag håller ev. på att låta tillverka en iskruvningshalvbur, hade du varit sugen på en???? (dum fråga).

Tanken var att göra en med tvärsträvor, kardantunnelsträvor (motsvarande Heigos stora halvbur).

De som skull e göra bågen/halvburen svetsar i normala fall bara alu till flygindustrin och deras svetsar är det absolut porrigaste jag sett, de saknar helt motsycke.

Ett alternativ är faktiskt att göra bågen i ALU. Den är ju inte Roadsportgodkänd då men funkar för MGCC körningar.

Pris=okänt, men förhoppningsvis billigare än Heigo (8000:-, direkt hos Heigo)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Jag sugen? Har påven ful hatt?

Bur blir det största steget efter PSS-9! Jag är intresserad om priset är det rätta! Alternativet blir att beställa ngn form av stålbur senare i vinter när bilen får sova i garaget - det är mycket som är inplanerat då... Huruvida buren är godkänd för olika klasser har jag inte tagit ställning till. Jag vill känna mig säker i stol och 4/6p när jag kör.

Hjulvinklar kan man fundera över hur mycket som helst, här är mina (åtminstone var de så här tidigare i våras):

VF
Camber -1.8
Toe 0.5 ut
Vikt 298,5

HF
Camber -1.8
Toe 0.5 ut
Vikt 266,0


VB
Camber -2
Toe 1,5 in
Vikt 430,5

HB
Camber -2
Toe 1.5 in
Vikt 443,5

Som ni ser "står" bilen lite hårdare VF - HB, anledningen är (om jag minns rätt nu) att fjädrarna på vä sida var lite lägre av ngn anledning - endast dämparna fram är justerbara, alltså fick VF bära lite mer vikt. Efter inställningen upplever jag bilen som lite piggare vid turn-in. Den plogar dock duktigt med 17" (jag skyller hårt på däcken!). Ska bli jäkligt spännande att se vad PSS-9 gör! Största problemet just nu är att 18"arna väljer att ta i både vänster och höger fram (detta sker endast på slalom, men det är ju det som räknas, eller hur?). Ev sätter jag kanske bilen något högre för att slippa det problemet.

Piggar upp inlägget med lite bilder igen (kan man ha för många bilder på sin bil? Är jag konstig? )





I gott sällskap på väg hem från Mantorp - känner ni igen bilen till höger?

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Frisk skrev:

I gott sällskap på väg hem från Mantorp - känner ni igen bilen till höger?


Staffan!

Bilen till vänster förefaller förarlöst vara på väg upp på gräsmattan i 40-50 km/h!


Vingen är ju uppfälld, den fäller väl ner sig själv vid 40-50 om man inte råkar tvinga den att vara uppe....

_________________
Pär Hylander
Citera
Patrik S
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 120



Faktum är att bilen till vänster faktiskt står still
Minns ej men det kan vara så att jag manuellt fällt upp spoilern och då stannar den uppe även när man stannar.
För övrigt går spoilern normalt inte ned förräns vid 20 km/h. Men det borde ju du veta Pär som har en liknande bil.......

Anders,
Mycket kul att det nu blir PSS9 på din bil. Det skall bli mycket intressant att meka & se skillnaden med det nya chassit

_________________
Patrik Selestam
Porsche
993 C2 1994 (igen)
ex-996 C4S 2003
ex-993 C2 1994
ex-964 RS 1992
ex-964 TURBO 1991
ex-911 SC 1978
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Hi Anders.

Nice car and fast colour
Can you give a rough idea of what you paid for the PSS9 ?
Looking forward to seeing you at the track.

Cheers.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Hallo Vincent,

priser på PSS-9 varierar mycket - utomlands verkar www.carnewal.com vara bästa stället. I Sverige kostar de så plånboken blöder... jag gav ca 1640 euro plus lite annat plus belgisk moms, dvs kring 18 lock för grejorna hemma med frakt. Inte illa - jag ångrar bara att jag inte hade råd i vintras!

Blir antagligen inga banträffar för mig i år, mest pga potentiellt försäkringstrassel om något händer (LF), lite pga dåligt med tid slalom däremot blir det mycket av

Patrik: FedEx ringde imorse, självklart var jag borta hela dagen från kontoret, men imorgon kommer grejorna!!! Under veckan ska bilen upp på bockar och "det stora meket" börja. Du kan lika gärna förvarna Fia om att hon inte kommer att se dig mycket på ett tag... Jag postar bilder imorgon samt första intrycket! (som lär vara thumbs up )

EDIT: verkar inte som att eurosymbolen kommer upp korrekt? _

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349



Jäkligt nice bil asså !!!!!!!!!

läste ja fel ,eller bara yrar ja . går de köpa hiego bur för 8000 ?

ha de göt

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Anders Frisk skrev:
Patrik: FedEx ringde imorse, självklart var jag borta hela dagen från kontoret, men imorgon kommer grejorna!!! Under veckan ska bilen upp på bockar och "det stora meket" börja. Du kan lika gärna förvarna Fia om att hon inte kommer att se dig mycket på ett tag... Jag postar bilder imorgon samt första intrycket! (som lär vara thumbs up )


Kan lova att du kommer märka att bilen blir mycket mer som den ska va när du fått på grejerna!
Förutsatt att du ställer in hjulvinklarna och monterar allt rätt...

_________________
/ Jocke
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jannis skrev:
Jäkligt nice bil asså !!!!!!!!!

läste ja fel ,eller bara yrar ja . går de köpa hiego bur för 8000 ?

ha de göt


Sk. halvbur, dvs båge+extra stag enl. PCSR reglementet.

www.heigo.de

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
grejorna ligger i fars garage (han har mycket bättre plats!), men han har sin vana trogen fyllt hela golvet med bråte... Gick med andra ord inte ens att lägga ut grejorna för lite flås-o-flämt-fotning, illa, men efter helgen borde det bli mer plats. Planerar att fota så jag hoppas att det går att visa lite bilder allteftersom. Funderar på att byta bromsslangarna bak direkt samt fixa den där j-a kopplingspedalen som småkärvar ibland, får se hur mycket jag orkar...

Tips på verkstad som:
- har sommaröppet nästa vecka
- är bra på 993 4-hjulsinställning
- ligger i Stockholm
- och som ger mig bra pris

mottages gärna och med glädje

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Fotbollsdomare Anders Frisk?

Snygg bil! thumbs up Hoppas du hinner köra lite bana iallafall, det är ju det bilarna är gjorda för

_________________
Rachid Rachid
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Rash skrev:
Fotbollsdomare Anders Frisk?

Snygg bil! Hoppas du hinner köra lite bana iallafall, det är ju det bilarna är gjorda för


Rash: du är inte den första som gör den missen, jag blev för ett par år sedan tillfrågad om intervju med någon sydamerikansk tidning, kanske skulle åkt dit på deras bekostnad....
Banåka blir det nog nästa år igen! slalom räcker långt det med, eller hur?

Joakim Bonér skrev:
Kan lova att du kommer märka att bilen blir mycket mer som den ska va när du fått på grejerna!
Förutsatt att du ställer in hjulvinklarna och monterar allt rätt...

japp, nu ska jag börja jaga tider på slalom! thumbs up huruvida jag monterar grejorna rätt återstår att se...

Jannis skrev:

Jäkligt nice bil asså !!!!!!!!!

tack, hur går det med den gule då? Märkte du bättre ljud av nya luftburken? Jag lånade Patriks burk, hörde inte ett smack mer över Techartvrålet...

Lunchen idag blir nog lång, märkte att jag behöver "komplettera verktygen lite"... Hm. Nån som vet var man kan få tag på eller låna såna här?

Alternativet att justera grejorna med mejsel och hammare känns inte lika kul... Ska kolla runt lite på lunchen, alternativet blir väl att åka till verkstäder och böna och be...

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Hej

Kolla med någon välsorterad järnhandel jag köpte mina "skruvapåfjäderbensverktyg" där

Lycka till med meckandet

_________________
Jan Ekehage
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349



det går bra väntar nu på massa småplock som ska komma hem lagom till efter semestern!

ja de blev betydligt mer insugsljud , sen tyckte ja den blev rappare på gasen oxo ,lite vassare liksom

ha de ,

hur fan quoteár man ?

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
Jannis skrev:
hur fan quoteár man ?


Citera till höger ovanför inlägget, alt svara, markera texten du vill citera/quotea och tryck .... just det, Quote

hm, då kanske jag skulle orka borra mitt insug då. Rappare gas gör ju typ ingenting

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Anders Frisk skrev:
Jannis skrev:
hur fan quoteár man ?


Citera till höger ovanför inlägget, alt svara, markera texten du vill citera/quotea och tryck .... just det, Quote

hm, då kanske jag skulle orka borra mitt insug då. Rappare gas gör ju typ ingenting


Ett sportfilter hjälper också till, helt klart annan gasrespons.

Jag tror jag har ett papper på vilka hjulvinklar jag körde med någonstans. Jag tog nästa 993 RS värden och petade till dem lite.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
så, bilen uppallad och meket påbörjat.

grejorna:



Började dra i fjäderbenstoppen, o j-ar vad den sitter! om någon har kloka tips (förutom "ta i mer", det tänker jag börja med imorgon eftermiddag ) är jag tacksam, den ser ut enligt bilden nedan...

Någon DIY-instruktion tycker att man kan hålla i toppen på benet, under skärmen, med en typ rörtång istf den lite räkiga 7mm insexnyckeln, jag vet inte, men jädrars vad det sitter alltså. Fortsättning följer - målet är att ha bilen på hjul igen innan helgen (lycka till...)

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349



Tja , fan nu blev man ju sugen på att mecka dit nya dämpare ....

ser jäkligt nice ut , va e de för pris på prylarna

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Anders Frisk skrev:
kopplingspedalen som småkärvar ibland, får se hur mycket jag orkar...



Lycka till......


....och ring mig genast om du lyckas

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387


Trådstartare
porschedriver skrev:
Anders Frisk skrev:
kopplingspedalen som småkärvar ibland, får se hur mycket jag orkar...



Lycka till......


....och ring mig genast om du lyckas


hahha, tack! Har du oxo tröttnat på att yla fram till bromspunkten, börja bromsa, växla, mellangasa och SAMTIDIGT försöka pilla upp kopplingspedalshelvetet med tårna på vänsterfoten? det är för många moment på en gång, jobbigt! Eller så byter jag den här mojängen:



Clutch kinematic lever, de nyare är lätt grönfärgade, tydligen, och har nr 993.423.519.03 eller .02. Nu vet jag inte om jag orkar börja slita i det där oxo, får se hur långt jag kommer med fjäderbenen idag (på söndag åker vi till Gotland, Porsche eller inte, det är frågan....). Måste lufta slavcylindern om jag byter den där, och då kan jag lika gärna byta bromsslangarna bak till de stålspunna, och lufta om alltihop när jag ändå håller på, och då är det ändå lika bra att... (listan är lång)

Jannis: kolla på www.carnewal.com , jag gav ca 18 lock för grejorna klara här hemma. Stålgrunkan längst upp ska sitta under frontspoilern för att skydda mot islag - DEN ska jag i alla fall klara av att montera

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 -95
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
12 besök idag (52097 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande