Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-06-29 Banträff på Mantorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (24956 totalt)
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Pär Hylander skrev:
Qvarnis skrev:


1. Stefan Jonasson, Audi Quattro GTR, 1.31.1
2. Puppan, Porsche 944 turbocup, 1.32.2
2. Lennart Ekehage, Porsche 993 Supercup, 1.32.2 (Racebil)
4. Christer Jonasson, Audi Quattro GTR, 1.32.9
4. Jan Ekehage, BMW Z3 M Coupe, 1.32.9
6. Stig Persson, Porsche 996 Gemballa Turbo, 1.33.6
7. Okänd, Porsche 996 GT3, 1.34.1
8. Mackan, Audi S3, 1.37.2


Jämför tiderna ovan med tiderna i nedan länk från PCSR senaste tävling med gatgodkända Porsche, flera av dom dessutom rätt omodifierade....... (klass 1 har 4 kg/hk, dvs klart "svagare/slöare" än samtliga ovan)
http://www.pcsracing.nu/raceresults/resultat.asp?ID=127


Hur modifierade var bilarna på Mantorpträffen, R-däck, hjulvinklar, stötdämpare, fjädring, bussningar etc?

Ciao
Peter

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

1-5 mer eller mindre racebilar.

6 värsting tuningbil (Gemballa är ju trots allt med i toppen av Snabbast runt nordslinganligan)

7 Standardbil

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



P.P. skrev:
1-5 mer eller mindre racebilar.

6 värsting tuningbil (Gemballa är ju trots allt med i toppen av Snabbast runt nordslinganligan)

7 Standardbil


Jämförande tider kan ni hitta här då.... http://www.slc.se/Tidtagning/2003/dt6/files/dt6-12_final.pdf

1.35,8 Kl.1 Volvo S40 2.0lit (Gr. N max 2l ca 180hk R-däck)
1.31,8 Kl.2 Volvo S40 2.5lit (fri trimning max 2.5 lit ca 250Hk R-däck)
1.27,0 Kl.3 BMW M3 V8 4,4lit (fri trimning max 6 lit ca 350hk R-däck)
1.22,7 Kl.4 Porsche 996 SuperCup 3,8?lit (fri trimning max 8lit Slicks)

Allt satt under SLC Finalen 2003, väder ca + 5grader under pågående 12h lopp.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Undrar vad för tider folk har på BMW gatbilsträffar på Mantorp... 1:32 med en BMW Z3 M Coupe i vanligt (tungt) gatbilsskick men r-däck låter mycket bra.

993 supercupen körde på 1:28 senare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Tack för det Patrik och Fredrik.
Racebil är racebil och kan aldrig jämföras med omodifierade bilar.
som jämförelse kan man ta Flashens test av modifierade bilar på Mantorp.

Chrysler Viper GTS 1.31.61 (120 km/h)
Lamborghini Diablo VT 1.31.90
Ferrari F355 F1 Berlinetta 1.33.73
Porsche 911 Carrera Cup 1.35.42
BMW M Coupe 1.35.64
Maserati 3200 GT 1.36.30
Chevrolet Corvette C5 1.37.21
Jaguar XKR 1.39.72

1.32 med en M Coupé är 3,5 sekunder snabbare än en professionell racingförare så man kan nog sluta sig till att det är en och annan modifiering på den bilen

Annars tycker jag att banvana amatörer som är ute med privat ögonsten ligger cirka 5- 6 sekunder efter Flashens tider i de fall jag känner till.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Hej hej

Jag är inte så lite stolt över 1,32 på långa mantorp

Just nu så är det inte mer modifieringar än r-däck(Yokisar 048) kw-chassie, bmw csl skivor med porcheok.
motorn har andra vevstakar och kolvar + lättatsvänghjul annars helt orginal. bilens vikt ligger på ca 1450 med halvtank >
Faktum var att bilen nästan var okörbar gravt understyrd och bromsar som låste upp bakhjulen innan framhjulen när man försökte bromsa lite senare än normalt
vanos styrningen av kamaxlarna var för övrigt sönder så motorn drog lite dåligt under 5000rpm. med lite utsortering så är nog inte 1,30 en utopi

1,28 tiden med farans supercup är jag inte så nöjd med men det var första gången jag körde den å stolen var inställd för hans 1,90cm jag är bara 1,74, var lite svårt å nå fram till pedalerna o samtidigt kunna se över ratten

_________________
Jan Ekehage
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



1,32 med Jannes bil är en mkt bra tid! Den är som sagt inte lätt...

Sen finns det väl andra som inte var lika snabba, men dom hade säkert väldigt kul iaf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

GRAVT UNDERSTYRD? Du borde testa en Alfetta GTV med bra diffbroms, där snackar vi rattande mot styrstoppen för att sig runt Mjölby

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Gravtunderstyrd var nog å ta i lite men mycket understyrd när man försökte "ladda lite" kan du nog hålla med om iallafall
Thome tyckte synd om vänster framhjul

_________________
Jan Ekehage
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



P.P. skrev:
GRAVT UNDERSTYRD? Du borde testa en Alfetta GTV med bra diffbroms, där snackar vi rattande mot styrstoppen för att sig runt Mjölby


Eh..vadå..svänger du ännu mer när det redan "plogar"
Är det inte bättre att lätta lite mer på gasen och därmed nå apex o där ge på gasen hårt igen

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Den plogade inte direkt, styrde in jätte fint men så fort man gick på gas så understyrde den kraftigt ur kurvorna

men efter ha skruvat lite på dämparna så blev det riktigt bra thumbs up

_________________
Jan Ekehage
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Anders Larsson skrev:
P.P. skrev:
GRAVT UNDERSTYRD? Du borde testa en Alfetta GTV med bra diffbroms, där snackar vi rattande mot styrstoppen för att sig runt Mjölby


Eh..vadå..svänger du ännu mer när det redan "plogar"
Är det inte bättre att lätta lite mer på gasen och därmed nå apex o där ge på gasen hårt igen


Tro mig, som Alfan var uppsatt var det möjligen ett ryck i handbromsen som kunde fått mig på rätt spår. I alla fall funkade den så när jag köpte den. Blev bättre med andra fjädrar och dämpare senare i karriären.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Grattis till 1,32. Det är en riktigt bra tid.
Jag är ingen BMW-specialist, så vad är kw-chassie?
Lite understyrning vill man ju ha i utgången men du kanske har lite för mycket.
Mjuka upp framändan lite mer kanske.
Eller för mycket diffbroms?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

@ JanneZ3

Hej! Det var jag som "lurade" med dig via RR.

Jag har en hel del bilder på era bilar. Din farsa fylde ju jämt så om du vill ge bort en snygg bakgrundsbild i schysst upplösning är du välkommen att höra av dig (typ via pm).

Mantorp-Galleriet
http://www.rs6.com/gallery/showgallery.php/cat/524/password/

Mvh
Erik B

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Inga filmer?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Corsa

Tack

Det roliga är att när jag mjukade upp den fram så blev det ännu värre.
så nu är dämparna ställda på det hårdaste fram å mjukaste bak
diffen är orginal 25% kränghämmare var orginal vid tillfället.
225fram och 265 bak men man tycker ju att det borde bli mindre understyrnig om man mjukar upp den fram.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



JanneZ3 skrev:
Corsa

Tack

Det roliga är att när jag mjukade upp den fram så blev det ännu värre.
så nu är dämparna ställda på det hårdaste fram å mjukaste bak
diffen är orginal 25% kränghämmare var orginal vid tillfället.
225fram och 265 bak men man tycker ju att det borde bli mindre understyrnig om man mjukar upp den fram.


Skruvade du på kompression eller retur?

_________________
Pär Hylander
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



P.P. skrev:
Läs och lär:

http://www.kw-suspension.de/


Jaha "kw", ja det känner jag igen. Var någon annastans mentalt.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Här kommer en liten filmsnutt, klippte ihop den först nu:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11916

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41628

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Satt o redigerade ihop några av bilderna Erik tog:

https://rejsa.nu/im/_bantraffar/Mantorp-4personer_2004-06-29_1600.jpg
Det är FYRA personer i bilen på bilden ovan. Men vart tusan tog en av baksätespassagerarna vägen just här? Att han glömde hålla i sig ordentligt är väl uppenbart, hehe!


https://rejsa.nu/im/_bantraffar/Mantorp-chikanen_2004-06-29_1280.jpg
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/Mantorp-rakan_2004-06-29_1600.jpg
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/Mantorp-rakan2_2004-06-29_1280.jpg


Ganska stora filer....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eftersnack
2004-06-29 Banträff på Mantorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (24956 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande