Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
2004-06-20 ERF Anderstorp
2693 besök totalt
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954


Trådstartare
Ingen som har resultat, info, snack, racerapporter om ERF på Anderstorp i gångna helgen?

Verkar som kameraägarna alla befunnit sig på SLC Kinnekulle i helgen?
(Såg att det finns en liten mängd bilder på ERF-siten)

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



#39 Red Devil

Racerapport - Anderstorp ERF

Vid varmkörning innan kval upptäcktes läckage från kylaren, h_e, tur vi hade reservkylare med oss.

Vi skickar ut Borg på 3 varv med läckande kylare för att åtminstonde sätta en kvaltid, 19:e plats på gridden är väl inte fy skam med tanke på att han aldrig kört banan.

Av med huven...och hjälp....hela motorrummet var fyllt med olja. Stickan satt 10cm upp ur hålet...va fan...arrangörerna kommer och informerar oss om att vi släppt ut 2liter olja över hela banan...ooops, tur bilen självdog innan oljan tog slut. Kanon 1 timme innan i racet och två grova fel, hur skulle detta sluta, det blev till att meka ända fram till starten.

Nåväl in på vår mekplats och leta fel. Det visade sig att vevhusventilationsslangen hade vikit sig och detta hade gjort att stickan hade blåst upp och all olja hade tryckts upp den vägen. Nåväl, vi tog inte med ett slangsortiment utan anledning, så vipps hade vi byggt om till sluten vevhusventilation

Nåväl jag tar första 1-timmes stintet, tar starten och plockar en 3-4 placeringar de första varven, det är torrt på banan, lite vattenpölar vid utgången och inbromsningen på rakan, vått med pölar i innerspår i karusellen och Hansenkurvan.

Efter ca 14-15 varv kommer täten ikapp och jag kommer ikapp "sistabilarna", det blir lite förbisläpp och omkörningar...kul. Då tänds oljetryckslampan!!!! Argh....men lite funderande (och koll på oljetrycksmätaren och extra oljetryckslampan) inses att det nog blivit felkopplat så att det egentligen är laddlampan som lyser, i samma veva blir det pacecar efter att någon vattenplanat i 200 knyck på pölen vid slutet på rakan, in i depån.
och där är tomt i vår lucka???? Var är mekarna????? Efter 2 minuter dyker de upp, de tyckte det gick så fint på banan att de passade på att äta lite....
Nåväl, det konstateras snabbt att generatorstaget gått mitt av. Den specialtillverkade remmen (vi har nissan micra generator=) saknades också och ingen av mekarna var sugen att gå ut på banan och leta, trots att det var pacecar (fegisar). Nåväl lite mekande så var staget loss, generatorn fästes med spännband och vi skickade ut min far på nästa stint. Under tiden skulle vi försöka laga staget. Jag åkte iväg och tankade 7 jeepdunkar med soppa för det hade vi naturligtvis glömt när vi stressbytte kykare

Svets lånades från våra grannar, en ny rem klipptes till av en gammal med plåtsaxen, farsan vinkades in, Borg blixtmekade dit grejorna (remmen var längre så det var nog minst 3mm marginal kvar på justermånen=) och ut med bilen igen. Det regande till och från, allt från fuktig bana till småregn. Farsan håller sig ute i 15 varv, sedan kommer han bogserad in i depån - bilen bara hackade och dog, precis som det blev soppatorsk!

Av med huven...va f_n ännu mer olja överallt. En liten underökning med provtryckning av systemet visar att oljepåfyllningsrör/vevhusventilationsanslutning läcker från en skarv. H_e denna plastbehållare sitter under insug och allt. Det är bara att börja riva, insug, tändsystem, insprutningssystem, vacuumslangar. Med varv motor lyckas vi dra sönder 4/8 insexor, tur man kan banka ner 12-kantsnycklar istället =). Det visar sig att övertrycket i vevhuset sabbat snäppfästena som håller ihop oljepåfyllningen. Efter en halvtimmes försök så fixar vi att laga delen med en MYCKET STOR slangklämma, hammare och mängder med vulktejp.
Sedan är det bara att skruva dit allt igen och fylla på olja....men den räcker inte p.g.a. vårt första lilla missöde. Tur att vi skickade iväg en mek för att bunkra olja. Precis när vi dragit åt sista bulten så säger det FLOFFF och vårt fina Biltematält flyttar sig till andra sidan av depåstängslet, ut och in! Nåja det skyddade oss från regnet när vi mekade i alla fall.

Efter 2 timmar 15 minuter rullar den röda Porschen ut på banan igen med Borg bakom ratten. Bara för att komma in efter 2 varv. Han hade fått Pizzaflagg då det hade kommit världens oljemoln efter bilen vid depårakan. Arrangörerna varnade oss att läckte vi mer olja blev vi svartflaggade (Vadå, 5-6liter får de väl tåla). Vi öppnade huven och konstaterade att det inte läckte, dock var det för mycket olja i motorn, så hade nog tryckts upp genom vevhusventilationen in i motorn och Poff...fetrökmoln. Vi pedanttrokade motorrummet på 2 minuter och skickade ut bilen på ett testvarv, inga spår av läckage, ut med bilen igen.

Borg kör ett bra stint utan problem i växlande ösregn och uppehåll och rullar in på en 19:e plats. Vi hade alltså lyckats med att stå i depån i 3 1/2timmar (under race)+1 1/2timmar(mellan kval och race) samt köra i 2:30 timmar och inte tappat en placering!

Vi kände oss rätt nöjda, något gladare än Häggenäs racing som åkte av på näst sista varvet och ramlade ner på en 4:e plats.

Vi packade ihop våra grejor, tömde verktygslådorna på vatten (det stod upp till kanten på hylsnyckelsaten) öste in grejorna i bilen och konstaterade att vi hade kavar bensin så det räcker hela nästa måmad för gatbilarna....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Hmm, ni kör en röd Porsche 944? Kan det vart därför det var så halt på banan?

Vilket väder vi hade, regn, lite sol, regn och ännu mer regn...

Racerapport #55 FCR Andestorp:

Fredrik tog hand om kvalet, det var ju otroligt blött så han tog det lugnt, Döm om vår förvåning när vi ändå får 11:e startruta

Nu såg vi fram emot en strulfri tävling! Fredrik tog första stinten och de snabbare bilarna drog om oss och efter några varv var vi runt 15:e. Annars gick det bra på hans stint. Sedan var det min tur, yippieee!

2 varv innan förarbytet kommer det en KRAFTIG regnskur och det känns ju kul.. Nja, jag gillar faktiskt regn och tänker att regn nog passar vår bil bättre än andra bakhjulsdrivnas. Jag hoppar i och märker att det är fruktansvärt halt på banan! och på långa rakan får man vattenplaning varenda gång och jag såg en BMW nästan åka av banan på långa rakan efter planing... halt så det skriker om det! Jag tänkte att jag inte har råd att göra som vissa andra gjorde under mitt pass: köra av och ev. köra sönder något! Så jag tog det lugnt och märkte snart att det var ett vinnande koncept på regn! Lite tråkigt dock att åka bakom pacecar halva mitt stint

Jag körde in och lämnade över till Tobbe, då var vi på 10:e placering ungefär. Sedan så åkte jag iväg till jobbet:( Hade inte råd helt enkelt att ta ledigt mer... Men det flöt tydligen på rätt så bra för Tobbe och han lämnade över till Johan. Som körde bra även han tills en liten miss, vi blev stående i 5 varv och slutade 15:e. Även om vi ännu inte kunnat placera oss så jättebra på någon tävling så har vi alltid kommit i mål och det är ju det som är det viktiga

Tråkigt med regn men racing är ju kul oavsett väder

_________________
Rachid Rachid
Citera
Allmänt banåkaforum
2004-06-20 ERF Anderstorp
2693 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande