Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Mina erfarenheter av Civic TypeR på Ringen
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (10223 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Qvarnis skrev:
QH vet jag ju vad det är men har inte riktigt pejl på var på banan???

Att varenda lilla kurva har ett eget namn känns som ett kapitel för sig, speciellt om man snackar med engelsmän.
Extra intressant blir det med Planzgarten 1,2 och 3? Var ligger Sprunhügel?

Quiddelbacher Höhe är för mig krönet innan man kommer upp på Flugplatz-platån med dubbelhögern. Jag håller (med liten motor då förstås) alltid fullt över krönet för att motorn skall morra till lite extra när bakhjulen blir lätta. Åååhhhh så mycket räserförare man är då.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17370


Trådstartare
BTG skrev:
Quiddelbacher Höhe är för mig krönet innan man kommer upp på Flugplatz-platån med dubbelhögern. Jag håller (med liten motor då förstås) alltid fullt över krönet för att motorn skall morra till lite extra när bakhjulen blir lätta. Åååhhhh så mycket räserförare man är då.
Ungefär så tänkte jag också och fick för mig att det borde spinna lite när man går över krönet. Det gjorde det också, men så var det den där lilla detaljen med att svänga höger...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Själv håller jag 320 på mätarn genom rävgrytet, men då är kl ca: 23.00 och vi sitter på krogen efter en dags körning! Det går ju som bekant så jäv..... fort då av någon märklig anledning.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Anders Jonsson skrev:
Undrar förresten hur det känns att göra 250 blås i en Pagani genom Fuchsröhre!


Gissas ungefär som det känns att åka med Hr Jonssons GT3a i 250 genom Röhret

Christer

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Qvarnis skrev:
Fuchsröhe måste vara det läskigaste stället på valfri racerbana i världen. Enda gången jag vågat hålla stumt var i en BMW 316, annars kryper gasfoten upp sakta men säkert av sig själv (?) (en bra bit innan) trots att man bestämt sig för att INTE släppa...Coolt ställe!


Enligt "säker källa" skall Eau Rouge på SPA vara en klass värre än Fuchröhre!

Egentligen är ju inte Fuchsröhre så "svårt" rent tekniskt - däremot mentalt.

Jag håller nog Schwedenkreuz som svårare än Fuchsröhre och med tanke på att jag dammat av i Fuchsröhre så säger det ju en del!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



BTG skrev:
När jag är nere i septmenber skall jag kolla med "nya" bilen om det går att hålla fullt genom kompressionen och vad isf mätaren visar jmf. med SX.

Angående "att hålla fullt" så kan jag säga att med de, i sammanhanget blygsamma, verktygen jag har är det inte så dramatiskt att hålla fullt genom komp:en. Jag utgår ifrån att det är en helt annan sak med ytterligare några hundrar pållar jobbandes bakom ryggen.


Jag har aldrigt lyckats med GT3:an - däremot vid något enstaka tillfälle med 993 RS.en, då varvade den ur på 5:an i uppförsbacken efter kompressionen. Det var 235 km/h i verklig fart - det kändes ganska bra! thumbs up

Min bil hade då supercup fjädringen och där var det helt klart en fördel med en stum bil.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



christers_mille skrev:
Anders Jonsson skrev:
Undrar förresten hur det känns att göra 250 blås i en Pagani genom Fuchsröhre!


Gissas ungefär som det känns att åka med Hr Jonssons GT3a i 250 genom Röhret

Christer


Några 250 - verklig fart - har jag aldrig varit i härheten av med GT3:an. Har faktiskt ingen koll på hur fort jag kör där - sedan kraschen är jag lite extra försiktig.

Hur fort kan det gå med Corvetten?

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



RS6 skrev:
Själv håller jag 320 på mätarn genom rävgrytet, men då är kl ca: 23.00 och vi sitter på krogen efter en dags körning! Det går ju som bekant så jäv..... fort då av någon märklig anledning.


thumbs up

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Mäkinen skrev:
BTG skrev:
Quiddelbacher Höhe är för mig krönet innan man kommer upp på Flugplatz-platån med dubbelhögern. Jag håller (med liten motor då förstås) alltid fullt över krönet för att motorn skall morra till lite extra när bakhjulen blir lätta. Åååhhhh så mycket räserförare man är då.
Ungefär så tänkte jag också och fick för mig att det borde spinna lite när man går över krönet. Det gjorde det också, men så var det den där lilla detaljen med att svänga höger...


"Tricket" är att vara cool och verkligen låta bilen landa, då hinner man gott och väl (nåja) med en liten broms innan det är dags att svänga. Risken är ju att man får lite panik och bromsar till innan bilen satt sig och då kan det går riktigt illa som många fått erfara.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Anders Jonsson skrev:
Qvarnis skrev:
Fuchsröhe måste vara det läskigaste stället på valfri racerbana i världen. Enda gången jag vågat hålla stumt var i en BMW 316, annars kryper gasfoten upp sakta men säkert av sig själv (?) (en bra bit innan) trots att man bestämt sig för att INTE släppa...Coolt ställe!


Enligt "säker källa" skall Eau Rouge på SPA vara en klass värre än Fuchröhre!

Egentligen är ju inte Fuchsröhre så "svårt" rent tekniskt - däremot mentalt.

Jag håller nog Schwedenkreuz som svårare än Fuchsröhre och med tanke på att jag dammat av i Fuchsröhre så säger det ju en del!


Hur rankar du tirgarten(förr)? När man för kunde hålla stumt över krönet och under bron. Idag kommer man ju inte i närheten av lika fort ner där av självklara skäl. Då tyckte jag att det smalnade av ganska mycket av förklarliga skäl.
Lärde mig av en Test förare från BMW att köra fort där, det var ju mest mentalt och inte svårt. Är mest glad att man inte kan köra så idag med ex RS6. Jäklar vad fort det gick där beroende på bil. (ring taxi)

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



[quote="Anders Jonsson"]
christers_mille skrev:
Anders Jonsson skrev:
Undrar förresten hur det känns att göra 250 blås i en Pagani genom Fuchsröhre!


Gissas ungefär som det känns att åka med Hr Jonssons GT3a i 250 genom Röhret

Christer





Över swedenkrutz känns det inte så läskigt med RS6, har då 250km/h+ (enl mät)över krönet.
För mig känns rävgrytet mer spännande,skrämmande.
Förra året med RS4 gick jag fullt genom ett flertal gånger.
I år med RS6(går mycket fortare där ) hade jag en gång ca: 250(enl mät) och det känns mycket tuffare mentalt för mig än svenskkorset fast ungefär liknande mätar hastighet.
Det känndes så fort med RS6 att jag endast åkte så en gång i rävgrytet. Med RS4 känndes det inte alls lika fort. En skillnad på mätar farter på 15-20km/h ner där känns

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Jag håller med om att Fuchröhre känns mer utmanande men jag vidhåller att Schwedenkreuz är en större utmaning. Om man fegar lite i Fuchsröhre så tappar man lite men är ändå med i matchen, man kan förlora betydligt mer i Schwedenkreuz.

Det som jag tycker är svårt där är att få till inbromsningen. Farten är ju god, jag ligger också på 250+ på mätaren och sedan gäller det att bromsa till så där precis lagom och dessutom pricka linjen. Verkligen knepigt tycker jag.

När jag var nere senast så var AMS (Ekblom eller Dackewall) ute med GT3 RS:en. Jag såg honom i backspegeln i Hatzenbach och han kom sakta närmare. Jag räknade med att behöva släppa honom efter Flugplatz men han kom aldrig i kapp där och jag hade en god lucka på väg in mot SX (säkert 300 m). När jag bromsade i Aremberg och tittade upp i backspegeln så var han väldigt stor i backspegeln! thumbs up Han hade kört betydligt snabbare än jag genom Schwedenkreuz kurvan.

Vi kör ju fortfarande fulla varv på Scuderia kursen. För det mesta så använder vi långa rakan till att kyla bromsarna men vid något enstaka tillfälle har jag åkt fort och då är såväl passagen under bron som själva uppgången Tiergarten in i Hohenrain klart spännande.

Men som sagt, Schwedenkreuz är "värst" tycker jag. Det bevisas ju inte minst av antalet krascher där.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Mäkinen skrev:
I SX bromsar jag i motlutet och vill påstå att mätaren visar cirka 210km/h innan den vänder.


Inte bromsa innan krönet!

Prova att gå över krönet med neutral gas i 195 och höj sedan farten succesivt på efterkommande varv. Jag tror du kommer att märka att 210 känns ganska komfortabelt efter några genomkörningar och att bromsningen med fördel kan utföras efter krönet.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Anders Jonsson skrev:
Jag håller med om att Fuchröhre känns mer utmanande men jag vidhåller att Schwedenkreuz är en större utmaning

Samma här.

Jag skrev tidigare ett inlägg som jag aldrig postade. Så nu skriver jag det igen. När jag skrev att jag passerade SX i 220(mätarfart) menade jag krönet inte själva kurvan. Mellan krönet och kurvan bromsar jag bort mycket fart. (Jag hade Peeter som ett frimärke i baken på ett varv förra året och han fick nog bromsa två ggr för att inte köra på mig så som jag fegbromsade innan SX.) Absolut max som jag haft genom själva kurvan är 160 mätarfart.
Det går att köra avsevärt fortare, frågan är bara hur mycket?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



SX och Fuchröhre är vidriga. Efter en billös dag och ett par timmar studie vid SX så vågade jag
åka lite fortare där. Tror att sånna passager måste få sjunka in långsamt i min hjärna.
Vi får se hur fort det blir nästa gång.

_________________


Jan Nagy
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Anders Jonsson skrev:
Jag håller med om att Fuchröhre känns mer utmanande men jag vidhåller att Schwedenkreuz är en större utmaning. Om man fegar lite i Fuchsröhre så tappar man lite men är ändå med i matchen, man kan förlora betydligt mer i Schwedenkreuz.

Vi kör ju fortfarande fulla varv på Scuderia kursen. För det mesta så använder vi långa rakan till att kyla bromsarna men vid något enstaka tillfälle har jag åkt fort och då är såväl passagen under bron som själva uppgången Tiergarten in i Hohenrain klart spännande.

Men som sagt, Schwedenkreuz är "värst" tycker jag. Det bevisas ju inte minst av antalet krascher där.


Tror att det mesta jag sett i Fuchsröhre va runt 235-240, nuförtiden e jag ju gammal så kör aldrig fortare än 225-228 typ ;)
Har ALDRIG hållit stumt hela vägen ner, om jag gjorde det skulle mätarfarten vara över 250 o det blir ju en så jvla kort bromssträcka då, håller med att S-X är viktigare ifråga om tidsförlust men inte mycket, däremot bron->Tiergarten är mycket viktigare då det är en klart längre sträcka.

Nu har jag aldrig kört ngt riktigt fort genom Tiergarten, snabbast e TT:n med ca 240-245km/h o gäller att hålla linjen hyfsat bra o ignorera alla gupp samt hålla fullt GENOM Tiergarten och först bromsa lite innan snabba högern, då känns även Tiergarten ganska mycket som Fuchsröhre.
Har sett att det e precis samma som alla snabba M3or, Porschar o dylikt gör men med ca 30-40km/h till tror jag nog att den passagen blir en av dom svåraste!

Har sett 180-185 på mätaren genom SX-kurvan jagandes en viss lokalbo o hans gamla Golf, sen kom Sabine som med ett glatt leende sa att hon kör ca 210 genom kurvan med race-Minin, OK slicks men ändå :eek2:
Det e modigt, varken bromsa eller släppa innan man svänger in...

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



christers_mille skrev:
Nu har jag aldrig kört ngt riktigt fort genom Tiergarten, snabbast e TT:n med ca 240-245km/h o gäller att hålla linjen hyfsat bra o ignorera alla gupp samt hålla fullt GENOM Tiergarten och först bromsa lite innan snabba högern, då känns även Tiergarten ganska mycket som Fuchsröhre.
Har sett att det e precis samma som alla snabba M3or, Porschar o dylikt gör men med ca 30-40km/h till tror jag nog att den passagen blir en av dom svåraste!


Säkert - enligt Ulf är det extra spännande i mörker. Lägg där till regn så är det nog bland det värsta!

christers_mille skrev:

Har sett 180-185 på mätaren genom SX-kurvan jagandes en viss lokalbo o hans gamla Golf, sen kom Sabine som med ett glatt leende sa att hon kör ca 210 genom kurvan med race-Minin, OK slicks men ändå
Det e modigt, varken bromsa eller släppa innan man svänger in...


Jag brukar säga att om man har tid att kolla mätaren i SX-kurvan så kör man för långsamt!

När det gäller Sabine - lita aldirg på en racerförare - de ljuger alltid om sina egna prestationer. När jag tänker på saken är ju du också rejserförare nu förtiden Christer! thumbs up

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Anders Jonsson skrev:

Säkert - enligt Ulf är det extra spännande i mörker. Lägg där till regn så är det nog bland det värsta!

Jag brukar säga att om man har tid att kolla mätaren i SX-kurvan så kör man för långsamt!

När det gäller Sabine - lita aldirg på en racerförare - de ljuger alltid om sina egna prestationer. När jag tänker på saken är ju du också rejserförare nu förtiden Christer! thumbs up


Har jag berättat om den gången jag kom efter bron i spöregn o vattenplanade genom Tiergarten i 220
Va det så du menar?

Ang. kolla mätaren kan man ju lika gärna göra om man ändå sitter o kollar på någon annans kofångare o väntar på att köra om
Men sant, om Sabine verkligen kör 210 genom S-X borde hon va lite snabbare än dom 10:58 hennes bil fixade i 24-timmars eller dom 11:29 från 2003(med kompletta GP-banan, dvs ~40-45s extra).

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Underbara berättelser om SX, Fuchsröhre och Tiergarten...man blir ju helt sjukt sugen på att åka ner igen...

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
christers_mille

Här sen Apr 2003
Inlägg: 81



Anders Jonsson skrev:

Säkert - enligt Ulf är det extra spännande i mörker. Lägg där till regn så är det nog bland det värsta!


Kom precis ihåg att det va vad som hände ngra ggr, faktiskt!
Regn, höll fullt under bron o upptäckte ibland att kurvan/nedförsbacken är faktiskt åt vänster och banan lutar ut åt höger så det släppte lite ibland thumbs up
Konstigt att det inte händer fler olyckor där, alla verkar mer upptagna med att daska in i barriärerna runt Hohenrain

_________________
Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:)
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Det känns inte som det är värt risken att hålla fullt i Fuchsröhre. Jag provade en gång tvärstumt med en S80 T6 och den satte sig helt i bump och vinglade sedan - antingen var det bussningar eller däckssidor eller båda - på ett ytterst obehagligt sätt innan den sköt upp för backen mot Adenauer Forst (det trånga jobbiga hö-vä-hö partiet). Kallsvett!

Ett litet lyft och allt blev så mycket lugnare.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Nürburgring
Mina erfarenheter av Civic TypeR på Ringen
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (10223 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande