Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Mina erfarenheter av Civic TypeR på Ringen
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (10218 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Jag har provat min lilla Civic på Nürburgring för första gången nu. Första varvet kändes av någon anledning som en skräckupplevelse och jag började fundera över om jag skulle våga åka fler varv. Det blev en sväng runt i grannskapet för att lugna nerverna innan jag gav mig ut igen och denna gång kändes allt helt rätt. Möjligen kan tveksamheterna ha kommit av att bensintanken nästan var tom på bilen under första varvet.
Trots allt hade jag köpt ett sexvarvskort så jag ville ju utnyttja det. Egentligen var jag i Tyskland av andra anledningar, men det var ingen slump att jag åkte bil ner.

När jag hade åkt tre varv kändes allt väldigt bra så jag tänkte att jag skulle göra det förbjudna och klocka ett varv mest för att se var man står tidsmässigt. Bilen ska kunna prestera ganska bra tider så den kan jag inte skylla på om det går sakta.
När jag åkte ut på fjärde vändan noterade jag en grå 996 som gav sig ut bakom mig i sällskap med en mc. Hojåkaren passerade mig redan för bron där jag knäppte igång tidtagningen i mobiltelefonen. I svackan före Quiddelbacher Höhe gick 996:an förbi och jag noterade att hans spår såg väldigt rätt ut så jag tänkte att det kanske vore intressant att få lite vägledning. I Fuchsröhre vågade jag inte hålla stumt så där blev det en liten lucka mellan oss som ökade i princip till Bergwerk där jag helt plötsligt var ifatt Porschen igen. Vi passerade båda hojåkaren uppför backen. Uppför backen verkade han ha lite mer att ge och nånstans runt 190km/h slutade farten öka för mig. Trots det så var jag ifatt igen i utgången av Karusellkurvan. Han var kanske lite rädd om sin bil.
Sen tyckte jag att han snudd på var i vägen på den roligaste delen av banan. Jag förstår dock att han klev av i utgången av Brünnchen där det var en massa jord och olja från en GT2 som stod lite längre fram i vegetationen. Folket i den bilen såg dock helt OK ut så vi fortsatte att gasa tills vi kom ut på långa rakan där han helt plötsligt klev av gasen en bit före "gantry".
Varvet var med andra ord inte helt rent, men det kompenserades av att jag hade bra draghjälp. Klockan stannade på 9.17 vilket jag är nöjd med. Det var trots allt mitt 12:e varv nånsin på banan (GPL oräknat :-) )
Vid samtal med föraren i 996:an visade det sig att han hade årskort och trodde själv att han kört 1000 varv (så jag gissar på flera hundra).

På mitt näst sista varv så experimenterade jag med att bromsa efter QH-krönet, men det blev nog lite väl sent för jag blev tvungen att parera en hel del med ratten och plantera gaspedalen hårt i golvet för att undvika missöden. Sista varvet blev en väldigt lugn historia då jag egentligen bara spanade efter en finsk kille som enligt hans kompis borde ha varit framme en bra stund tidigare. Det visade sig att hans mc hade haft närkontakt med en MB, lyckligtvis utan mer än materialskador.

I övrigt var besöket vid banan inte så intressant. Det var relativt få vackra bilar att studera och inte så många pratglada människor. Ett par glada Falubor i en Clio 172 och en S4 (tror jag.) pratade jag som hastigast med och dessutom övertalade jag två svenskar i en 928 att prova ett varv trots att de hade bilen fullastad efter ett besök på Le Mans helgen innan.
En bil med underbar sång var AC Schnitzers variant på Z4 med M5-spis under huven. Stylingen kanske inte var i min smak dock.


Gör jag något fel som har högre siffror på hastighetsmätaren i Schwedenkreuz än i Fuchsröhre? Kan det vara farten genom Aremberg som saknas?

Lite bilder:
Dekalinköp efter utfört prov


Min vägvisare:





















_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Vill också! Har inga pengar kvar

Lät som att du hade det skoj Bra tid också!

_________________
Rachid Rachid
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Tack för bilderna. Alltid roligt att se.
Imponerande tid också!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul!

Blir lite inspirerad när jag läser detta...
Hur mycket draghjälp uppskattar du att du fick av 996'an. Åkte du bitvis mycket fortare efter den än skulle gjort på egen hand?
Gjorde själv nämligen den erfarenheten förra året då jag med ShoppingClion försökte hänga på "Ring-Civicen" från Hohe Acht till Schwalbenschwanz, skulle aldrig med min begränsade erfarenhet kört så fort efter eget huvud. Trots attacken gick det lugnt och odramatiskt när man kunde följa någon som hittar bättre än man gör själv.

Drar neråt själv i veckan, tänkte lägga några varv med den gungiga undermotoriserade tjänstekombin till familjens förtjusning.


_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



Vulgostyling .

(Fast det beige-gula fältet på sidorna var rätt coolt...)

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Draghjälpen av Porschen var helt klart värd några sekunder, men han bromsade mig några sekunder på andra delar av banan plus att jag dessutom släppte av lite för att släppa förbi honom. Jag tror det skulle bli något liknande tidsmässigt om jag hade ett helt rent varv utan draghjälp.

Schnitzer Z4:an lät så underbart att den får se ut hur den vill.
Han passerade mig på "rakan" mot karusellen och var en bra bit längre bort när jag väl tagit mig genom guppandet. Skönt med en bil som inte stänger av sig själv när man svänger med den för övrigt...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Tacl för fina bilder och en härlig beskrivning. Nu blir man sugen igen!

Lennart Mäkinen skrev:
Gör jag något fel som har högre siffror på hastighetsmätaren i Schwedenkreuz än i Fuchsröhre? Kan det vara farten genom Aremberg som saknas?


Detta är helt normalt i motorstarka bilar. In mot Schwedenkreuz är banans snabbaste parti under ett turistvarv för mig. Det skiljer ganska mycket. I motorsvaga bilar är nog Fuchsröhre lite snabbare men då pratar vi om bilar med 150 hk eller mindre skulle jag gissa.

Bromsa efter hoppet i QH borde vara möjligt med Civicen men om det ger så mycket är väl tveksamt, det viktiga är ju att få till själva svängen med bra fly och är man alltför agressiv över krönet så blir det lätt stökigt i kurvan. Dessutom är det lite lugnare för blodtrykcet med en lite broms/lift!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Lennart: Håller du fullt genom kompressionen i Fuchsrörhe och kliver av samt bromsar först i uppförsbacken? (Eller släpper du innan kompressionen?) För så länge du gör det så är det väl mest en fråga om effekt? Då borde bilen nästan hinna nå toppfart?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



BTG skrev:
Lennart: Håller du fullt genom kompressionen i Fuchsrörhe och kliver av samt bromsar först i uppförsbacken? (Eller släpper du innan kompressionen?) För så länge du gör det så är det väl mest en fråga om effekt? Då borde bilen nästan hinna nå toppfart?


Tror det är mycket vanskligt att nå toppfart i Fuchsröhre med 200 hk. Vad toppar en Civic Type R? 240 i verklig fart? Även om man håller full ända ner genom kompressionen tror jag inte det går så fort. Om man når 210-220 i verklig fart på gatdäck skall man nog vara mycket nöjd gissar jag.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Anders Jonsson skrev:
Tror det är mycket vanskligt att nå toppfart i Fuchsröhre med 200 hk. Vad toppar en Civic Type R? 240 i verklig fart? Även om man håller full ända ner genom kompressionen tror jag inte det går så fort.

Nej, det tror inte jag heller. Toppfart lär man nog inte nå, men det borde gå ung. lika fort som i S-kreuz.
I en 200hks bil går de sista 40 knycken ganska långsamt...

Anders Jonsson skrev:
om man når 210-220 i verklig fart på gatdäck skall man nog vara mycket nöjd gissar jag.

Jag har inte själv tittat på mätaren men passagerare har sagt att det gått i ca 220 i både S-kreuz och Fuchsrörhe. Det var med gatdäck i en 193hks bil. Då var det stumt från QH resp. Aremberg. Olika utgångsfart och olika bansträckning påverkade alltså inte så det märktes.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Här kommer lite tider från Sport Auto som jag har lagrat i en Excel-fil. Ursäkta formatet - det blir inget vidare med klipp och klistra...

Pagani Zonda S 7,44 - 260 - 251
Porsche GT 2 7,46 - 254 - 238
Lamborghini Murciélago 7,5 - 256 - 240
Porsche 996 Turbo 7,56 - 241 - 232
Porsche GT3 8,03 - 237 - 229
Lambo Diablo GT 8,04 - 231 - 229
Ferrari 550 Maranello 8,07 - 230 - 231
Ferrari 360 Modena 8,09 - 235 - 230
Honda NSX-R 8,09 - 234 - 223
Chrysler Viper GTS 8,1 - 223 - 218
Mercedes SL 55 AMG 8,12 - 249 - 238
Lotus Esprit Sport 350 8,13 - 230 - 221
BMW Z8 8,18 - 230 - 221
Ferrari F355 8,18 - 228 - 219
Porsche Carrera 4 996 8,23 - 230 - 207
Mitubishi Evo 6 8,25 - 223 - 222
Audi RS 4 8,25 - 227 - 203
BMW M5 8,28 - 225 - 204
Porsche Boxster S 8,32 - 229 - 210
BMW Z3 Coué 8,34 - 213 - 211
Jaguar XKR (sport) 8,36 - 224 - 210
Maserati 3200 GT 8,37 - 226 - 214
Subaru Impreza Turbo 8,37 - 220 - 203
Chevrolet Corvette 8,4 - 225 - 200
Aston DB7 Vantage 8,41 - 220 - 213
Audi S3 8,41 - 214 - 210
Honda Civic Type-R 8,47 - 211 - 206
Alf 156 GTA 8,51 - 220 - 211
VW Golf GTI Jubi 8,54 - 209 - 204
Mercedes SLK 230 9,07 - 210 - 201

Det är alltså bil, varvtid, fart i SX och fart i Fuchsröhre. Exakt hur SportAuto mäter har alltid varit lite oklart och en del hastigheter förefaller ju lite låga - men det bör ju i all fall vara verklig fart, inte mätarfart.

Civicen når alltså 211 innan SX och 206 i rävgrytet.

Bara en bil är snabbare i FR än SX - 550 Maranello! Kanske säger siffrorna mer om journalister och deras mätmetoder än hur fort det egenligen går?

Nåväl, jag vidhåller att för de allra flesta bilar med någorlunda effekt går det långsammare i Fuchsröhre än i Schwedenkreuz och toppfart når man nästan aldrig med en gatbil på en racerbana.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Undrar förresten hur det känns att göra 250 blås i en Pagani genom Fuchsröhre!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Jag har nån inbyggd spärr som gör att jag släpper av en smula precis före kompressionen i Fuchsröhre. Då pekar mätaren på lite under 200km/h.

I SX bromsar jag i motlutet och vill påstå att mätaren visar cirka 210km/h innan den vänder.
Jag tycker att farten genom böjen innan borde påverka slutresultatet en hel del även om det givetvis går lite trögt mot slutet.

Nu när jag har varit i Tyskland med bilen kan jag säga att den gör 240km/h på mätaren och den ska göra 235 enligt papperen.


Att jag fått för mig att man ska åka fortare i rävgrytet än på andra ställen beror på skrivelser i tidningar där de exempelvis påstått att någon bilmodell skulle kunna uppnå 300km/h där. Det skulle jag vilja se...
om ett annat parti på banan ger högre peakar borde de skriva om det i stället...förutsatt då att de vet vad de skriver om...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



Fuchsröhe måste vara det läskigaste stället på valfri racerbana i världen. Enda gången jag vågat hålla stumt var i en BMW 316, annars kryper gasfoten upp sakta men säkert av sig själv (?) (en bra bit innan) trots att man bestämt sig för att INTE släppa...Coolt ställe!

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Båda bilarna jag kört runt Ringen tidigare gick att hålla stumt med i Fuchsröhre: BMW 318is och Opel Signum diesel.
BMWn har jag för mig gick runt 190km/h där. Då hade jag draghjälp av en likadan bil.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Bra lista Anders. thumbs up
När jag är nere i septmenber skall jag kolla med "nya" bilen om det går att hålla fullt genom kompressionen och vad isf mätaren visar jmf. med SX.

Angående "att hålla fullt" så kan jag säga att med de, i sammanhanget blygsamma, verktygen jag har är det inte så dramatiskt att hålla fullt genom komp:en. Jag utgår ifrån att det är en helt annan sak med ytterligare några hundrar pållar jobbandes bakom ryggen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
Att jag inte håller fullt är nog för att jag vill ha lite kvar att ge om det börjar bete sig konstigt. Har jag redan fullt så kan jag inte justera nånting med gasen. Det tänkandet räddade bakskärmen i QH...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Ja, just det. Den driver ju på "fel" hjulpar ja...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Anders Jonsson skrev:

I motorsvaga bilar är nog Fuchsröhre lite snabbare men då pratar vi om bilar med 150 hk eller mindre skulle jag gissa.


Stämmer rätt bra det du skriver Anders, när jag åkte med min 115 hk Golf så åkte jag alltid fortare i FR än i SX.
I SX låg farten strax över 160, men i FR har jag haft 185 som topp men vanligast var nog farten mellan 170 - 180.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355


Trådstartare
BTG skrev:
Ja, just det. Den driver ju på "fel" hjulpar ja...
Jupp! Det är helt klart läskigt när det börjar närma sig gränsen för väggreppet. Egentligen borde det nog vara förbjudet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



QH vet jag ju vad det är men har inte riktigt pejl på var på banan???

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Nürburgring
Mina erfarenheter av Civic TypeR på Ringen
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (10218 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande