Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Mk1 1982 mittmotor (amatörbygge)
9 besök senaste veckan (5227 totalt)
turb00le
Norge
Här sen Jan 2012
Inlägg: 16


Trådstartare
Hej

Tänkte lägga upp en tråd på det som förhoppningsvis blir ett registrerat amatörbygge i Norge.
Om dom nu inte vänder på stickan igjen så man får betala full reg avgift för då blir den för dyr att regga...

Då jag inte har bygt garage änn blir detta endast ett "CAD projekt" iaf fram til nästa vinter.

Får starta lite med "bilen", det är en 82ans Golf GTD som jag köpte för att flickvännen skulle ha nått att köra kring med när hon gick i högskolan. Den skulle bara rostlagas och snyggas till lite och utrustas med en 1Z tdi motor. Sen blev jag less på diesel och iförskaffade en 9A (2L 16V från Corrado). Sen började jag själv i skolan igjen och den ble ställd undan. Den blev med andra ord aldrig klar efter rostsvetsning.

Tanken är inte att detta ska bli nån herrejösses asfrän åka men försöker få saker att harmonera lite samtidigt som att det inte ska kosta skjortan i delar, då blir den aldrig klar.

Tanken med detta bygget är:
-Kapa ner hela golvet i golfen ink torpedvägg och alt.
-Bygga ny rörram som svetsat mot karossen.
-Mittmonterat VR6.

Tänkt spec pr nu (kommer säkert göras om):

Kaross: Std Golf helt i plåt med GTI breddare, frontspoiler, vindriktare vid sidanav framrutan (original), nån liten bakspoiler som ser std ut. Karossen ska inte breddas.

Ram: Fyrkantrör, 80x40 och 40x40. Diverse laserskurna plåtdetaljer. Alt blir i material S355J2.
Ingen bur men kommer nog göra boxar så det går att sätta dit en halvbur.

Framvagn: Helt egentilvärkat med dubbla a armar. Armarna görs i 3/4 tums A333 el dylikt material.
Volvo 140 spindelleder, golf hjullager, golf vr6 nav, hemmasvarvade pur bussningar.
Antingen push eller pullrod. Spårvidd ca 1400mm

Bakvagn: Helt egentilvärkat med dubbla a armar. Armarna görs i 3/4 tums A333 el dylikt material.
Volvo 140 spindelleder, golf hjullager, golf vr6 nav, hemmasvarvade pur bussningar.
Antingen push eller pullrod. Spårvidd ca 1400mm

Bromsar: Std golf mk3 VR6 ok, 288mm VR6 framskivor, 230mm solida från golf mk4 bak.

Däck/fälg: 8x15 ET20 med 225/40. Finns lite r däck i den dimmen med.

Motor/växellåda: VR6 motorkod AAA, kommer renoveras och kompsänkas til ca 9:1 och monteras en liten rotrex laddare. Std styrsystem med ostrich. Std växellåda.
Får nog strypas lite genom sabbad tändkurva osv så den inte leverar mera änn ca 210-220hk i besiktningsläge på ca 0,5bar.

Vikt: 8-900kg.
Hjulbas 2400mm

Lägger upp lite bilder och skisser på upphängsgeometri och från cad modellen, det är säkert nogon som har bättre ideer och synspunkter.

Lite bilder (ps, jag har inte ritat kaross och fälgar själv, hittat lite här och där på nätet):



Framvagnsgeometri:


Framvagn vid 2* roll:


Framvagn vid 50mm innfjädring:


Framvagn vid 50mm utfjädring:


Bakvagnsgeometri:


Bakvagn vid 2* roll:


Bakvagn vid 50mm innfjädring:


Bakvagn vid 50mm utfjädring:

_________________
Ole Nylende
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Ska bli intressant att följa.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
turb00le
Norge
Här sen Jan 2012
Inlägg: 16


Trådstartare
Uppdaterat med lite bilder, mest av upphängsgeometri.
Jag har valt att köra 10* sai och 12* caster, 10* sai för att få ner scrub radien.
Åsikter är välkomna.

Geometrin fram är jag nöjd med men jag kan ju inte det här, änn.
Bak är jag inte nöjd då jag ville ha längra armar, men pga motorn så får inte den övra vara stort längre.
Om nån har ideer så är dom hjärtligt välkomna.

Kommer om nån dag att stoppa inn alt i lesoft och se vad man får ut därifrån.

Ramen ska jag greja lite med i solidworks simulation eller ansys för att kolla vridstyvhet.

_________________
Ole Nylende
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Har du sett denna: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=79162
Nu gäller detta en Mk II och 16V men ändå.
Det är polarens bil.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
turb00le
Norge
Här sen Jan 2012
Inlägg: 16


Trådstartare
Lillen skrev:
Har du sett denna: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=79162
Nu gäller detta en Mk II och 16V men ändå.
Det är polarens bil.


Jag har spanat inn den lite. Det bygget har nog lite av skulden för det här med.
Jag kunde sparat mej för mycket huvudvärk om jag körde med std mcpherson men det vil jag inte.

Har caddat på lite i stillhet. Ram versjon 1.0 blev skrotad rätt snabbt.
Ram versjon 2.0 blev lite bättre och jag var rätt nöjd med geometrin.
Sen började jag leta lite runt efter mått på vr6 motorn, försökte hitta en komplett bil i närheten men var svårt. Sen fick jag lite mått av Lillen och hittade nogra ritningar (utan mått givetvis) på nätet nånstans. Dessa skalerades så dom måtten jag fått stämde. Jag innsåg snabbt att en VR6 är ett rätt stort as av en motor :-)

Sen blev ram versjon 2.3 eller nått i princip skrotad den med.

Är det nån som har meningar kring att ha länkarmar där framre röret står 90* ut så som på bilden?
VR6 motorn står lutad framåt så jag hoppas att kunne förskjuta motorn typ 30-50mm framåt och få lite längd på armarna. Det fattas rätt mycket där bak, har inte hunnit rita mer änn.



Sen har jag kikat lite på motronicet som hör til VR6 motorn. Har hittat damos för obd2 modellen så det lär bli en obd2 donorbil dvs årsmodell 95+ om jag fattat rätt.

_________________
Ole Nylende
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 476



Kul bygge!
Mitt chassi har vissa likheter med ditt. En sak jag försökt undvika är de längsgående rören som pekar in i stolsryggen. Om man blir påkörd i baken tycker jag det känns farligt med ett rör som är riktat rakt in i ryggen. Men det kanske jag som är onödigt försiktig.

Vilket program har du gjort geometriskisserna i?

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 892



Yo-1 skrev:
Kul bygge!
Mitt chassi har vissa likheter med ditt. En sak jag försökt undvika är de längsgående rören som pekar in i stolsryggen. Om man blir påkörd i baken tycker jag det känns farligt med ett rör som är riktat rakt in i ryggen. Men det kanske jag som är onödigt försiktig.

Vilket program har du gjort geometriskisserna i?


Trianguleringen på dessa framåtriktade rör (nämnda ovan) är inte alldeles lyckad. Du får ett schysst moment mot det tvärgående röret som skall ta lasten.


_________________
Magnus Falk
Citera
turb00le
Norge
Här sen Jan 2012
Inlägg: 16


Trådstartare
Allting är ritat i solidworks.
Ang ramen så är den liten provisorisk änn. Tanken är att dumpa inn den antingen i solidworks simulation eller ansys för att laborera lite med vridstyvhet osv. Så som den är nu får jag även banta den lite, kommer bli för tungt.

Jag är inte riktig nöjd med bakre delen av ramen, den är ritat om en del nu och blir nog ritat om ännu mer innan jag är nöjd.

Dyker upp mera bilder ila kommande veckan.

_________________
Ole Nylende
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8999



Om motor paketet blir för brett så kan du ju ställa motorn på längden och byta lådan till en 01E från Audi/passat fwd = finns ju adapter platta för VR6 motor och 01E låda.


Denna Golf byggde en kompis med Audi V8 med turbo och Audi bärarmar bak.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Mk1 1982 mittmotor (amatörbygge)
9 besök senaste veckan (5227 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande