Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi 6g72TT -99?: Projekterande av ensitsig banräser.
1 besök senaste veckan (3322 totalt)
Komorok
Kungsängen
Här sen Jul 2015
Inlägg: 8


Trådstartare
Jag har funderat länge på om jag verkligen ska skriva här eller inte. Det finns mycket kunnande här och jag behöver hjälp med en del saker, men jag har samtidigt inte något jättebehov av att bli skrattad åt. För min dröm, mitt projekt är inte helt normalt har jag förstått och själv har jag inte ens körkort. Men jag älskar teknik och utmaningarna kring bilkonstruktioner.

Hur som helst då. Projektet går ut på att bygga en ensitsig räser med tak och vindruta. Chassi/monocoque av kolfiber och bakom denna så tänkte jag bulta på en turbomatad V6a (kanske en 6g72tt?) med egentillverkat motorblock av kolfiber. Växellåda får jag i värsta fall också bygga själv med custombeställda splinade axlar och kuggar från någon befintlig låda. Men finns någon vettig (läs perfekt) låda, så är det ju att föredra.

Det jag själv är helt ointresserad av att tillverka själv är hjulupphängningarna. Så min första fråga blir om någon känner till någon sorts bil som kör med 13"-fälgar och ungefär 245 bredd fram och 300 bredd bak som man kan få tag på uprights och a-armar till?

Min andra fråga är om någon vet var man kan beställa customtillverkade cylinderfoder?

Mvh

_________________
Mikael Sjölund
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Motorblock i kolfiber, WHAT!

Ror du det här projektet i hamn så kommer du ju bli lite av en legend, så kör på!

Önskar dig all lycka och kommer följa med stort intresse, Christian Von Koenigsegg hade också en dröm

_________________
Oscar Zettervall
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305



Komorok skrev:
Jag har funderat länge på om jag verkligen ska skriva här eller inte. Det finns mycket kunnande här och jag behöver hjälp med en del saker, men jag har samtidigt inte något jättebehov av att bli skrattad åt. För min dröm, mitt projekt är inte helt normalt har jag förstått och själv har jag inte ens körkort. Men jag älskar teknik och utmaningarna kring bilkonstruktioner.

Hur som helst då. Projektet går ut på att bygga en ensitsig räser med tak och vindruta. Chassi/monocoque av kolfiber och bakom denna så tänkte jag bulta på en turbomatad V6a (kanske en 6g72tt?) med egentillverkat motorblock av kolfiber. Växellåda får jag i värsta fall också bygga själv med custombeställda splinade axlar och kuggar från någon befintlig låda. Men finns någon vettig (läs perfekt) låda, så är det ju att föredra.

Det jag själv är helt ointresserad av att tillverka själv är hjulupphängningarna. Så min första fråga blir om någon känner till någon sorts bil som kör med 13"-fälgar och ungefär 245 bredd fram och 300 bredd bak som man kan få tag på uprights och a-armar till?

Min andra fråga är om någon vet var man kan beställa customtillverkade cylinderfoder?

Mvh


Kan nog bli ett intressant bygge, men det lär ta lång tid att få färdigt Hur tänker du i övrigt runt bygget, skall det enbart gå på bana eller skall SFRO blandas in också?


Gällande cylinderfoder kan du kolla med Darton, de tillverkar en hel del foder och skulle nog kunna leverera custom för en nätt summa
Hur tänker du tillverka blocket för övrigt? Skall det pressas med typ smc eller har du andra planer? Skall det bli som en bärande del i bygget eller kommer du bygga en bakre ram för hjulupphängningen mm?

Lycka till

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11287



Komorok skrev:
Min andra fråga är om någon vet var man kan beställa customtillverkade cylinderfoder?


Nyfiken fråga bara, men finns det inga färdiga cylinderfoder att köpa som du kan använda? Skall du göra allt annat själv så kanske det är enklare/billigare att anpassa blockdesignen efter något som finns allaredan.

Kan inte RolleSlits göra det utifrån det material du vill ha?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Komorok
Kungsängen
Här sen Jul 2015
Inlägg: 8


Trådstartare
ZVR skrev:
Motorblock i kolfiber, WHAT!

Ror du det här projektet i hamn så kommer du ju bli lite av en legend, så kör på!

Önskar dig all lycka och kommer följa med stort intresse, Christian Von Koenigsegg hade också en dröm


Jo, jag tänkte se om det gick att få till. Om motorblocket har våta foder, så torde det gå att hålla kolfibern runt 100 grader och det ser jag inga problem med. Hållfasthetsmässigt så går det ju att räkna på. Bara att jämföra godstjocklek och e-modul och ta till kolfiber i överkant.

Jag är ett stort fan av Christian von Koenigsegg. Vilken fantastisk entrepenör. Hatten av. Kan jag bygga klart EN bil så är jag nöjd (typ).



JS_Racing skrev:
Kan nog bli ett intressant bygge, men det lär ta lång tid att få färdigt Hur tänker du i övrigt runt bygget, skall det enbart gå på bana eller skall SFRO blandas in också?


Gällande cylinderfoder kan du kolla med Darton, de tillverkar en hel del foder och skulle nog kunna leverera custom för en nätt summa
Hur tänker du tillverka blocket för övrigt? Skall det pressas med typ smc eller har du andra planer? Skall det bli som en bärande del i bygget eller kommer du bygga en bakre ram för hjulupphängningen mm?

Lycka till



Det lär ta några år. OM det ens blir färdigt. OM jag ens startar bygget. Först måste möjligheterna att få vissa arbeten utförda undersökas och nu tycks ju iaf cylinderfodrena gå att få till. Jag får införskaffa en offermotor och se vad för foder jag behöver. 6g72 har ju gjutjärnsblock och inga separata foder, så det blir till att rita ett helt nytt block i princip. Men det är ok. Det är ju inte så komplicerat hrmmm...

Jag tänkte väl spontant fräsa en epoxyplugg och bygga blocket med prepreg kring det och baka det i autoklav. Det är ju ingen massproduktion det handlar om så SMC blir lite overkill och möjligheterna att göra en optimal layup för att hantera specifika laster försvinner väl? Jag är faktiskt inte så haj på SMC. Jag gör mest mina kolfiberprylar med infusionsteknik hittills.

Motorn som helhet skall vara bärande. Men det lär väl bli kamaxelkåpor och torrsump som tar hand om de största påfrestningarna. Och det i sin tur leder till att topparna antagligen behöver modifieras.

I slutändan blir det växellådans hölje som ska ha alla fästen för den bakre hjulupphängningen.


Marcus Gustafsson skrev:
Komorok skrev:
Min andra fråga är om någon vet var man kan beställa customtillverkade cylinderfoder?


Nyfiken fråga bara, men finns det inga färdiga cylinderfoder att köpa som du kan använda? Skall du göra allt annat själv så kanske det är enklare/billigare att anpassa blockdesignen efter något som finns allaredan.

Kan inte RolleSlits göra det utifrån det material du vill ha?


Svaret är att jag inte vet. Det är hela skälet till att jag startar denna tråd. Har har dålig koll på marknaden. Jag är tacksam för alla tips och råd. En del kanske jag t.o.m följer .

_________________
Mikael Sjölund
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 305



Marcus Gustafsson skrev:
Nyfiken fråga bara, men finns det inga färdiga cylinderfoder att köpa som du kan använda? Skall du göra allt annat själv så kanske det är enklare/billigare att anpassa blockdesignen efter något som finns allaredan.

Kan inte RolleSlits göra det utifrån det material du vill ha?


Ett problem som jag ser är att dessa inte är tänkta att sitta i ett kolfiber/plast(?) block, vilket i mina ögon kräver andra monteringsförfarande än när de sitter i ett metalliskt block. Man har andra termiska egenskaper samt att man får tänka på hur plasten sätter sig under långvarig belastning mm.

Men i regel håller jag med dig, i ett såhär stort projekt bör man använda så mycket färdiga delar som möjligt. Tar en massa tid och kostar ofta en hel del att tillverka egendesignade delar.

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1503



Det här projektet låter galet, på precis de rätta sätten!

Vad gäller motorn skulle jag börja kolla upp vad du kan lära dig från Polimotor-projekten; de har testat med kompositblock. Det finns också några andra initiativ som är värda att undersöka: http://www.compositesworld.com/news/composite-castings-develops-carbon . . . .

Jag har dock inte sett någon som försökt göra ett helt lastbärande kompositblock så som du beskriver. Det är nog inte omöjligt, men frågan är hur mycket lättare än andra lösningar det blir i slutändan?

13" med 300 bredd låter ovanligt, är det viktigt att ligga på 13" diameter? Annars hade jag gått upp till 15" och kollat på etablerade "lätta sportbilar", typ Miata/Elise/MR2/Ginetta G20/brittiska hojmotorbilar.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gällande uprights fälgar och bärarmar så är det nog formelbilsprylar du ska söka bland.
Kollat racecarsdirect eller racetothefinish.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Även växellåda ska du ju försöka hitta något begagnat "äldre f1 eller f3000 låda. Typ sent 90 tal så har du sekventiellt klart att köra paddle. Låg vikt och ordentlig styrka

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Komorok
Kungsängen
Här sen Jul 2015
Inlägg: 8


Trådstartare
Sitter med mobilen nu så det är lite knivigt att komma med utvecklade svar. Men jag kom på att jag missade SFRO. Det vore ju toppen om det gick att få igenom bygget där, men med ett estimerat kraft/viktförhållande kring 1:1 så lär det bli aningens knivigt. Minst sagt. Men det går ju alltid att gå Koenigsegg-vägen också. Men att jag orkar det är inte troligt.

_________________
Mikael Sjölund
Citera
Komorok
Kungsängen
Här sen Jul 2015
Inlägg: 8


Trådstartare
JS_Racing skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Nyfiken fråga bara, men finns det inga färdiga cylinderfoder att köpa som du kan använda? Skall du göra allt annat själv så kanske det är enklare/billigare att anpassa blockdesignen efter något som finns allaredan.

Kan inte RolleSlits göra det utifrån det material du vill ha?


Ett problem som jag ser är att dessa inte är tänkta att sitta i ett kolfiber/plast(?) block, vilket i mina ögon kräver andra monteringsförfarande än när de sitter i ett metalliskt block. Man har andra termiska egenskaper samt att man får tänka på hur plasten sätter sig under långvarig belastning mm.

Men i regel håller jag med dig, i ett såhär stort projekt bör man använda så mycket färdiga delar som möjligt. Tar en massa tid och kostar ofta en hel del att tillverka egendesignade delar.



Jag håller också med. Men ibland är det viktiga inte att bli klar fort (eller alls), utan att lära sig att göra knäppa grejor. Att fundera över tillverkningsmetoder är bland det roligaste jag vet och kompositteknik är extra kul.

Just fodrena kommer ju endast ha kontakt med blocket i botten där de inte är lika varma som i toppen, så just den tätningen oroar jag mig inte så mycket över. Eller borde jag oroa mig? På en vanlig motor brukar väl tätningen vara av gummi? Jag oroar mig mycket mer över hur topparna skall skruvas fast i blocket och hur vevlagerblocken skall fästas.

Att få infästningar och tätningar att fungera ska bli kul och jag förväntar mig att det mesta kommer att gå åt pipsvängen. Får jag det inte att fungera så får jag väl köra med gjutjärnsblocket.

Hur tänker du ?


Himlar skrev:
Det här projektet låter galet, på precis de rätta sätten!

Vad gäller motorn skulle jag börja kolla upp vad du kan lära dig från Polimotor-projekten; de har testat med kompositblock. Det finns också några andra initiativ som är värda att undersöka: http://www.compositesworld.com/news/composite-castings-develops-carbon . . . .

Jag har dock inte sett någon som försökt göra ett helt lastbärande kompositblock så som du beskriver. Det är nog inte omöjligt, men frågan är hur mycket lättare än andra lösningar det blir i slutändan?

13" med 300 bredd låter ovanligt, är det viktigt att ligga på 13" diameter? Annars hade jag gått upp till 15" och kollat på etablerade "lätta sportbilar", typ Miata/Elise/MR2/Ginetta G20/brittiska hojmotorbilar.



Errhm... jag gick bara in på Avon Motorsport och kollade vad som fanns i däcksväg där. Dimensionerna är absolut inte spikade. Tänkte mest använda 13" för att ballongdäck ger bäst fäste än lågprofilditon.

Jag har googlat runt efter andra som har tillverkat kompositblock tidigare. Den länken du gav har jag också sett tidigare. Jag gissar att ingen har gjort så som jag vill göra för att det är för dyrt. Lättare lär det bli iaf. Om inte annat för att alla fästen och mojänger kan integreras direkt för just denna bil istället för att vara modulära som de är på serietillverkade bilar.



knotan skrev:
Gällande uprights fälgar och bärarmar så är det nog formelbilsprylar du ska söka bland.
Kollat racecarsdirect eller racetothefinish.



Jag kollar för fullt. Verkar finnas en hel del godis. Nu gäller det bara att hitta data om delarna så att jag hittar något som ger en vettig upphängningsgeometri. Visar det sig ofinnbart så blir det väl att bygga egna ändå.


knotan skrev:
Även växellåda ska du ju försöka hitta något begagnat "äldre f1 eller f3000 låda. Typ sent 90 tal så har du sekventiellt klart att köra paddle. Låg vikt och ordentlig styrka



Ja, det vore ju kanoners om det fanns något lämpligt. Dessvärre så är jag ohyggligt kompromisslös och vill inte ha växelklustret bakom diffen av viktfördelningsskäl. Men jag letar. Länkarna du gav mig är superba! Det finns mycket kul delar ändå.

_________________
Mikael Sjölund
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Komorok skrev:
Jag oroar mig mycket mer över hur topparna skall skruvas fast i blocket och hur vevlagerblocken skall fästas.


Genomgående dragstänger som går genom lageröverfall och topplock är kanske grejen?
Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Komorok skrev:
........................Dessvärre så är jag ohyggligt kompromisslös och vill inte ha växelklustret bakom diffen av viktfördelningsskäl....................


Så F1-teamens sätt att bygga bil....är en kompromiss som du inte kan leva med..??

Din bil kommer att bli väldigt lång..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



ButterflyRacing skrev:
Komorok skrev:
........................Dessvärre så är jag ohyggligt kompromisslös och vill inte ha växelklustret bakom diffen av viktfördelningsskäl....................


Så F1-teamens sätt att bygga bil....är en kompromiss som du inte kan leva med..??

Din bil kommer att bli väldigt lång..


Du sa vad jag tänkte

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Komorok
Kungsängen
Här sen Jul 2015
Inlägg: 8


Trådstartare
Men moderna F1-bilar gör ju som jag vill eftersom de inte heller vill kompromissa. De har diffen bakom klustret. Deras hjulbas är visserligen 3m, men de har också en avsevärt mycket större bränsletank än jag behöver. Jag tror inte att min hjulbas behöver bli större än 2700mm. Brister mitt tänk någonstans?


_________________
Mikael Sjölund
Citera
Komorok
Kungsängen
Här sen Jul 2015
Inlägg: 8


Trådstartare
Guson skrev:
Komorok skrev:
Jag oroar mig mycket mer över hur topparna skall skruvas fast i blocket och hur vevlagerblocken skall fästas.


Genomgående dragstänger som går genom lageröverfall och topplock är kanske grejen?
Guson


Det låter som en toppenlösning .

_________________
Mikael Sjölund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi 6g72TT -99?: Projekterande av ensitsig banräser.
1 besök senaste veckan (3322 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande