Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore 2d Sedan -67
1 besök senaste veckan (4730 totalt)
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 231


Trådstartare
Efter att ha läst på forumet en längre tid så märkte jag att Oplarna nästan helt lyste med sin frånvaro, så jag tänkte visa upp mitt projekt. Bilen är en tvådörrars sedan från -67 och bland de första tillverkade då produktionen kom igång i Mars -67 och bilen registrerades här i Finland i juni -67. Bilen är en av 10 importerade -67. Renoveringen påbörjades för tre år sedan och är ännu inte helt färdig(fast det blir den väl aldrig)


















_________________
Kai Anttila
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Snyggt! Vad har du tänkt dig för drivlina i denna?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168



Jaja, det här blir ju superfint thumbs up

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Snyggt!!
Men vad ska du ha bilen till? Gata, rally, bana, dragracing....
mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 231


Trådstartare
Tack tack allihopa.

Den perfekta drivlinan skulle väl vara en querstromtopp ihopparad med en Irmscher 36E underdel samt trippla Weber 50:or, men det lär nog inte hända innan man får högsta vinsten på lotto eller eurojackpot.
Drivlinan består av mest originaldelar från diverse opelsexor. Underdelen kommer från en C30NE, toppen från en 30H(Monza/Senator A med fyrportsförgasare), kammen från en Commodore B GS/E, tvåförgasarinsuget från en Commodore GS, förgasarna är två st Weber 38ADL(härstammar från Lancia Gamma), avgasgrenrören från en C30NE och främre röret från en C30SE. Hästkraftsantalet okänt, men vi får väl se när jag tar bilen till en rullande landsväg för exaktare inställning av förgasarna.














Bilen används främst tiill nöjeskörning på allmän väg, fast det blir nog en eller annan trackday också då Botniaringen ligger två och en halv mil från där jag bor.

_________________
Kai Anttila
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549





Snygg bil och kul koncept!
Jag hade en Rekord -69 för några år sedan som jag försökte besiktiga med C30SE men det gillade inte Bilprovningen...

Visst är det du som håller till på OCS-forumet också?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 231


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:


Snygg bil och kul koncept!
Jag hade en Rekord -69 för några år sedan som jag försökte beskiktiga med C30SE men det gillade inte Bilprovningen...

Visst är det du som håller till på OCS-forumet också?


Jajamän.

_________________
Kai Anttila
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 231


Trådstartare
Lite om drivlinan och chassi och bromsar. Lådan är en std Commodore A låda, men planer finns på att uppgradera till en Getrag 240 från en Senator A, men då ska nog utväxlingen i bakaxeln också bytas till någonting lägre än de nuvarande std 3,56:1 dreven.
Bakaxeln har en ZF 006 diffbroms men är för övrigt original förutom drivaxlarna(passar plug & play med Commodore A hjullager) som är från en Commodore B GS/E för att kunna bulta på skivbromsarna från samma bil. Gummibussningarna i bärarmarna och panhardstaget är bytta till motsvarande i PU.
Frambromsarna är samma ventilerade 271 X 22 skivor som hittas i Commodore B, Senator/Monza etc, oken kommer från Commodore B GS/E, bakbromsarna är också försedda med skivor och ok från Commodore B GS/E. Huvudcylindern kommer från en Senator A 23TD(fanns att tillgå när Commodore B GS/E huvudcylindern som först skulle användas visade sig vara paj).
Framvagnen är i stort sett original förutom uniballagrade reaktionsstag och kortare styrarmar från Commodore B GS/E. Fjädrarna(från Commodore A GS) kapades flera varv tills det såg bra ut i hjulhusen. Gasstötdämparna fram är från KYB, bak Saab 900 från Monroe pga att Bilstein B4:rna var för långa efter kapningen av bakfjädrarna. Planer finns dock på att byta till Spax eller motsvarande inställbara dämpare.

Kardan med nytt knutkors.




framvagn me uniballagrade reaktionsstag


ZF 006 diffbroms


Drvaxel & bromsköld för skivbroms.



Bevis för att diffbromsen funkar.


Knutkors från Toyota Hi Lux som passar i Commodorekardanen.

_________________
Kai Anttila
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 231


Trådstartare
Bilen lackades i halvmörker i garaget(och resultatet blev därefter:) ).



Men vad f-n, den är ju ändå ingen utställningsbil. Sedan var det lite strul med den svarta färgen på huven som skulle vara halvblank men leverantören skickade helblankt istället. så det var bara att köpa en liter halvblank färg från grannen som har lackfirma. Då jag alltid tyckt att Greder Racings bilar såg tuffa ut så bestämde jag mig att lacka bilen i deras färger.












Som den står nu efter kapningen av bakfjädrarna.

_________________
Kai Anttila
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Vad är status på den idag?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 231


Trådstartare
Den står avställd och väntar på våren. Meningen är att fixa lite trasiga fästen till avgassystemet och byta tillbaka till original styrarmar då den börjar kännas lite dryg att ratta med Commodore B GS/E armarna. Dessutom tror jag att originalarmarna är snällare mot resten av styrsystemet.

_________________
Kai Anttila
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Det borde väl gå att montera en snäcka med servo från Commodore B eller Rekord E/Senator A?
Fästhålen sitter väl lite annorlunda kanske, men det är ju inte supersvårt att ändra på.

Jag har funderat lite på att byta till längre styrarmar på snäckan och Pitmanarmen ihop med kortare styrarmar på spindlarna för att få lite rappare styrning, men har inte kommit till skott än.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 231


Trådstartare
Jovisst, en servosnäcka från en Commodore B ända upp till Omega B passar bolt on på fästet, men rattstången måste kortas samt plåten som den går igenom modifieras. Och om man har tur kan man till och med hitta original servodelar till Commodore A. Har en komplett servostyrning från en Senator 22i liggande, men ska nog testa med endast byte av styrarmarna först. Tror det är 3,7 varv från stopp till stopp i original jämfört med nuvarande två.

_________________
Kai Anttila
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1168



gillar dina skärmbreddare thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 231


Trådstartare
Tack . De är kopierade från äkta -70 tals Steinmetzbreddare. Steinmetz var fram till konkursen -74 Opels inofficiella tävlingsavdelning där man kunde beställa kompletta bilar och diverse trim för motor, kaross och chassi.
http://www.steinmetz-automobiltechnik.de/pageflip_katalog_70/index.php . . . .
http://www.steinmetz-automobiltechnik.de/pageflip_katalog_71/index.php . . . .
http://www.steinmetz-automobiltechnik.de/pageflip_katalog_72_73/index. . . . .
http://www.steinmetz-automobiltechnik.de/pageflip_katalog_74/index.php . . . .

_________________
Kai Anttila
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore 2d Sedan -67
1 besök senaste veckan (4730 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande