Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S -86
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (22083 totalt)
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Porsche 924S -86. Dyskimporterad med skuren motor. Konverterad från askkopp till banleksak.











_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

Mer bilder och info! Jag behöver inspiration och tips

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Säga vad man vill, men bilen ser faktiskt mycket trevligare ut nu, körklar, än på dessa foto.... Intressant grön färg förresten

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Säga vad man vill, men bilen ser faktiskt mycket trevligare ut nu, körklar, än på dessa foto.... Intressant grön färg förresten


Den är faktiskt signalgul. Antagligen lackad av en storrökande tysk spårvagnschaffis från Flensburg.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
P.P. skrev:
Mer bilder och info! Jag behöver inspiration och tips


Vad vill du ha för bilder ? Tänkte lägga upp lite renoverings/bygg bilder kronologiskt.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868




var i bilen är detta? har lite svårt att lokalisera bilderna, men gissar på bakom baksätet (fotot taget genom bakrutan?)

varför de horisontella strävorna som ansluter mitt på röret?

EDIT: såg att det bara var en, röret bakom såg ut att sitta fast... Ska den vara till bältet?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator

På allt möjligt. Jag är inte så nogräknad

Lite allvarligare då: Jag skall väl inte lätta min så mycket, men allt möjligt i racemodifieringar är intressant. Burdragning i just denna bilmodell, ändring av infästningar hjulupphängningar, vanliga ändringar av hjulupphängningar, vad för elände som brukar dölja sig när man tar bort täckande mattor och plåtar (kansken inte så rejsigt, men rätt intressant ur hållbarhetssynpunkt) osv, osv.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:

var i bilen är detta? har lite svårt att lokalisera bilderna, men gissar på bakom baksätet (fotot taget genom bakrutan?)

varför de horisontella strävorna som ansluter mitt på röret?

EDIT: såg att det bara var en, röret bakom såg ut att sitta fast... Ska den vara till bältet?


Precis, det är till bältet. Det andra röret är nog det som sitter i botten på huvudbågen.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



P.P. skrev:
Burdragning i just denna bilmodell, ändring av infästningar hjulupphängningar, .


Fredriks och Ingemars byggbilder på buren är nog inte optimala studieobjekt, eftersom SBF-besiktningsman inte blev överförtjust direkt . Men däremot så är ju deras erfarenheter på området mkt värdefulla thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
P.P. skrev:
Burdragning i just denna bilmodell, ändring av infästningar hjulupphängningar, .


Fredriks och Ingemars byggbilder på buren är nog inte optimala studieobjekt, eftersom SBF-besiktningsman inte blev överförtjust direkt . Men däremot så är ju deras erfarenheter på området mkt värdefulla thumbs up


Handlade mest om en ovanligt korkad bes.man. Har sett flera burar efter våran som klarat bes galant trots att dom har varit betydligt sämre.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
P.P. skrev:
Burdragning i just denna bilmodell, ändring av infästningar hjulupphängningar, .


Fredriks och Ingemars byggbilder på buren är nog inte optimala studieobjekt, eftersom SBF-besiktningsman inte blev överförtjust direkt . Men däremot så är ju deras erfarenheter på området mkt värdefulla thumbs up


Handlade mest om en ovanligt korkad bes.man. Har sett flera burar efter våran som klarat bes galant trots att dom har varit betydligt sämre.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Några bilder efter lack.









och lite montering






_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Hittade några riktigt avskräckande bilder

Elsystemet innan det brann upp.




Skrapning av underredsmassa


och några bilder som är lite trevligare

TurbOCup dämpare, Boxter OK och ett billigt avgassystem på plats.


Wilwood koppling och broms med våg samt en hemmasnickrad gaspedal (Mk II)


Bromskylning fram under tillv.


Bromskylning monterad



_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Byggde en ny front och en stenhård splitter tidigare i våras. Fronten skruvades fast i skärmarna och i plåtremsan under lamporna. Splittret skruvades fast ordentligt i fronten med 5 st M8 (demonteras för att komma upp på trailer)

Markfrigång på ca 55mm. Problemet visade sig vara att bilen blev ett mycket effektivt väghyvel vid första grönsaksbesöket på Knutstorp. Fronten och splittern höll ihop något fruktansvärt bra och vred dom stackars framskärmarna (som är i plåt) på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Även ramen till kylarn lyckades på nåt konstigt sätt följa med.

Hur skall man bygga för att undvika sådana problem i framtiden? Splittern måste ju offras men hur löst kan den sitta, måste ju bli lite aerodynamiskt tryck på den?








_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3990



Har visst missat dina byggbilder efter lack, men jag antar att det inte är för sent att gratulera till ett förbaskat cleant och snyggt bygge? Det är något så oerhört läckert med en rensad, nylackad banbil som blottar en undersida full av fräsha prylar! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



FSN skrev:
Hur skall man bygga för att undvika sådana problem i framtiden? Splittern måste ju offras men hur löst kan den sitta, måste ju bli lite aerodynamiskt tryck på den?




I alla fall tre limklämmor måste du ha

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Ragnar skrev:
Har visst missat dina byggbilder efter lack, men jag antar att det inte är för sent att gratulera till ett förbaskat cleant och snyggt bygge? Det är något så oerhört läckert med en rensad, nylackad banbil som blottar en undersida full av fräsha prylar! thumbs up


Tackar för det.....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
borg skrev:
FSN skrev:
Hur skall man bygga för att undvika sådana problem i framtiden? Splittern måste ju offras men hur löst kan den sitta, måste ju bli lite aerodynamiskt tryck på den?




I alla fall tre limklämmor måste du ha


Ingen som har nåt lite mer konstruktivt förslag

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



FSN skrev:
Ingen som har nåt lite mer konstruktivt förslag

Nej tyvärr.

Men jag imponeras av det jättefina bygget! thumbs up
Det ser så läckert ut.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kanoncleant! thumbs up

*blir ju sugen på att bygga bil fast jag lovat att aldrig göra det igen*

Trixet att sätta dit splittern är nog att ha ett större antal ("tillräkligt många") skruv fast med en liten skallarea. Mao inga gigantbrickor. Allt ska sitta ihopa så pass att all normal användning funkar men att splittern slits loss om man klipper gräs... Fast att det var det som var vitsen visste du nog ju.

Lycka till och berätta om du kommer på ngt bra.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Kanoncleant! thumbs up

*blir ju sugen på att bygga bil fast jag lovat att aldrig göra det igen*

Trixet att sätta dit splittern är nog att ha ett större antal ("tillräkligt många") skruv fast med en liten skallarea. Mao inga gigantbrickor. Allt ska sitta ihopa så pass att all normal användning funkar men att splittern slits loss om man klipper gräs... Fast att det var det som var vitsen visste du nog ju.

Lycka till och berätta om du kommer på ngt bra.


Jo det låter riktigt men problemet är att splittern sitter klämd mellan front och nedre delen av skärmen ute i kanterna. Fast jag kanske kan kapa av nedre delen av skärmen nu när jag ändå har bulat dom.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924S -86
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (22083 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande