Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Rx7 FC T2 1989 Timeattack-Prostreet -2018- | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (12920 totalt) |
Jag har varit medlem i några år på Rejsa men hållt mig mest i bakgrunden, Så nu tänkte jag träda fram med mitt lilla projekt jag har ägt sedan höstern 2013. Jag köpte bilen som ett påbörjat projekt och alla dom största bitarna var gjorda. Motor, drivlina, hjulupphägning etc. det som återstod att göra var att koppla in sprutet, montera ihop det sista och mappa.
Jag fick ihop bilen och körde några bankörningar 2014 men var inte helt nöjd, Sprutet var ett gammalt Microtech som jag fick med bilen när jag köpte den och mappningen blev aldrig riktigt bra. Bromsarna höll inte måttet och chassiet var på tok för hårt. 2015 blev det inte kört någonting då motivationen saknades helt, Men framåt höstkanten kom motivationen tillbaks och jag började ta tag i byggandet. Så detta året har jag kört Timeattack i Prostreet Spec: Motor - 13BT 2 skivig wankel på 1.3l - Rx7 FD övre insug - Rotaryworks throttlebody - Byggd av Jörgen på Rotaryperformance - Portad och förstärkt - Turbonetics T66 - Pipearts grenrör - 3,5" custombyggt rostfritt avgassystem - Tial 44mm wastegate - Elektrisk vattenpump - Racecooling vattenkyl - Racecooling intercooler - Spal fläktar - Custom byggda rör till vattenkyl - Custombyggda tryckrör - Delring motorbussningar - OS giken 1,5 diff - Haltech Elite1500 - AEM smartcoils Drivlina - Alu svänghjul (4,7kg) - ACT truckplatta och sinterlamell - Os-giken 1,5vägs diff Bromsar - SPD bromsvåg - Lancer evo 5-9 ok och skivor fram - Rx7 FD type rz bakskivor med utflyttat org ok - Carbotech xp10 fram xp8 bak Chassie - Tein type RA coilovers med andra fjädrar - Polybussningar i fram och bakvagn - Camberstag till bakvagn Däck/Fälg - JapanRacing JR5 18x9,5" - Kumho v700A K91 265-35/18" Exteriör/Aero - Splitter med 150mm utstick enligt ProStreet reglemente - Kolfiber vinge 150cm bred - Glasfiber breddningskit 35mm bak 30mm fram Interiör - Egenbyggd halvbur - Recaro kevlarstol - Takata 6p bälte - Massa mätare och skräp _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||||
Kul att allt fler rx-7or kör time attack, dom har ju bevisligen god potential att åka riktigt fort.
Upp med en massa bilder nu! Gärna filmer på körning om det finns, det är kul att kolla på. _________________ Christoffer Brorsson Mazda rx-7 FD2JZ Alfa 75 3.0 America |
||||
Målsättningen inför TA 2017
- Bilen ska lättas, Det blir bla plastrutor, kapa ur dörrar, borttagning av taklucka, bygga ny lättare splitter, bort med ljudisolering och ev rensa ur all original el och ersätta med en race elcentral - Hankook däck (dessa är ett måste om jag ska kunna hänga med) - Större vinge med ordentliga fästen - Mer effekt, Har i dagsläger 460hk på 1,2kg i ladd men har fegat lite och kört på 1kg 420hk. Över 500hk vore trevligt, Men vi får se. - Bättre lösning på vevhusventilation, Jag har fått till en "3 stegs" system som funkar men det måste finnas en bättre lösning. - Montera 2x19 raders setrab oljekyl - Bygga nya spindlar fram med stöddigare lager då skräpet som sitter där inte håller måttet - Byta till alu bussningar i diff och bakre subframe då dessa fortfarande är org. gummibussningar - Byta till en annan stötfångare fram så jag kan få till en lägre placering på splittern - Bygga om framskärmar så jag kan sänka bilen mer - Få till geometrin i framvagnen så bilen inte är så "nervös" - Bygga om avgassystem (Problem med ljudet som alla andra i TA) - Bygga någon form av catchtank eller ev byta till en säkerhetstank med skvalpskydd. I dagsläget måste jag köra med full tank 60L, Om det är 45L eller mindre i tanken så suger pumparna luft när jag svänger vänster. - Montera en termostat, Jag har externa BMW termostater som ska dit. Men det blir endel rördragande och svetsande innan dom är på plats. Kör helt utan termostat idag och den går lite för kallt samt att motortempen är svår att hålla på en jämn nivå. - Snygga till alla panik och tillfälliga lösningar som gjorts detta året. _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||||
Här är ett klipp från Knutstorp när jag kör mitt snabbaste varv, Jag tar gärna emot kritik hur jag kan förbättra mig.
https://youtu.be/fSPh5mr3bgY _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||||
Jag ska bli bättre på att ta bilder under byggets gång bara. I helgen ska jag börja med lättning av dörrarna och skära till sidorutor, Och om jag hinner göra en ny bakruta.
_________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||||
Vad är det för problem med hjullagerna? blir det glapp? _________________ Christoffer Brorsson Mazda rx-7 FD2JZ Alfa 75 3.0 America |
||||
Det är koniska lager, Drar du åt dom för hårt så blir dom överhettade kastar ut sig fettet och totalskär, Vilket jag fick erfara på Knutstorp. Som tur var fick vi jagat tag på ett nytt och fick ihop bilen till dagen efter.
Drar man åt dom med rätt moment så sviktar lager/hub vilket gör att bromsskivan sviktar och då trycks kolvarna i oket ut, Så när jag ska klappa på bromsen är pedalen nästan i golvet och bromsarna bak låser upp _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||||
Idag fick jag lagt en heldag i garaget men det blev inte så mycket gjort som jag hade velat.
Men dörrarna kapades ur och tömdes på allt onödigt Samt att jag skar till 2st sidorutor i Polykarbonat Imorgon ska jag få i rutorna och färdigställa dörrarna, Tobias och Robert från speeding var förbi en sväng och kollade läget också. Så vi diskuterade fram en lösning på catchtank med pumpar och lite slang, Så det blir nästa sak att ta tag i. Dom har varit till stor hjälp i mitt byggande tidigare så detta kommer bli grymt tror jag _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||||
Du tänker på att dörrarna skall bibehållas original i PS?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/ Står som 1.6 i avsnittet TA-PS 2 Karosseri samt bilens utsida. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Blir det för bredd på däck o fälgar?
Har märkt att reglerna är lite kärva för oss med mindre bilar som att man t.ex bara får bredda skärmarna 50mm. Sen med dörrarna fick jag för mig att man fick modda och även byta till glas/kolfiber men läste genom reglerna igen nu och är som Wärhner säger _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Är det gråzon på detta då? Det är fortfarande samma dörrar, dvs orginal. Det står faktiskt inte "bibehållas i orginalutförande", bara att det ska vara orginal. Tolkningföreträde för TANU-crew naturligtvis. _________________ Rickard Vännman - Mr2 gti16 -93 |
||||
Jo det har sett, "1.6Samtliga dörrar ska vara original." Då Har jag tolkat reglerna lite galet. Jag ser det som att dörren är den som satt på bilen från fabrik och jag har inte kapat något som som påverkar hållfastheten och krocksäkerhet. Utan bara tagit ur det som inte används längre. Infästningar för elmotorer, högtalare osv. Jag får maila tech@timeattacknu.se och kolla med dom, Drygt om jag måste skaffa 2 andra dörrar. Det gjorde inte så stor skillnad som jag hade hoppats på att kapa ur dörren. _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||||
Jag kör 18x9,5" med 265-35/18" men planen är att gå upp till 285-30/18" nästa år. Min bil är bara breddad 30mm fram men det räcker för ganska stora hjul ändå. Bak går det in 305 breda däck om jag hade velat det. _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
||||
Om dom säger att du inte får lätta dörrarna och det är svårt/dyrt att hitta nya, så kanske dom godkänner att du sätter in vikter i dörrarna motsvarande det du kapat ur. Så väg det du kapat ur med foto bevis och diskutera med dom. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det är inte för vikten skull som det brukar förekomma regler kring förardörren. Ibland behöver reglementet vara det sunda förnuftet som bistår föraren. |
||||
Ganska säker på att regeln skrivits med syftet att dörrarna skall bibehållas i originalutförande, sedan kunde formuleringen ha varit bättre kan jag hålla med om. Men som sagt, maila tech är säkrast. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Rx7 FC T2 1989 Timeattack-Prostreet -2018- | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (12920 totalt) |