Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -88, Död och snart begraven!
1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (12362 totalt)
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Har insett att BMW:n inte blir klar iår så jag köpte en ny leksak:



Ganska mycket bil för pengarna tycker jag, full servicebok och diffbroms som standard för elva tusen! När jag var i Alfatankar tvekade jag mellan en 75:a eller en GTV. Dock hittar man inte en fin GTV för under 30000 så det fick bli en 75:A istället. Hade från början tänkt att totalstrippa bilen från allt av vikt men den var så fin så jag fick lättningsförbud av sambon Blir en uppsättning Bilstein iallafall då ekonomin tillåter detta!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Ah, en nyfrälst.

Grattis till ett utmärkt val, du kommer nog inte att bli besviken. Bilsteindämparna är inte fel som förstagrej att köpa/byta, de är väääldigt trevliga. thumbs up

Har du några planer förutom att köra med den? ombyggnad/uppgradering?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8054



Den ser juh...... väldigt fräsch ut !
Ser juh ut som om den spontana självlättningen inte ens har börjat nånstans på den. thumbs up
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
MaZ skrev:
Ah, en nyfrälst.

Grattis till ett utmärkt val, du kommer nog inte att bli besviken. Bilsteindämparna är inte fel som förstagrej att köpa/byta, de är väääldigt trevliga. thumbs up

Har du några planer förutom att köra med den? ombyggnad/uppgradering?


R-däck och andra fälgar, Bilstein, 2.25-tumsfjädrar bak, få i en av mina sportstolar samt rensa katalysatorn ligger väl närmast till hands, sen kanske jag börjar leka med hjulvinklar och så! fast det blir tidigast nästa år.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Låter vettigt, stolarna är ju inte direkt dom man sitter avslappnat i när man kör fort...

Fast såå jobbigt är det väl inte att schimsa ut bärarmarna och vrida lite på styrstagen?

Du kanske skall fundera lite på casterstagen också, de bussningarna brukar inte vara vackra och det är fruktansvärt enkelt att byta till kulleder eftersom de finns som orginal reservdel till Bertonecoupén. Ökar styrkänslan och exaktheten med hur mycket som helst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
GustavF
Kalmar/Åland
Här sen Mar 2004
Inlägg: 55



oj shit, hur lyckades du hitta en sådär fräsch 75a ? och för så lite pengar ? bara att gratulera!

_________________
Gustav Franzén
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



GustavF skrev:
oj shit, hur lyckades du hitta en sådär fräsch 75a ? och för så lite pengar ?


Min första tanke också! Kollar runt lite löst efter en sån där, men de billiga brukar inte helt oväntat kännas ofräsha

Gratulerar till köpet iaf, blir fint det där... thumbs up
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



nu kommer ju beemern aldrig o bli klar!
Du köper denna bilen, och börjar sedan lägga tid på att förbättra den, tid som du kunde lagt på bmwn istället ju!

fast alfan ser ju ganska rolig ut
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
nu kommer ju beemern aldrig o bli klar!
Du köper denna bilen, och börjar sedan lägga tid på att förbättra den, tid som du kunde lagt på bmwn istället ju!

fast alfan ser ju ganska rolig ut


2002:an har ju ljusår kvar till sina första steg på bana. Hade tänkt att i år liksom förra året köra E34:an på banträffarna. Något tung bil men med förvånansvärt bra väghållning 3.5-liters sexan drev på sagolikt!!!

Dock fick jag oväntat besök en kväll för ungefär två veckor sedan:



En äldre herre sladdade med hög fart in i bilen när den stod på tomten, så den kan jag glömma för vidare bankörning.

Efter detta började jag leta efter en billig ersättare, kollade bla på 318 is men de ligger ju runt 25000 så det fick bli Alfan istället. Blir ju lite pengar över till godsaker!!!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Våndan av att överdosera Gevalia...

Men du slapp ju BMWn iaf.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Grattis till ett lysande val. thumbs up

Hade inte frun blivit påkörd i stan, av en gubbe i 245'a , hade vi fortfarande haft vår fina vita TS -89 kvar.
Den billigaste bil jag ägt, drog ca 0,75 i 130 tempo och 0,9 i stan.
Lätt och kvick och startade alltid inom två sekunder.
Vi fick vad vi gett för den av försäkringsbolaget, för att den var i fint skick. Då hade vi ägt den i två år.

Lycka till
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Nu har jag köpt en alfa till som det satt lite godis på



Dessa delar ska på TS:en samt att den nyinförskaffade får bli vinterbil!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Hmm, inte för att vara Dr Sadness... men den "nya" du köpt ser ut att vara en 2.0 förgasare? Det där grenröret passar inte på en TS, vinkeln på flänsarna på grenröret mot toppen är helt annorlunda. Fast om du är intresserad av att sälja det så kan jag nog leta upp massor med folk som vill köpa.

Bilsteindämpare är mycket bra. thumbs up

Fast den där framvagnen såg inte bra ut, övre bärarmen ser "väl lättad" ut.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
kände inte till skillnaden men eftersom jag antar att cylinder CC:t är samma på alla nordfyror samt att jag är en hejare med MIG:en ser jag inte det som något problem, vad tror du annars man kan få för röret om man säljer det?

EDIT:

Vid min snabba granskning av rostbeståndet blir det nog inga problem med SBP, ett hål i hörnet golv/torped/innerskärm, fixat på en halvtimme.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Svårt att säga pris, vet du vad det är för märke på det? Ansa, Supersprint eller nåt annat?
Att svetsa om det funkar säkert men man får väl jaga rätt på flänsar då kanske, räkna inte med att de är likadana.

Låter som ett rostigt domkraftsfäste? skitjobb... thumbs down

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
men cylinder CC:t (centrumavståndet) är alltså lika på alla fyror till 116-serien?

Ang rost: räkna inte med att jag gör mer jobb en vad som precis krävs av SBP

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Ja, alla fyror i 116 serien (1.8, 2.0), däremot har de mindre varianterna på samma motor andra c/c mått har jag för mig...

Det innebär ju inte automatiskt att de har samma mått mellan avgasportarna dock. Fast några enorma skillnader är det nog inte. Jag kan mäta lite i garaget vid tillfälle, jag har lite blandat junk löst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Trust me, jag grejar konverteringen. Köpte bilen för ungefär samma pris som två bilsteindämpare så det har inte svidit särskilt mycket ekonomiskt. Ja iofs 1700 i transport Sthlm-Hbg men då hade jag andra ärenden till sthlm samtidigt!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35



Habbe, det där med diffbroms har ju diskuterats en del, och jag såg i mangans GTV-tråd att anspänd diffbroms inte skall vara bra.
I beg to differ, om jag får säga så. Jag har själv fixat en extraspänd diff via Veine Johansson (Alfa-doktorn) i Linköping. Jag hade en TS-låda med renoveringsbehov och köpte renoveringen av honom, och när den ändå var där så...

I vilket fall, diffen spändes från 25% (original) till ca 48%, om jag inte minns fel. Innan jobet frågade Veine vad jag skulle ha lådan till, för som han sa "på en gatbil runt hörn och så så är det ju lite onödigt, och det är klart att det sliter på grejorna. men skall du mest köra bana så håller det lika bra som från fabrik.."
Idag sitter den lådan på Anders Stomvalls blåa GTV som du ju såg på GR nu senast, och han är MYCKET nöjd med både lådan och diffen. Inget skrap, inga dumheter utan bara finfint grepp.

Sen tycker ju jag inte att man alltid behöver diffa en 116-bil. Det beror på ambitionsnivå, tillgänglig motoreffekt och på hur man bygger bilen i övrigt. Bra väghållning (läs: liten krängning) och sänkt rollcentrum bak på en relativt motorsvag bil (ca <170 hkr enligt Pelle Rålin) innebär att du inte tappar så mycket grepp att något hjul slirar iallafall. I synnerhet inte med R-däck.

Jag hoppas förresten att du begrep att bildtexten till "fredags-A-lagaren" var skriven med glimten i ögat...

/Pelle

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Liten krängning och låg rollaxel låter som en omöjlig kombination med tillgängliga fjädrar, eller du kanske menar att man har sjukt feta krängare ist?

Spände han diffen? Det är ju stor skillnad på effekten beroende på hur man utför jobbet, man kan ju fixa ett schims som ger grundspänn i viloläge eller slipa om ramperna, det ena låter bonnmek och det andra kan vara en bra lösning beroende på utförande.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Pelle: Jag förstod aldeles utmärkt skämtet i din text, no probs. När man är nere och slickar 1.40 på GR med bara begagnade Bilstein och R-däck, får man nog räkna med en viss krängning Sedan så ser det riktigt brutalt ut, på Micke Lindqvists bild, för de som inte känner till ngt om banåka, så gissa vilken bild jag mailat polarna!!

Beträffande diffbromsen, kommer jag inte att spänna upp den utan låta slipa om ramperna som Mats nämnde.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -88, Död och snart begraven!
1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (12362 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande