Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise s1 -98
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8631 totalt)
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366


Trådstartare
Lotus Elise S1 98

Motor drivlina
Standard botten med portad topp större ventiler Kiwirog se http://www.sabre-heads.co.uk/
Newman ph 2 Kammar
Emerald styrning

Växellåda standard

Kylsystem
Utbytt kylare 2 ggr, läckage på den första byttes utan knot av Elise-shop thumbs up
Prrt
Davies Craig vattenpump med styrning av pump och fläkt (som stöd till org mek pump)

Chassi
GAZ 40 mm Monotubes anpassade för gata/trackday
350 lb/inch fram 450 lb/inch bak
Niu Bilstein S2
Däck
Gata 16 tum 195 Toyo t1r 17 tum 225 Toyo T1 r däckstryck:1,50/1,65
Bana 15 tum 185 ad08r 16 tum 205 ad08r se nedan under kommentarer till varför 205

Övrigt
Ombyggd från rhd till lhd

Kommentarer:
Tidigare endast för gata. Men efter vinterns ombyggnation, justering av hjulvinklar och framförallt nya dämparna, så är den möjlig att framföra på bana utan att extra ombyte till föraren krävs.
Fortfarande understyrning att sortera ut, men snap-oversteer är betydligt reducerad.
För Er som funderar på att skaffa Lotus och blir förskräckta av allt som är bytt och ändrat. Så bör man förstå att jag helst byter när första tecken på slitage kommer och ibland för att jag kan (rhd-lhd exempelvis)
(blir förhoppningsvis mindre kludd i Fyhrs tråd nu)

Bytt
Ny inredning röda läderstolar samt alcantara sidor och röd mattsats
160 grill
Nytt golv
Kulleder. 2021 alla leder
Topplockspackning
Grenrör samt downpipe till slutburk (S2)
Laminova vatten/olja kyl
Drivaxlar
Bromsbelägg (Pagids billigaste, så där på bana men skitar inte ner fälgarna)
Ny vindruta

Planerade åtgärder
kort sikt:
På grund av bränd koppling och att hydrauliken byggt upp tryck
Byta huvudcylindrar broms och koppling. Broms när man ändå håller på...
Byta slavcylinder koppling.
Om ok funktion byts ej koppling om kopplingen blivit för sliten byts denna.

Medellång sikt: = Innan Lotusklubbens bandag augusti
Montera Bältesträva
Göra hål för axelremmar i förarstol
Montera 4 punktsbältes kit i förarstol
Köpa 4 punktsbälte

Lång sikt vinter 2016/2017
Bygga om till sekventiell insprutning
Bygga om till wasted spark
Tima om kammar och justera mappning av motor
Byta koppling (om ej gjort)

2018 Resa till Monaco Historics och köra på Nurburgring

Lång lång sikt
2019/2020
Laga kaross ordentligt omlackering

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



thumbs up

Har inget emot kludd dock, men upp med nån bild också!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
thumbs up

Har inget emot kludd dock, men upp med nån bild också!

Uppdaterat

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366


Trådstartare
På grund av bränd koppling och att hydrauliken byggt upp tryck
Byta huvudcylindrar broms och koppling. Broms när man ändå håller på... FIXAT
Byta slavcylinder koppling. FIXAT

Kopplingen håller...
MEN Varför glappar kulleden till Toestaget i bak?
Men för i H-te bakre vänster dämpare läcker. Den är ju ny servad!

Till mecmove nya kulleder Check
Ringa Gaz Som ( så klart) lovar titta på den om jag skickar över dämparen.
Planen är att byta kulled söndag plocka ner dämparen när det blir semester så får de fixa den medans jag är borta...
thumbs up

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



Mycket att göra!

Har du bältesstag hemma? Jag borde byta ut mitt mot A-framen ändå

_________________
Pontus Fyhr
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366


Trådstartare
Efter att ha köpt kulleder för $$$$$$
Så inser jag när jag plockar isär att "tophats" är ovala GRRRRR
Vred kulan 180 grader och glappet försvann.
Planen nu är att köpa topphats + bult för att totalrenovera i höst/vinter.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366


Trådstartare
Visst mycket att göranmen ok ändå..
Har ett bältesstag men tror att det blir 4 punktsbälte till hösten s å behåller det
Vad är det för fel på det du har?
Pontus Fyhr skrev:
Mycket att göra!

Har du bältesstag hemma? Jag borde byta ut mitt mot A-framen ändå

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



cat7even skrev:
Visst mycket att göranmen ok ändå..
Har ett bältesstag men tror att det blir 4 punktsbälte till hösten s å behåller det
Vad är det för fel på det du har?
Pontus Fyhr skrev:
Mycket att göra!

Har du bältesstag hemma? Jag borde byta ut mitt mot A-framen ändå


Inget fel, tänkte byta till A-frame dock, så om du behövde ett kunde jag langa min gamla åt ditt håll.

4p är najs, jag köpte schroth.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
cat7even skrev:
Visst mycket att göranmen ok ändå..
Har ett bältesstag men tror att det blir 4 punktsbälte till hösten s å behåller det
Vad är det för fel på det du har?
Pontus Fyhr skrev:
Mycket att göra!

Har du bältesstag hemma? Jag borde byta ut mitt mot A-framen ändå


Inget fel, tänkte byta till A-frame dock, så om du behövde ett kunde jag langa min gamla åt ditt håll.

4p är najs, jag köpte schroth.

Aha det skulle kunna vara något mitt är hemmasnickrat av ngn okänd.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366


Trådstartare
GAAAH
Att göra listan
Skicka dämpare på fix till Gaz i England ( Garanti)
Byta koppling innan bandag
Installera fyrpunktsbälte
Byta värmepaket då det behagat börja läcka
byta batteri

Hur kommer det sig att ju mer jag gör desto mer hamnar på att göra listan

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



cat7even skrev:

Hur kommer det sig att ju mer jag gör desto mer hamnar på att göra listan


Börja meka med ögonbindel!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Kul spec på bilen. Din motorspec påminner nog rätt mkt av det jag håller på att bygga. Siktar på 180 - 190 hk med min k-serie motor.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366


Trådstartare
JohnC skrev:
Kul spec på bilen. Din motorspec påminner nog rätt mkt av det jag håller på att bygga. Siktar på 180 - 190 hk med min k-serie motor.


Med det effektuttaget antar jag att det blir smidda kolvar? thbs? Fullt balanserad botten?
Min botten är orörd så jag nöjer mig med 6500 varv samt newman ph2 kammar plastinsuget....
Skulle gärna göra iordning en riktig botten.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
cat7even skrev:

Hur kommer det sig att ju mer jag gör desto mer hamnar på att göra listan


Börja meka med ögonbindel!

Ibland undrar jag om det inte är det jag gör.....
Skulle du behålla ditt bältesstag?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



cat7even skrev:
JohnC skrev:
Kul spec på bilen. Din motorspec påminner nog rätt mkt av det jag håller på att bygga. Siktar på 180 - 190 hk med min k-serie motor.


Med det effektuttaget antar jag att det blir smidda kolvar? thbs? Fullt balanserad botten?
Min botten är orörd så jag nöjer mig med 6500 varv samt newman ph2 kammar plastinsuget....
Skulle gärna göra iordning en riktig botten.


Blir balanserad botten och troligen smidda kolvar. Vi får se vad det blir, faktum är att bilen klarar sig bra med under 150 hk.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 270



Så jäkla fin bil. Faktum är att jag döpt min ena dotter tll Elise efter bilen

Jag tänkte köpa en Lotus Elise S1 alldeles strax (ska bara sälja min 350-hästars turbomotorcykel först) och såg att du har Emerald ecu på din. Ursäkta trådkap men jag har en fråga om Emerald-styrningen. Sett att många kör med det. Är det plug and play in i original härva med färdiga mappar (som självklart bör mappas rätt i bänk) eller är det ett större ingrepp? Vad är anledningen till att så många byter? Är det för att original system inte går att mappa om eller inte räcker till?

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366


Trådstartare
lahi skrev:
Så jäkla fin bil. Faktum är att jag döpt min ena dotter tll Elise efter bilen

Jag tänkte köpa en Lotus Elise S1 alldeles strax (ska bara sälja min 350-hästars turbomotorcykel först) och såg att du har Emerald ecu på din. Ursäkta trådkap men jag har en fråga om Emerald-styrningen. Sett att många kör med det. Är det plug and play in i original härva med färdiga mappar (som självklart bör mappas rätt i bänk) eller är det ett större ingrepp? Vad är anledningen till att så många byter? Är det för att original system inte går att mappa om eller inte räcker till?


Hej kul att du funderar på en elise!
Jag har en emerald för att org ECU-n inte funkade efter att jag bytt topp och kammar. Ovanligt men blir så på en del s1, ingen vet varför.
Emeralden är plug and play. Samma kontakt som i org mems ECU-n Grundmappar finns menräkna med att de bara ger så att den startar. Jag hade ett antal mappar som borde funkat men som gav feta blandningar.
Med en bredbands lambda kan man mappa själv på väg. Gå med i seloc forumet sök på vad Ive ( Marko baller)
Skrivit om mappning på väg.
Min har inte varit i närheten av en rullande landsväg jag använder mig av den adaptiva funktionen och mappar själv.



_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 270



cat7even skrev:


Hej kul att du funderar på en elise!
Jag har en emerald för att org ECU-n inte funkade efter att jag bytt topp och kammar. Ovanligt men blir så på en del s1, ingen vet varför.
Emeralden är plug and play. Samma kontakt som i org mems ECU-n Grundmappar finns menräkna med att de bara ger så att den startar. Jag hade ett antal mappar som borde funkat men som gav feta blandningar.
Med en bredbands lambda kan man mappa själv på väg. Gå med i seloc forumet sök på vad Ive ( Marko baller)
Skrivit om mappning på väg.
Min har inte varit i närheten av en rullande landsväg jag använder mig av den adaptiva funktionen och mappar själv.




Ja, Elise har jag alltid varit svag för. Helt rätt på allt. Lätt, pigg och väghållning i världsklass. Inte en massa onödigt att släpa på vilket även ger mindre slitage och lägre förbrukning. Nu är väl inte förbrukningen så viktig på en lekbil men det tillför värde ändå. Verkligen ett hjul i varje hörn och låg vikt. Herr Chapman i ett nötskal.

Emerald verkar vara poppis. Vissa skriver att det är ett måste över 150 hk.
Skönt att det är plug and play. Jag är förgasarnörd och elektronik fungerar bara när jag inte vet varför. Så att bara trycka ihop kontakterna, in med en grundmapp (det klarar jag nog) och köra känns som ett bra steg i inlärningskurvan mot insprutning.

Adaptiv funktion? Självlärande med hjälp av lambda? Smidigt! En bredbandslambda får man iofs för 2000 kr idag så det går det också. Tyda a/f - värde i bänk har jag gjort i massor (med turbohojen) så att tyda resultatet löser jag iallafall.

Tack för tipset! Jag är medlem i seloc så där ska jag söka! Tackar!

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366


Trådstartare
Sådärja halvvägs igenom kopplingsbyte.
Förvånad över att vevaxelpackningen verkar torr. thumbs up
Sakta men säkert mot bankörning.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366


Trådstartare
Årets besiktning klar
CO 0,1 HC 42 2500 CO 0 Lambda 1.02

Vinterns arbete Utbyte av alla leder
Lagning av chassi bussningar bytta mot kullager....
Stor service Kamrem etc

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



cat7even skrev:
Årets besiktning klar
CO 0,1 HC 42 2500 CO 0 Lambda 1.02

Vinterns arbete Utbyte av alla leder
Lagning av chassi bussningar bytta mot kullager....
Stor service Kamrem etc


Det ska jag ge mig på snart med! Påminn mig rapportera resultaten
Kul att säsongen är igång, men det behövs lite fler bilder!!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise s1 -98
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8631 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande