Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audizon 2026
1 besök senaste veckan (2677 totalt)
Egrom
Herrljunga
Här sen Sep 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Bakgrund:
Har ett projekt ståendes som jag hållit på med lite till och från under många års tid. Har inte direkt funnits någon röd tråd utan har bytt riktning lite hit och dit vartefter inspiration och motivation har funnits.

Har länge tänkt starta en projekttråd någon stans men insett att avsaknaden av direkt plan (plus att jag är så fruktansvärt slö) hade gjort det till ett riktigt tråkigt projekt att följa.

Nu tror jag mig dock veta vart jag vill komma med det hela så det är dags att dra igång en tråd känner jag. Kanske mest för min egen del för att slippa älta allt i huvet, skapa lite struktur på det hela och förhoppningsvis även få lite kritik, feedback, tips och idéer på vägen från er andra!

Plan:
Ställa en tillplattad amazon -66:a på en balkram och stoppa dit en quattro-drivlina för att så småningom gatreggas men också testa på lite bankörning. Har inte fickorna fulla av varken cash eller tid för tillfället så kommer även fortsättningsvis vara ett budgetprojekt med lite "man tager vad man får tag på"-mentalitet.

Nuläge:
Amazonkarossen är lägre(12 cm) och bredare(20 cm) och jag har fått tag på en audi A8 -98:a som donatorbil. Hittills har jag plockat motor(ABZ, 4.2-liters v8) samt fram- och bak-vagn. Växellådan är en 6-växlad manuell historia från en S8.

För tillfället försöker jag komma på hur chassit ska se ut och bygger en trävariant för att se till att saker och ting får plats där dom bör vara, vilket dom såklart inte gör, så kompromisser har redan behövts:

Eftersom motorn hänger helt och hållet framför hjulcentrum får den inte plats i amazonens motorrum. Jag hade till en början plan på att flytta bak hela motorpaketet 10 cm men insåg att det skulle kosta mer än det smakar(bygga om oljetråg och oljepickup, stora drivaxelvinklar, flytta oljefilter, generator osv...). Då jag inte vill börja laborera med helt ny hjulupphängning utan vill behålla det befintliga så kommer hela framvagnen istället att flyttas bak dessa 10 cm.

På grund av platsbristen framför motorn kommer kylaren placeras bak. Det är ju heller inte fel med tanke på den skeva viktfördelningen som ändå kommer finnas.

Då jag mest tänkte på stuket när karossmodifieringarna gjordes så är det nu lite krångligt att få till en sittställning som jag känner mig helt bekväm med. Men det verkar gå att lösa genom att ha karossen något förhöjd jämfört med ramen. Tyvärr kommer den se lite högre ut än jag tänkte mig från början, men som en bonus så kommer motorn få plats under huven också ;-)

Då bilen nu för tiden står i ett pyttelitet garage är det svårt att få till en sjysst bild på ekipaget, så en gammal bild från den tiden då jag hade tänkt mig 240-drivlina får duga så länge:
[/img]

_________________
Andreas Johansson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8999



Ballt med en Audi A8 under skalet det kan bli bra thumbs up

Men troligtvis en hel del jobb...

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
mekluuba
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 57



Schysst projekt, skall bli kul att följa! Fota massor, man kan aldrig få för mycket av annan drivlina i rolig bil...

_________________
Victor Hofmeijer
Citera
Egrom
Herrljunga
Här sen Sep 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Ballt med en Audi A8 under skalet det kan bli bra thumbs up

Men troligtvis en hel del jobb...

Jo jag hoppas på att det kommer bli något kul av det hela. Kommer bli en del stulna idéer från ditt bygge ;-)

mekluuba skrev:
Schysst projekt, skall bli kul att följa! Fota massor, man kan aldrig få för mycket av annan drivlina i rolig bil...

Är ingen mästerfotograf men ska försöka så gott jag kan !

Några bilder på hur ramen är tänkt att se ut:




Då audins övre länkarmsinfästningar sitter så högt vill jag även stabilisera "fjäderbenstornet" med ett rör. Blir det ett rör så varför inte några fler, så tänker komplettera balkramen med en skyddsbur. Inte bestämt mig för om jag ska behålla det där orginal-alu-huset för infästning av övre länkarmar och fjäder/dämpare eller om det blir helt nya fästen. Om jag behåller det så är tanken att kunna justera castern där och köra med ställbara övre länkarmar för camberjustering.

_________________
Andreas Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audizon 2026
1 besök senaste veckan (2677 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande