Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Lancer Evo VIII Team Stacke Hydraulik | 1, 2, 3 >> 11 besök senaste veckan (21252 totalt) |
Då har jag hamnat i Evoträsket igen efter ett antal års uppehåll med "lekbilar". Suget blev nu för stort och i helgen impulsköptes en ganska färdigbyggd Evo VIII som ska förädlas och brukas på banorna runtom i Sverige.
Målet med bilen är att sätta bra mycket snabbare tider än vad jag gjorde med Evo sexan jag byggde runt 2005. Dagens specifikation: Motor, växellåda & avgassystem: Strokad till 2,3 liter Precision 61/62 turbo Tial wastegate Tial dumpventil Kelford 289/276 kammar Wiseco kolvar Bridgeway stakar HKS GD Pro koppling Supertech ventilfjädrar och Ti retainers BC ventiler Fidanza justerbara kamdrev HKS kamrem HKS stift HKS toppackning ARP bultar i topp och botten Fullrace Intgercooler KN luftfilter Större oljekyl Boch Motorsport 1200cc högohmsspridare AEM fuelrail JM Fabrications plenum Dubbla Walboro pumpar (tål E85) Catchtank i bagagerummet Link G4 Apexi avgassystem med fjärrstyrt spjäll Dagens effekt är 495hjk på hjulen (E85). Chassi: K-sport Circuit Pro coilovers Fjäderbenstag fram och bak Perrin krängare bak Powerflexbussningar Perrin positive steering response system Camber + casterstag fram och bak Interiör: Flockad instrumentpanel Snap-off rattnav med Sparco moccaratt Safety 21 bur Sparco 3" bälten Mätare för lambda/AFR, laddtryck, oljetryck, bränsletryck och oljetemperatur Exteriör: Varis kolfiberbaklucka Seibon kolfiberhuv Kolfiber vortexgenerator på taket Kolfiber diffuser bak Kolfiberläpp i fronten Kolfiber kanardvingar i fronten Kolfiber luftintag i fronten Bogserögla vänster fjäderbenstorn sticker upp genom huven. LED-bakljus Nose-job Evo IX look Framtidsplaner: Montera skalstolar 19" fälgar och däck för gatan (har ni något att sälja, skicka PM!) Genomgång av motor inför bansäsongen Montera nya ventilfjädrar samt ommappning Byta bromsvätska till PFCs vätska Kolfiberfoliera taket Quaife diffar Bilen ska som sagt användas på bana och eventuellt blir det att köra Time Attack serien. Bilder kommer så fort jag tvättat av den. Vill ditt företag synas och stödja mig i detta projektet? Skicka i så fall ett PM, så tar vi en diskussion. God marknadsföring utlovas! |
||||||
|
||||||
Givetvis ska det strula med nyförvärvet
Bilen har stått i garage väldigt länge och E85 bränslet har förmodligen gjort sitt bästa för att fräta på allt som går att lösgöra. Så efter färden hem från Skåne där bilen hämtades tills på söndagen har något satt sig så att det inte kommer något bränsle. Jag plockade ner spridarna och körde iväg dom på rengöring och kontroll. "tyvärr visade det sig att dom var i toppskick (flödesanalysen visade en felmarginal på några ynka cc). Nu får felsökningen gå vidare i kväll. Jag hoppas det sitter ett bränslefilter någonstans under bilen som har satt sig.. Nu till mitt lite mer komplexa problem. Någon som vet vart man hittar tätningen på bifogade bilder. Det är enligt information jag fått inte någon std Boschtätning. Den sitter på Boschs 1200cc högohms spridare (se bifogad bild). Någon som vet vad det kan vara för tätning och vart man i så fall kan köpa den? |
||||||
Kollat så soppapumpen/pumparna fortfarande snurrar?
När min kadett stod med E85 ute över en vinter så nöp ena pumpen ihop. Dissekerade för att se vad som hänt, det hade nästan ärgat hål på pumpen inifrån. Varav ärgresterna gjorde att pumpen nöp. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Har du hela Boschnumret på spridaren? Sista siffrorna ser ut att vara bortfilade? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Båda låter i alla fall. Och på vägen hem höll dom stabilt och bra tryck (jag har digital mätare i instrumentpanelen) |
||||||
[/quote]
Har du hela Boschnumret på spridaren? Sista siffrorna ser ut att vara bortfilade?[/quote] Tyvärr inte :/ |
||||||
Ser den ut såhär?
Info om Bosch motorsport spridare: http://www.bosch-motorsport.com/medi MECA har såna tätningar på sitt huvudlager. Kan köpas i Värnamo eller Jönköping.. Borde vara 1 280 210 796. Edit: Ser att den inte har samma form som din, Kollade bara bilden på spridaren, Sitter tätningen du ska ha på andra sidan? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Var du också intresserad av den? Edit: Pratade med Per nu. Han sa att du pratade med honom om den bilen när jag pratade med bror din, så jag missade ert samtal. Sorry att jag norpade den Visste som sagt inte att du hade visat intresse på den innan. |
||||||
Den har inte samma form nej. :/ Tätningen sitter ner mot/in i toppen. |
||||||
OK, sitter den en o-ring utanpå den? Svårt att se på bilderna.. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Nej det var bara denna tätningen i den änden. |
||||||
Då tror jag det är denna:
Tyvärr finns den inte hos Bosch tyskland utan är spärrad för orginalmarknaden. Sitter det likadana oe på på bilen eller ser orginalspridarna annorlunda ut? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Se där ja! Nu börjar det likna något. Snyggt jobbat Patrik! Vet inte hur org. ser ut tyvärr. |
||||||
No hard feelings, finns fler bilar Hoppas jag får se den och dig live i år och att du snabbt får ordning på bränslebekymmerna _________________ Mattias Nordenström |
||||||
Gott o höra! Ja, den ska vara igång under nästa vecka räknar jag med, sen blir det genomgång av motorn förhoppningsvis i slutet av maj. Därefter blir det banåka för hela slanten! |
||||||
Bosch 044:a pumpar "tål" inte kontinuerligt med E85 enligt dem själva, eller det står att drifttimmarna blir reducerade iaf.
Men tror att de flesta har kört många år med dessa utan problem men kan vara värt att kolla. /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Ja, jag har med hört det. Men att båda pumparna skulle gå sönder samtidigt och att trycket skulle gå från normalt i lördags till 0 i söndags låter nästan för orimligt. Men konstiga saker har ju hänt förut... |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Lancer Evo VIII Team Stacke Hydraulik | 1, 2, 3 >> 11 besök senaste veckan (21252 totalt) |