Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-5 Aero 2005 Trackday Projekt 1300kg
1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (22913 totalt)
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Hejsan allihopa.

Jag heter Mikael Holmfeldt 47 år och bor i Ringarum strax söder om Norrköping/Östergötlands län.

Jag har inte varit härinne på rejsa.nu så länge och knappt inte skrivit någonting alls dock inne och läser dagligen.
Här verkar det finnas hur mkt kunskap som helst.
Jag tänkte skriva lite om mitt nya projekt som jag kallar för "flygande tunnan"
Det är ingen extremebil på något vis, kanske för tam för denna projektdelen tom men då får moderatorn ändra på inlägget.

Jag har alltid gillat bankörning men då hittills på två hjul. Sedan förra året provade vi att åka lite BMW på några trackdays och ja nu är man fast. Jag är ingen duktig chaufför på så vis utan tillhör kategorin dålig men glad.
BMWn var riktigt kul men jag är ju lite kärringen mot strömmen så vill ju helst åka nåt som är lite udda.
Bimmern såldes (böt mot en traktorgrävare från 59) och där var man utan lekbil.
Sagt o gjort så söktes lite piggare andrabil.

Jag hittade en liten clio sport i grannbyn som var tänkt att husera lite bana, den är nästan helt orörd och tanken var att bygga o köra lite hand i hand.

MEN

Då man är helberoende av blocket och lusläser varenda dag om det finns något kul så sprang jag på en Saab.
Udda på banan - YEP. Stor och omöjlig YEP. Kärrina mot strömmen YEEEEP. Så nu äger man en helsvensk klassisk 9-5 Aero som var såå jädra perfekt för mitt ändamål.
Risk att Clion kommer säljas.
Bilen bodde förståss på andra sidan Sverige närmare bestämt i Halmstad och bodde hos Michel som är en fruktansvärt duktig Saabmekaniker. Michel har byggt bilen och jag ska försöka speca datan längre ner i inlägget. Han har siktat in sig på bandagar och Timeattack och byggt utefter den tanken.
Dock har hon inte rullat ut på någon bana än, helt nybyggt, men vi siktar på premiären på Sviestad nu i Maj.

Provkörning gjordes och pengar bytte hand, lastat för hemfärd.



En lätt vemodig säljare som jag verkligen hoppas att jag stöter på igen på någon bankörning.

Väl hemma lastades den av och resan sköljdes av innan den rullades in i verkstan.






Där står hon nu och ska få sig ett varv med polertrissan.

Specen grovt är idag

Nybyggd smidd motor

400+hkr/600nm

Väghållningskit NEX

Powerflex lite överallt

Finess halvbur

Sparco stolar

Sparco 4p bälten

Uppgraderade 314mm bromsar fram

Står på Federal RS-R

mm mm mm mm

Jösses det är för mkt o skriva just nu.

Efter 80 mil mer eller mindre nonstop så är man lite mosig i pallet nu så ja det får börjas såhär.

Finns mkt o göra som att justera in allt i hjulupphängning mm men det får komma framledes.


//Micke

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Kul med en Saab på banan thumbs up Och en kombi dessutom! Att den skulle vara för tam (det är väl ingen bil egentligen?) för denna forumdel behöver du nog inte bekymra dig om, det verkar ju vara mycket godis på denna.

Har du några bankörningar planerat inför sommaren?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Jag tänkte åka på Sviestad/LMS alla måndagskörningar då det är så nära.
Hade siktat på Mantorp med men har inte kikat på vad som passar där.
Körde 5100.se förut och deras upplägg gillade jag men de verkar inte arrangera nåt för 2016.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Ja Mantorp måste väl passa bilen bra, kan tänka mig att den går som bäst när det är lite längre och svepande kurvor?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Jo det gör den säkert. Sviestad är knixigare och mkt bil o vre runt där.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157



Love Swedish Cargo Racing!!

Gillar skarpt att det sitter bur där bak!! Dock kanske jag skulle satsa på ännu större bromsar fram... är mycket vikt och kraft att hantera med dessa, vet bara hur mycket värme och slitage min V70 har dragits med...

Lycka till!!

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Jo så är det. Tunga bilar dras ju med högre slitage.
Jag siktar på lättare bil för att kompensera. Tkr bromsarna är av det rejälare slaget men återigen så kommer jag från en clio sport. Då är allt större o stöddigare.

Hoppas att ett par carbotech xp8 hjälper till lite med.

Idag så tog vi lite tid o bytte sida på bromsoken fram så luftnippeln hamnar på högsta punkten ist för lägsta. En tankevurpa som inte säljaren hann med o fixa själv men påtalade det direkt för mig.
Nu är pedalen stum o fin.
Påbörjade oljebytet till blue racing med i bromssystemet.
Jättefin olja redan innan men ja blått är alltid blått.

Blev riktigt dåliga bilder då det var skit på linsen men nåt iaf.



Nu på rätt sida och nippel i högläge.
efter bilden togs så tvättades oket rent från söl o spill samt den obligatoriska städningen innan vi åkte hem.

Imorgon fortsätter vi.
//Micke

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Har inte hänt så mkt som jag kanske velat men tiden räcker inte alltid till som bekant.

Har med hjälp av junior bytt stol till en med generösare utrymme, bredrövad kan vara ett handikapp....
Blev en likasamma Sparco Sprint dock lite bredare.




3p bältet är ju gatkrav så de får hänga kvar.

Passade även på o få lite mörkare rutor så man slipper nyfikna blickar på stan mm. Känns skönt o vara diskret då denna även går på gatan.



_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Knasigt men kul bilval! Vet du vad mjukvaran har för bakgrund? Intresserade mig för mappning av Saabar för några år sedan och det finns verkligen högt och lågt när det gäller vilka vägar folk tar för att öka effekten...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Knasigt vet jag inte men kul och udda. That's me...

Givetvis så inser jag att denna aldrig kommer bli lika snabb runt Sviestad eller Mantorp som andra bilar med samma premisser, vikt/effekt koifficient, körbarhet osv osv. Det är inte den biten jag vill ha heller utan bara ha kul.

Ang mappningen.
Jag är rätt osäker på historiken där men Michel och Robban Uhr har knåpat tillsammans med mkt gott resultat.
Tror Robban gjorde grunden o Michel finlira i bilen sen.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152



Roligt val av banbil! Och som sagt väldigt udda med en stor kombi på bana. Däremot är detta ett koncept som funkat riktigt bra både i SLC och på Nurburgring när Diners Club Racing Team tävla med just en 9-5 kombi!

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Här har det inte hänt supermkt den senaste tiden.
Lade ut Clion till försäljning härinne men intresset är svalt så den får rulla som Dailydriver.

Vi ställde Saaben på vågen och väger in på 1420 kg. Tjockis....

Om Onsdag så har vi bokat upp för fyrhjulsinställning på Saaben då bilen känns som den är midjestyrd och väldigt nervös när den pressas under framförallt gaspådrag.. Fel vinklar, fel luft tryck osv skall rådas bot på.

Däremot vet jag inte vart jag skall börja i vinkelvärlden.
Jag tänkte börja nånstans Toe fram 0grader Bak -1grad
Castern är väl vad den är förmodar jag och cambern fram OM DET GÅR tänkte jag lägga på -3grader
Bak är den nog inte justerbar vad jag begriper.


Är denna grundsetup helt åt väggarna?
Tacksam för all hjälp

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Nengel
Trollhättan
Här sen Jul 2007
Inlägg: 39



Kan rekommendera att byta bussningar i subframen mot hårdare variant om detta inte redan är gjort. I min gamla 9-5 kombi hade jag bytt allt i chassiväg och den var fortfarande väldigt slingrig och nervös tills jag bytte dessa. Testade med att frugan fick sitta i bilen på tomgång och ratta fullt vänster - höger - vänster osv medan jag låg framför och kollade på subframen. Den rörde sig totalt sett nästan en centimeter i framkant.

_________________
Niklas Engdahl

BMW E30 320 -88
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Tack för tipset.
Det sitter nymonterade powerflex i alla bussningar i subframe.
Även bak sitter det powerflex

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Bilen kändes jättekonstig, liksom att hon var midjestyrd och väldigt okonsekvent.

Nu efter en inställning där vi egentligen bara justerat toe fram o bak blev det en helt ny bil.
Skulle vilja justera camber bak men vi hade inte tillgång till schimsbrickor för det ändamålet.
Fram är det max vad som går o få ur benen utan camberbultar. (önskelistan)




Det skall bli mkt spännande att se hur hon beter sig nu när man pressar henne lite.
To be continued..............

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Nu när ändå ångan va uppe så passade jag på o bygga lite bromskylning.
Det lät som en easyfix och på förarsidan var det gott om plats, passagerarsidan däremot var trångt och slangen fick dras med flera böjar då både kylslang, ICslang, oljekylrören och servokylrören behagar gå precis just där. Trångt som....

Dagens bild med då


_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Premiären avklarad. Fasen vad roligt det är att åka bana. Borde fler prova på.
Nu är inte Sviestad en optimal bana för en Saab och jag har aldrig åkt där förut så det blev väl lite sisådär med spårval osv. 3 pass hann vi med sen tändes bränslelampan. Asch så orutinerat o inte ha tankat mer än man gjorde.

Har ingen aning om lufttryck mm så vi började med 2,6 fram & 2,4 bak i kalltryck vilket visade sig vara lite högt.
Efter tre fyra varv blev bilen väldigt slingrig fram i ingångarna och vid ett par tillfällen så var vi ute i gruset o körde.
Vi får gå ner lite i tryck till nästa resa, iaf med 0,3 bar tror jag. Nu ligger det en mätare i handskfacket (klart som fasen man missade den biten med ) så vi kan kolla varmtrycket med.

Även en uppsättning Carbotech XP8 är beställda på rekommendation från mina Saabvänner jag pratade med.

Väl hemma så har det monterats en stripe i ovankant rutan då solen blir jobbig på Sviestad framemot kvällen.




Förstärkte upp bakre tornen då det såg ut som en antydan till spricka. Lade dit en xtra plåt som svetsades fast och så böt vi ut u-profilen till ett rundrör istället. Nu hoppas jag att ev sprickor håller sig på behörigt avstånd.





Och nej jag är inte yrkessvetsare men det är iaf genombränt. Blingbling svetsar får andra göra.

Rundröret var bara 695 gram tyngre än U-profilen, försumbart kanske. Snart får väl stereon med alla högtalare sätta livet till som kompensation.

Facit efter Onsdagens Sviestad-körning stannade på 1.10,9 vilket iaf jag är mkt glad åt.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Hej!

Magnus i röda Alfan här! Låter som bra val med vassare bromsbelägg, har du tid över så gör säkert en slang som leder kall luft till bromsarna susen på Sviestad.

Jag flaggade lite vid ingången till rondellen och vid ett tillfälle levererade du ett spektakulärt gnistregn från höger frambroms. Inte ovanligt, men det tyder kanske på hög förbrukning av belägg.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Jag surrade med Stacke på Pean idag om detta och en upps XP8 är på väg hem. Orginal blir tokvarmt och då har jag redan bromskylning draget. Kikar man noga på Robbans bilder så ser man att det är glödande/öppen läga på framhjulet.
Ska se om det går o få mer riktat luftflöde till oken, nu slutar luftslangarna direkt vid innerskärmen. Skall se om det går o förlänga ut emot oken/centrum utan att det tar i själva hjulen.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Kul med fler saabar här på rejsa

Tips på bromskylning, ja har dragit slang från fronten som matar in i centrum av skivan på min 9000. funkar klockrent Först körde ja bara med en enkel variant med rörbit monterad direkt i org bromssköld men nu har ja gjort en lite mer seriös lösning


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Äntligen fick vi lufta räsern igen. Denna gången återigen kvällskörning på Sviestad.
Lite bättre bromsbelägg fram doch ej XP8orna trots at dom varit hemkomna från Pean ganska länge nu.

Denna gången var det lite lött volket var väldigt lärorikt för mig som är okunnig. Det gick inte alls o ligga på i vätan.

Nu ska vi byta beläggen så XP8orna hamnar där de ska dvs i oken ist för hyllan.

Resultatet från dagens 3 pass blev 1.08.51 och det känns riktigt kul.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-5 Aero 2005 Trackday Projekt 1300kg
1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (22913 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande