Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02 kompressor projekt--> Byttes ut mot M3 F80
1, 2, 3, 4, 5   >>
17 besök senaste veckan (56519 totalt)
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Tänkte bara dela med mig av mitt projekt.

Bilen införskaffades förra sommaren, En svensksåld BMW M3 E46 med god dokumentation.
Carbonsvart metallic, SMGII plus en massa onödig utrustning.

Tanken är att använda bilen till vardags och en del trackdays.

I vinter har en hel del i inköpslistan prickats av.

* Nya skivor och belägg Stop Tech skivor yellow stuff belägg.
* Förstärkningplattor till subframe
* Solida alubussningar till subframe
* Powerflex bussningar (Black series) i bakvagn .
* CSL baklucka i kolfiber.
* CSL diffusor i kolfiber.
* Kolfiber front läpp.
* Stop Tech stålomsbundna bromsslangar.
* ESS Kompressor kit VT1-475 (Gen.3)

Tanken är att börja montera detta under närmsta veckorna
Intercooler kit tänkte jag bygga ett eget.

Ska prova uppdatera med mer bilder eftersom.

Tar gärna emot lite tips gällande förstärkning av bakvagnen, Sveta eller limma platorna? Skumfylla mellan golvhalvorna ? Hur har ni andra gjort ?








_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Ikväll har arbetet med att plocka mer bakvagnen påbörjat för att åtgärda
Ev sprickor och förstärka upp med förstärkningsplattor.

Har även köpt en uppsättning original 18" fälgar till R-däcken.
När det gäller däcken så tänkte jag prova Nankang NS2-R, 225 fram och 265 bak.

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
Wettex
Umeå
Här sen Maj 2015
Inlägg: 14



Bra val av bil! Hur hade du tänkt lösa besiktningsbiten när överladdningen är på plats? Lite sugen själv men vet inte om man orkar hålla på att plocka av inför varje besiktning.

Avslutade bakvagnsförstärkningen i min bil för två veckor sedan. Vi körde enligt turner motorsports recept https://www.turnermotorsport.com/image/suspension/susp_e46_subframe_re . . . . . Svets tycker jag känns mest gediget men jag har ingen erfarenhet av hur limmet håller.

Kan kanske vara i klenaste laget att köra utan en extra uppstagning därbak som vissa gör, men för min användning kommer det nog att hålla väl. Visste om en spricka vänster bak som tidigare ägaren hade visat mig, den och en liten antydan till spricka i höger framinfästning var det enda som upptäcktes. Körde med millway alu i subframe och powerflex (vanliga) i resterande bakvagnen.

Lycka till!

_________________
Johan Wetterflod
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Bra guide! Den har jag inte sätt förut.

Angående kompressor kittet så tänkte jag prova att gjuta en plast kåpa
Som täcker insuget och kompressorn för att dölja , skall likna en luftburk
Annars får jag ta bort själva kompressorn vid besiktning. Enligt ESS skall det funka bra med programvaran och nya spridarna utan kompressor vid lugnare körning.

Jag tror att jag kommer att limma, större bär yta än med svets. Dagens karosseri lim är otroligt starka. Sen ser man många som skumfyller mellan golvplåtarna kommer nog att bygga ett fjäderbensstag som går ner i främre subframe bussningarna.

Håller helt med ! Otroligt roliga bilar på banan och utanför. Var så sent som i fredags på mantorp och körde och där får man verkligen sätta allt på prov

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Wettex skrev:
Bra val av bil! Hur hade du tänkt lösa besiktningsbiten när överladdningen är på plats? Lite sugen själv men vet inte om man orkar hålla på att plocka av inför varje besiktning.

Avslutade bakvagnsförstärkningen i min bil för två veckor sedan. Vi körde enligt turner motorsports recept https://www.turnermotorsport.com/image/suspension/susp_e46_subframe_re . . . . . Svets tycker jag känns mest gediget men jag har ingen erfarenhet av hur limmet håller.

Kan kanske vara i klenaste laget att köra utan en extra uppstagning därbak som vissa gör, men för min användning kommer det nog att hålla väl. Visste om en spricka vänster bak som tidigare ägaren hade visat mig, den och en liten antydan till spricka i höger framinfästning var det enda som upptäcktes. Körde med millway alu i subframe och powerflex (vanliga) i resterande bakvagnen.

Lycka till!


Nu är ju jag lite partisk, men fin bil och riktigt bra koncept!!

Plåtarna kan mkt väl limmas, men TMS-plåtarna är inte de bästa och den guiden är gammal och i viss mån felaktig.
Inga E46 efter februari 1998 (dvs alla M3) behöver den där hemska svetsningen ovanför bakre infästningarna.

Annars är det mkt viktigt att förstå att dessa plåtar INTE ger ett fullgott skydd mot större haverier.
Det finns många exempel på detta, ett är Den jag fixar nu (Flash_malmö's nuvarande och Erik Svenssons före detta). Senast igår hittade jag fler skador som måste fixas (punktsvetsar som släppt när hela RACPn drogs ner)



Här är en gammal bild från Eriks tråd, notera TMS-plåten som syns i bild



Här är min analys och åtgärd på problemet
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?p=1067164063
Och här är det senaste projektet
http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=546116

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Intressant läsning angående din slutsats. En intressant fråga är hur skummfyllnad fungerar ? Har du erfarenhet av det? Nu ser jag att dom gula bussningar sitter monterade. Vad jag har förstått är det flexningen i bussningarna som gör att det spricker. Och att få subframe att bli stum är nyckeln ? Att solida är att rekommendera, Hur ser du på det ? Min bil har gått drygt 17000 mil och jag har hittat 1 liten spricka på vänster bakre fästet, se bilder. Jag har tänkt göra ett kryss mellan fjädertornen och ner till bakre subframe fästet .En annan fråga vad tar du för dom längre bultarna om du säljer dom löst ☺







_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Nu ska allt tvättas rent och målas upp såklart ☺

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Wettex skrev:
Bra val av bil! Hur hade du tänkt lösa besiktningsbiten när överladdningen är på plats? Lite sugen själv men vet inte om man orkar hålla på att plocka av inför varje besiktning.

Avslutade bakvagnsförstärkningen i min bil för två veckor sedan. Vi körde enligt turner motorsports recept https://www.turnermotorsport.com/image/suspension/susp_e46_subframe_re . . . . . Svets tycker jag känns mest gediget men jag har ingen erfarenhet av hur limmet håller.

Kan kanske vara i klenaste laget att köra utan en extra uppstagning därbak som vissa gör, men för min användning kommer det nog att hålla väl. Visste om en spricka vänster bak som tidigare ägaren hade visat mig, den och en liten antydan till spricka i höger framinfästning var det enda som upptäcktes. Körde med millway alu i subframe och powerflex (vanliga) i resterande bakvagnen.

Lycka till!


Hur upplever du ljudnivån med bussningarna ?

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Nu har jag påbörjat att slipa rent och jag har hittat några små sprickor höger fram och vänster bak. Höger fram är det sprickor mellan punktsvetsarna. I övrigt ser det bra ut.



_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Nu är sprickorna svetsade och plattorna limmade med BMW's karosseri lim K5b , ett lim framtaget av 3M.

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
Wettex
Umeå
Här sen Maj 2015
Inlägg: 14



Körde bara en kort sträcka från ett garage till ett annat rätt försiktigt då hjulen pekar lite åt alla håll efter att bakvagnen varit ner + installation av ställbara camberstag, men jag tyckte inte det lät mycket mer än förut på den lilla sträckan. Får testa lite mer efter hjulinställning.

_________________
Johan Wetterflod
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



MagnusM3E46 skrev:
Nu har jag påbörjat att slipa rent och jag har hittat några små sprickor höger fram och vänster bak. Höger fram är det sprickor mellan punktsvetsarna. I övrigt ser det bra ut.




Du ska absolut passa på att kolla ovansidan av de främre fästena.
Jag hade också bara en liten spricka höger fram, men lika förbenat hade svetsen på ovansidan spruckit.
Det syns i denna tråd http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?p=1067164064

De främre infästningarna utsätts nämligen för det mesta av sidokrafterna (kurvtagning) och även en vridande kraft orsakad an kombintionen av kardanaxeln och drivaxlarna. Detta vippar den gängade "hyllsan" mellan plåtlagren den är infäst i.

Jag är kluven till solida "bussningar". De kanske gör saken bättre, men samtidigt utsätter de bultarna (särskillt de främre) för förspänningar och överför alla deformationskrafter direkt till infästningarna. Gummi eller polyuretanbussningar tillåter lite rörelse utan att skapa brytningar.

I vilket fall som helst är verkan (mot sprickbildning) av solida bussningar överskattd.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
vince skrev:
MagnusM3E46 skrev:
Nu har jag påbörjat att slipa rent och jag har hittat några små sprickor höger fram och vänster bak. Höger fram är det sprickor mellan punktsvetsarna. I övrigt ser det bra ut.




Du ska absolut passa på att kolla ovansidan av de främre fästena.
Jag hade också bara en liten spricka höger fram, men lika förbenat hade svetsen på ovansidan spruckit.
Det syns i denna tråd http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?p=1067164064

De främre infästningarna utsätts nämligen för det mesta av sidokrafterna (kurvtagning) och även en vridande kraft orsakad an kombintionen av kardanaxeln och drivaxlarna. Detta vippar den gängade "hyllsan" mellan plåtlagren den är infäst i.

Jag är kluven till solida "bussningar". De kanske gör saken bättre, men samtidigt utsätter de bultarna (särskillt de främre) för förspänningar och överför alla deformationskrafter direkt till infästningarna. Gummi eller polyuretanbussningar tillåter lite rörelse utan att skapa brytningar.

I vilket fall som helst är verkan (mot sprickbildning) av solida bussningar överskattd.


Jag tänker kapa upp golvet och förstärka liknande som du har gjort.
Även koppla ihop de bakre med stötdämpartornen . Jag tror personligen att orginalbussningarna är för mjuka och orsakar att bryggan rör sig och bryter golvet. Polyuretanbussningar är såklart bättre än original men jag tror en stum montering tillsammans med säkert golv är skottsäkrare 😀 det finns polyuretanbussningar som har lite väl kort livslängd 😊 en del bättre och vissa sämre. Angående dina bultar så hör jag av mig till dig. Ser att du har kompressor monterad, hur ser den setupen ut?

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Efter en supersnabb leverans av längre bultar till subframen av Vince här på rejsa så har jag börjat såga och kapa upp innergolvet för att göra nödvändiga förstärkningar. Tack och lov inga sprickor på de främre fästena när golvet är uppsågat med 51mm hålsåg. Den främre förstärkningen kommer jag troligen att limma enligt vince tråd.



_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Lite har hänt i garaget. Golvet upp kapat och förstärkning svetsad. Nu är golvet på plats igen. Nu på tur står karosserikit och sen lite färg.






_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Idag fick jag en leverans av justerbara bärarmar bak för mer justering av camber.

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Nu åker bakvagnen på plats igen.

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Då var allt nästan klart, nya original dämpare bak och topplager med uniball.


_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Nu skall jag uppgradera diffen med en oljekylare och pump

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Nu är snart kompressorn på plats

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Nu är det mesta på plats, ikväll bilr det uppstart.



_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02 kompressor projekt--> Byttes ut mot M3 F80
1, 2, 3, 4, 5   >>
17 besök senaste veckan (56519 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande