Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-8 TA Pro Street "Reservbil 1a TaNu Knutstorp"
1, 2, 3   >>
13 besök senaste veckan (18039 totalt)
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
Då var det dags för min första projekttråd här på Rejsa. Ni som varit här några år kan ha sett denna bil här i projektdelen förrut.

Jag fick tag i karossen 2015 och tanken är att första testrunda ska bli sommaren 2016.

Så här ser karossen ut just nu.



Ett gammalt motorblock får agera dummy tills nya motorn är klar, insuget är från Rotary Extreme och är moddat för Semi PP.



Efter en hel del Ebay shopping i Tyskland så lyckades jag få ihop en hel instrumentbräda, jag gillar känslan av en originalbräda så det var värt letandet.



Ett par bilder underifrån.



_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Välkommen ut ur skuggorna

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440



Skall bli spännande att fightas i sommar

Hur ligger vikten till på en RX8 jämfört med dina RX7:or?
Modernare bilar har ju en förmåga att bli ganska tunga med en massa extra balkar och plåt pga krockskyddet.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
Tack Tobias.

Ja det ska bli kul att åka i dyrgripsklassen i år. Dock så kommer RX-7an få göra jobbet tills jag sett att RX-8an levererar. Behöver bara sänka vingen för att få åka PS istället för Pro med rx-7an.

Jag har inte vägt denna, vet dock om en RX-8a som väger 975kg tomvikt. Den är dock riktigt urkapad och åker med originalmotor/låda. Det är rätt stor viktskillnad bara på motorn när det blir överladdat pga storleken på turbo som behövs, intercooler, insug, avgassystem mm. Min kommer inte bli så lätt men jag hoppas komma under 1100kg tomvikt.

Den gamla RX-7an väger ca 1100kg tomvikt och då är glasrutor, elhissar, eltaklucka mm kvar i bilen.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
Dags för lite motorporr.

Gavlar, hus och insug färdigbearbetade. Lars Bodin som står för filandet.






_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37



Mums! Tror denna kommer bli stygg!

_________________
Joachim Hällblad
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
Dags för en ickeuppdatering på denna bilen.

Pga tidsbrist så hamnade RX-8an i malpåse i år och gammelbilen blev upphottad med RX-8ans maskin.



Efter 2 tävlingar så börjar den faktiskt fungera rätt bra, dock problem med högt mottryck i avgasystemet och höga dB pga detta. Ljuddämpare är beställda så det ska vara fixat till nästa tävling. Jag är dock nöjd med maskinens karaktär, stor skillnad i körbart register även om jag måste varva 9500rpm för att få ut effekten.

RX-8an kommer inte få tillbaka sin motor då det står en lite längre variant på bänken och väntar.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005



Ja det gick ju bra på Mantorp. Grattis till fjärdeplatsen! Väldigt jämnt mellan P1 och P4.

Hade du nya däck på Mantorp eller körde du med de gamla däcken?

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
Tack Marcus.

Ja helt sjukt jämt. Kände på mitt andra attackvarv att jag gjorde ett par missar, fick dock svartflagg under mitt kylvarv pga buller. Hade tidigare under dagen mätt 95,6dB och på finalen när mätkillen satte micken framför muren så fick jag 112dB... Kändes inte så kul att förlora på en sån detalj.

Nej de där däcken har det gått troll i. Jag bytte dock från mina 10 år gamla Kuhmo till mina 11 år gamla Dunlop och det kändes mycket bättre. Kinnekulle var total katastrof gällande grepp. Det syntes dock på däcken att nu sitter hjulvinklarna som de ska, så det ska bli kul att få prova bilen med nya däck nästa gång.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



gzon skrev:


RX-8an kommer inte få tillbaka sin motor då det står en lite längre variant på bänken och väntar.


Det här blir man ju lite nyfiken på!

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
Petter U skrev:
gzon skrev:


RX-8an kommer inte få tillbaka sin motor då det står en lite längre variant på bänken och väntar.


Det här blir man ju lite nyfiken på!


Återkommer med bilder och uppdateringar när jag drar igång med 8an igen.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Nu har jag smygit klart i denna tråden utan att säga något.

Hoppas du skyndar på med 8an, vill ju nångång få se konceptet på bana även om det har ändrats om en del på resansväg. thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
Hej och välkommen Ingemar!

Ja den har fått några vändningar under åren. När rullade den senast för egen maskin?

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Ja oj då får jag tänka tillbaka lite...

Lite historia:
2006 Köpte Bilen
2008/9 Bankörning med den för första gången.
2012 Sköt jag motorn på första träffen för året på Mantorp och lyckades även med konststycket att köra punka på ett R-däck bara på uppvärmningsvarven.

Efter detta har den byggts först för långlopp men sen för sprint/time attack. Därför kan den verka lite konstig i sin byggnation. Som time attack kunde man gjort mer men kände inte då för att göra om en massa och köpa nya delar. Ex. delrin -> uniball. osv. Efter att ha flyttat garage ett flertal gånger och start och stopp på bygget tog tillslut lusten slut och andra prioriteringar kom (Bygga hus).

Har en annan leksak jag pillar med istället nu som skulle kunna komma ut på bana men som sagt tid och pengar... Dessutom lockar inte bankörning så pass mkt längre, vet hur jäkla mkt tid det är i garaget kontra köra

Hoppas du kör projektet i mål bokstavligt

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
I brist på uppdatering av RX-8an så uppdaterar jag lite om RX-7an.

I veckan blev det lite jobb gjorda, Nytt avgassystem byggt. Uppgraderade från dubbla 2.5" till dubbla 3". Riktigt skönt att få ner mottrycket samt att bilen blev riktigt tyst nu.

Passade även på att uppgradera splittern lite samt att lägga till ett vingblad för förhoppningsvis ska hjälpa till lite i långsammare partier då luftströmningen ligger närmare bakrutan.

Nya Hankook 295or fick oxå komma på plats.

Vi körde även en uppvisningskörning i lördags, Katrineholm Speedshow. Bilen kändes bra med nya däcken dock lite långsam bana med maxhastighet på ca 120km/h så mest hjulspinn trots 295or. Lägger med några bilder, Nej publikvärmaren är inte med de nya däcken.





_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
Då har reservbilen äntligen börjat prestera som jag vill. Nytt avgas och nya däck var precis det som behövdes.

Q1 startades med 2 uppvärmningsvarv, klippte på ett attackvarv och körde då 1.10.89.
Q2 valde jag att endast hålla däcken i temp inför finalen, rullade runt utan att gasa på 1.17 tider.

Jag var rejält laddad inför finalen och för första gången i denna serien kvaletta. Då vi pga för klena vingfästen blivit tvungna att ta bort det undre bladet på vingen så fanns inte riktigt greppet i bakvagnen och bästa tid slutade 1.10.93. Resterande ekipage tappade tid så vinsten blev med större marginal än i kvalet.

Personbästa och även klassrekord, riktigt nöjd efter denna dagen.



_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005



Stort grattis! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Gött att äntligen någon fick visa mazdornas fulla potential!


_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Snyggt, GRATTIS thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Rikard Niva
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440



Grattis Gzon!

Snyggt kört och byggt, det var du värd

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551


Trådstartare
Tack Grabbar!

Jag har börjat med en "to do" lista inför knutan.

-Fixa nedre vingplan version 2
-Montera catchtank till soppan så jag slipper släpa runt full tank hela tiden. För att slippa avslag i kurvor krävs idag minst 60 liter bränsle.
-Montera ur passagerarstol, har släpat runt på den tillräckligt.
-Nya coilovers med hårdare fjädrar.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-8 TA Pro Street "Reservbil 1a TaNu Knutstorp"
1, 2, 3   >>
13 besök senaste veckan (18039 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande