Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 206 GTi - TimeAttackNu.SE CC2016
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (22185 totalt)
FR Autosport
Möklinta
Här sen Jan 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Hej allihopa!

Tänkte skriva en lite tråd om vårt projekt som ska sättas på prov i Time Attack's Club Challenge-klass 2016.
Vi valde just denna bil då den har presterat väl på bana i standardutförande (tidsmässigt).

Innan demontering var det väl läge för att stämma av hur vikt och viktfördelningen såg ut.
Kvarts tank inklusive förare. Bil i övrigt helt original.



Några timmar senare













Motorn skall få lite kärlek i alla fall.. Nytt VS gammalt.



Fortsättning följer.....

_________________
Martin Wickström
FR AUTOSPORT
Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault.
+46 (0) 224 804 09
martin@fr-autosport.se
Citera
FR Autosport
Möklinta
Här sen Jan 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Lite fler byggbilder. Ursäkta den bristande kvaliteten, dålig kamera och fotograf





_________________
Martin Wickström
FR AUTOSPORT
Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault.
+46 (0) 224 804 09
martin@fr-autosport.se
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Snyggt!!

_________________
Erik König
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440



Kul att se en bil som byggs från grunden upp för CC.

Vad planeras för maskin? Effekt?

Skall man vara med och slåss i toppen är sisådär 400Hk gärna med turbo att föredra.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
FR Autosport
Möklinta
Här sen Jan 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Wärhner skrev:
Kul att se en bil som byggs från grunden upp för CC.

Vad planeras för maskin? Effekt?

Skall man vara med och slåss i toppen är sisådär 400Hk gärna med turbo att föredra.


Vi har definitivt den kanske mest motorsvagaste bilen med sisådär en 180hk (motor från 206 RC).

Vi kör en standard maskin med endast små yttre modifieringar. Men vi har laborerat en hel del med transmissionen, rejäl diff m.m.
Vi lägger mest fokus på vikt, balans, chassi, transmission, bromsar, fälgar och däck.
Effekten hamnar sist i prioriteringen. Detta är första året och vi måste prova ut vad bilen klarar av och därefter kan vi planera och göra en ordentligt effektbehovskalkyl (är det ens ett riktigt ord??? )

Det gäller att börja i rätt ände..

_________________
Martin Wickström
FR AUTOSPORT
Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault.
+46 (0) 224 804 09
martin@fr-autosport.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440



FR Autosport skrev:

Effekten hamnar sist i prioriteringen. Detta är första året och vi måste prova ut vad bilen klarar av och därefter kan vi planera och göra en ordentligt effektbehovskalkyl (är det ens ett riktigt ord??? )

Det gäller att börja i rätt ände..


Låter som en vettig plan thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
FR Autosport
Möklinta
Här sen Jan 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Wärhner skrev:
FR Autosport skrev:

Effekten hamnar sist i prioriteringen. Detta är första året och vi måste prova ut vad bilen klarar av och därefter kan vi planera och göra en ordentligt effektbehovskalkyl (är det ens ett riktigt ord??? )

Det gäller att börja i rätt ände..


Låter som en vettig plan thumbs up



Får helt enkelt se hur långt det räcker

_________________
Martin Wickström
FR AUTOSPORT
Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault.
+46 (0) 224 804 09
martin@fr-autosport.se
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Ska bli kul att följa

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
FR Autosport
Möklinta
Här sen Jan 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
I brist på verkstadstid (idag) så har vi gjort en preliminär skiss på en grafisk layout.



Tänkta fälgarna.


Främre dämparna (fast med annan topplagring än på bild).

_________________
Martin Wickström
FR AUTOSPORT
Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault.
+46 (0) 224 804 09
martin@fr-autosport.se
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1503



Alltid roligt att se fler som flyger den franska flaggan, och projektet ser riktigt lovande ut! Vad har du för målvikt, och vad tänker du kring vingar/annan aero?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
FR Autosport
Möklinta
Här sen Jan 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Himlar skrev:
Alltid roligt att se fler som flyger den franska flaggan, och projektet ser riktigt lovande ut! Vad har du för målvikt, och vad tänker du kring vingar/annan aero?


Det är lite tidigt att säga en färdig vikt. Men förhoppningen i nuläget är väl en ca 860-870 kg utan förare.
Får se vad våran 4-våg säger, snart Blir en halvtidsvägning...

Det finns skiss/plan på splitter fram och diffuser (bak). Vill prova ut det och faktiskt se vart/om behovet finns.
Finns inga färdiga koncept till de här bilarna utan man får helt enkelt prova sig fram och se vad som faktiskt funkar.

Första gången vi bygger en 206a för det här specifika ändamålet.
Största farhågan är väl att inte få upp temperaturen i bakdäcken. Det måste helt enkelt mätas och sen vidta åtgärder. Därav av stort fokus på att försöka balansera upp den bättre samt arbeta med ex. hjulinställningar, däcktryck med ett väl avstämt chassi och en massa annat

Däckvalet ligger i nuläget på Pirelli Trofeo R i 205/50-15.

_________________
Martin Wickström
FR AUTOSPORT
Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault.
+46 (0) 224 804 09
martin@fr-autosport.se
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 834



Blir fint detta.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
FR Autosport
Möklinta
Här sen Jan 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Upp i snurran!




Längtar bara att få färg på det just nu.

_________________
Martin Wickström
FR AUTOSPORT
Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault.
+46 (0) 224 804 09
martin@fr-autosport.se
Citera
FR Autosport
Möklinta
Här sen Jan 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Dags för underredsbehandling...


_________________
Martin Wickström
FR AUTOSPORT
Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault.
+46 (0) 224 804 09
martin@fr-autosport.se
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Snyggt!!!!
Ser ut att bli bra det där.
Keep up the good work

_________________
Erik König
Citera
FR Autosport
Möklinta
Här sen Jan 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Lite produkttest i år också..
TPMS övervakningssystem. (Temperatur och däcktryck).



_________________
Martin Wickström
FR AUTOSPORT
Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault.
+46 (0) 224 804 09
martin@fr-autosport.se
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Sjovt men en 206er mere på rejsa, tror det bliver svært at få den ned på 860-880 kg men vi får se, flot grafik thumbs up

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122





_________________
Roland Johansson
Citera
FR Autosport
Möklinta
Här sen Jan 2011
Inlägg: 56


Trådstartare
Haha tack Rolle! Ser jättebra ut

Inte till just den här bilen, men ändå!

_________________
Martin Wickström
FR AUTOSPORT
Motorsportprodukter och tjänster för Peugeot, Citroën och Renault.
+46 (0) 224 804 09
martin@fr-autosport.se
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 354



Se där ja!

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
-Skalman-
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 59



Kul med någon som satsar seriöst på en Peugeot thumbs up

206 RC går ju riktigt bra redan i standardutförande, förvånande att inte fler kör bana med dem med tanke på hur lite de kostar numera.

_________________
Johan Svensson
Volvo V60 laddhybrid till jobbet
Mazda MX-5 NC till glasskiosken
Locost på banan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 206 GTi - TimeAttackNu.SE CC2016
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (22185 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande