Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1M -12
10175 besök totalt
Ahead
Stockholm
Här sen Mar 2014
Inlägg: 23


Trådstartare
Nu blev det dags även för mig efter en tids drömmande & smygläsande på denna sajt på alla galna projekt som personer ger sig in på.
Bakgrunden på 4 hjul är inte så värst mycket roligt förutom en lång dröm att få äga en BMW M. Helt insnöad på M3 enda sen jag var stor nog att fatta att det är skillnad på pappas Saab och de andra bilarna som låter mycket mer.
Så nu efter flera år med andra leksaker och en del sparade, skulle jag äntligen få mitt egna garage. Istället för att snylta på alla nära och kära x antal år med hoj, atv, snöskoter osv. Huset som kom med garaget var bara bonus då jag nu har 5 meter till garaget istället för x km.
Så hösten gick åt till att leta M-bilar, främst M3 som jag kollade på mest men valet föll tillslut på en 1M.
Budgeten sprack så fort jag gick in på blocket men har aldrig varit så nöjd över en motorköp som nu, helt införstådd med allt jag inte kommer ha en spänn kvar på flera år för det finns helt enkelt för mycket som jag vill göra. Så syftet med denna tråd är väl att få input på allt möjligt som vore bra eller dåligt och hoppas på att någon stoppar mig när det kommer till dumma (dyra) idéer.

Det är en 1M från våren 2012, tidigare ägare har fixat LED-angeleyes, diffusor och liten vinge i kolfiber. BSR-box som stoppades in i höstas.
Lämnades in på Stertman i Nynäshamn efter samtal med Jimmy om vad som går att hitta på. Valet landade på Wagner Evo2 Comp. intercooler med deras mjukvara (BSR bort) samt H&R fjädrar.

Framtidsplanerna som det ser ut nu.
-Frontsplitter (tycker den får ett riktigt lyft med en kolfiber-splitter fram)
-Stol, sitter lite för högt tycker jag och när jag sätter på hjälm så är det bara ett väldigt litet mellanrum till taket.
-18" fälgar för bankörningar.

Tankarna med denna är att ha en rolig bil för både bankörningar och gata. Samt försöka hålla den så mycket original som det bara går med mindre anpassningar för bana än tvärtom.




_________________
Johan Lindholm
Citera
Ahead
Stockholm
Här sen Mar 2014
Inlägg: 23


Trådstartare
I veckan kom ett långväga paket från asien, frontsplittern och bakre "skärmskydd" i kolfiber. Skydden är främst för att lugna själen lite nu när det fortfarande är grus kvar på vägarna. Låter som att hela bilen blir blästrad. Så dessa fyller även en funktion vilket är bra.
Delarna var helt klart bättre än förväntat när det gäller finish, passformen ser än så länge bra ut men återstår att se.
En fundering är vad bästa tillvägagångsättet är för att fästa fronten, det finns skruvhål som ser ut att passa bolt-on. Frågan är om det räcker med stark dubbelhäftande tejp hela vägen längst fram och de originalskruvarna återstår att se, men skönt att veta vad helgen går till iaf.

Nästa steg blir förmodligen stol, får se efter första bandagen i april. Annars blir det avgas.





_________________
Johan Lindholm
Citera
Joannis1m
malmö
Här sen Apr 2016
Inlägg: 14



hej, dem du har på sidorna där på bakskärmen, var har du köpt dem och får man fråga va dem heter? riktigt snyggt

_________________
Joannis Gougoussakis
Citera
Ahead
Stockholm
Här sen Mar 2014
Inlägg: 23


Trådstartare
Joannis1m skrev:
hej, dem du har på sidorna där på bakskärmen, var har du köpt dem och får man fråga va dem heter? riktigt snyggt


Jag köpte dem från JC Sportline. Gjordes borta i Asien någonstans, både frontsplittern och de bakom däcken.

_________________
Johan Lindholm
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 403



Sjukt snyggt med läppen! Ska bli spännande att se vad du kommer göra med bilen!

Planerat någon körning med den?

Mvh

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Ahead
Stockholm
Här sen Mar 2014
Inlägg: 23


Trådstartare
Bolero skrev:
Sjukt snyggt med läppen! Ska bli spännande att se vad du kommer göra med bilen!

Planerat någon körning med den?

Mvh


Ja det blev ett lyft med den. Dock så är det lite väl lågt ibland men hellre att den tar i än originaldelarna.
Det blir lite bankörningar, har hunnit med Sviestad med licens för ett par veckor sedan. Den skötte sig riktigt bra med nya intercoolern, tempen höll sig väldigt bra trots 15-20 min med fullt ös.
Sen det som är planerat är Mantorp i Augusti, lär säkert bli fler.


_________________
Johan Lindholm
Citera
Ahead
Stockholm
Här sen Mar 2014
Inlägg: 23


Trådstartare
Lite dåligt med uppdateringar, mest pga det fina vädret så man har kunnat vara ute och köra.
Åkte till Falkenberg och supportade ett team i BMW Cup med bra resultat vilket var hur kul som helst! Grymt väder hela dagen och båda bilarna klarade sig bra.
Hunnit med premiären med BMWSC Sthlm på Brostugan och blivit inspirerad av alla andra fina bilar. Var en hel del 1M som stod där med hann inte kolla igenom alla.
Monterade bort frontläppen efter Sviestad för att fixa dit mutternitar får att snabbare kunna montera dit/ta bort. Det blev snabbmek på söndagen innan Brostugepremiären och resultatet blev att den lossnade på höger sida precis när vi kom upp på motorvägen. Lite skrapskada men klarade sig rätt bra ändå. Skönt att veta att det finns saker att göra i garaget iaf.
Sen fick jag paket från Eisenmann i förra veckan med röret till dämparen som jag köpte för några veckor sedan. Så lite söndagsmek fick jag till iaf istället för allt annat som ska fixas.

Falkenberg med 25 grader. Bra premiär!


Brostugan tillsammans med M2.


Bort med det gamla, skönt för en pedant att kunna putsa bakom diffusorn.


In med det nya! Hann bara med en snabb start i garaget så ser fram emot första turen.

_________________
Johan Lindholm
Citera
Ahead
Stockholm
Här sen Mar 2014
Inlägg: 23


Trådstartare
Kände att det var dags för en uppdatering nu när våren närmar sig, har tyvärr inte haft tiden för att göra allt jag velat få till under vintern. Fått vila under skynket i garaget i några månader.
Nu har jag iaf haft lite tid för egna intressen så min plan under höst/vinter har varit extra uppsättning fälgar och däck, downpipes, luftfilter, chargepipe. Sen massa estetiskt som jag vill göra men får ta allt eftersom.
Fälgar köpte jag i sommar och det blev svarta JR11 med Dunlop gatdäck, sugen på r-däck för bankörningar men lutar mer åt att köpa 18" istället för 19" som är idag. Så vi får se hur länge jag har kvar dessa.

Så det som jag är sugen på nu är tona rutorna lite plus ev lyktorna. Kan bli sideskirts i kolfiber om jag får för mig att beställa något efter några öl.



JR11 19" 9,5" fram med 255 däck och 11" bak med 295. Tyvärr så nuddar bakdäcken i preciiiiis på kanten när det blir lite fart eller gupp. Antingen går jag ner till 285 däck eller så hittar ett annat däckmärke där slitytan inte är lika bred som Dunlop. Michelindäcken verkar ha mindre slityta så ska kolla upp det och kanske byta så slipper jag det lilla.


Sen fick jag hem paket från USA med DP och chargepipe, valde ARM Motorsport som är relativt små men bra service och hjälp. Valde chargepipe med hål för en dump, inte helt klart för mig om det gör något. Verkar vara olika meningar om detta så den är inte installerad än. Får se om jag köper en Tial Bov och testar.
Downpipes var jäkligt kul att installera, om väldigt trångt när jag inte har lyft utan får ligga under och kräla.



Luftfiltret blev aFe Momentum GT med oljat filter. Vad jag har läst mig till och recensioner så verkar det vara ett bra val.


Övrigt så blir service med alla vätskor och sånt hos Stertman om några veckor för att få den redo. Plus ny mjukvara för de nya delarna vilket ska bli spännande att se vad det gör.
Sen blir det att se över bromsar och ev. ny stol för bankörningarna.

_________________
Johan Lindholm
Citera
K_1_M
Tyresö
Här sen Dec 2007
Inlägg: 121



Snyggt Johan!
Så jäkla fin lilla 1M:en!

_________________
Kim Karjalainen Team 57 Motorsport
Citera
Ahead
Stockholm
Här sen Mar 2014
Inlägg: 23


Trådstartare
Liten uppdatering på det sista som gjort nu innan våren kom på riktigt.
Letade efter en uppsättning 18" med schysstare däck för bana men hittade inte eller kom inte riktigt till skott, sen dök det upp en uppsättning PFC skivor här på rejsa som jag inte kunde motstå. Så iväg och hämta på studs. Av en slump så fanns det även en uppsättning OZ-fälgar med Cup2:or i samma garage, hade dock inte rätt summa på kontot just där och då utan tänkte att jag får sälja de jag köpte i höstas så löser sig problemet.
Beläggen blev Stoptech som inhandlades i samband med servicen/genomgången hos Stertman där alla vätskor och stift byttes. Oljan i diffen var tydligen inte så rolig så den har gått alldeles för varm, så Stertman fick köra i alla oljor & vätskor som dom anser passar bra så löser sig det.
Blev även uppdatering av programvaran för deras Steg 2, en helt annan bil jämfört mot förra året. Nu räcker effekten gott och väl för mig iaf!
Kan vara på gränsen vad kopplingen klarar vad jag förstår det som, så en uppgradering på denna hoppade en bra bit upp på listan. I övrigt så åkte den in en chargepipe med dump och även en catch-can för olja. (Hittade dock ett ställe till där jag måste ha koll på putsen )
Så nu känns den hyfsat redo för denna sommar, uppgradera stolar ligger fortfarande i planen. Fortfarande jäkligt velig med vad jag vill ha.
Tänkt beställa en uppsättning nya oem bromssköldar och kapa hål för kylning som finns hål för i splittern, känns dumt att inte använda det när fördelarna är ganska stora som jag förstår det.








_________________
Johan Lindholm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1M -12
10175 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande