Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort -72 "Time attack" inspirerad | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (24624 totalt) |
Hej alla!
Jag får börja med att presentera mig själv lite: Jag heter Robert Dahl och är 37 år och bor i Västervik. Jag har varit intresserad av bilar i ca: 15år och det började med en SAAB ng900 som byggdes mest för att åka runt på utställningar och se snygg ut men efter ett besök på Rudskogen insåg jag att SAAB:en var fel så den såldes av och en inte allt för rostig Escort mk1 köpes in (detta var 2006) Till en början var tanken på SAAB motor, 16 tums Minilight fälgar, "rallybräddare" och SFRO: tidsplan 3år. Men det urartade lite och allt utan motorvalet gicks ifrån. Forden har varit körbar sedan 2013 men har utvecklats lite varje år efter det. Tanken med att starta en projekt tråd när man kommit så långt med bilen är att få värdefull input för justeringar som ska göras för att få bilen snabbare på bana. Anledningen att det blev Rejsa är att "tonen" här oftast är bra och jag är intresserad av konstruktiv kritik: positiv/negativ vilket jag hoppas att kunna få! Snabb beskrivning: Ford Escort mk1 -72 Kaross: Rostlagad, blästrad, flyttad torpeden 330mm, större kardantunnel och större hjulhus bak, egentillverkat skärmpaket i glasfiber, huv/baklucka i kol, luftintag för kylare i tak och baklucka, breddad Porsche cup vinge i kol mm. Motor: SAAB 204r med Nikasilfoder, "motorsport topp", Verdi storsumps smörjning, Garrett GTX 35 mm. Drivlina: Egentillverkat svänghjul, Tilton 2-skivig koppling, BMW M3 5 vxl låda, 1031 axel med Torsen diff. Hjulupphängning fram: BMW M3 spindlar, rörbärarmar, kniv krängare, coilovers. Bak: 4-link, Wattlink, knivkrängare, coilover. Hjul: Hartge split 17x9,5 bak och 17x8,5 fram Bromsar fram: 330 mm med 8 kolvs ok. Bak: 270 mm med 4 kolvs ok samt MC ok till handbroms. Inredning: Väldigt sparsam För bilder se länk: http://www.speedhunters.com/2015/06/ Kommer givetvis bättre beskrivning och bilder från dom olika delarna av bilen framöver! Det som sker nu och fram till att säsongen börjar är följande: Byta insprutning (från Trionic 5 till Maxxecu) Bygga om bränslesysten för E85 Bygga om elen med snabbsäkringspanel Montera ljuddämpare (95db) Ny venturi Nya utsläpp från kylaren Plangolv under motorn Nya bromcylindrar Släcksystem Ny stol Detta var lagom start tror jag och jag hoppas på en aktiv tråd MVH Robert _________________ Robert Dahl |
||
_________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||
Gött att du äntligen lägger upp en tråd om den här tokfeta kärran...
Fastna nu inte framför datorn bara... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||
|
||
Tack för alla hejarop!
Ripper: kollade din bil på Gatebil, vi har olika bilar men med samma stuk o färg! Ola: har snott lösningar och fått inspiration från din Volvo fler än en gång. Grusbusen: tackar, M1: king RYDH: tackar! Det som händer nu är att mittkonsolen är ursliten och har börjat städa upp elen, dom gamla säkringarna och brytare ska bytas ut mot en BEP panel (tack Macke för elhjälp) Har även byggt en ny mittkonsol med MaxxEcu:t , panikknapp och hållare för läsplattan som kommer ersätta alla mätare, den nya bygger 100 mm mer bakåt då jag kommer hamna längre bak i bilen med nya stolen Jag flyttade till nytt hus i påsk förra året så nu har jag bilen en trappa ner från vardagsrummet _________________ Robert Dahl |
||
Vilket häftigt åk, precis som en ford kan bli, med massa arbete o goda ideér
Verkligen fint hantverk, får ens egna bygge o likna skrot... _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Riktigt ball bil man dreglat över några gånger
Hur fort har den gått på div banor? Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Tackarr! Bilintresset e olikt, jag har har inte något problem med att saker tar tid för att få det o se bra ut likväl funktionellt men bygga i 9 år och kört bilen ett 15 tal gånger (på bana) är galenskap enligt många _________________ Robert Dahl |
||
Har mer eller mindre bara kört på Manntorp och inte fått ihop så många varv men med 1,34 som bästa tid! Har saker som förhoppningsvis ska hjälpa till att bli snabbare: Mer körtid! (Är nybörjare) Nya bromscylindrar (har inget förtroende för bromsarna, bromsar 2-3ggr innan kurva) Nya däck (är från 2012, A048:er) Fyrhjulsvägning och "rätt" fjädrar Nytt sprut med jämnare effektkurva (är lite galen idag ) Låter som undanflykter men tror det finns mycket att jobba med iallafall _________________ Robert Dahl |
||
Planen med att byta stol har jag kommit en bit med: sålt gamla stolar (Sparco Evo 2plus) och fick en Tillet kopia avgjuten från en orginal (tack Cammo) jag har höjt ryggen 50mm och snyggat till med fläns på sidorna, denna användes till plugg.
Jag byggde dit plywood runt kanterna på pluggen för att få en stor fläns att "baga" på och ha en ordentlig "break" vid injicering. Tanken är att bara ha förarstol för att få plats med en stor ljuddämpare för att komma ner till 95db, planen är att man ska kunna återställa "lätt" och få i en pasagerarstol men då med hög ljudnivå. _________________ Robert Dahl |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Det går inte så fort men framåt!
Har svetsat i muttrar till avgastemp i grenröret och fått tillbaka det på plats. Alla givare, spridare mm är monterat för nya sprutet (Maxxecu) Har inte kommit igång med kabeldragningen än men verkar väldigt smidigt med uppmärkta kablar och svenska instruktioner och support. Bränslesystemet är klart för E85 också: större spridare, bytt ut skummet i tanken, monterat flexi fuel sensor, har haft slangar i blöt i E85 i 3 månader: Ok! Har även monterat tankmätare i hatthyllan som man ser när man tankar. _________________ Robert Dahl |
||
Ingen vidare aktivitet i tråden, var sjuk en vecka och varit o jobbat utomlands i en
Tanken är att bli klar med den generella elen innan man börjar med kabenhärvan till sprutet Mer eller mindre bara kvar att linda och bunta upp det som är i bilen sedan kvar att dra nytt i nya panelen! Ska köra med 93 ss tändspolar och har svårt att hitta vilka stift (4st) som gör vad, kanske någon här som vet?? _________________ Robert Dahl |
||
|
||
Fått hjälp via PM på inkopplingen av tändspolarna vilket jag uppskattar!
Den generella elen i bilen är "klar" och den blev mycket bättre än i gamla mittkonsolen då den byggdes ihop med tidspress. Nu är det dags att strömsätta och kolla alla funktioner sedan dags för sprut vilket jag verkligen ser fram imot, ska försöka uppdatera lite oftare under "sprutjobbet" vilket leder till uppstart Dessa kontakter är mellan mittkonsoll och bil, blev riktigt bra! Märkt upp alla kablar med textad krympslang _________________ Robert Dahl |
||
Har nu lagt på batteriet o ingen brand iallafall :
Har provat alla funktioner: fläktar (fram/bak) lysen, vattenpump mm och allt funkar! Kvar är att linda in kabelstammen från bilen till kontakter mittkonsoll (400mm) sedan är det dags för sprut Tack till chefselektriker Macke! _________________ Robert Dahl |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort -72 "Time attack" inspirerad | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (24624 totalt) |