Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra med BMW V8, Autofab -2015
1, 2, 3   >>
15 besök senaste veckan (37862 totalt)
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Tänkte här presentera mitt och min fars bygge av en Ac cobra

Vi tog över ett påbörjat bygge under hösten 2011, tidigare ägares plan var att utgå från volvo komponenter. Något som inte tilltalade oss så mycket. Ramen är tillverkad av Autofab i Bjuv och var ombyggd för att passa för volvos fram och bakvagn. Du ramen från börja är tänkt för corvette c4 hjulupphängning valde vi att skicka tillbaka ramen till tillverkaren så de kunde återställa den till ursprungs uppsättning.

Som drivlina har vi valt att använda oss av BMW motor och växellåda, även mycket av småkomponenterna på bilen kommer från bmw.

Bilen SFROs besiktades under våren 2015 och rullade ca 250mil första sommaren. Nu jobbas det med motoruppgradering och bilen ska även lackas till våren. Målsättning är att den åter ska vara ute ur garaget igen till sommaren och att det förhoppningsvis ska kunna bli lite körning på bana

Inleder med en bild från förra sommaren när bilen blivit besiktad

_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Inleder med lite bilder hur bilen såg ut när vi tog över bygget. Framvagnen kom från en 164 och bak var det en 240 bakaxel. (på bilderna har den redan blivit demonterad och alla fästöron bortkapade) Motorn som satt i var en cheva 350 med växellåda från en camaro.



_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Karossen är tillverkad i glasfiber av engelska Dax, en stabil kaross med sittbrunn, innerskärmar och bagageutrymme.
Den var dock lite skitig så fick bli en ordentlig tvätt

_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Här är ramen åter hos autofab för att få framdelen återställd och anpassad till C4 framvagn.

Och de första delarna börjar monteras på, framvagn från en -92 med de större bromsarna.

_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
bmws original motorfästen var lite för breda för att passa bra i ramen, vi valde därför att anpassa motorn för cheva motorfästen, finns bra infästning för dessa i ramen.

Bmw har anslutningarna för oljefiltret i motorfästen och vi fick här komma på en ny lösning. Gängade in i blocket och anpassade för hydraulkopplingar istället.



_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Motorn på plats i ramen och tillverkning av en växellådsbalk.

Detta är en bmw m60b30 motorn från E34 530 -93, växellådan kommer från samma bil och är en 5-växlad ZF låda.


_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Karossen testad på ramen för första gången Var tvungen att ställa dit ett bakhjul för att få en uppfattning om hur det kommer bli.

Vi kunde också konstatera att det inte är många millimeter till godo för att få ner motorn och även att vi kommer behöva kapa lite i fotlådorna för att få plats med grenrör

_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Här har bakvagnen också hittat hem, själva bakgaveln som också är infästningen kortas för att passa ramen bättre. Skulle detta inte göras skulle användandet av breda bakhjul inte vara möjligt. Även bakaxlarna byts ut. Original är de av aluminium medan de nya är i stål.



_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
För att koppla ihop ZF lådan med diffen som har lilla cheva knutkors tillverkade vi en adapter som bultas på växellådan och som sedan kardan bultas i.





Ett växellänkage börjar också växa fram.


Klart man måste testa lite


_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Väldigt praktiskt att kunna tippa ramen när det ska svetsas i konstiga vinklar.

Fästen till de bakre dämparna. Original har corvetten en tvärgående bladfjäder men vi använder oss av coilovers istället.

Nere på egna hjul Och även med endel bromsrörsdragning gjord.

Och första gången med motor i. Nu börjar det nästan likna en bil

_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265



Tjusigt thumbs up
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Dax för grenrör! Kan säga att det var riktigt trångt att bygga dess och de är inte gjorda för att ha exakt samma längd, insåg att de skulle vara för mycket jobb för det utan det var jobbigt nog att bara få det att få plats.



Hade en motor löst att bygga grenrören på och en i bilen. Det blev ändå mycket jobb då motorn måste lyftas lite varje gång grenrören ska monteras för att testa. Här var det också tid att anpassa sidepipesen.

Lite flänsar för att kunna dela systemet. Grenrören fick inte bli bredare än motor då de då inte skulle gå att lyfta mer motorn i bilen med grenrören på. Något man vill kunna göra.




Kollektorn sitter därför ihop med sidepipesen. När karossen är på är det precis att det går att få bort dem från bilen. Det är trångt på många ställen på en cobra

_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Snyggt bygge det är alltid lika roligt att titta på byggbilder.

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Riktigt kul bygge! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Vilket fräckt bygge! Gillar motorvalet starkt thumbs up

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6062



intressant bygge.

Har ni några fler bilder eller ritning på det här fästet i bakvagnen?


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
grusbusen skrev:
Tjusigt thumbs up


Tack så mycket

Nästa steg i bygget blev att ta tag i styrningen. Vi hittade en styrstång från en mini cooper (nästan bmw) som passade väldigt bra. Den är också justerbar i höjd och längdsled.


För att komma runt den breda motorn var vi tvungna att ha en extra knut och ett lager på mitten på rattstången.

_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Kul bygge, ser brutal ut:)

Kommer följas:)

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Kul bygge, ser brutal ut:)

Kommer följas:)

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
J.Stigson skrev:
intressant bygge.

Har ni några fler bilder eller ritning på det här fästet i bakvagnen?



Hittade inga fler bland mina bilder men denna är från en annan cobra.
Detta är fästen som autofab tillverkar så är du intresserad kontakta dem.

_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
nicnir90
Skåne
Här sen Aug 2010
Inlägg: 45


Trådstartare
Och nu när grenrör var klara så kunde vi ju inte hålla oss ifrån att att provstarta. Hade dock glömt vacuumanslutningen till kolfiltret så därför gick den inte riktigt rent först

https://youtu.be/I0O_fI7Weqw?t=179

_________________
Niclas Nirvin
0703-782061
Skåne/Malmö
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AC Cobra med BMW V8, Autofab -2015
1, 2, 3   >>
15 besök senaste veckan (37862 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande