Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Mk1 Rwd
7786 besök totalt
vr6_mannen
skåne
Här sen Aug 2007
Inlägg: 11


Trådstartare
Hej ja var väl dax o starta en tråda om mitt nya bygge
Bilen det handlar om är en Vw Golf mk1 som jag ska bygga om till bak hjuls drift ...
Börja med och kolla efter olika bilars spårvidd o det sluta med volvo 240 låg bäst till ... Så sagt o gjort börja leta efter en billig bil så kunde plocka fram o bak vagn .. Hitta en 240 för billig peng .. med bra papper på med så om någon behöver 75 papper så :P
så jag tog o gjorde en jigg i volvo o flytta över det i Golfen .. såg ut o passa bra .. Men för att jag skulle lyckas få över 30grader i styrvinkel så var tvungen o kapa i hjul huset o bit av ram benet.. så står bilen just för stunden ska börja med o bygga infästninga till fram axel balken sen får man bygga nya länkarmar o bakre infästning i bilen.. Sen motor o växellåda är inte riktigt bestämt än.. var för lite inne på Saab motor.. Men börjat o fundera lite på en 16v Vw Golf motor är lite om man lyckas regga sån med turbo :shock: Lite bilder tycker alla om :P



















_________________
Gustav larsson
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Saabs B2x4 motorer är trevliga och tar du med Trionic 5 så har du ett bra styrsystem på köpet. billigt sätt att plocka hästar, enda problemet är ju o hitta låda som lirar bra. finns bolt on Opel lådor (bultmönster alltså) men jag är osäker på hur många pollar dom orkar.

ser fram mot att följa oavsett motorval, kommer bli fränt

_________________
Mattias Broberg
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440



M.Broberg skrev:
Saabs B2x4 motorer är trevliga och tar du med Trionic 5 så har du ett bra styrsystem på köpet. billigt sätt att plocka hästar, enda problemet är ju o hitta låda som lirar bra. finns bolt on Opel lådor (bultmönster alltså) men jag är osäker på hur många pollar dom orkar.

ser fram mot att följa oavsett motorval, kommer bli fränt


Dom växellådorna brukar ha ett ganska stort steg mellan 2-3:ans växel vilket är ganska tråkigt.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Wärhner skrev:
M.Broberg skrev:
Saabs B2x4 motorer är trevliga och tar du med Trionic 5 så har du ett bra styrsystem på köpet. billigt sätt att plocka hästar, enda problemet är ju o hitta låda som lirar bra. finns bolt on Opel lådor (bultmönster alltså) men jag är osäker på hur många pollar dom orkar.

ser fram mot att följa oavsett motorval, kommer bli fränt


Dom växellådorna brukar ha ett ganska stort steg mellan 2-3:ans växel vilket är ganska tråkigt.


jasså? aldrig hört om innan. opels R25/R28 jag menar.

inte ett stort problem på en turbomotor heller tänker jag? register på 3500-6500 tusen varv, så mycket dippar den väl inte?

_________________
Mattias Broberg
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Finns en banåkafilm här bland banåkabyggena med en Se7en med Saabmotor och R25/28 - där borde man kunna få en uppfattning om hur det fungerar ihop.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
vr6_mannen
skåne
Här sen Aug 2007
Inlägg: 11


Trådstartare
Ja jag har som sagt inte riktigt bestämmt mig om vad för motor.. lite föll för saab motor var man får rätt så lätt 400hk.. Men fundera lite på en Audi 5cyl.. någon som vet om man kan minska effekten i motorn ? för tror jag bör ha runt 150hk för regga den

_________________
Gustav larsson
Citera
vr6_mannen
skåne
Här sen Aug 2007
Inlägg: 11


Trådstartare
M.Broberg skrev:
Saabs B2x4 motorer är trevliga och tar du med Trionic 5 så har du ett bra styrsystem på köpet. billigt sätt att plocka hästar, enda problemet är ju o hitta låda som lirar bra. finns bolt on Opel lådor (bultmönster alltså) men jag är osäker på hur många pollar dom orkar.

ser fram mot att följa oavsett motorval, kommer bli fränt


Ja jag fundera med lite om man ska åka saab motor vad det finns för bra lådor som passar.. dom säger opel låda men hur bra är dom.. annars får man ju svetsa om en bmw låda..

_________________
Gustav larsson
Citera
vr6_mannen
skåne
Här sen Aug 2007
Inlägg: 11


Trådstartare
hänt lite små saker så det som ska börjas på är nya länkarmar .. bara komma på hur man ska bygga dom









_________________
Gustav larsson
Citera
vr6_mannen
skåne
Här sen Aug 2007
Inlägg: 11


Trådstartare
Fick tillbaka delar från elförzinkning idag så blev sväng i garaget ikväll o pressa i bussningar i en länkarm o testa den på bilen
testa ut lite med gäng stång hur tjock distans jag behöver mellan fjäderbenet o spindelleden så nästa är o fixa unaballs så man kan börja mätta bump steer .. Sfro är lite i mot unaballs :?








_________________
Gustav larsson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3440



Hur går det här då?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
vr6_mannen
skåne
Här sen Aug 2007
Inlägg: 11


Trådstartare
lite mer gjort på bilen ett stag till på axel Bara hitta någon bra bussning i fram kanten till momentstaget







Ser man lite var jag tänkte skulle fästa in staget i den balken.



Lite funderingar med längden på montentstage


Plockade fram andra bilen igår när vår värmen titta fram;-)


_________________
Gustav larsson
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



vr6_mannen skrev:
Ja jag har som sagt inte riktigt bestämmt mig om vad för motor.. lite föll för saab motor var man får rätt så lätt 400hk.. Men fundera lite på en Audi 5cyl.. någon som vet om man kan minska effekten i motorn ? för tror jag bör ha runt 150hk för regga den


Isåfall är en 2.0ltt motor från en 150hk Saab 9000 perfekt.
Är en sådan motor jag reggat i min Super7 med R25/28 låda.
Varvar 8000rpm och plockar ut 420whp, och än sålänge har lådan har fungerat bra tycker jag. Upplever inte något problem med stort hopp mellan 2:an och 3:an. På bana använder jag aldrig 2:ans växel ändå.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Saab 2, 0 ltt 1997 med r25 låda i en 750 kilo tung 7a. Här hör man stegen mellan 1-2-3, knappt halva Magnus effekt och 3:31 bakaxel utväxling. 225/45-17, gör 180 på 3an vid 7200 och jag kör bara 3 & 4 på bana. 3an även i Ejes på Gelleråsen. Iofs på nankang ns-2r och öppen diff.
https://youtu.be/x9Fm0Yj7j8Q

_________________
Christer Johansson
Citera
vr6_mannen
skåne
Här sen Aug 2007
Inlägg: 11


Trådstartare
Det är en 900 motor från en nyare .. 2,0t 150hk .. ja man är grön på det med saab motor.. Men hört bara bra saker om dom.. och samma om opel lådan .. får se hur det funkar ihop
MagnusN skrev:
vr6_mannen skrev:
Ja jag har som sagt inte riktigt bestämmt mig om vad för motor.. lite föll för saab motor var man får rätt så lätt 400hk.. Men fundera lite på en Audi 5cyl.. någon som vet om man kan minska effekten i motorn ? för tror jag bör ha runt 150hk för regga den


Isåfall är en 2.0ltt motor från en 150hk Saab 9000 perfekt.
Är en sådan motor jag reggat i min Super7 med R25/28 låda.
Varvar 8000rpm och plockar ut 420whp, och än sålänge har lådan har fungerat bra tycker jag. Upplever inte något problem med stort hopp mellan 2:an och 3:an. På bana använder jag aldrig 2:ans växel ändå.

_________________
Gustav larsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Mk1 Rwd
7786 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande