Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera look-alike | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (19704 totalt) |
Hej på er!
Jag har hållit mig i kulisserna ett par år och fått hjälp med en del frågor. Jag tänker att nu kan det vara dags att lägga upp mitt projekt här, både för att få input från folk med erfarenhet av banracingbilar (vilket jag själv saknar), men också med en förhoppning om att kunna förnöja åtminstone någon. Projektet är ett amatörbygge som ska SFRO-besiktas, men förhoppningen är att även kunna prova konbana, timeattack el.dyl. _________________ Magnus Henriksson |
||
Det påbörjade och avstannade amatörbygget hämtades för snart tre år sedan.
Motorn var en "riktig" Ford 351 C och satt monterad mot en Porsche 915-låda: Hjulupphängningarna bestod av Mercedes snett bakåtriktade bärarmar bak och en framvagn från Ford Granada: Tanken var att fixa till, ordna upp och bygga vidare... _________________ Magnus Henriksson |
||
Karossen och troligen grunden till balkramen härstammar från Connys Carplast i Skövde. Troligen gjordes delarna någon gång på 80-talet.
Min kaross är försedd med ett "GT5-kit" bestående av rejäla skärmbreddare, sidokjolar, frontspoiler och en vinge. Speciellt skärmbreddarna är dock mindre bra och behöver bytas eller modifieras kraftigt. Jag lutar dessutom mer åt något i stil med GR4 utförandet: Även om det är långt till närmaste bana (förutom dragracing...) är förhoppningen att få till ett brutalt och racemässigt stuk! _________________ Magnus Henriksson |
||
Här kan du hitta inspiration till ett trevligt chassie:
http://www.modsport.se/index.php?mac Malmbergs banbilsboken är bra läsning också. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Ja det där såg ju "racemässigt" ut!
Jag har gått vidare med det chassi jag har, dock med betydligt fler modifieringar än jag tänkte mig från början... Efter lite resonemang med SFRO kom jag till slutsatsen att hjulupphängningarna behövde bytas ut! Valet föll på komplett fram- och bakvagn från Corvette C5 För att få rejälare bromsar bak blir det bakskivor från C6 Z51 kombinerat med fram-ok även bak! Eftersom spindlarna är lika fram och bak passar detta utan större modifieringar. På köpet får man fungerande handbroms! Det gamla kapades ur och det nya byggdes till: Jag valde trots tips om att bygga bort antidive och fixa mer caster att kopiera Corvettens framvagnsgeometri rakt av. Jag hardock haft det i bakhuvudet, så en alternativ infästning av övre bärarm är fortfarande möjlig att bygga till. _________________ Magnus Henriksson |
||
Samma procedur baktill. Även här behölls Corvettens orignalpositioner:
Några rör på tvären och för att triangulera mellan bakvagnen och huvudbågen återstår. Dörrsträvan är intejpad för att testa vigheten. Det funkar, men blir kanske för magstarkt för bilprovningen..? Corvettens originalstötdämpare bak har gaffelfäste nertill, så för att få dit vanliga coilovers fick en adapter tas fram: _________________ Magnus Henriksson |
||
Tackar!
Motsvarande adapter finns också fram, där originaldämparen har en genomgående axel i nederänden. Någon bild verkar jag dock inte ha tagit? Efter en del undersökningar kändes Porsche 915-lådan lite för klen (och ovanlig) för att fungera ihop med vridstark V8, så jag bestämde mig för Audi 01E i stället. "DQS" från en A6 diesel: För att göra det enkelt byttes då även motorn ut mot en Audi V8. 4.2 AEC: Koppling har jag inte ännu, men har funderat på Sachs 883082.999724 tryckplatta och sinterlamell. Har dock aldrig kört med sinterlamell och är osäker på hur det funkar (har mest haft amerikanska automatlådor). Verkar det vettigt, eller är det dubbellamell man ska satsa på?? _________________ Magnus Henriksson |
||
Blir fint!
Hur kopplingen kommer bete sig beror också mycket på pedalutväxling, cylinderarea m.m. Jag har goda erfarenheter av enkelskiviga sinterkopplingar. De jag använt har varigt lite olika Sachs, bla. -765 och motsvarande ACT. Då i kombination med 6-P lameller med stumt samt fjädrat centrum. Tycker de är helt ok att åka med och funkar även i stadstrafik, väljer du ett fjädrat centrum blir det än mer förlåtande både för dig och drivlinan Dock kan de fjädrade centrumen vara en lite känslig punkt om det blir mycket vrid. _________________ Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen http://www.speedhunters.com/2014/07/the-awd-turbo-v8-volvo-super-amazon/ www.tuneitmotorsport.se |
||
Behöver du verkligen ha en sinterlamell... Jag skulle aldrig stoppa i en sinterlamell ifall det inte behövdes på en bil man ska köra på gatan med. Tänk på att det blir svårt att slira på kopplingen med sinter, kan vara ganska jobbigt vid rödljus, bilköer mm.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Nu har bakdelen av chassit stagats upp ytterligare, med tvärstag i huvudbågen och flera stag bakåt:
Chassit är nu inte långt ifrån CAD-modellen: Krysset över motorn skruvas fast för att kunna få i och ur motor och låda. Någon sorts tvärstag längst bak saknas också. Jag vill kolla hur högt lådan hamnar innan det bestäms exakt var det ska sitta. Jag ska göra några beräkningar framöver för att säkerställa att jag är på banan. Vidare har ett nytt rattstångsfäste punktats fast: Snart är det motor och låda som ska lyftas i, eller pedalstället som ska monteras, eller brandväggsplåtar, eller... _________________ Magnus Henriksson |
||
Bra motor val Dock bör du köpa en lamell diff till lådan. I min Audi V8 biturbo har jag kört med 724 tryckplatta och fjädrad sinter lamell och det funkar bra även på gatan och har klarat mitt vrid som borde vara nära 900Nm nu. (när jag hade organisk lamell så slirade den på högre växlar och då med knappt 800Nm) Men planerar du höga effekter i framtiden så tror jag bästa är en 2-skivig Sachs RCS200 för med organiska lameller klarar den 1120Nm och med sinter hela 1650Nm _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
_________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera look-alike | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (19704 totalt) |