Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Pantera look-alike
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (19704 totalt)
maghen
Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 21


Trådstartare
Hej på er!

Jag har hållit mig i kulisserna ett par år och fått hjälp med en del frågor.

Jag tänker att nu kan det vara dags att lägga upp mitt projekt här, både för att få input från folk med erfarenhet av banracingbilar (vilket jag själv saknar), men också med en förhoppning om att kunna förnöja åtminstone någon.

Projektet är ett amatörbygge som ska SFRO-besiktas, men förhoppningen är att även kunna prova konbana, timeattack el.dyl.

_________________
Magnus Henriksson
Citera
maghen
Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 21


Trådstartare
Det påbörjade och avstannade amatörbygget hämtades för snart tre år sedan.







Motorn var en "riktig" Ford 351 C och satt monterad mot en Porsche 915-låda:



Hjulupphängningarna bestod av Mercedes snett bakåtriktade bärarmar bak och en framvagn från Ford Granada:



Tanken var att fixa till, ordna upp och bygga vidare...

_________________
Magnus Henriksson
Citera
maghen
Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 21


Trådstartare
Karossen och troligen grunden till balkramen härstammar från Connys Carplast i Skövde. Troligen gjordes delarna någon gång på 80-talet.

Min kaross är försedd med ett "GT5-kit" bestående av rejäla skärmbreddare, sidokjolar, frontspoiler och en vinge. Speciellt skärmbreddarna är dock mindre bra och behöver bytas eller modifieras kraftigt. Jag lutar dessutom mer åt något i stil med GR4 utförandet:



Även om det är långt till närmaste bana (förutom dragracing...) är förhoppningen att få till ett brutalt och racemässigt stuk!

_________________
Magnus Henriksson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Här kan du hitta inspiration till ett trevligt chassie:

http://www.modsport.se/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt0 . . . .

Malmbergs banbilsboken är bra läsning också.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
maghen
Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 21


Trådstartare
Ja det där såg ju "racemässigt" ut! thumbs up

Jag har gått vidare med det chassi jag har, dock med betydligt fler modifieringar än jag tänkte mig från början...

Efter lite resonemang med SFRO kom jag till slutsatsen att hjulupphängningarna behövde bytas ut!

Valet föll på komplett fram- och bakvagn från Corvette C5



För att få rejälare bromsar bak blir det bakskivor från C6 Z51 kombinerat med fram-ok även bak! Eftersom spindlarna är lika fram och bak passar detta utan större modifieringar. På köpet får man fungerande handbroms!

Det gamla kapades ur och det nya byggdes till:












Jag valde trots tips om att bygga bort antidive och fixa mer caster att kopiera Corvettens framvagnsgeometri rakt av. Jag hardock haft det i bakhuvudet, så en alternativ infästning av övre bärarm är fortfarande möjlig att bygga till.

_________________
Magnus Henriksson
Citera
maghen
Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 21


Trådstartare
Samma procedur baktill. Även här behölls Corvettens orignalpositioner:



Några rör på tvären och för att triangulera mellan bakvagnen och huvudbågen återstår. Dörrsträvan är intejpad för att testa vigheten. Det funkar, men blir kanske för magstarkt för bilprovningen..?

Corvettens originalstötdämpare bak har gaffelfäste nertill, så för att få dit vanliga coilovers fick en adapter tas fram:






_________________
Magnus Henriksson
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Kul bygge, kommer följas.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



Snygg adapter!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
maghen
Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 21


Trådstartare
Tackar!

Motsvarande adapter finns också fram, där originaldämparen har en genomgående axel i nederänden. Någon bild verkar jag dock inte ha tagit?

Efter en del undersökningar kändes Porsche 915-lådan lite för klen (och ovanlig) för att fungera ihop med vridstark V8, så jag bestämde mig för Audi 01E i stället. "DQS" från en A6 diesel:



För att göra det enkelt byttes då även motorn ut mot en Audi V8. 4.2 AEC:



Koppling har jag inte ännu, men har funderat på Sachs 883082.999724 tryckplatta och sinterlamell. Har dock aldrig kört med sinterlamell och är osäker på hur det funkar (har mest haft amerikanska automatlådor).
Verkar det vettigt, eller är det dubbellamell man ska satsa på??

_________________
Magnus Henriksson
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265



Blir fint!
Hur kopplingen kommer bete sig beror också mycket på pedalutväxling, cylinderarea m.m.
Jag har goda erfarenheter av enkelskiviga sinterkopplingar. De jag använt har varigt lite olika Sachs, bla. -765 och motsvarande ACT. Då i kombination med 6-P lameller med stumt samt fjädrat centrum. Tycker de är helt ok att åka med och funkar även i stadstrafik, väljer du ett fjädrat centrum blir det än mer förlåtande både för dig och drivlinan Dock kan de fjädrade centrumen vara en lite känslig punkt om det blir mycket vrid.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191



Behöver du verkligen ha en sinterlamell... Jag skulle aldrig stoppa i en sinterlamell ifall det inte behövdes på en bil man ska köra på gatan med. Tänk på att det blir svårt att slira på kopplingen med sinter, kan vara ganska jobbigt vid rödljus, bilköer mm.
Citera
maghen
Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 21


Trådstartare
Just det. Ni hade inte riktigt all information rörande kopplingsfrågan.

Det finns planer på turbokonvertering i framtiden, därav sinter- eller dubbellamell.

_________________
Magnus Henriksson
Citera
maghen
Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 21


Trådstartare
Nu har bakdelen av chassit stagats upp ytterligare, med tvärstag i huvudbågen och flera stag bakåt:



Chassit är nu inte långt ifrån CAD-modellen:



Krysset över motorn skruvas fast för att kunna få i och ur motor och låda. Någon sorts tvärstag längst bak saknas också. Jag vill kolla hur högt lådan hamnar innan det bestäms exakt var det ska sitta. Jag ska göra några beräkningar framöver för att säkerställa att jag är på banan.

Vidare har ett nytt rattstångsfäste punktats fast:



Snart är det motor och låda som ska lyftas i, eller pedalstället som ska monteras, eller brandväggsplåtar, eller...

_________________
Magnus Henriksson
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Mycket trevligt bygge!!

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
maghen
Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 21


Trådstartare
Tackar!

_________________
Magnus Henriksson
Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 39



Om du av nån anledning skulle behöva tillverka huvar o dörrar så har vi gjutformar till det,
Väldigt fina och med bred kant för vacumgjutning.
/Magnus

_________________
Magnus hägglund
Citera
maghen
Luleå
Här sen Aug 2013
Inlägg: 21


Trådstartare
Tack för tipset!
Jag tror att mina dörrar och huvar duger, men vi får väl se.

Har ni bara formar till just huvar och dörrar? Inga skärmkanter och resten av karossen?

_________________
Magnus Henriksson
Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 39



Näe, tyvärr men dom vi har är med insida också.

_________________
Magnus hägglund
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8999



maghen skrev:
Just det. Ni hade inte riktigt all information rörande kopplingsfrågan.

Det finns planer på turbokonvertering i framtiden, därav sinter- eller dubbellamell.


Bra motor val
Dock bör du köpa en lamell diff till lådan.

I min Audi V8 biturbo har jag kört med 724 tryckplatta och fjädrad sinter lamell och det funkar bra även på gatan och har klarat mitt vrid som borde vara nära 900Nm nu.
(när jag hade organisk lamell så slirade den på högre växlar och då med knappt 800Nm)

Men planerar du höga effekter i framtiden så tror jag bästa är en 2-skivig Sachs RCS200 för med organiska lameller klarar den 1120Nm och med sinter hela 1650Nm

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Hejsan


Undrar bara hur det går med detta bygge ? Är ju en kanon trevlig bil !

Mvh
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191



Riktigt intressant tråd det här...väntar med spänning på fortsättningen...

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Pantera look-alike
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (19704 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande