Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee RPB -68
1 besök senaste veckan (4999 totalt)
kurvan90
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 5


Trådstartare
Fick intresse för Formel Vee i samband med midnattssolsrallyt i Västerås 2011, där hade Johan Lund som är klasspappa i Formel Vee sina bilar utställda och jag fattade tycke direkt för klassen och på den vägen är det.

Klassens hemsida - http://www.formelvee.se
Klassens facebooksida - https://www.facebook.com/formelvee/

Formel Vee ingår som tävlingsklass i RHK Racerhistoriska klubben - http://www.rhkswe.org/

Tog licens på Sviestabanan våren 2012 samt gjorde debut på Gelleråsen i en lånad Dolling -66

Nu var det bara att börja leta bil, under augusti fick jag tag på en som var till salu en RPB -68 som var nyrenoverad och endast gått en tävling på Ring Knutstorp i juli 2012.

Efter några samtal så bestämde jag mig för att köpa bilen, fler hade sett den på Knutstorp och tyckte det var en bra bil att köpa.

Så det var bara att hänga på kärran på bilen och åka ned till Kågeröd och hämta den.

En gul RPB-68 som 1968 köptes och byggdes av Sven-Inge Uppgården och som han sedan tävlade
med 1969-70. Framvagnen är av typ kulbult som monterades redan från början, dom flesta 68:orna har ledbultsframvagn.

Lars Byström köpte den av någon i Stockholmstrakten och har sedan renoverat den till i det skick som den var
när jag köpte den i augusti 2012.





_________________
Anders Jonsson

Formel Vee RPB- 68
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Kul! Formel V gänget är duktiga att marknadsföra sin klass, och har stora startfält. 2016 så ingår dom i RM.
Då är det bara att vänta på test helgen på Kinnekulle !

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
kurvan90
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 5


Trådstartare
Diverse bilder på bilen innan Falkenberg Classic 2012.

Det som gjordes förutom översyn var byte av stolen till en av Jens Hansens egentillverkade stolar.

























_________________
Anders Jonsson

Formel Vee RPB- 68
Citera
kurvan90
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 5


Trådstartare
Nyttig genomkörare inför nästa säsong med träningar och kval och 2 race, dock fick jag bryta race 2 pga. att bilen inte startade efter att jag snurrat på första varvet (startmotor problem)

I första racet blev det en 14 plats.



_________________
Anders Jonsson

Formel Vee RPB- 68
Citera
kurvan90
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 5


Trådstartare
Efter tävlingen i Falkenberg så demonterades bakaxelrör, drivaxlar, hjul och bromstrummor samt växellåda för att målas om och att täta diverse oljeläckage.

Startmotorbussning bytes också för att åtgärda problemet med startmotorn.

Vidare fick avgassystemet, insugsröret, stötdämpare och fjädrar ny färg på sig.

Regnlampan bytes till en ledlampa





















_________________
Anders Jonsson

Formel Vee RPB- 68
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee RPB -68
1 besök senaste veckan (4999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande