Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 Turbo 91 | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (19886 totalt) |
Ännu en 944:a på Rejsa!
Efter att jag och min team kollega Bo Eriksson velat lite fram och tillbaka angående vilken bil jag skulle göra comeback med och han debut i vad det gäller PCSR klass 8b så föll valet till slut på en 944:a Turbo. Jag har tidigare tävlat med en svart 968 CS i just PCSR 8b och saknade gänget och atmosfären för mycket. Bosse skall nu inleda sin karriär och det är svårt att hitta mer körtid/valuta för pengarna än just PCSR. GT3:or såldes och exporterades för att göra plats för ett gemensamt transaxel vapen istället!! Efter en tids letande så hittade vi ett lämpligt objekt i Halmstad. Bilen är ett bra grundämne då det mesta är plast inklusive dörrarna, den är helt rensad invändigt. I början på Sep var det så dags att hämta hem bilen. _________________ Fredrik Käll |
||||
Tack Anders, våra bilar är inte helt olika utseendemässigt..
Så, med bilen hemma började jobbet med att förbereda den för PCSR. Först beställdes det 8 st OZ fälgar 18 x 10 skodda med 265/35-18 MPSC2. Tack för det Ralphs Däck! Med tanke på vår förmåga att "meka" så blev jobbet något mer åt det teoretiska hållet, dvs vi kontaktade i vanlig ordning herr Sandén med en diger önskelista. Saker och ting stöttes och blöttes men nu har vi ett recept vi tror på och bilen är precis avlämnad i Onsala och kommer stanna där ett tag. Det som görs är att motorn återställs till original, allt ses över och hela jobbet bygger på tillförlitlighet. Lådan, diffen ses över och servas. Bussningar och lager byts. Laddlutfkylare byts, styrväxel byts. Strömbrytare inne och ute. Chassiet kollas och renoveras om det behövs. Det sitter ett Bilstein Turbo Cup på idag. Tyvärr togs GT3 oken bort fram innan vi köpte bilen och det sitter standard på nu. Här kanske det blir en uppgradering till större fram igen. Vi monterar en högre/större vinge bak i de fäste som finns på den sk RS vingen idag. Splitter fram. Det blir också nya backspeglar då sikten bakåt nu är 100% obefintlig. Det enda vi tar bort innan den "cornerwieghtas" är AC kompressorn. Vet inte riktigt vad den väger men den absoluta målsättningen är ju att vi skall lyckas väga in runt 1250 kg vid målgång. Sist men inte minst, vi hyr from med den 1/12:e in oss hos Gilbert/Gulfen Svensson i hans nybyggda garage. Där kommer det att ljugas, sparkas däck och snackas en hel del Porsche framöver. _________________ Fredrik Käll |
||||
Kul Fredrik, visste väl att du inte skulle kunna hålla dej borta nån längre tid!
Verkar återigen bli ett kul getingbo i 8b. Som du vet så har vi sålt våran a-räser men som sagt så är det ju lite svårt att hälla sig borta från träsket så nu står både Carl och jag här med var sin 944 igen och vet inte riktigt vilken väg vi ska välja. Nja, för min del har jag väl tänkt att min 85b-na ska bli donator för en 968 motor med inriktning på trackdays Carl har ett S2:a-härke som han inte vet vad han vill göra med Vi får väl bjuda in oss till däcksparkarkväll i "Gulfstugan" så kanske allt klarnar........ Vi hörs / Stig/ Carl _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
Ha ha, sätt inte sådan press på mig/oss. Det enda jag kan delge så här långt är att efter en första inspektion verkar det som om diffen är "helt slut". Kanske läge att uppdatera till en 968 låda med diff istället. Du vet ju bevisligen vart det finns en sådan... Får återkomma med mer bilder när jag skall ner till Sandén igen i slutet på veckan. _________________ Fredrik Käll |
||||
Hej Stig, Det är nått visst med de gamla härliga frontmotor Porscharna. Svårt att låta bli dem. Härligt att både du och Carl är på gång igen, du får leda Carl på rätt väg och se till så han/ni står på startlinjen igen nästa säsong. Det blir hur kul som helst med många nya bilar i 8b som sagt. Nytt gäng i PCSR:s ledning och det känns som om vi har något riktigt bra på gång igen!!! Låter spännande med ditt eget projekt, inte illa att bara ha en 968 motor liggande sådär..Om nu jag har tagit tag i en tråd här på Rejsa så vill jag verkligen se din tråd inom kort. Klart vi skall sparka däck i garaget, tycker det får bli som en invigningsfest. Vi syns snart. _________________ Fredrik Käll |
||||
Har inte Carl fått andra griller i huvudet Stig? Förörvrigt kul att du är tillbaks Fredrik på startlinjen i PCSR. Blir stenhårt i 8B. Med lite hårt arbete så tror jag att vi kan bli 10 bilar på startlinjen i 8B. Ha det John _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Då får du stanna och ge dig själv till känna nästa gång, så skall jag försöka leda dig in på den rätta vägen... Gillar bilen i din signatur, har själv haft en tidigare. _________________ Fredrik Käll |
||||
Coolt. Den bilen köpte du av Kaj va? Tycker jag känner igen den. _________________ Tobias Bengtsson Porsche 964 Carrera 2 - 1993 Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990 Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld) |
||||
Helt riktigt. _________________ Fredrik Käll |
||||
Ny splitter monterad, nu måste vingen bak också uppdateras för balansens skull! Enligt Professor Sandén såg allt fint ut i motorn förutom det faktum att topplockspackningen aldrig var bytt och nu helt slut. Lite rejälare doningar fram, nu 322 mm istället för originalets 304 mm skivor + att det naturligtvis alltid går lite fortare med röda OK! Första egentliga "bakslaget" blev det faktum att dessa lampor i kombination med vart huv låsen är monterade ställer till det för vår kylning. Det blir svårt att få dit filtret på det tänkta sättet därför har vi tagit beslutet att byta till andra lampor som inte sticker ut så långt bakåt/inåt i motor rummet. Det får också bli en ny lösning på själva huv fästet, dock nöjer vi oss med den plasthuv vi har nu och tar inte upp mer hål i den. Om det behövs så får det bli nästa steg. Vi kommer också beställa ett nytt batteri, förmodligen blir det ett riktigt lätt Litium. Får återkomma med det längre fram. _________________ Fredrik Käll |
||||
Nu är bilen, om än tillfälligt, tillbaka i våra händer och för första gången på besök i sitt nya hem. Den är rejält smutsig men jag kan inte låta bli att ändå tycka den ser bra ut, gillar den skarpt även innan vi hunnit köra med den!
Nu återstår det egentligen inga större grejer, vi skall få dit strömbrytare, lite bromskylning fram, den skall köras i bänk, vagnboks besiktigas och lite annat innan vi är färdiga för start i PCSR 2016. _________________ Fredrik Käll |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 Turbo 91 | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (19886 totalt) |