Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 3-rotor Timeattack,Fälgar samt catch-tank
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (33742 totalt)
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37


Trådstartare
Hej allesammans, tänkte att jag skulle slänga upp en projekttråd här på rejsa nu när projektet har avvikit mot att bli en timeattack bil. Varför just en rx7 modell FC undrar ni då....jo den är RWD, den är lätt, 50/50 viktfördelning, billig, ser bra ut enligt mig och i rätt årsmodell for att kunna SFRO besikta med 20B (3-skivig wankel från eunos cosmo)
Den började som en orginalare delvis i delar som jag köpte av Tegheim här på forumet, den hade renoverad motor och ett sjysst bodykit samt räääserstolar :-) Detta kallar vi DEL 1







Den hade ett 3" system men var annars orginal, så den fick en chippad databox, walbropump, 720cc spridare,FMIC samt en bättre kylare och en Reamemiya lamelldiff.....BPU helt enkelt, effekten landade på ca 260hk jämfört med 182org och bilen gick bra. Man får tillägga att vikten är ganska låg på dessa bilar, ca1320kg utan reservhjul, verktyg och med andra stolar och det finns mucket att lätta bort!

viss skillnad på kylare!
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/540/7ug9E7.jpg[img]
Fmic vs orginal

diff byte

Orginal Vs Reamemiya


Rev ur AC samt servo, larm, allt som hade med ABS och göra (den är apkass på dessa bilar och sitter dumt till, monterade en manuell styrväxel från en icke turbo rx7


kassa bilder men enda jag hittade från den tiden

I detta skick besiktades bilen utan anmärkning....besiktningsmannen hade aldrig sett en FC innan och köpte förklaringen att motorn inte såg orginal ut med att "jag bara köpt siliconslang och polerat tryckrör"
cheers!
Detta var slutet på den sommaren och del 1......stora planer fanns för vintern!

_________________
Joachim Hällblad
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37


Trådstartare
Vintern kom och jag började med att köpa och installera haltech PS1000, FFE trigger, AEM smartcoils samt 2st ID1000 och 2st ID1300 spridare





skaffade ett nedre insug från en S5 rx7 [min är S4] samt övre insug och spjälhus från en S6 (en FD helt enkelt), gjorde lite match portning samt svetsning och fick till det bra, orginal till höger och mitt special till vänster

Orginal till höger och special till vänster


Skaffade denna på GIK, Kullagrad T04S 60-1 med P-trim turbin A/R 1.0

Hittade detta BILLIGT i USA, bytte membran och fjädrar i wastgatearna och lindade om avgasbandaget

Kompletterade med en Nuke performance BTR och en SSQv3 dump, byggde lite värmeskyddsplåtar och en ny DP, här blev resultatet

Byggde PTFE AN-8 slang från tanken till fuelrails och monterade en -044 pump i tanken

Fick bilen mappad av Gzon...384hk och 407nm på hjulen på en oportad standard motor och 1bar laddtryck for räknas som godkänt, 4-ports laddtryckssolenoiden bråkade lite därav den vågiga kurvan


Körde lite 402m både EDPS samt i hultsfred (fick en hög 12sec som bäst) och provade även någon konbana......insåg att strippen var en aning enformigt och började tänka väghållning....planerna för vintern blev lättning och väghållning. Slut del 2

_________________
Joachim Hällblad
Citera
mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42



Härligt! Det här vill vi se mycket bilder på thumbs up

_________________
Mattias Sjöström
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37


Trådstartare
Hade tänkt nöja mig med att riva motorn och porta samt förstärka och därefter höjja laddet och nöjja mig med ca 450hk......det sket sig när jag snubblade över denna för ett bra pris:

En 20b serie C, som var i toppenskick och som orginal har nästan 300hk och ett jäkla vrid, med små mods plockar folk 500hk på oöppnade 20b och med stora mods 1000hk, jag skickade den till Rotary performance for stora mods, i stort sett alla mods....
Under tiden började jag på väghållningen, började läsa böcker och på nätet, pratade med folk och fä och förstod att man får sålla rätt mycket i förståsigpåare spec på diverse forum.
Jag kör på linjen stumt, lätt, mycket feedback från asfalten och breda däck. Planerar att köra time attack så har vissa begränsningar (blir pro street eller pro), Orginal Mcstruts fram och semi trailing bak måste behållas men man får göra det bästa av skiten.
Här är mitt koncept:
-Sfäriska kullager istället för bussningar överallt där något skall röra sig
-Evo 9 bromsar (ok och skivor)
-Bra stötdämpare
-Stumma alukuddar till motor/låda/diff
-Minst 285or runt om
-Skärmar som rymmer däcken
-Växellåda som tål effekten och inte går sönder....helst aldrig
-Bur
-Rejsvikt under 1100kg (utmaning)
-599hk om det blir pro street och 700 om det blir pro klassen
-Aero
-STYVT chassie

Bara att sätta igång....
En liten "före" bild


Sfäriska kullager i framvagnen, främre infästning

Bakre infästning samt förstärkta hjulnav fram i bättre material (BRA alu)

Pulverlackade hela framvagnen

Evo bromsar fram med EBC yellowstuff

Rev ur alla kablar som inte används i bilen


Bort med all asfaltsmatta, hälften är med på bilden

Sömsvetsar alla skarvar

Rensa motorutrymme

Sålde av motor och kringutrustning.....gick sedan bananas i motorutrymmet och slipade plåtrent, sömsvetsade överallt och lackade


_________________
Joachim Hällblad
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37


Trådstartare
Samma procedur invändigt...slipa plåtrent, epoxyprimer sedan 2k lack....



Det var här jag kom på att FAAN jag skulle ju ha bur!!! skit samma det vart bra övning....
När instrumentpanelen var ur rensades den på allt onödigt (värmepaket, ac enhet osv) samt flockades.
Provmonteras här

Mätare är onödig vikt och massa felkällor så slog till på detta paket

Provmontering av pedalställ med bromsvåg

Insåg att jag inte kan skjuta längre på att ta tag i undersidan på bilen....började med hjulhusen. Slipa plåtrent, epixiprimer, kitta skarvar, epoxiprimer sedan temadur färg.


Framvagn på plats igen, med pulverlackad styrväxel

Mockup med kassa TEIN coilovers som gjort sitt...


Fick ett paket på posten....1st odödlig växellåda som dessutom i framtiden kan byggas om till seq. GS6-53DZ med påsvetsat mazdasvep

Pausar det slitsamma jobbet med underredet och bygger oljekylare....2st modell stor från setrab...


Dubbla oljefilter ska de va!!

Provmontering av nya fronten utan fula/tunga uppfällbara lysen


Så var det dags att provmontera motorn som landade i brevlådan med frimärke från skåne....det gick skit!
Jag vill ha viktfördelning som orginal...med andra ord måste hela motorn sitta bakom centrum fjäderbenstorn....det ville inte torpedväggen då denna motor är 30cm längre än orginal. Detta visste jag dock på förhand så jag var förberedd[notera att torpeden alldig lackades)....eller rättare sagt MadPerformance i göteborg var förberedd.
Dom masserade torpeden och byggde motorfästen/växellådsfästen och vips:

Hela motorn bakom centrum fjädertorn.

Lite godis till motorn dök upp, spridare, sensorer, grenrörsfläns

Excessive nedre insug, korta varianten och med 6st spridaruttag


I skrivande stund är bilen åter hos Mad performance för burbygge, jag jobbar samtidigt med installation av koppling/hydrauliskt urtrampningslager samt allt motorgodis, bilder följer eftersom!
Bilen skall ut till våren och jag hoppas kunna testa den under vår/sommar och tävla någon gång i höst.

Har i stort sätt klubbat en turbo.....en riktig godbit. Turbo till en portad 20b är svårt, den vill ha gigantiska avgashus/turbiner/aggregat men det väger och tar plats, dom kan dock spoola riktigt stora aggregat väldigt tidigt
Jag har dock bestämt mig for att välja en lite lagom stor turbo men med stort avgashus.....återkommer med spec när jag fått hem den

_________________
Joachim Hällblad
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72



Kul med ett time attack bygge! Kommer följas.


/Brorsson

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda rx-7 FD2JZ
Alfa 75 3.0 America
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 71



Fasen ... blir alldeles varm i hjärtat av att se lite wankel byggas här på rejsa i porsches och bmw's högborg och i en mazda dessutom. Fortsätt köra hårt och mer bilder blir det bara bättre av.

_________________
Robert Pettersson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Trevligt trevligt och solklart du skall välja PRO o gå all in allt annat kommer du ju ångra

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



wow imponerande! Kul att se en till fc med fc2000 fronten
Din lär ju dock bli körklar före min!

_________________
Anton Kindblad
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37


Trådstartare
tack för all feedback:-)
ja det lutar åt pro då det är enklare att hitta passande turbo dit!
Jo fc2000 fronten är ett bra utgångsobjekt :-) håller dock på och skall kapa upp min lite för bättre flöde till oljekyl samt IC felen av mitt v-mount som påbörjats här på bilderna.....med betoning på påbörjats, ingångarna i kylaren skall svetsas om och lite alupkåtar som skall styra luften skall dit!




_________________
Joachim Hällblad
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Kul att du bygger och lägger ut det här.
Ser ut att bli ett seriöst bygge med mycket mos i!!!!!!!!!! thumbs up thumbs up

Ska bli kul att se bilen nästa säsong.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Gryyyyym tråd!!

Jag tycker dock att du skulle behållit pop-ups eller i alla fall inte bytt till små runda utan kört fyrkantiga likt den ruggigt feta "kulräsern".

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37


Trådstartare
Utseendet är lite sekundärt när det kommer till lysena , motorer med länkage, kablage, hållare och plåtlocken väger över 20kg och tar upp plats så att inte oljekylarna får plats om man vill ducta både framför oljekylarna samt styra ut luften genom skärmen framför framhjulet, annars hade jag nog behållt front och lysen då den nya fronten plus hella strålkastare osv kostar som en sjysst EFR snurra :-(

_________________
Joachim Hällblad
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Coolt med flera race 7.or och att du sänker i en 20B
Grym front också

_________________
Rikard Niva
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2005



Kul att Zebbs motor kom till användning, annars hade den stått kvar i garaget ännu.

Ska bli kul med alla RX-7:or i Time Attack nästa år. Jag håller mig i Club Challenge tills den dagen storken kommer med en 20B.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37


Trådstartare
Passar på att meka med motor/låda när bilen är hos bur snickaren

Väldigt lätt svänghjul



Kopplingen, tilton rallyclutch cerametallic 2-skivig med tryckplatta modell stark


monteringen gick i stöpet då jag saknar centreringsdon, behöver ett sådant (eller en kapad ingående axel) till en bmw gs6-53dz omgående så tips mottages! letat som en tok men utan framgång.

_________________
Joachim Hällblad
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 513



Definitivt inte det bästa eller enklaste sättet att lösa det på:

Jag tog ett rör (i mitt fall 25mm diameters) och nöp sedan fast lite en dryg handfull, kanske närmare tio svetstrådar i längsriktningen och använde lamellerna som distansmått mellan trådarna. Det blev iaf tillräckligt för att de två lamellerna skulle hamna rätt och sedan drog jag åt tryckplattan bara lagom hårt och drog dit växellådan som då fick centrera lamellpaketet rätt över svänghjulets nav. Ner med lådan igen och dra åt tryckplattan med rätt moment. Trixigt med det gick.

Å andra sidan rev jag upp och ner lådan ett antal gånger efter det och när jag väl hittat rätt position på lådan och skruvade dit den senaste gången så hade jag rätt verktyg (och hade även rivit ner kopplingskittet oxå vid det laget).

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37


Trådstartare
problemet löst, monterade kopplingen på växellådans ingående axel, bultade ihop motor och låda och drog fast allt genom öppningen för startmotor samt kopplingsarmen. Blev lite snurrande fram och tillbaka för att korsfra det i botten. Sedan tog jag isär motor och låda och momentade allt.
Nu skall det tillverkas en 8,3mm tjock distans så det hydrauliska urtrampningslagret får rätt spel

_________________
Joachim Hällblad
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37


Trådstartare
Då har bilen äntligen kommit tillbaka från bursvetsaren, han har gjort ett awesome jobb!



Har även smackat dit framskärmar med över 85mm mer bredd för fläskiga däck...de rymmer 315 men jag nöjer mig nog med 295ish.
Inpassningen gick hyfsat med tanke på priset och det är ju en racer så vafan! På bilden sitter 235or med 25mm spacer bara för att visa vad dom sväljer...även positiv camber då den är såpass mycket lättare numera att dämparna inte sätter sig en centimeter Oo

Dock ser dom ut som skit och har usla aerodynamiska egenskaper så det blir att göra om dom med ventilation både på toppen och i bakkant vid dörrarna.....något åt detta hållet kommer det bli


Motorn är i för sista inpassning samt inmätning av kardan och provmontering av spakställ och startmotor, nu är den ur igen då slipningsarbetet är påbörjat, i samband med detta fick jag damp och slet ut hela original kabelhärvan och jag kommer bygga en ny från scratch.
Här syns hur långt bak motorn verkligen sitter, det ända som kommer att sitta utanför kvadraten som de 4 fjäderbens centrumen bildar är kylaren, intercoolern, lycktor samt ljuddämpare.


Denna lilla godbit dök upp på posten...tack SMR för en smidig affär!


Nu återstår problemet med att besluta sig för en turbo....jag kommer placeras i PRO så effekten är ju fri....rent spontant är jag sugen på en efr9180 men eftersom de bra avgashusen (läs enorma) är twin scroll så ställer det till det, aggregatet klarar även bara ca 650-700hk men det kanske räcker på 1000-1100kg bil...

_________________
Joachim Hällblad
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37


Trådstartare
Nya takluckepluggen har anlänt, kommer att limmas med pl400 samt skruvas med plåtbläck, borde väl duga då buren ändå är svetsad i förstärkningarna i taket, viktbesparing ca 12kg i taket!

_________________
Joachim Hällblad
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Detta kommer följas!
Har själv en -86 som jag tänkt bygga något kul av.

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX-7 3-rotor Timeattack,Fälgar samt catch-tank
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (33742 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande