Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Esprit -88 GT1 hyllning
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (31871 totalt)
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
Efter att mina tidigare projekt brunnit upp i verkstadsbrand så kände jag att det var läge att börja om med något helt annat än mina tidigare projekt. Efter att ha hittat ett Esprit bygge till salu fastnade jag för modellen och frågade om denna bil var till salu.





Lånade bilderna från förra ägaren Flerro:s tråd (hoppas det är ok), jag har inte hunnit ta några nya bilder än. Bilderna lånade från: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82415&postdays=0&postor . . . .

Planen är att få i en bur i bilen och kunna plocka ut en vagnbok sen registrera bilen som ombyggt fordon.
Jag har också tittat på TimeAttacks olika klasser och ska bygga bilen så den passar in i TA Pro Street

Buren är ett problem, hittils har jag inte fått svar på hur man ska bygga en bur i en bil utan plåtgolv.

Det här är planen hittils:
Motor
Lexus V8 1UZ-FE.

Växellåda
6-växlad manuell med diffbroms från Audi R8


Bromsar
Fram : Porsche 997 Cup 380x32
Bak Porsche 997 Turbo 350x28

Chassi
Det här är ett frågetecken, vad ska man välja?

KW Competiton 2 vägs
Intrax 1K2 (Intrax har även 4-Weg till Esprit)
Moton Clubsport

Fälgar och däck
R-däck
Motec-wheels MCGT är en fälg som jag har fastnat för och finns i 10x18 och 13x18.

Så här såg det ut när det begav sig i BPR serien

_________________
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Såja! Gillas skarpt!!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5092



Inga givna svar ang. bur, bästa vore nog att kontakta din närmsta SBF besiktigare, eller för TA vad motsvarigheten blir hos dem/SMA.

Men lite inspiration kan du säkert hitta på hur FIA/MSA godkända lösningar ser ut i besläktade glasfiberspektakel: http://www.safetydevices.com/motorsport/products/roll-cage/Lotus+Elan+ . . . .

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Tanu har SBF reglemente på bur. Hela säkerhetsreglementet är samma.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Har en helt ny 0 mil lexus maskin som ligger och väntar på ett bygge som detta

Mvh

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Inga givna svar ang. bur, bästa vore nog att kontakta din närmsta SBF besiktigare, eller för TA vad motsvarigheten blir hos dem/SMA.

Men lite inspiration kan du säkert hitta på hur FIA/MSA godkända lösningar ser ut i besläktade glasfiberspektakel: http://www.safetydevices.com/motorsport/products/roll-cage/Lotus+Elan+ . . . .


Pontus,
Jag har redan jagat SBF men tycker inte jag får några bra svar.
Jag har varit i kontakt med den sportgrensansvariga och teknisk ansvariga i mitt förbund.
Där blev jag rekommendera att ringa SSK, men SSKs tekniska ansvariga kunde inte rakt ut säga hur man skulle bygga.

Sen har jag pratat med Guss på guss burar och han hade en gång byggt en bur i en Europa med hjälp av plattjärn bultade i tunnel-ramen under karossen, men jag vet ju inte om det blir godkänt.

Nu försöker jag få fram information från de som håller på med historiska bilar, men det verkar svårt att få fram vad som gäller där också. Lotus elan som du länkade buren ifrån är ju närbesläktad.

Jag har faktiskt hittat en safety devices bur till Esprit, men den säljs inte längre och jag vet inte om den är godkänd heller.

Är det någon som har tips på vem man ska prata med är det mycket välkommet!


_________________
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
Supramannen skrev:
Har en helt ny 0 mil lexus maskin som ligger och väntar på ett bygge som detta

Mvh


Hade jag vetat om det tidigare hade jag varit intresserad, nu har jag en motor på väg hem.
Blev en 1UZ-FE med från -97, blir sugmotor för gata. Sen får vi se vad som händer

_________________
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2366



Om jag vore du skulle jag ringa safety devices
Lotus motorsport
Ställa frågan på seloc

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Johan_W skrev:
Jag har faktiskt hittat en safety devices bur till Esprit, men den säljs inte längre och jag vet inte om den är godkänd heller.



Ser det inte ut att vara väldigt tunna rör, 1" på flera ställen?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Hoppas du bygger riktig sugis av den och varvar uppåt 9000r/min

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
cat7even skrev:
Om jag vore du skulle jag ringa safety devices
Lotus motorsport
Ställa frågan på seloc


Jag skapade mig ett konto på Seloc och ska fråga där.
jag har tittat på Safety devices buren och jag tycker inte den är tillräckligt bra, den är för klen (1" rör på vissa ställen)

Jag har fått uppfattningen att Lotus Motorsport inte håller på så mycket med de gamla bilarna utan har mer kunskap om de nyare Elise och framåt bilarna pga att de som jobbat med Esprit inte finns kvar på Lotus längre.

_________________
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
TPR skrev:

Ser det inte ut att vara väldigt tunna rör, 1" på flera ställen?


Jo, verkar inte vara så kraftigt byggd, känns inte så säker.

Jag vill ju ha en säker bil så man vågar åka bana, med tanke på att ramen på bilen är av backbone typ behövs mycket förstärkningar för att styva upp chassit.






_________________
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Hoppas du bygger riktig sugis av den och varvar uppåt 9000r/min


Min motorbyggare försöker övertala mig också, men jag har inte bestämt mig än...

_________________
Citera
martin F
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 316



Inga större skillnader än på en Lotus Elan -65... De har samma typ av bur och chassi, ibland står tiden still.

martin

_________________
Martin Fridholm -
Citera
Flerro

Här sen Jul 2012
Inlägg: 63



Kul att du redan är i gång. Självklart får du låna bilderna. Vi får snackas vid innan du eller jag beställer GT1 kittet. Lycka till nu!

_________________
@NDREJ L1ND
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Hur har KRB byggt sin bur då? Emelie här på forumet har ju bur också i sin lotus, kolla upp det

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
Martin F, stämmer bra, likheten är slående!

Flerro, Man måste ju börja någonstans, bara att vi beställer när det passar sen, ingen jättebrådska än för mig men det är ju skönt att ha grejorna hemma

Christian Hedblom,
Jag har kollat på emelies bil och bur och jag vill inte kapa ur hela golvet och bakväggen om jag absolut inte måste. Jag hoppas kunna lösa burbygget på ett sånt sätt att det går att ta bort karossen från chassit om man vill.

Angående KRBs bil är det en Tiga Group C med överdelen från en Lotus Esprit så det är inte mycket man kan jämföra

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Fasen Johan de är ju du
Life is moving on , och bilarnat med.
Kul val av framtida projekt. thumbs up

Nu är jag ingen lotuskännare men BPR-seriens Lotusar var väl ganska förstärkta.
Satt väl en hel bur med en massa extra i chassiet där , ut från backbone.
Detta för att klara regelverket.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 340



Grattis Johan.
Välkommen in Lotus världen.
Denna kommer följas. thumbs up

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
Lillen, Jag har letat bilder på buren i dom bilarna men det är svårt att hitta detaljerade bilder.

Men det blir ju en bur som är monterad mot tunnelramen på något sätt..

HasseStålben, Tack för välkomnandet in i Lotus världen
Nu vet du var dina bromsok hamnar !!

_________________
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409



Prova att ta kontakt med http://www.saljcenter.com/ där har det funnits/finns en lotus esprit racebil... kanske kan gå att få bilder därifrån?

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Esprit -88 GT1 hyllning
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (31871 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande