Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S4 Revo 2,2TQ - 1992
1 besök senaste veckan (2158 totalt)
SamLindfors
Västerås
Här sen Nov 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare


Tjena!

Råkade blåsa topplockspackningen på min S4 Revo 303 med 2,2T AAN (äkta Revo, numrerad bil, nr 200) för någon månad sen och jag har länge funderat på ett komplett ombygge/renovering så nu lämpar det sig alldeles utmärkt att sätta igång med detta. Packningen gick under fullt ladd på E18 och allt vatten skickades rakt ut genom turbo & avgas..

Jag kör 2,2T med motorkod AAN och jag har en fundering om att använda följande: 7a-kammar, mitt befintliga wagner tuning grenrör, KKK226-27 turbo, org-wg med 1 bars fjäder och nytt membran samt manuell ladd-styrning (litar ej på magnetventilen) och 3"dp.

Nya bultar och packningar överallt givetvis. Tändningen är konverterad till 1,8T med Nascoms kabelsats och jag kör med 0,5 i gnistgap på stiften. Blir en översyn av cylinderlopp och kolvar men om det ser bra ut så tänkte jag köra standard. Och sist men inte minst så blir det förmodligen ombygge till FMIC vilket kräver att jag hittar en IC för ändamålet som gärna är hög men inte för tjock, helst 2" max.

Vad tror ni jag kan sikta på för effekt? Har varit 300 original i denna specialversion.
Eller kan det bli så att det inte blir så mycket mer effekt men responsen ändras pga kammarna?

Och finns det någon som vet nån som kan bygga programvara till original e-prom?
Annars är alternativet eftermarknadssprut och då funtar jag på ett PnP typ MaxxEcu.

Några tips i övrigt?

Mvh
Sam

_________________
Sam Lindfors
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8999



Om du uppdaterar spridare och och soppa pump, så är det ju sedan turbon som sätter begränsningen på vilken effekt du kan plocka ur den.

Så kanske 450hk beroende på vilken k26/27 du har och om du kör bensin eller E85

Men du bör byta till smidda stakar när du river motorn för annars skulle inte jag våga köra med 450hk med std stakar.

Turbocenter i Stockholm är duktiga på att mappa om org ecu.

Men har du vildare planer i framtiden så är det bättre att du byter sprut nu till tex. MaxxEcu och då slipper du ju även luftmassemätaren som lätt krånglar och även annars måste byggas om för dom större spridarna du monterar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
SamLindfors
Västerås
Här sen Nov 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Just ja! Glömde ta med att jag redan kör med en Deatchwerks soppa-pump, minns ej exakt vilken pump men borde motsvara Bosh 044.

Jag har börjat riva motorn, men inte hunnit lyfta på toppen än. Turbon har jag funderat på att skicka till t.ex. GIK och få den genomgången, servad och eventuellt uppdatera med större c-del.

Jag hade tänkt att detta får bli version 1 av motorn. Och bli det för klent så får jag göra en version 2. Men om jag kan hålla mig tunt 400 körbart och pålitligt så är jag nöjd.

_________________
Sam Lindfors
Citera
SamLindfors
Västerås
Här sen Nov 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare


Lyckades även nypa ytterligare en spis på Returbilen förra veckan

_________________
Sam Lindfors
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S4 Revo 2,2TQ - 1992
1 besök senaste veckan (2158 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande