Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 -94 MGCC Edition | 7382 besök totalt |
MX5 Racing - Mazda MX-5 -94 för Roadsport C
MX5 Racing är mitt Mazda Projekt för Roadsport klass C. Målet för året var deltagande i MGCC:s klubbmästerskap 2004. Tyvärr är i skrivande stund första racet redan avklarat så det blir att sikta på debut i KM 2 på Sturup Raceway den 13/6 2004. Nedan följer bilder och mer information om bilen. Du kan också följa hela bygget på min hemsida: http://hem.passagen.se/mx5racing Första bantestet med bilen var i samband med licenskursen på Knutstorp i april månad. Som alltid fungerar Miatan ypperligt på bana även i originalskick. Mycket välbalanserad och lättkörd när det svänger. Det man saknar är givetvis några hästkrafter på rakorna (det gör väl iof alla racerförare oavsett bil). Hade lite problem med att bilen var lite nervös i baken under hårda inbromsnigar, vilket troligen berodde på ett tjärvande bromsok på vänster sida. Gav ojämn bromsverkan bak. Min Miata är en -94 med 1.8l motorn på 131 hkr. Importerade den en grå novemberdag när längtan efter en cab var som minst. Lättare att göra bra priser under vinterhalvåret Maskinellt är den helt original i nuläget och kommer väl så förbli i år. Kommer till att börja med endast uppdatera den nödvändiga säkerhetsutrustningen såsom störtbåge, racingstol och 6-p bälte till årets säsong. Steg 2 blir att ge sig på väghållningen med "standardpaketet" gula konisar och racefjädrar, andra krängare mm. Denna önskelista tenderar att bli lång som alla säker känner till Störtbågen är tillverkad av Bengt på Competition Cars i Lund. Mallen har varit en Hard Dog Sport bar som vi sedan gjort några modifieringar på. Grövre rördimension samt något modifierat främre fäste. Passformen blev mycket bra så hittills har monteringen inte vållat några problem. Slutligen väntar en Sparcostol och 6-punktsbälte från Jan & Lisa Motorsport på montering också. Siktar närmast på att ha bilen klar till Miataklubbens körning på Sturup Raceway den 29/5. Lämpligt med test där med tanke på att KM 2 också går på Sturup. Ser fram emot att träffa er andra rejsamedlemmar där. Startfältet på Knutstorp var ju minst sagt imponerade vad jag har förstått. Vi ses |
||
De som redan är Miatafrälsta vet säkert att mitt tävlande går att följa på:
http://hem.passagen.se/mx5racing Då jag inte uppdaterat denna tråd tänkte jag det kunde vara dags nu. Är inne på min fjärde säsong i MGCC KM med denna bil. Under åren som gått har väl både bil och (inte minst) föraren utvecklats en del. Förra året slutade med 2 fjärdeplatser som bäst. Målet innför årets säsong var därför ganska givet. Att ta mig upp på pallen och vinna Inledningen på denna säsong har väl gått över förväntan: KM 1 på Ljungbyhed, Tredje plats och första pallplatsen KM 2 på Bulltofta, Vinst Ett annat mål för året var att även prova på "riktig" racing med start i Svenskt Sportvagnsmeeting. Sista hindret för det undanröjdes idag med vagnboksbesiktning. Nedan följer några bilder på hur bilen ser ut idag: Första vinsten bland konorna på Bultofta Trafikövningsplats och KM 2. Till denna säsong har suffletten fått lämna plats till en hardtop. Dessutom ny dekor med sponsring från vårt lokala Biltemavaruhus i Malmö. De inledande säsongerna har jag kört med Gula Koni och Lesjöforsfjädrar. Till årets säsong har dessa fått lämna plats för denna coilover sats från Megan Racing. Fjäderkonstanter på 120 N/mm fram och 80 N/mm bak. Fram: På bilden syns även mina grövre krängningshämmare från Jackson Racing och justerbara endlinks. Allt inhandlat från IL Motorsport i Tyskland. Motsvarande bak. Motorn är en original Mazda 1,8:a. Modifieringar som gjorts är Jackson Racing Cold Air Intake samt ett grenrör från Raceland. Fjäderbensstag från IL Motorsport. Förarplatsen inbjuder med en Sparco Rev stol. Original airbagratt är ersatt med en mindre Momo och snap-off nav. Sparco 6-punktsbälte och en störtbåge från Competition Cars i Lund kompletterar säkerheten. Huvudströmbrytare, tuta och reglage till elspeglarna i mittkonsolen. Nästa start blir på Ring Knutstorp och SSM. Väl mött där |
||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Tack! Stämmer det att du skall köra Roadsport B på SSM? |
||
det stämmer bra det. Har anmält och betalt! PCSR kör på Gelleråsen samma helg, men hur jag än räknade på det så kunde jag inte få någon ekonomi i det.
Jag kör bara för att jag tyckte att det var/är en skoj grej. Kommer att ha mer än 200 kg:s övervikt. SÅ jag satsar på sista platsen! / från Lomma _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Så har det då blivit dags för årets stora racinghändelse detta år. Start i Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Körningen inleds för min del med fri träning under fredagen. Enligt tidsschemat ser det ut att kunna bli tre körpass med första start ca 09.15.
Idag torsdag vräker regnet ned i Malmö så då passar det bra att sitta och analysera DriftBoxfiler från förra årets höstrace. Bästa tid då var 1.13.826. Målet är givetvis att komma under den tiden vid något tillfälle under helgen. Vädret spelar ju naturligtvis viss roll. Ser dock lite hoppfullare ut inför kommande dagar. Fredagen kan fortfarande innebära regnskurar. Lördag och söndag verkar kunna bli uppehåll om än mulet. I händelse av regn så har jag ett helt nytt set med Toyo R-däck. Visade sig fungera mycket bra under förra årets regntävling på Sturup så jag känner ingen direkt oro om det blir wet-race. Räknar med att åka upp till Knutstorp i kväll för anmälan och fixande av depåplats. Följ mig under helgen. Nästa rapport kommer i morgon efter inledande träningen. |
||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 -94 MGCC Edition | 7382 besök totalt |