Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -93 Mitt Mont 4g63 GTR PLAST !^^
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (14434 totalt)
///Martin
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 69


Trådstartare
Lite kort om mig och bygget då.....

Martin heter jag, 25 år ifrån Stockholm, byggt och krockat bilar sen tonåren.
Gillar allt som smäller och/eller går fort nog att göra nått dumt med.
Första bygget va en e30 m20 turbo me 767rwhp. Upptäckte då att de är mycket roligare att jaga tider än att börna överallt:P



Va skulle jag då ratta runt banan då?

Snubbla på ett M3 chassie här på forumet, skojade lite med kollegorna om att man skulle ta vinter pulkans morot, en strokad, smidd 4g63 från evo 3, rakställa med BMW zf låda och stoppa in allt bakom fjädertornen.
Ett par dagar gick och de spånades vidare på idéen. Åkte till garaget och tog lite mått på 4an och de skulle inte va några problem att igenomföra.


Så de vart en resa till Borås och hämta chassit.
Reggad med bur redan, stora bromsar, och 18"are:)

För självklart ska den köras på gatan med




Fick bli ett evo 4 insug då efter evo 3an så vände de på motorn åt andra hållet, så ja nu får spjället framåt som vi vill ha de:)



Transmisionen består av en egentillverkad adapter plåt, evo svänghjul o tryckplatta med BMW 240mm 4-puck sinter lamell och BMW zf Diesel låda. Kardan fick ja svarva av och korta av dryga 300mm.







Nu står bilen såhär, 12v efter att den hämtades:)

4g63t
Wiseco kolvar 85.5borr
Eagle Stakar
CrMo Vev 100mm slag
ACL lager
Arp till ramlager
Brian Crower 280/280 kammar
3mm lyftare
Ferrera dubbla ventil fjädrar (11k RPM)
Titan retainers
Org ventiler
Ställbara kamdrev (noname)
Egenbyggt grenrör
Pte 5862 0,82a/r
Pte 46mm wg
Rostfritt avgas (med katt^^)
Evo4 insug med 100mm spjällhus
Bosch Motorsport 1200cc
NoName IC
Nuke dump
4 ports Mac ventil
3l Accusump
Maxxecu
Nuke surge tank me dubbla dw301
Nuke filter
Org m3 tank
Aeromotive BTR

Övrigt
Uppspänd diff 40%
BC ER Coilisar
H&R krängare
Polyuretan och delrin bussningar
M3 e46 spindlar, bärarmar och Styrstag
Brembo 4 kolv me 350x32 skivor fram
Nishi nånting 4 kolvs me 340x30ish i bak
ACT GTR 18x9,5 samt 18x9 me 24/64 18 Michelin
Tilton pedalställ
Sparco Circut
Fönsternät
RRS FIA Släcksystem
4kg hand släckare
Surfplatta
Plast rutor
Org m3 3.0 kylare i skuffen
Breddare
Lite bur


Glömt massa saker, undrar du nått så är de bara att fråga:)

_________________
E36 GTR "S53b29" Turbo

Knutstorp: 1,02.87 -17
Kinnekulle: 52,6 -22
Mantorp: 1,17,9 -22
Gelleråsen: 1,06.1 -22

Martin Söderberg
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Roligt roligt!!!
Vad blir de för TA, nordic eller TA.NU?
Och vilken klass siktas de på
Ska bli kul att följa vilket som.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Fett bygge och vilken fart du har, sånt här skall du dra ut på och smyga upp bilderna en och en.
Berätta mer om bygget och syftet, gärna lite om effekt och körbarhet osv osv osv


thumbs up thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
///Martin
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 69


Trådstartare
Jo hoppas de blir bra:)
Under byggtiden har ja haft kontakt me TANU och haft PRO Street som mål, (fått dispans för flytten av maskin) men börjar komma luta mer o mer åt PRO hållet då de förenklar en massa saker. Ingen dispans för maskin, slippa instrument panel, effekten osv:)
Men men vi får se, bilen klassar kanske in, men jag som förare då ?


Tackar, ja de har gått rätt snabbt, mycket tack vare ett bra team bakom mig som hjälper till i ur och skur!
Har inte hunnit ta så mycket bilder men ska bjuda på de jag har;)

Ang effekt så har tanken alltid varit att lägga sig på 600hk på veven för att kunna välja klass senare.
Med huvudmål, så brett register de bara går.
nuvarande kammarna så misstänker vi att effekten kan komma rätt sent så då får vi höja stoppet tills de känns bra. Allt är som sagt nytt och oprövat.
En bekant ska få gatmappa den så fort lagren är bytta så ja får ut o prova chassiet utan massa mos för att kunna göra justeringar under vintern.

Är även sugen som attans att sätta på ett m3GTR glasfiber kit i vinter, dels pga viktbesparing men mest för att de är Asballt!

_________________
E36 GTR "S53b29" Turbo

Knutstorp: 1,02.87 -17
Kinnekulle: 52,6 -22
Mantorp: 1,17,9 -22
Gelleråsen: 1,06.1 -22

Martin Söderberg
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



///Martin skrev:

Är även sugen som attans att sätta på ett m3GTR glasfiber kit i vinter, dels pga viktbesparing men mest för att de är Asballt!


Gört!!

Kul bygge som kommer följas thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
///Martin
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 69


Trådstartare

Delar med mig av en bild på när adapter plattan tillverkades:)
Motor och låda är endast 100.5cm långt från Hardy till svängningsdämpare, ångrar bittert att ja aldrig vägde de, får göra de i vinter när den åker ur.
Adapter plattan agerar även motor plåt, så som jänkarna använder. Så maskin sitter i buren på båda sidor samt i X-et i fram, samt vxl låds balken såklart.

_________________
E36 GTR "S53b29" Turbo

Knutstorp: 1,02.87 -17
Kinnekulle: 52,6 -22
Mantorp: 1,17,9 -22
Gelleråsen: 1,06.1 -22

Martin Söderberg
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



12 veckor!?!?

Ser fram mot att följa dig och ditt bygga vidare!

_________________
Mattias Nordenström
Citera
///Martin
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 69


Trådstartare
Norden skrev:
12 veckor!?!?

Ser fram mot att följa dig och ditt bygga vidare!


Idéen kom ju rätt sent och man vill ju prova sakerna i lugn o ro samt ha tid för justeringar:)
Sen kanske de kan bero på en skvätt me damp


Ingen som har kontakter inom blästring ?
Ska nämligen blästra karossen samt 2k lacka den:)
Blir nog bra ihop med GTR kittet jag mer eller mindre bestämt mig för att köra på

Har pratat med lite olika firmor men de har så svårt att lämna ett pris.

Hjälp med GTR plast vore inte helt fel heller, bra reklam, kanske till och med på TV om viasat fortsätter folja TAnu serien:)

_________________
E36 GTR "S53b29" Turbo

Knutstorp: 1,02.87 -17
Kinnekulle: 52,6 -22
Mantorp: 1,17,9 -22
Gelleråsen: 1,06.1 -22

Martin Söderberg
Citera
///Martin
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 69


Trådstartare
Står rätt still nu, eller ja.... Jätte still

Skulle byta olja innan mappning och limma om tråget pga läkage och efter att ha tappat ur oljan så upptäckte ja lager spån i oljan.... Så nu ska de undersökas. Va de beror på samt kontroll av olje pumpen då dessa ska tydligen vara känsliga för spån.

Vart en liten paus från bilen på ett par dagar och känner redan hur suget kommer tillbaka.
Maskin är klar för att lyftas ur iaf.
Sen blir de att spränga isär o göra rent allt och forska i vad som orsakat att den dummar sig.
Hade problem me att den inte byggde olje tryck vid uppstart pga slarv med en 1/8ing plugg.
Har svårt att tänka mig att de kan va orsaken då vi snabbt lokalisera de och efteråt va de inga som helst bekymmer.

Sen en fråga till er med mera erfarenhet än en själv;
ATI Svängningsdämpare, bör man skaffa en?


Fortsättning följer.....

_________________
E36 GTR "S53b29" Turbo

Knutstorp: 1,02.87 -17
Kinnekulle: 52,6 -22
Mantorp: 1,17,9 -22
Gelleråsen: 1,06.1 -22

Martin Söderberg
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Helfränt bygge!

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755



ATI ja =)

Lack har jag bra kontakt på Martin!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
///Martin
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 69


Trådstartare
Bra där Erik!

Lär bli en Superdamper, känns som en liten kostnad för att skona lagren så mycket man kan

Någon som monterat/vet nån bil me GTR paket inkl huv, bagagelucka, dörrar, tak samt plast rutor runt om? hur mycket vikt lyckas dem banta? Så man får en uppfattning vart man lär landa:)

_________________
E36 GTR "S53b29" Turbo

Knutstorp: 1,02.87 -17
Kinnekulle: 52,6 -22
Mantorp: 1,17,9 -22
Gelleråsen: 1,06.1 -22

Martin Söderberg
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Kul med en tråd!

Klart du ska slåss med mig och Erik i PRO. Japsar och Porsche behöver petas... Köp ATI. Inget att diskutera.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Underbart bygge, som tidigare talare klart du skall åka i PRO thumbs up

Tror de finns en norrman på forumet som har tråd med GTR kittet....

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Ripper skrev:
Underbart bygge, som tidigare talare klart du skall åka i PRO thumbs up

Tror de finns en norrman på forumet som har tråd med GTR kittet....


Och en riktigt fin Rallycross-kärra! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23964

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7755




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
///Martin
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 69


Trådstartare
Kul med positiv respons!

Efter ett snabbt snack med Fredrik på FP Engine så är ja övertalad

Kommer byta till ATI Superdamper, gå ifrån MLS packning och byta till cooper ring. Svårövertalad som man är så blir de även nya +1mm översize ventiler, inconel avgas samt RF på insug...


Vore jätte fränt att köra PRO, men ni ska ju köra så förbannat fort, får se va jag och pulkan presterar först Ända fördelen jsg ser idag med att åka PRO, förutom att ja får slänga ut instrumentpanelen som ändå knappt får plats är att där finns de ju fler att tjuvkika samt hänga på och lära sig av

Va i kontakt med de där polackerna Erik, fick vänta i snitt 3dagar för ett svar på FB, ännu längre på mail... Hur som så skulle de ha 40k för de fast i GF. Är bland de snyggaste jag sett men kan inte motivera de för mig själv tyvärr:P


Nån som har länken till gtr baggen? Ja lyckas inte hitta han

_________________
E36 GTR "S53b29" Turbo

Knutstorp: 1,02.87 -17
Kinnekulle: 52,6 -22
Mantorp: 1,17,9 -22
Gelleråsen: 1,06.1 -22

Martin Söderberg
Citera
///Martin
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 69


Trådstartare
Här händer de inte mycket!

Köpt lya och kök ska renoveras och byggas om så all tid o pengar går till de just nu.
Men lyckades byta till mig ett GTR paket i glasfiber av Smygarn här på forumet

Så nu är mina fälgar till salu för att finansiera bredare

ATS GTR 9" fram 9,5" bak x18" 5x120 ET får ja återkomma med exakt!
Med eller utan slicks enligt bild




De som ska hinnas med i vinter är att montera plast inkl dörrar, tak, huv, baklucka.
Bygga plangolv samt diffusor i bak och stor splitter i fram.


Även fått bra pris på blästring och epoxi lack på hela karossen, men vi får se hur de blir med de:)


Nu ska ja fortsätta drömma om varma sommardagar, avgaser och varma slicks!

_________________
E36 GTR "S53b29" Turbo

Knutstorp: 1,02.87 -17
Kinnekulle: 52,6 -22
Mantorp: 1,17,9 -22
Gelleråsen: 1,06.1 -22

Martin Söderberg
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104



Grymt bygge! Får man fråga vars du köpt breddarna som satt på bilen tidigare?

_________________
Mattias Nygård
Citera
///Martin
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 69


Trådstartare
Tack:)
De gula som satt på när ja köpte har ja ingen aning om, de andra svarta är från Fartfabriken som för övrigt är till salu om de är intressant:)

_________________
E36 GTR "S53b29" Turbo

Knutstorp: 1,02.87 -17
Kinnekulle: 52,6 -22
Mantorp: 1,17,9 -22
Gelleråsen: 1,06.1 -22

Martin Söderberg
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009
Inlägg: 104



Tänkte på dom svarta men jag såg nu att dom var formgjutna till e36, söker något liknande till e46 limo annars kommer jag nog köpa universal "jdm" breddare bara. Tack endå!

///Martin skrev:
Tack:)
De gula som satt på när ja köpte har ja ingen aning om, de andra svarta är från Fartfabriken som för övrigt är till salu om de är intressant:)

_________________
Mattias Nygård
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -93 Mitt Mont 4g63 GTR PLAST !^^
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (14434 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande