Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2015-07-12 Ford Club Sweden's banträff på Gelleråsen | 1 besök senaste veckan (4767 totalt) |
Ett stort tack till alla er härifrån som kom och gjorde våran dag på Gelleråsen bra.
Vi är nöjda med dagen och tyckte dagen flöt på bra och vi höll schemat och hade få incidenter som ledde till stopp i körningen. Mycket körtid blev det och vi hoppas ni alla är nöjda!? Själv blev det 31 varv. Fint väder som resulterade i en riktig tomatsolbränna i ansiktet och en kul blandning på bilarna, 71 besiktigade bilar var på plats. Ös på med ris och ros så vi vet vad vi gjorde bra och kan förbättra. Tog nån bilder så lägg gärna upp dem så de som inte var på plats ser hur kul vi hade det. På återseende! Länkar till de andra eftersnackstrådarna: FCS: http://www.fordclubsweden.se/forum/s HPC: http://www.hondaklubben.com/forum/vi OCS: http://www.opelsportclub.com/forums/ |
||
Kanondag, bra väder och massor med körtid. En salig blandning på bilar vilket enbart är roligt.
Första gången för mig på Gelleråsen så tog en bra stund innan man hittade runt någorlunda. Kändes lite som på Liseberg i de doserade partierna . Har tyvärr inga bilder att dela med mig av men hoppas det var andra som var flitigare (hoppas såklart det finns massor med bilder på en svart Speedster . Det enda lilla ris jag kan ge är väl att man flaggade av passen med röd-flagg. Den flaggan ska bara ut (i mitt tycke) när det hänt något allvarligt och alla tar sig väldigt sakta ut i depån. Nu blev det så att den kom ut och alla åkte i 60-80km/h för att kyla av skapligt innan man åkte av banan. Så man hade ingen koll på om det verkligen hänt nåt eller om passet bara var avflaggat. Målflagg när passet är slut vid huvudpostering så får alla ett varv att kyla, det tycker jag är melodin även om det kanske tar någon minut längre. |
||
Jag får tacka för en bra dag på banan med mycket körning trots många bilar
Bra rotation på flaggvakter, bra disciplin på att få ut bilarna i respektive grupp och riktigt föredömligt med besiktning kvällen innan vilket sparade tid både för deltagare och arrangörer. Många roliga pass ute på banan med rutinerade förare som bjöd på roliga utmaningar och snygg körning, det är toppen! I övrigt vill jag hålla med Tonie, det som kändes som en punkt att förbättra är informationen under förarmötet (less is more) och att hålla på flaggornas betydelse. Rött är avbrutet pass och inget annat, målflagg är avslutat pass. Man skall aldrig missbruka en varningsflagg. (Tänk historien om "Pojken och vargen"). En vinst för er som klubb med att ha avkylningsvarv på banan är att det blir färre bilar utanför banan på vägen, vilket kommer generera färre grannars irritation och mindre risk för grann-gnäll vilket kan riktas mot er som banhyrare Mvh Fredrik i den silvriga Speedstern i grupp A _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Det var en kanondag med bra väder och massor med körning. Korta stopp vid byten och flöt på riktigt bra.
Håller med Tonie om rödflaggen och sen att ni i depån borde haft tre olika uppliningar för A, B och C så man kunde ställt sig rätt direkt. Speciellt i B-gruppen spelade det roll fö rdet var så många att om man inte ställde sig i kö innan visste man inte om man kom med ut En av dom bäst rullande dagarna jag kört på och det har ju blivit ett par stycken _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
+1 _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||
Mycket trevlig dag på Gelleråsen. Vädret blev kanon. Bra arrangemang av Ford klubben. Kylvarv på banan ingår liksom anser jag. Påtalade det även på förarmötet Åka runt på allmän väg och köra långsamt är ingen höjdare Finns en målflagg på huvudposteringen är det nog lämpligt att använda den vid körpassets slut så får man naturligt ett kylvarv dessutom.
_________________ Patrik Sköld Honda NSX |
||
Först och främst kul att ni hade en bra dag på Gelleråsen!
Vidare så är det kanon att ni kommer med feedback, ris som ros. För att dyka på det här med flaggningen så är det något som är framarbetat av våra respektive banträffsansvariga i klubbarna. Jag vidarebefordrar era tankar kring dem och föreslår er att ta upp det med eran banträffsanvarige för vidare diskussion inom banträffssamarbetet då jag ser att ni som svarat tillhör OCS och HPC. Alltså inget nytt påfund hos oss i Ford Club Sweden och har mig veterligen varit på samma sätt på samtliga banträffar i samarbetet sen jag började köra under Fordflagg 2007? Vad fick ni för tider ni som hade tidtagning? MVH |
||
Näst sista varvet på dagen åkte jag 1.19.99. Kändes helt okej för att vara första gången på Gelleråsen, men fanns helt klart mer tid att hämta.
Grymt rolig bana, hoppas det blir nån mer körning där i år. |
||
Tack för ett härligt evenemang.
Jag hade dock lite otur då mina klossar tog slut efter 6 eller 7 varv. Jag tänkte "de klarar en banträff till" men d gjorde de verkligen inte. Orkade en 1.18.6 med halvtrasiga bromsar i min evo 6a. Bytte till standard belägg och de var väldigt undermåliga, åkte av efter rakan. Men en fint arrangerat dag återigen av ford klubben. Tack! _________________ Chris Marnoch |
||
Angående flaggningen, ta en koll på SBF och inte minst SMA:s regler gällande flaggning.
Man bör följa gemensamma regler inom motorsporten för att slippa missförstånd. Gul flagg: Tillfälligt hinder på/vid banan, omkörning förbjuden Röd flagg: Olycka/oljespill av den dignitet att körningen måste avbrytas, direkt till depå Svart flagg: Tekniskt problem alternativt att föraren klantat sig, uppsök huvudpostering för information Svartvitrutig flagg: Målflagg, sänk hastigheten och kyl av bilen och bromsar , direkt till depå. Gul och röd flagg används ute på posteringar. Gör, röd, svart och svartvitrutig vid huvudpostering. Varningsflagg skall icke missbrukas eller användas felaktigt, speciellt när det finns gemensamma flaggregler från försäkringsgivarna, i det här fallet SMA. OT! Varit aktiv inom motorsporten sedan 1996 och aldrig sett att man använder rödflagg (eller annan flagg) som målflagg än svartvitrutig flagg. Varit aktiv inom OSC styrelse fram till 2014 och tävlingsledare vid många tillfällen på våra träffar under många år. _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||
1:23:59 lyckades Granada 6an pressa ur sig i alla fall _________________ Björn Liedström |
||
Eftersnack 2015-07-12 Ford Club Sweden's banträff på Gelleråsen | 1 besök senaste veckan (4767 totalt) |