Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic EG5 -93 Racebil på låg budget *projekt nedlagt*
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (20564 totalt)
Mikael_A:son
Alingsås
Här sen Jan 2015
Inlägg: 82


Trådstartare
Hej!

För ett kort tag sedan var jag ute och körde på Kinnekulle med min S2000. Det var kul men gick sådär ärligt talat... Två avåkningar första halvtimmen. Filmbevis här:
https://www.youtube.com/watch?v=DaBlh4x8gnI


Hur som helst så blev jag väldigt biten av detta och tänker nu bygga mig en ordentlig, fast billigare, banbil att lära mig gå i innan man börjar springa. Har blivit inspirerad av lite olika youtube-kanaler och tänkte att det kan väl jag också göra, så projektet blir i form av en videologg til 90% istället för bilder. Ja, vi testar väl iaf.

Första avsnittet ute idag:
https://www.youtube.com/watch?v=PmlAFA1bgUU

Om ni undrar varför jag snackar utrikiska så är det för att jag hänger en del på ett internationellt forum också och lägger upp videos där med.

_________________
Mikael Andersson
Citera
pirrepenna
Västervik
Här sen Jun 2015
Inlägg: 11



Mycket underhållande film och roligt projekt :-)
Är precis i starten med bankörning som du. Ska köra för första gången nästa vecka, kanske slutar i sanden oxå ;-)

_________________
Pierre Hägglund
Citera
Mikael_A:son
Alingsås
Här sen Jan 2015
Inlägg: 82


Trådstartare
pirrepenna skrev:
Mycket underhållande film och roligt projekt :-)
Är precis i starten med bankörning som du. Ska köra för första gången nästa vecka, kanske slutar i sanden oxå ;-)


Kul att höra!

Vad ska du köra med?
Kör du på vanliga däck så tänk på att inte köra för länge utan att kyla dem. Det är nog mitt största misstag så här i efterhand.

_________________
Mikael Andersson
Citera
pirrepenna
Västervik
Här sen Jun 2015
Inlägg: 11



Mikael_A:son skrev:
pirrepenna skrev:
Mycket underhållande film och roligt projekt :-)
Är precis i starten med bankörning som du. Ska köra för första gången nästa vecka, kanske slutar i sanden oxå ;-)


Kul att höra!

Vad ska du köra med?
Kör du på vanliga däck så tänk på att inte köra för länge utan att kyla dem. Det är nog mitt största misstag så här i efterhand.


Ska köra min RX8:a med vanliga gatdäck.
Kanske kommer till samma slutsats som du efter en körning att man får skaffa sig nåt enklare och billigare som banbil i början innan man får ordning på allt.

Prenumerar på din youtube kanal

_________________
Pierre Hägglund
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5093



Kul!

Standard-start är väl, belägg som tål lite värme (inte EBC), frisk bromsvätska med lite högre kokpunkt (typ motul RBF 600 eller ATE Super Blue).

Senare, dämpare, däck?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Mikael_A:son
Alingsås
Här sen Jan 2015
Inlägg: 82


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Kul!

Standard-start är väl, belägg som tål lite värme (inte EBC), frisk bromsvätska med lite högre kokpunkt (typ motul RBF 600 eller ATE Super Blue).

Senare, dämpare, däck?


Ja, bromsar har jag hört är bra om man uppgraderar till större också. Verkar möjligt att plocka från Integran med bra resultat. EBC har ju fått väldigt dåligt rykte. För 5-10 år sen var väl EBC "the shit"? Nu är det bara "shit"?

Kör Tarox på S2000, bra grejer, men dyra...

Dämpare och däck kommer nog innan nästa säsong också, frågan är vad man ska satsa på i väghållningskit som är lagom bra och väldigt prisvärt... Det blir en stor fråga.

_________________
Mikael Andersson
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Mikael_A:son skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Kul!

Standard-start är väl, belägg som tål lite värme (inte EBC), frisk bromsvätska med lite högre kokpunkt (typ motul RBF 600 eller ATE Super Blue).

Senare, dämpare, däck?


Ja, bromsar har jag hört är bra om man uppgraderar till större också. Verkar möjligt att plocka från Integran med bra resultat. EBC har ju fått väldigt dåligt rykte. För 5-10 år sen var väl EBC "the shit"? Nu är det bara "shit"?

Kör Tarox på S2000, bra grejer, men dyra...

Dämpare och däck kommer nog innan nästa säsong också, frågan är vad man ska satsa på i väghållningskit som är lagom bra och väldigt prisvärt... Det blir en stor fråga.


EBC har nog aldrig varit "the shit" men de annonserades flitigt i biltidningar och fick viss popularitet på det sättet.

Till miata funkar ebay budgetcoilovers förvånansvärt bra om man inte har så stora krav. Däcken är ju det som gör mest skillnad. Sen att bara hålla bilen i friskt skick generellt och lägga pengar på körtid känner jag är roligare än att köpa mycket grejer Ska följas!

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
pirrepenna
Västervik
Här sen Jun 2015
Inlägg: 11



MRTuning har ju riktigt billiga coils till civic, ingen aning om dom är bra eller inte men eftersom vi pratar budget bygge kanske dom duger.

_________________
Pierre Hägglund
Citera
Mikael_A:son
Alingsås
Här sen Jan 2015
Inlägg: 82


Trådstartare
Ja, dämpare är som sagt en av de svårare bitarna. Som jag ser det har jag några olika val:

1. Köra original = 0 kr

2. Köra med hårdare fjädrar ~ 1000 kr?

3. Svinbilliga coilovers = 2300 kr
TuningArt coilovers

4. Begagnade bättre coilovers = 3000-4000?

5. Medel coilovers = 7000-9000 kr
Exempel: Bilstein B12

6. Dyra coilovers = 13000-20000 kr
Exempel: BC racing ER series


Så, vad göra?
1 känns inte så kul med tanke på hur gungig den är idag och 5-6 spräcker tanken med "lågbudgetbil" även om det såklart är den bästa lösningen prestandsmässigt. 4 vore ju trevligt att kunna lösa men hur ofta kommer passande coilovers ut på annons? Tur att jag har lång tid på mig.

Nej, det mest realistiska är väl 2 eller 3. Efter att ha läst på en del så inser jag att 2 inte är ett bra alternativ så då kvarstår 3.

Nu inser jag självklart att det inte kommer att vara några jättebra grejer, men å andra sidan är det tänkt att projektet ska bli ett bevis på att man kan få till en ok nybörjarbil för mindre pengar än man tror. För visst lär det vara mycket bättre än att köra original?

Samtidigt funderar jag på det här med kedjeprincipen. Det är ju ingen idé att lägga massor av pengar på en komponent om alla andra komponenter i bilen håller relativt låg nivå, det är bara bortkastat och onödigt.

Aja, det gäller att läsa på med och fundera...

_________________
Mikael Andersson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Polaren har Ta tecxhxsnss på sin Caddy MK1.
Det är som att köra på styltor.

Jag har BC på min CRX.
Inte Racing utan deras lite billigare.
Går inte att jämföra med TA.
Kör jag på en asfaltskant i 100 så smäller det till och så är det klart.
Caddyn studsar runt som en liten kängruvalp.

Ska jag vara ärlig så tror jag du får bättre väghållning med "sänkfjädrar" och någon typ av hårdare dämpare.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
E.Nilsson
Sthlm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 11



Nikel skrev:
Polaren har Ta tecxhxsnss på sin Caddy MK1.
Det är som att köra på styltor.

Jag har BC på min CRX.
Inte Racing utan deras lite billigare.
Går inte att jämföra med TA.
Kör jag på en asfaltskant i 100 så smäller det till och så är det klart.
Caddyn studsar runt som en liten kängruvalp.

Ska jag vara ärlig så tror jag du får bättre väghållning med "sänkfjädrar" och någon typ av hårdare dämpare.


Har ingen som helst erfarenhet av TA men att jämföra en Caddy med en CRX är ju lite som att jämföra en äpple med raggmunk. Går juh inte
Kolla om du kan få tag på en uppsättning koni gula med vettiga coilsleeves typ ground controls eller liknande.

_________________
Emil Nilsson
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Kul!

Är också inne på att börja testa lite bana...

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Kul med budgetprojekt! thumbs up

Har kört lite bana genom åren och varit med och byggt 3st 24h långloppsbilar till skrotbilsrejset.
Det är bilar för max 10.000kr i inköp. Man kan ha riktigt kul även med en tight budget.

Såhär skulle min prioriteringslista se ut.

1. Billigaste trimmet....jaga vikt! Kasta/kapa ut allt onödigt som väger. Sparar på bromsar och bilen blir snabbare.
Baksäte, asfaltsmattor, elhissar? m.m. Rutor i plast. Se bara till att bilen går att besiktiga om den ska köras till och från träffarna. Vi lättade en Almera Gti nära 200kg (tveksamt om den skulle gått genom besiktningen igen )

2. Bromskylning och bromsar.
Nya fräscha skicor och något slags racebelägg. Behöver inte vara av värsta sorten med bra kylning.


3. Stol och bälten.
Behövs för att sitta still och fokusera på körningen istället för att hålla i sig i kurvorna.

4. R-däck
Jäkla skillnad på grepp i kurvorna mot vanliga gatdäck. Går ofta att hitta begagnat i bra skick.

5. Camberjustering och hjulinställning.
T.ex excentriska skruvar till främre fjäderbenen.

6. Fjädring
Satsa på något erkänt bra märke. Hårdare fjädrar kanske räcker till en början om budgeten är tight.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



E.Nilsson skrev:
Nikel skrev:
Polaren har Ta tecxhxsnss på sin Caddy MK1.
Det är som att köra på styltor.

Jag har BC på min CRX.
Inte Racing utan deras lite billigare.
Går inte att jämföra med TA.
Kör jag på en asfaltskant i 100 så smäller det till och så är det klart.
Caddyn studsar runt som en liten kängruvalp.

Ska jag vara ärlig så tror jag du får bättre väghållning med "sänkfjädrar" och någon typ av hårdare dämpare.


Har ingen som helst erfarenhet av TA men att jämföra en Caddy med en CRX är ju lite som att jämföra en äpple med raggmunk. Går juh inte
Kolla om du kan få tag på en uppsättning koni gula med vettiga coilsleeves typ ground controls eller liknande.


Fjädringen ska helst fjädrar på båda bilarna.

Billiga coils har överlag problem med att stötdämparna är för mesiga i förhållande till fjädringen.
Och då blir det styltor.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 371



Vad är egentligen fördelen med billiga coils framför kapade fjädrar från Biltemas sortiment och bättre dämpare?

_________________
Per Ferm
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Per F skrev:
Vad är egentligen fördelen med billiga coils framför kapade fjädrar från Biltemas sortiment och bättre dämpare?


Ställbara fjäderben, vilket folk avser med coilovers i vardagligt tal, är just ställbara så man kan vikta in bilen. Kapade fjädrar blir sällan bra generell, sedan kan man inte justera dom heller.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Billigaste möjliga lösning som ger rimlig justermöjlighet är en bra början.
Du har ju valt en volymbil där det finns massor av lösningar som passar fysiskt.

I början är det kvitt samma om justeringen är tveksam och det studsar lite mer än det borde, bara du kan använda fjädrar som passar till däcken och sen kan få till någorlunda balans med konstanter, krängar och dämparjustering (nån billig ratt som gör nåt brukar det finnas).

Hur "billigt" kan man bygga och ändå köra under 1:05 på Kinnekulle (eller är den tiden för lätt, 1:03 då)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Är det budgetbygge så är det. Jag har varit med och grejjat lite med liknande saker, och är man nybörjare så är det bättre att lägga pengarna på körtid och nödvändigheter än att få bilen att gå fortare.

Bromsar: Som det skrivs tidigare, fräscha skivor och i värsta fall lite fräckare belägg samt byte av bromsvätska. Originalbelägg fungerar som regel mycket bättre än folk tror och oftast bättre än billiga "sportbelägg".

Fjäderben: Finns en fjädertabell någonstans här på rejsa där du kan mäta dig fram till vad som skulle passa din bil ur Biltemas sortiment. Exempelvis passar Ford Sierra kombi husvagnsdragarfjädrar väldigt bra fram på BMW E30 efter lite kapning och ger den en ordentligt mycket stadigare gång. Hittar du inget som passar i listan är det bara att gräva fram skjutmåttet och sätta igång att räkna själv. Stötdämparna kan man byta när man märker att de inte har en chans att hänga med längre. Coilovers eller väghållningssats till en bil för 8k är i min bok pengar direkt i sjön.

Lättning: Så mycket det bara går! Ur med allt du inte behöver. Det som inte finns kan inte krångla och tär inte på bilens egenskaper i övrigt.

Stol/bälte: I med en begagnad skalstol. Bilen är inte vacker och då behöver inte stolen heller vara det, men fast måste man sitta så man kan koncentrera sig på körningen.

Däck: Lägre vikt ger lägre förslitning på däcken. Börja med gatdäck och pumpa dem hårt om du inte får tag i begagnade R-däck till tokpris. När du är varm i kläderna kan du kika på R-däck för att få det att hålla längre och få upp farten.

Hjulvinklar: Det tänker du på när du investerat i nästa bil om du inte tänker lära dig att göra det själv.

Tänk på att den bil du har idag ska vara något som du kan lämna i däckstraven utan att grina. Alltså inte för mycket pengar och inte för mycket arbete bakom bilen. Alla investeringar du gör i en halvslut bil är meningslösa om du inte kan ta med dig dem till nästa bil när den sitter i traven. Kör denna bilen helslut och köp sedan något som är bananpassat från början när du börjar känna dig hemma på banorna.

Mina


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Mikael_A:son
Alingsås
Här sen Jan 2015
Inlägg: 82


Trådstartare
Tack för alla tips! Det känns helt klart som att bästa lösningen för mig är att försöka hitta beggade coilovers av hyfsad kvalitet. Jag har ju trots allt tiden på min sida med tanke på att det är cirka 8-9 månader tills de ska på bilen.

Lite allmän uppdatering:
Jag fick hem ny växellåda till bilen igår, är lite bökigt att frakta bildelar i bagaget på min S2000 insåg jag. Lådan fick inte plats så vi plockade ur lådan och la den löst i bagaget...

Vad också och fyndade ett gäng verktyg och maskiner idag, bland annat en MIG-svets och kompressor. Detta tillsammans med en tur till Biltema resulterade i en klart ökad möjlighet att meka ihop det här projektet.

_________________
Mikael Andersson
Citera
Mikael_A:son
Alingsås
Här sen Jan 2015
Inlägg: 82


Trådstartare
Försökte installera stereo i härket eftersom den ska gå som vinterbil. Gick som vanligt med gamla bilar...

https://www.youtube.com/watch?v=nXfMeEjv2-k

_________________
Mikael Andersson
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1064



Bytt låda?
Några andra framsteg?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic EG5 -93 Racebil på låg budget *projekt nedlagt*
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (20564 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande