Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S 2011
2 besök senaste veckan (4894 totalt)
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134


Trådstartare
Jag körde länge en BMW M3 e46 och tyckte verkligen om bilen och framförallt ljudet och motorn.
Men efter lite fajter med schweiziska bilbesiktningen så insåg jag att det är lättare att äga en nyare bil här i schweiz.
Efter att ha fått en ny Seat Ibiza på köpet med en sambo så började tankarna vandra iväg till min gamla tonårsdröm Lotus Elise...
Provkörde först en 111r som var otroligt underhållande, men den blev såld innan jag hann blinka.
Fick sen tillfälle att testa den nyare modellgenerationen, fast utan kompressor, och var först inne på att köpa en sån. Ville ha så ny bil som möjligt och tyckte även att byggkvaliten och komforten i bilen hade tagit ett stort steg framåt i den senaste utgåvan.
Till sist hade jag turen att hitta en privatägd elise från 2011 med kompressor med helt rätt utrustning.

Har inte blivit någon bankörning än men en hel del pass-utflykter.
Hoppas på att få möjlighet att testa den på bana ganska snart.




_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134


Trådstartare
Det blev trots allt en bankörning förra året.
Fick en M3 experience på Oulton Park i födelsedagspresent av min fru.

Var inte helt lätt att lära sig en ny bana i en högerstyrd, tung bil med ganska många hästkrafter.

Kan varmt rekommendera det om någon har vägarna förbi england. Var inte särskilt dyrt jämfört med en svensk trackday och man fick verkligen köra så snabbt man kunde och blev instruerad till att kunna köra ännu lite snabbare än vad man kunde i början av dagen.


_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134


Trådstartare
Förra helgen öppnade de flesta passen här i trakterna så det blev en liten utflykt för att fira.



Började äventyret i Chur och körde först Oberalppass upp till Andermatt.
Därefter blev det Furkapass, Grimselpass och Sustenpass tillbaka till Wassen.

Hade tur med både väder och trafik men man fick ta det lite försiktigt ibland för det var en del snöras på vägen






_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3993



Ser ju fantastiskt ut! Trevligt bilval och helt rätt omgivningar att bo i, bara att gratulera! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134


Trådstartare
Har nu äntligen fått tid att testa bilen på bana
Blev en utflykt till Circuit de Bresse i Frankrike.
http://www.circuitdebresse.com/fr/
Mycket fin anläggning och en ganska säker bana att köra på med generösa avåkningszoner.
Hade även lyckats pricka in en dag då banan var i stort sett tom. Det var jag, en bmw 328 e36 och en crx som såg rolig ut att köra. Ägaren av crxen sa att han avverkat 2000 varv på ringen med den.

Bilen betedde sig väldigt bra trots den 37 gradiga värmen och även om den var lite understyrd i orginal set-upen så gick det att provocera fram neutralt beteende (och till och med överstyrning) genom att bromsa lite senare in i kurvorna.
Baken släpper dock lite snabbare än den gjorde på min M3a
Även om det inte gick att göra några snygga drifter så var bilen ändå ganska snäll att hämta hem igen.

Den största skadan för dagen hamnade på min arm då jag fick hänga ut genom dörren för at nå de franska tullstationerna på motorvägen. Blev fina blåmärken på baksidan av armen






_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Kul Ser fram emot att åka ner och köra lite med dig någon gång!

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134


Trådstartare
Circuit de Bresse är en trevlig liten bana utanför Dijon i Frankrike.
De har ganska ofta öppet för allmännheten och det är väldigt ofta väldigt lite folk på banan.

Här är en film från ett lugnt utvarv.


_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Ser ut some en kul bana! På filmen ser det ut som det går en del upp och ner också.
Finns det planer på att komma lite mer norr till SPA/Ringen i år?

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134


Trådstartare
Mikael Stråhle skrev:
Ser ut some en kul bana! På filmen ser det ut som det går en del upp och ner också.
Finns det planer på att komma lite mer norr till SPA/Ringen i år?

Det är en väldigt fin liten bana som passar våra bilar perfekt. Banan är ganska platt, det finns några små höjdskillnader, men inget att jämföra med Knutstorp i Skåne.

Jag ska till Spa den 7e Augusti med seven-ig.de.
https://www.seven-ig.de/

Var där även förra året och det var kul att köra på en så välkänd bana.
Seven-ig är lite amatörömässiga, men det funkade trots det ganska bra och man fick mycket körtid.

Ringen vågar jag inte köra på. Var där en gång för många år sen med min M3, men hade ingen aning om hur banan gick och blev rejält omkörd till både höger och vänster av väldigt snabba bilar. Insåg då att det är en farlig bana och det gäller att veta vad man gör om man ska ge sig ut där. Något för de stora grabbarna...

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Seven-ig skall jag kolla på också. Tack för tipset. På vilket sätt var de amatörmässiga?

Ringen håller jag med om att den kan vara lite galen. Det bör vara bättre med en riktig track-day där jämfört med turistkörningen.

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134


Trådstartare
Mikael Stråhle skrev:
Seven-ig skall jag kolla på också. Tack för tipset. På vilket sätt var de amatörmässiga?

Ringen håller jag med om att den kan vara lite galen. Det bör vara bättre med en riktig track-day där jämfört med turistkörningen.

Det var den praktiska organisationen som var lite dålig. Svårt att veta vem som var ansvarig ledare när man hade frågor. På förarmötet på morgonen så saknades många av deltagarna och det var allmänt lite chaosartat i depån. Men situationen i depån var delvis pågrund av att det renoverades på Spa när jag var där.
Men det saknades en stark ledare helt enkelt.

På banan funkade allt ok.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S 2011
2 besök senaste veckan (4894 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande