Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -97 slutåkt för denna säsong...? | 2 besök senaste veckan (9546 totalt) |
Här är min e36 m3a. Tanken är väl att ha den som banbil/sommarbil men det har gått mer åt banbilshållet. Men efter som jag var lite sen på bollen med rejsa och redan gjort massa med bilen så får jag börja med lite gammla bilder.
Här är den ganska direckt efter inköp. bara andra hjul för dom som satt på tog i skärmarna. sen gick det ganska snabbt att beställa HSD monoPro coilovers och fixa bur. Lite tunna plywood skivor färg och högtalartyg så vart det rätt stiligt. Hitta ett par fina begagnade stolar och bälden med. Var en sväng förbi uppsala Avgasteknik som fixa så att den andas lite bättre. Sen var tanken att skaffa ett kolfiberinsug men jag köpte bara ett filter och sen dess har det inte blivit av. Fixade en "tillfällig" avskärmning för filtret. _________________ jonas arvidsson |
||||||
Hittade dessa fälgar väldigt billigt på blocket. BBS RK 18x8.5 Dom monterades med FEDERAL 595 RS-R lite bankörning med MX-5 Racingklubb på gröndal. Men en dag när jag skulle gasa iväg lite "inspirerat" från ett rödljus så hände detta! infästningen till främre diffbussningen sprack så det small och lät som tusan när diffen slog upp och ner i bakvagnen. Lyfte ner bakvagnen och fick det svetsat och förstärkt. Passade samtidigt på att förstärka krängningshämmarfästena och byta alla bussningar till polyuretan. Sen vart det vinter men man var ju sugen på atT köra ändå. Hade både Rallydäck och ett par 16" fälgar som gick på över bromsarna. så jag skruvade upp dämparna så mycket det gick och så åkte jag och en polare på Orsa Speed Week. _________________ jonas arvidsson |
||||||
Jo. Jag har kollat lite och det är bränsletrycksregulatorn so pajjat. enligt dom instruktioner jag hittade på att koppla dubbla pumpar så ska man koppla så båda pumparna matar motorn. Men det vart nog för mycket för den. så ska koppla om enligt instruktionerna du skickade.
_________________ jonas arvidsson |
||||||
Delrinbussningar från Millway Diff servad och bearbetad med BMW Motorsport rampvinklar HR krängare monterade Men med hårdare krängare kom andra bekymmer... nu är dom lagade med tjockare gods. _________________ jonas arvidsson |
||||||
har köpt mig lite nya bromsar. Dock så var det inte dom jag trodde det var (porsche 996) utan dessa är 996 turbo fram ok och porsche "BIG RED" fram ok. frågan är om jag kan använda BIG RED som bakbromsar? dom är ju lite mindre än 996t bromsarna och beläggen är mindre med. kommer köra 345x28 skivor fram.
Kommer man få vettig bromsbalans eller ska man köra org bromsok bak? Tacksam för kommentarer vad ni tror. _________________ jonas arvidsson |
||||||
https://youtu.be/Lh70H9xHX7Q
Tror min sässong är slut... Har frågat runt och folk verkar rätt enig om att det är vevlager. Nån som han nått tips ? På hur man byter och även på om det är nått annat man ska göra sammtidigt ? Ska man riva motorn så vill man ju fixa/förebygga andra bekymmer. _________________ jonas arvidsson |
||||||
Filmen är privat. mvh _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||||
Det låter ju lite som lagerras. Om du gasar till och den knackar mer när den varvar ner är det garanterat, men det är nog dumt att starta den mer. Riv istället.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Kan man inte lossa tråget och inspektera/byta vevlager och ev ramlager underifrån ?
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Man vill väl ha ur veven i alla fall för o byta lager, och det är fungerar nog sådär på plats i maskinen Och då kan man lika gärna balansera allting, kanske byta kolvar o stakar till lättare/mer komp... _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||||
Man behöver inte ta ur veven för att byta lager. Har man släppt på alla överfall så den sitter löst (men har svänghjul, vibrationsdämpare osv kvar) så är det tillräckligt med spelrum för att byta ramlagrena "under" veven. Veven "hänger" ju då i främre å bakre packboxarna å dom ger ju med sig en mm eller så. _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Jag har inte gjort det själv på M3 motorn , men på dom flesta motorer funkar det. går det att få loss tråget så går det oftast utmärkt att byta både ramlager och vevlager på plats. ramlager skjuter man på dit på ovansidan av veven med låsflärpen sist. vevlager är som vanligt. varför skall han plocka isär och bygga om hela motorn mitt i bansäsongen, fixa felet och kör istället. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
S50 motorn har väl ett lite jobbigt tråg bakom framvagnsbalken? Det blir nog att riva styrväxel och grejjer, dock lättare än att riva ur hela motorn, med kylsystem och allt.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
det beror ju på vilka peferenser man har på de motorer man omger sig med.
jag skulle aldrig lämnat en S5? som går dåligt utan att byta allt, men jag omger mig också med dåligt sälskap genom trimare som är störst i sverige _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Visst går det väl att byta lager för att kunna köra hem bilen etc, men har man tänkt fortsätta köra är en uppmätning av vevaxeln någonting man gör innan man monterar nya lager. _________________ Roland Johansson |
||||||
Jag har gått igenom detta och bytt lager utan att jag först demontera veven, sedan tänkte jag efter och plockade ur den och fick den uppmätt samt polerad. Har du undringar stöttar jag gärna. Allt jag gjort finns i min biltråd förvisso. Gällande vanos har du både delar och bästa beskrivningen på http://www.beisansystems.com/ Även denna procedur har min spis genomgått dock inte med mig som ansvarig. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -97 slutåkt för denna säsong...? | 2 besök senaste veckan (9546 totalt) |