Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -97 slutåkt för denna säsong...?
2 besök senaste veckan (9546 totalt)
zaqjonas
uppsala
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37


Trådstartare
Här är min e36 m3a. Tanken är väl att ha den som banbil/sommarbil men det har gått mer åt banbilshållet. Men efter som jag var lite sen på bollen med rejsa och redan gjort massa med bilen så får jag börja med lite gammla bilder.

Här är den ganska direckt efter inköp. bara andra hjul för dom som satt på tog i skärmarna.

sen gick det ganska snabbt att beställa HSD monoPro coilovers och fixa bur.




Lite tunna plywood skivor färg och högtalartyg så vart det rätt stiligt.

Hitta ett par fina begagnade stolar och bälden med.

Var en sväng förbi uppsala Avgasteknik som fixa så att den andas lite bättre.

Sen var tanken att skaffa ett kolfiberinsug men jag köpte bara ett filter och sen dess har det inte blivit av. Fixade en "tillfällig" avskärmning för filtret.

_________________
jonas arvidsson
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254



Så vi lyckades övertyga dig ändå! Trevligt att ses på Mantorp i lördags och även trevligt att se att du skapat en tråd här. Välkommen hit!

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Sent ska syndaren vakna Välkommen hit!

Synd att du inte kunde köra så mycket i Lördags, har du hunnit kolla nått mer på bränsleproblemet?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
zaqjonas
uppsala
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37


Trådstartare

Hittade dessa fälgar väldigt billigt på blocket. BBS RK 18x8.5 Dom monterades med FEDERAL 595 RS-R


lite bankörning med MX-5 Racingklubb på gröndal.



Men en dag när jag skulle gasa iväg lite "inspirerat" från ett rödljus så hände detta! infästningen till främre diffbussningen sprack så det small och lät som tusan när diffen slog upp och ner i bakvagnen.


Lyfte ner bakvagnen och fick det svetsat och förstärkt. Passade samtidigt på att förstärka krängningshämmarfästena och byta alla bussningar till polyuretan.

Sen vart det vinter men man var ju sugen på atT köra ändå.

Hade både Rallydäck och ett par 16" fälgar som gick på över bromsarna. så jag skruvade upp dämparna så mycket det gick och så åkte jag och en polare på Orsa Speed Week.





_________________
jonas arvidsson
Citera
zaqjonas
uppsala
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37


Trådstartare
Jo. Jag har kollat lite och det är bränsletrycksregulatorn so pajjat. enligt dom instruktioner jag hittade på att koppla dubbla pumpar så ska man koppla så båda pumparna matar motorn. Men det vart nog för mycket för den. så ska koppla om enligt instruktionerna du skickade.

_________________
jonas arvidsson
Citera
zaqjonas
uppsala
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37


Trådstartare

Delrinbussningar från Millway

Diff servad och bearbetad med BMW Motorsport rampvinklar

HR krängare monterade

Men med hårdare krängare kom andra bekymmer... nu är dom lagade med tjockare gods.

_________________
jonas arvidsson
Citera
zaqjonas
uppsala
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37


Trådstartare
har köpt mig lite nya bromsar. Dock så var det inte dom jag trodde det var (porsche 996) utan dessa är 996 turbo fram ok och porsche "BIG RED" fram ok. frågan är om jag kan använda BIG RED som bakbromsar? dom är ju lite mindre än 996t bromsarna och beläggen är mindre med. kommer köra 345x28 skivor fram.

Kommer man få vettig bromsbalans eller ska man köra org bromsok bak?

Tacksam för kommentarer vad ni tror.




_________________
jonas arvidsson
Citera
zaqjonas
uppsala
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37


Trådstartare
https://youtu.be/Lh70H9xHX7Q

Tror min sässong är slut... Har frågat runt och folk verkar rätt enig om att det är vevlager.
Nån som han nått tips ? På hur man byter och även på om det är nått annat man ska göra sammtidigt ? Ska man riva motorn så vill man ju fixa/förebygga andra bekymmer.

_________________
jonas arvidsson
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 403



zaqjonas skrev:
https://youtu.be/Lh70H9xHX7Q

Tror min sässong är slut... Har frågat runt och folk verkar rätt enig om att det är vevlager.
Nån som han nått tips ? På hur man byter och även på om det är nått annat man ska göra sammtidigt ? Ska man riva motorn så vill man ju fixa/förebygga andra bekymmer.


Filmen är privat.

mvh

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
zaqjonas
uppsala
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37


Trådstartare
Oj. Tack. Nu är den offentlig.

_________________
jonas arvidsson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Det låter ju lite som lagerras. Om du gasar till och den knackar mer när den varvar ner är det garanterat, men det är nog dumt att starta den mer. Riv istället.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2540



Kan man inte lossa tråget och inspektera/byta vevlager och ev ramlager underifrån ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Benny Steen skrev:
Kan man inte lossa tråget och inspektera/byta vevlager och ev ramlager underifrån ?


Man vill väl ha ur veven i alla fall för o byta lager, och det är fungerar nog sådär på plats i maskinen

Och då kan man lika gärna balansera allting, kanske byta kolvar o stakar till lättare/mer komp...

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



GluffiS skrev:
Benny Steen skrev:
Kan man inte lossa tråget och inspektera/byta vevlager och ev ramlager underifrån ?


Man vill väl ha ur veven i alla fall för o byta lager, och det är fungerar nog sådär på plats i maskinen

Och då kan man lika gärna balansera allting, kanske byta kolvar o stakar till lättare/mer komp...


Man behöver inte ta ur veven för att byta lager. Har man släppt på alla överfall så den sitter löst (men har svänghjul, vibrationsdämpare osv kvar) så är det tillräckligt med spelrum för att byta ramlagrena "under" veven. Veven "hänger" ju då i främre å bakre packboxarna å dom ger ju med sig en mm eller så.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2540



GluffiS skrev:
Benny Steen skrev:
Kan man inte lossa tråget och inspektera/byta vevlager och ev ramlager underifrån ?


Man vill väl ha ur veven i alla fall för o byta lager, och det är fungerar nog sådär på plats i maskinen

Och då kan man lika gärna balansera allting, kanske byta kolvar o stakar till lättare/mer komp...


Jag har inte gjort det själv på M3 motorn , men på dom flesta motorer funkar det. går det att få loss tråget så går det oftast utmärkt att byta både ramlager och vevlager på plats. ramlager skjuter man på dit på ovansidan av veven med låsflärpen sist. vevlager är som vanligt.

varför skall han plocka isär och bygga om hela motorn mitt i bansäsongen, fixa felet och kör istället.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



S50 motorn har väl ett lite jobbigt tråg bakom framvagnsbalken? Det blir nog att riva styrväxel och grejjer, dock lättare än att riva ur hela motorn, med kylsystem och allt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1753



det beror ju på vilka peferenser man har på de motorer man omger sig med.

jag skulle aldrig lämnat en S5? som går dåligt utan att byta allt, men jag omger mig också med dåligt sälskap genom trimare som är störst i sverige

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5123



Newberg skrev:
GluffiS skrev:
Benny Steen skrev:
Kan man inte lossa tråget och inspektera/byta vevlager och ev ramlager underifrån ?


Man vill väl ha ur veven i alla fall för o byta lager, och det är fungerar nog sådär på plats i maskinen

Och då kan man lika gärna balansera allting, kanske byta kolvar o stakar till lättare/mer komp...


Man behöver inte ta ur veven för att byta lager. Har man släppt på alla överfall så den sitter löst (men har svänghjul, vibrationsdämpare osv kvar) så är det tillräckligt med spelrum för att byta ramlagrena "under" veven. Veven "hänger" ju då i främre å bakre packboxarna å dom ger ju med sig en mm eller så.


Visst går det väl att byta lager för att kunna köra hem bilen etc, men har man tänkt fortsätta köra är en uppmätning av vevaxeln någonting man gör innan man monterar nya lager.

_________________
Roland Johansson
Citera
zaqjonas
uppsala
Här sen Feb 2011
Inlägg: 37


Trådstartare
Nån som vet var man kan köpa renoveringssats till vanos? och om man behöver nå speciella verktyg?

_________________
jonas arvidsson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



zaqjonas skrev:
Nån som vet var man kan köpa renoveringssats till vanos? och om man behöver nå speciella verktyg?


Jag har gått igenom detta och bytt lager utan att jag först demontera veven, sedan tänkte jag efter och plockade ur den och fick den uppmätt samt polerad. Har du undringar stöttar jag gärna. Allt jag gjort finns i min biltråd förvisso.

Gällande vanos har du både delar och bästa beskrivningen på http://www.beisansystems.com/

Även denna procedur har min spis genomgått dock inte med mig som ansvarig.



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -97 slutåkt för denna säsong...?
2 besök senaste veckan (9546 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande