Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sturup Raceway utbyggnad (Nu med bilder från bygget!!!)
1, 2, 3   >>
18 besök senaste veckan (9639 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Nu har utbyggnaden av Sturup raceway påbörjats.

Tydligen innebär det att KAKs måndagskörning har ställts in då bygget har startats tidigare än planerat.

Återkommer när jag vet mer om vad som kommer ingå i denna ombyggnad! Vi har hyrt ut en hjullastare till dem för ombyggnaden så det finns t.o.m. en bra anledning att åka dit.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



porschedriver skrev:
Nu har utbyggnaden av Sturup raceway påbörjats.

Tydligen innebär det att KAKs måndagskörning har ställts in då bygget har startats tidigare än planerat.

Återkommer när jag vet mer om vad som kommer ingå i denna ombyggnad! Vi har hyrt ut en hjullastare till dem för ombyggnaden så det finns t.o.m. en bra anledning att åka dit.


Vad/hur ska det byggas?

Finns det några skisser etc?

När ska det vara klart? Tänker på MGCC 13 juni

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
porschedriver skrev:
Nu har utbyggnaden av Sturup raceway påbörjats.

Tydligen innebär det att KAKs måndagskörning har ställts in då bygget har startats tidigare än planerat.

Återkommer när jag vet mer om vad som kommer ingå i denna ombyggnad! Vi har hyrt ut en hjullastare till dem för ombyggnaden så det finns t.o.m. en bra anledning att åka dit.


Vad/hur ska det byggas?

Finns det några skisser etc?

När ska det vara klart? Tänker på MGCC 13 juni


Lugn och fin..

Jag tror jag vet va de skall göra men återkommer när jag vet exakt!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12869



ska den förlängas?

återkom så fort du vet vad de gör!!!
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Då kanske den banan blir värd att åka på!
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Dan Hovang skrev:
Då kanske den banan blir värd att åka på!


Hur lång är den nu?

Måste skaffa racinglicens snart känns det som..

_________________
Daniel Steiner
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Nu har jag varit och fotat. Det ser mycket bra ut!! Ny häftig högfartssektion med förhoppningsvis cool kurvkombination.
Asfalten skall vara färdiglaggd redan nästa vecka!



Ungefär så här ser utbyggnaden ut.

och lite foton från bygget med nya sträckningen ditritad.








_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Wow! Blir ju bara bättre o bättre!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Det kommer ju bli skitbra thumbs up

_________________
Daniel Steiner
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Daniel5xQ skrev:
Dan Hovang skrev:
Då kanske den banan blir värd att åka på!


Hur lång är den nu?

Måste skaffa racinglicens snart känns det som..


Den är kring 1.100 meter idag tror jag, varvet går på knappt 50 sek i en gatbil.

Utbyggnaden vekrar ju fin! thumbs up
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



porschedriver skrev:
Nu har utbyggnaden av Sturup raceway påbörjats.

Tydligen innebär det att KAKs måndagskörning har ställts in då bygget har startats tidigare än planerat.

Näää, inte måndagskörning men väl körningen på torsdag förmiddag den 20 maj (Kristi flygare dag).
F...n jä..kl ålahuvuden! där försvann den möjligheten till träning oxå precis som när jag blev portad (avsaknad bur, i och för sig helt rätt av HMS) på Hyllinges tisdagsträning där jag tänkt lära mig hitta runt Knutan inför KM1.

KAK har dramatiskt minskat antalet körtillfällen i år jämfört med 2003. Nu är det ju knappt lönt att vara kvar som medlem där längre. thumbs down >

Possitivt med utbyggnaden av Sturup! Jag tjuvlyssnade då några KAK gubbar stod och samtalade om Sturupsbanan. De påstod att med den nya bansträckningen så ökade längden från 1100 m till hela 1500 meter. thumbs up thumbs up

Hoppas de köpt till några avåkningszoner till resten av banan samtidigt så man slipper att få skavmärken på dörrhandtagen.

Fredrik
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



porschedriver skrev:






Blir nog klurig att köra det nya partiet!! Lite som kvarnen på kullen fast baklänges....

_________________
Pär Hylander
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5094



YAY
en svepande kurva till på min favvobana (den enda riktiga bana jag kört ordentligt på, drifting på knutan räknas inte)
dessutom kul att kanske kunna våga hålla fullt över krönet nu, alltid fegat lite där innan pga den direkta inbromsningen efter var nära på att åka av där en gång också när bromsbeläggen bestämde sig för att ta slut utan förvarning, eller ja, jag åkte ju av, in i depån med nöd och näppe

men det blir ju superkul detta!!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Fyhr skrev:
YAY
en svepande kurva till på min favvobana (den enda riktiga bana jag kört ordentligt på, drifting på knutan räknas inte)
dessutom kul att kanske kunna våga hålla fullt över krönet nu, alltid fegat lite där innan pga den direkta inbromsningen efter var nära på att åka av där en gång också när bromsbeläggen bestämde sig för att ta slut utan förvarning, eller ja, jag åkte ju av, in i depån med nöd och näppe

men det blir ju superkul detta!!


Jag brukar alltid hålla fullt över "krönet".
Trixet är att ha en tillräckligt klen motor vilket jag har.

Skulle det bli fel i slutet av den nya "långa svepande kurvan" så ser det ut som om man hamnar ute i depåområdet och då kan man ju passa på att kolla lufttryck och däckstemp.

Fredrik
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Jag har kört fullt - på tvären - över (innan) krönet; det vill jag inte göra om
Nu så här i efterhand har jag börjat ana att det kan ha något samband med min tidigare brist på fjädring
Miataklubben kör förarträning 29/5, så då får man väl tro att allt är klart
Den nya sträckningen ser klart lovande ut thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Skulle ju gå licenskurs den 20:e maj...

Dock så har KAK inte hört av sig och meddelat att den är inställd men det fick jag höra från annat håll igår, återstår att se om/när det blir av då...

Men... Det får det väl vara värt för att "hemmabanan" ska bli lite längre och roligare. thumbs up

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag hörde rykten om en ombyggnad för ett par år sedan, då sas det att banan sulle bli 2,7km. Nu har jag varit skeptisk till den infon, så nu känns det bra att se att det var lite mer än bara ett rykte thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman skrev:
Jag har kört fullt - på tvären - över (innan) krönet; det vill jag inte göra om
Nu så här i efterhand har jag börjat ana att det kan ha något samband med min tidigare brist på fjädring
Miataklubben kör förarträning 29/5, så då får man väl tro att allt är klart
Den nya sträckningen ser klart lovande ut thumbs up


Kan man charma in sig på den träningen på ngt sätt?

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Det verkar som det skall vara färdigasfalterat etc. till den 20:e. I så fall är det en träning man INTE vill missa!

Det går att hålla fullt över krönet med i stort sett alla bilar, formelbilen har t.om. växling 2->3 precis på krönet, då går det i 150 blås! Porschen med nära 300hk är inget alls problem att hålla fullt med, det gäller bara att hålla rätt spår, man börjar fullgasa redan i utgången av den långa vänstern, är man fel på spåret så kan det gå åt h_e p.g.a att man går snett över och får obalans i bilen. När det är blött får man ta det lite försiktigt och gå över med mindre gas.

Jag har snurrat på krönet 2 ggr(360 grader och kört vidare direkt=) med både Porschen och formelbilen.
Porschen snurrade p.g.a. vattenplaning på bakhjulen när det stod 20mm vatten på hela banan. När man "landade" på baksidan av krönet var det som att landa på ett bananskal.
I formelbilen var det glapp på växellänkaget, 1:an hamnade i istället för 3:an.....på torr asfalt.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Jag har kollat med KAK de väntar på en ny alternativ datum för den inställda körningen den 20:e.
Jag framförde att vi är ett helt gäng från MGCC som vill träna inför KM2.
De skulle återkomma med svar så fort de visste något.

Någon nämnde om en "Svedala motorklubb" eller nått liknande som kör träningspass på Sturup vissa söndagar. Detta kunde kanske vara ett alternativ om de har någon körning nu i det snaraste. De lär ha haft en annons i IB om sina körningar för något nummer sedan.

Fredrik
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Lite OT, men har man alltid kört Sturup på "fel" håll, dvs moturs?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Allmänt banåkaforum
Sturup Raceway utbyggnad (Nu med bilder från bygget!!!)
1, 2, 3   >>
18 besök senaste veckan (9639 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande