Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190E 2.5-16 - *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43 >> 2 besök senaste veckan (257467 totalt) |
Nja, när man behöver båda händerna för att greppa EN ratt så är det lite för mycket. Fint, då planerar vi det! Mats: Lördag em, passar det herrn? EDIT: Fredrik: Bra idé! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Längesedan det uppdaterades här, men det kan bero på att bilen bara har funkat och att jag har använt den för fullt
Har haft den som bruksbil senaste två veckorna nu bara för att det är kul, förra helgen rullade den 105 mil (med ett snitt på 0.85l/mil inkl en del fullgas ) och ryktet säger att den går fort med Iaf, lite nyttiga saker har gjorts: Hade bilen på hjulinställning igår, vilket var väldigt behövligt. Tanken var såklart att göra det redan förra året, men så blev den påkörd osv... Så nu är värdena mer rätt, dvs lite drygt 2 grader negativ camber fram, 3 grader negativ camber bak, ca 10 grader caster fram och en toeinställning på ca 1mm toe in per sida. Castern är väldigt tacksam måste jag säga, men det är tack vare originalkonstruktionen. Cambern fram känns tillräcklig, det är ändå vad jag kunde få som mest med originaltopplagringar (ställbart nere vid länkarmen). Eller mer exakt: Fast nu är det bara ett problem. Bilen är nytvättad, hjulinställd och redo för Rudskogen... då kompenserar min kropp med feber Så det blir ingen bankörning för mig i helgen _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Vadå, kombinationen Mercedes och styrsnäcka är väl känt för rattkänsla? Nä men det funkade rätt ok, men det var lite mer toe out än jag hade gissat på...
Jag tar gärna lite riktiga 201.035 tips Henrik! Frågan är bara hur mycket som går att laborera med utan att bygga om något i bakvagnen nu?! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Jag hade 10.5mm tout out på min brukbil en Polo GTI -00. Helt död var den inte men den hade en konstig känsla i instyrningen. Man fick styra en del innan den började svänga och motståndet i ratten varierade med styrutslaget. Det blev betydligt bättre med bara en gnutta toe out. Däremot var däckslitaget horriblelt med så mycket toe out. Borde bli betydligt trevligare att köra med nya hjulinställningen, rätt camber och toe gör stor skillnad i beteendet på gränsen. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
10.5mm? Vet inte om det är mängden caster på de här bilarna som ändå gör instyrningen trevlig, trots mycket toe?! En sak som iaf har gjort stor skillnad är att få bakvagnen att peka lite mer rakt fram, nu är den mycket trevligare på gränsen i väta. Det behövdes _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
|
||||||
Lyckligtvis är bussningarna hårdare än så Anledningen är enkelt till de gamla toe-vinklarna, det var så det blev när jag skruvade ihop hjulupphängningen vid renoveringen av bilen 2009/2010. Förra hösten när bilen rullat en stund så skulle hjulinställning gjorts, men då blev den påkörd och väntade på reparation istället. Så japp, den har varit onödigt spännande av en så enkel anledning. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Shit vilket kul koncept |
||||||
Rekommenderas Ett roligt sätt att få prova sina vänners bilar när man är ute på kul-turer! Reggningsdags! Idag var jag hos Bilprovningen, två gånger! Det började med en vända dit imorse, hade bokat tid för regbesiktning. Ville få in den manuella lådan i papprena och samtidigt passa på att uppdatera däcksdimensionerna till de rätta Själva reggningen gick bara bra, inga konstigheter alls att regga om en såpass gammal bil med rätt låda. Snabb koll på chassienummer och upp på lyften för att kolla lite så var det klart! Skönt, nu står det inte längre automat i papprena. I och med att man alltid får påpeka "nä, det är tvåan du har i, ettan ligger ner till vänster" så kanske det inte skall stå automat i papprena om de börjar kolla Däremot så blev det lite kul med däcksdimensionerna, för när jag slog min bil på nätet efteråt så stod det: Däckdimension axel 1: 205/55R15 Däckdimension axel 2: 205/ 50R16 Däckdimension axel 3: 205/50R16 Hoppsan, de hade visst glömt plocka bort den gamla däcksdimensionen. Frågan är då, ser min Merca ut som en gammal Tyrell F1-bil eller har den boogiebakaxel? Iaf, loggade in på bilprovningens hemsida och kollade när det fanns tid för kontrollbesiktning (då det är 1a september idag så är det första dagen på min besiktningsperiod) och hittade tid samma dag, på samma station som jag nyss reggat om bilen Så, vips stod bilen där igen Mannen som besiktigade bilen skojade och undrade om han antingen skulle ge mig anmärkning på att en hjulaxel saknades eller föreläggande om regbesiktning för att regga om till 2 axlig igen Nåja, bilen fick bara lovord och detta papper lämnades över: Sådär, besiktigad och godkänd till sista januari 2013! Bara att tuta och köra då, tre banträffar är inplanerade nu: -Sviestad 11 september -Falkenberg 29 september -Gelleråsen 15 oktober Dags att prova och heat cycle:a rdäcken nu bara... _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Tackar
Nejdå, det sa de inget om, man måste granska bilen lite mer noga för att se det... Fast å andra sidan så har alla 190 2.5-16 jag sett här i Göteborg haft sån här insprutning, så det borde väl vara original _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Nu är det hjul igen!
Äntligen var det dags att provmontera några roligare hjul! Vad är detta då? 225/45 R16 Kumho V70A. Efter många samtal med Martin Gistell på Wheelbase (som f.ö. är en avtalspartner till OSC) så valde jag att gå upp till 225 breda 16" hjul. Lite extra gummi i backen och stabilare stomme är inte fel, framförallt inte när det är såpass lätt att få tag på bredare fälgar. Här är de monterade på 8x16" EVo fälgar. Rdäck är normalt sett lite bredare sett till sin storlek jämfört med gatdäck, dessa inget undantag. Då jag har likadana fälgar både till gat och rdäcken så passade jag på att jämföra Nu är gatdäcken 205 breda och rdäcken 225 breda, men den användbara slitytan är 4cm bredare på rdäcket! Kommer komma väl till pass. Det stora bekymret var bara, kommer de att få plats? Min bil är rätt låg... Jodå, vi kan väl kalla det för välfyllt Nu är tyvärr fälgarna i ett riktigt risigt skick rent lackmässigt, men det kan jag snygga till i vinter. En sak som däremot är riktigt bra är greppet! Passade på att köra dem riktigt varma idag och sedan passa på att testa greppet i lite på/avfarter, rondeller och liknande. Det är ta mig tusan vad de bettar Nu är bilen mer eller mindre redo för Sviestad nästa helg, känns skönt. Lite fler bilder som vanligt på http://figgz.ogun.org/mb190/110903_rdack/ _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Ahh du ska åka på Sviestad den 11:e. Ska försöka ha rull på min kärra tills dess också, var ett tag sedan vi sågs
EDIT: Nu hade jag otur när jag tänkte, det är ju den 19:e jag ska dit |
||||||
Typiska "bra o ha" saker
Stämmer bra det, den 11e. Kom förbi och kör annars med oss den 11e? Länge sedan man såg dig nu Mårten, vore kul att få köra med dig nu när vi bägge har bilarna rullande Glassåkning i solskenet Idag när jag satt i solen och drack kaffe pep telefonen till, det var min granne tillika garagegranne Nisse som undrade om jag ville med på lite glassåkning i solskenet, självklart tänkte jag! Så fram kom bilarna Klistriga däck är bra att ha när man kör landsväg Med på turen var Nisse, hans fru Diana och även hennes föräldrars hund Det finns många roliga landsvägar här runt i trakten, så att hålla farten genom många sköna kurvor gör att leendet växer långt! Så vi gled vidare till Marstrand för lite glass! Det bästa med att åka iväg på en glasstur är efter lite glass, så har man minst lika mycket nöje kvar när man skall hem Måste säga att den går bra Nisses bil, sticker iväg fint när turbon börjar ladda... Några fler bilder som vanligt på servern, http://figgz.ogun.org/mb190/110904_g _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Tack för turen, det var en rolig väg! Behöver kanske ha lite färre folk och husdjur i bilen för att våga köra lite hårdare hehe Skitkul var det i alla fall!
Du måste så klart få åka med och känna draget i bilen nästa gång, även om den går på lågtryck just nu! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190E 2.5-16 - *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43 >> 2 besök senaste veckan (257467 totalt) |