Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster TURBO - såld
<<   1, 2, 3 ... , 40, 41, 42   >>
43 besök senaste veckan (108269 totalt)
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Jarl skrev:
Vart köpte du bränsletanken och vad vägde den?


Bensintanken är från Klasen, men jag köpte den av en föredetta Speedsterägare.
Jag låter nog min setup stå som den gör

_________________
Lasse Alfons
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Ny 80 mm luftmängdsmätare har kommit från Klasen (nästan halva priset mot Opel i Sverige) och även nya platina tändstift. Nu åker jag utomlands i två veckor och Chefsmek har lovat att försöka bli färdig tills jag kommer hem. Bara att hoppas på fint aprilväder!

_________________
Lasse Alfons
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Jag var förbi Chefsmek igår kväll. Konsulten undrade vem jag var. De kollade upp regnumret på bilen och jag fick identifiera mig som ägaren.... Bilen har stått där sedan Augusti och folk börjar fråga Chefsmek(som egentligen bara skruvar amerikanare) om han har blivit tokig och köpt en Åpel, då den blå jämt står där... Skämt åsido. Det kommer att bli någon vecka försenat. Vid byte av kamrem, så upptäcktes att det högra övre motorfästet var sönder. Nytt är beställt, men kommer först på måndag. Idag skall jag också beställa oljefilter och luftfilter.

Vi upptäckte en liten spricka i det gamla grenröret



Nya turbon på plats, nästan färdigt



Hoppas det går att åka lite i påsk

_________________
Lasse Alfons
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Kul att du forsätter uppgradera! Blir nog lite med min imorgon men mest service.
Har ett nytt motorfäste liggandes här hemma, tog ett extra när jag beställde så är det det som fattas för att du ska ut och köra i helgen så är det bara att höra av sig.

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Jim skrev:
Kul att du forsätter uppgradera! Blir nog lite med min imorgon men mest service.
Har ett nytt motorfäste liggandes här hemma, tog ett extra när jag beställde så är det det som fattas för att du ska ut och köra i helgen så är det bara att höra av sig.


Tack, men det är redan beställt. Skall komma på måndag.
Din hardtop ska jag försöka få hem till påsk

_________________
Lasse Alfons
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Alfons skrev:


Jag försöker dock fortfarande bli frikänd från handhavarfel, men det går inte så bra.


Aha! Min process mot mig själv fortsätter! Chefsmek hittade ett glapp vid växelföringsannordningen på växellådan, i det hålet där verktygspinnen sitter på bilden



När vi hade ur växellådan för två år sedan, så hade vi lite problem att justera in växlarna igen. Samma problem uppstod denna gången, där 3:an och 4:an enkelt går i, men 1:an och 2:an är svårare att justera in. Efter att ha borrat upp hålet och satt i en byssning(som också går att byta om det skulle bli glapp igen), så lirar det mycket bättre. Hoppas att det inte SKA vara glapp där, men som vi kunde se det så rörde det sig om slitage.

Nya och större luftmängdsmätaren är också snart på plats. Chefsmek har svarvat fram koner



Ska ev provköra lite ikväll

_________________
Lasse Alfons
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Åker bilen ner till Tyskland för mappning?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
krämbulle skrev:
Åker bilen ner till Tyskland för mappning?

//Johan


Inte i dagsläget. Var ju förbi Stephan med boxen för några månader sedan. Får se om det blir en tur till Tyskland i sommar, men jag tror inte jag får tid till det.

_________________
Lasse Alfons
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Alfons skrev:
krämbulle skrev:
Åker bilen ner till Tyskland för mappning?

//Johan


Inte i dagsläget. Var ju förbi Stephan med boxen för några månader sedan. Får se om det blir en tur till Tyskland i sommar, men jag tror inte jag får tid till det.


ok! Lite spänd (och avis ) på resultaten är jag dock! Avrapportera gärna hur den känns efteråt!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Vi har fått ihop bilen nu, men det finns luft någonstans i systemet. Bromspedalen är svampig och tar först riktigt efter två tryck på pedalen. Har man då bromsat och sen ska växla, så skrapar växlarna. Alltså tar inte kopplingen riktigt på grund av tryckfall/luft. Då kopplingen är ett eget system som endast tar olja från bromsvätskebehållaren, så är detta mycket konstigt. Chefsmek jobbar på det, men tips emottages tacksamt!

_________________
Lasse Alfons
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Vi har luftat systemet nu. Bromsarna är OK och kopplingen kopplar ur som den ska. Men... skrap vid nerväxling till 3:an och 4:an. Uppväxling går bra. Chefsmek har börjat med att plocka ner lådan igen...
Vi får öppna lådan och titta igen. Vi har stoppat i en Quaker State olja denna gången, men vi tror inte att det kan vara den som ställer till det. De andra växlarna fungerar bra, så tyvärr är det nog något mekaniskt fel.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107



Fick ni luftat ur ABS enheten eller körde ni vanlig luftning?

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Jarl skrev:
Fick ni luftat ur ABS enheten eller körde ni vanlig luftning?


Vanlig luftning. Men då systemet aldrig varit tömt, så är sannolikheten att det skulle finnas luft i enheten ganska liten.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107



Så hur funkar motorn med de senaste uppdateringarna?

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Jarl skrev:
Så hur funkar motorn med de senaste uppdateringarna?


Växellådan sätts ihop i dagarna, så vi har inte kunnat testa ordentligt ännu. Vi saknade en lagerbana som var lite knepig att få tag i, så därför har det dröjt.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Vi har tyvärr inte fått rätt på växellådan. Den ska nu tas isär en fjärde och sista gång, annars får det bli till att leta reda på en bättre begagnad. Från början var det tvåans synkring som var kass och därför byttes synkringssatser för 1:an och 2:ans växel. Men när vi satte ihop lådan, så skrapar det på 3:an och 4:ans, värst vid nedväxling - trots att delarna ser hela och fina ut. Några delar i synkringssatserna på 3:an och 4:an snurrar antagligen inte helt fritt som de ska göra, så nu har jag beställt synkringsatser för de två växlarna också. Hoppas nu att det löser problemet annars.... Allting kan ju bli till salu....

_________________
Lasse Alfons
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare


Växellåda OK
1,5 bars tryck
Leende - brett!


_________________
Lasse Alfons
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Vad härligt! Hoppas nu din växellåda inte ska vålla mer problem.
Skulle gärna åka med engång för att få känna skillnaden mot min.

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Hur många kusar har du nu i kärran?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
Turbo² skrev:
Hur många kusar har du nu i kärran?


Svårt att säga, jag skulle vilja testa den i en sådan där apparatur...
Allt är ju enligt Klasens uppgifter. Tidigare skulle det vara runt 255-260 hk, men det var mätt med Klasens gamla testapparatur. DEN setupen säger han idag, med ny testbänk(Dynojet 224xLC), ger 245 hk. Och nu ska detta ge ca 275 hk, dvs 30 hk mer än innan. Krångligt så det förslår... Skitsamma, den rör på sig
Tror det programmeringen från Stufe 4.0 på Stephans hemsida som han har stoppat i.

_________________
Lasse Alfons
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



NordicUhr i Norrköping har en Rototest effektmätare. Sedan lär även ChipCenter i Växjö ha någon form av rullande landsväg, vet dock ej vilken sort.

Länk till NordicUhr; http://www.nordicuhr.se/main.php?page=dynotest

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster TURBO - såld
<<   1, 2, 3 ... , 40, 41, 42   >>
43 besök senaste veckan (108269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande