Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E12 525 -77 Even till salu
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (79473 totalt)
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Japp!

Fast o stram, men inte stötig, hann dock inte testa justera dämparna så mkt då tempmätaren steg (mätarn lever sitt eget liv, fladdrig är bara förnamnet.....). Tror det är för mkt vatten i expansionskärlet, ska kolla vidare idag. Gick dock inte varm eller så.

Kändes bra o stadig, dock lite underdämpad fram, hoppas det löser sig med att justera dämparna fram.

Dock upptäckte ja, då detta var första gången ja körde bilen egentligen, att det är flera leder eller nått i framvagn som låter illa... ska ut o titta lite pått snart.
Och så har ja säkert 10mm toe-out så det påverkar ju oxå uppträdandet...
Egentligen skulle man har camberplattor oxå, dels för original topplagring flexar enormt (här ligger nog en del av det underdämpade fenomenet) och det är nästan noll i camber just nu.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Testkört den igen, efter kollat upp div. problem....
Visade sig att meken glömt dra åt oket i ivern att komma ut med kärran.....blir löneavdrag
Och lite andra småsaker som nu är fixat.

Nu var det nästan skrammelfritt och fungerade riktigt fint!
Tog en längre sväng o testade även lite dålig grusväg, men även där kändes det okej, visst väldigt stram men ändå följsam!

Frågan om inte mer krängare fram skulle vara önskvärt, återstår o testa.

Styrstagen är dock väldigt fastrostade, så funderar på att skaffa nya styrstag båda sidor. Hittat på nätet för 500/sida.

Dock inte fått till luftningen av bromsarna, antar det sitter i framoken o dess 3 nipplar.
Måste ta reda på i vilken ordning dom ska luftas.
Det är skitbra bromsar, men håller man pedalen stum så sjunker den sakta efter några sekunder.


Känns kul att det fungerar så pass bra ändå, lite småfix bara.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Rilli_chefen
södermanland
Här sen Jan 2015
Inlägg: 9



lätt att missa nån grej när man bygger och pillrar på så mycket på en och samma gång... skönt att det gick bra!

låter som du beskriver hur jag vill ha det på min med fjädringen får ta och komma upp och ta ett studiebesök hos dig nån helg

jag luftade mina ok (fram) på den översta nippeln först för att få ut den första (mesta) luften och sen på dom två nedre och avslutade med den översta... körde med sån där slang-från-däcket-till-bromsvätskebehållarn luftare, fasen det är nog den bäst spenderade 100lappen nånsin, och den har nog vart med 10år nu

har bytt till mekpumpen på min idag så den börjar ordna till sig, haha

_________________
R_ickard G_raff
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Ja, verkligen, har ju varit mest överallt oxå...


Känns nöjd med hur den beter sig, med undantag för lite hårdare fram even.
Men inte testat alls o pressa den så det återstår o se.
Men bara komma förbi på ett besök det! thumbs up

Ang. luftning har ja både sugit ur och tryckt ur vätskan, men nånstans är det lite luft ändå.
Tog en sida i taget, och överst först o sen dom på sidan.
Men har för mig på andra 4-kolvs med 3 nipplar att man ska gå växelvis höger o vänster sida i luftning.
Alltså typ övre höger, övre vänster o sen växelvis dom nedre på oken. Får leta lite, ....har ju BMWs verkstadshandbok för 3,0 E3 serien, kom ja just på......oken är 3,0s.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Och i verkstadsboken över E3 står det på tyska (som ja är skitdålig på....) att man luftar en sida i taget, och börjar med övre nippel sen inre nedre o sist yttre nedre.

Detta funkar säkert perfekt, men ja tror att min HC har lämnat in, då ja har fina bromsar som tar super direkt, men står ja o håller på bromsen så sjunker pedalen och trycket vid oken försvinner helt (bilen rullar), trycker ja här fullt på pedalen får ja åter bromskraft o den stumnar halvvägs nere. Ett kretsbortfall!?

Renovera eller köpa ny HC.... såg den billigaste ny HC kostade runt 1300kr....måste ju finnas repsats, undrar om BMW har kvar i lager.


Verkar som BMW har repsatser till dessa iaf på nätet....

Ska kolla på min reservdels-E3a först, det ska vara samma huvudcylinder, och den var okej för 2 år sen iaf.....

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Funkar även till detta....



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Fick hem lite nya framvagnsdelar, lite förvånad att det finns o beställa på nätet till en sån gammal bil.
Och eftersom ja redan har ett nytt mittre styrstag och dom främre bussningar till casterstaget är beställda på BMW (benämnda som Motorsportbussning i ETK) så kan man nästan säga helrenoverad i framvagn oxå.
Trevligt, nu kan man ställa toe oxå







Och medans man ändå är igång så äre dags för nr 2 i samlingen. En 525 -75 som ska få en M21 2,4 motor (524td e28)
(Fick en Bacho 4000 vattenburen bensinvärmare över från den oxå, om nån är intresserad.)


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Nu är hela framvagnen renoverad oxå (bakvagnen är klar sen tidigare)

Nya länkarmar, nytt inre och nya yttre styrstag, samt nya BMW orig Motorsportbussningar till casterstagen.

Bytte samtidigt framfjädrar till lite mjukare, nu är det 325lbs fram och dämpningen börjar fungera igen.
Känner att dämparna är i klenaste laget tyvärr.... runt 300lbs är nog max på dessa, GAZ sa runt 500 som max... (isf får man skaffa styva genomslagsgummin...)

Får bli en styvare krängare fram senare istället, dels för den känns överstyra nu och för att minska krängning allmänt. 23,5 mm sitter där nu, en 26-27mm skulle nog göra skillnad. Blir till o bocka en så småningom.

Men den känns riktigt trevlig o köra nu, fast o stram men inte särskilt stötig. Och riktigt fina bromsar blev det oxå!!


Tanken är väl o lacka den i sommar/höst något, men först ska den i för regbes.
Så kvar o göra:
Fixa hastighetsmätaren
Bygga nytt tryckrör utan laddkyl.
Justera halvljusen.





Ingen som har en frisk vänster bakdörr E12 ?? ...har en vänster framdörr om nån vill byta....

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Nu börjar det närma sig reg.bes för denna veteranare!

Fått igång hastighetsmätare och varvräknare med mätare och ett kretskort från en bensinare, dock resulterar det i att varvräknaren visar dubbla budskapet alltså dubbla varvet, 1800-1900 på tomgång.
Hastighetsmätaren visar korrekt, vilket är viktigast i nuläget.

Men ett mätarhus eller löst kretskort från en BMW 525 TDS E34 söker jag efter, så har du ett eller vet av nån som har, skicka gärna ett PM.


För övrigt är nu även styrsnäckan utbytt till en servosnäcka och nya hydralslangar monterade, blev en härlig känsla med servo i E12an, lite kortar oxå 3,5 varv mot 4 varv innan.

Ställde framvagn och såg det var camber 2grad vä samt 1,2 grader höger, så får bli att slipa lite bulthål till topplagring nån dag.
I övrigt är även tryckrören för bes utan laddkylare på plats, så nu saknas bara en tid till bilprovningen för regbes.

Fick även ett skinnbaksäte till E34 sedan av en snäll man, så ska försöka få det på plats oxå, lite komfort vill man ju ändå ha.

Det som står på tur sen är:
Byta dörrar, alla fyra, har dörrar från reservdelsbilen som är friska. Samt lacka resten av bilen svart.
Ordna en grövre krängare fram, då bilen överstyr allt för mycket vid snabb kursändring. Alt. så länge kan vara att koppla loss ena krängarstaget bak.

Annars känns den riktigt trevlig att köra och ska bli kul att testa den lite mer framöver, så snart man fått den laglig.
ställde på den igår o fick ett gott skratt, Kollade med vanliga bolaget TR o en halvförsäk hos dom gick på 1420 helår. Kanonbra, av ren nyfikenhet kolla ja runt o tex Folksam skulle ha 7316kr för halvförsäk...trafikdelen var 6600kr...
Hur fan räknar dom? hur kan den vara så enormt mycket dyrare för deras del att ersätta vid skada/och så mycket mer frekvent iblandad i egen vållande skada??


Men återkommer så snart den är reggad med diesel!



Och igen, har nån ett mätarhus/kretskort till 525tds E34, PMa mig gärna, Tack!







_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Sådärja, ibland går det undan

Fick tid idag för reg.bes o kontrollbes.

Mycket intresse på stationen, och bes.tekniker kolla på mycket, men hade ingen som helst negativt o säga.
Så godkänd regbes med ändrad motor, och med beröm godkänd på vanliga besiktningen

Hade inte ens behövt bygga tryckrör mellan turbo o insug, kunnat kört in med laddkylare kopplad.

Kul att den äntligen är laglig, fungerar o går så pass bra.






_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Grattis! Kul att du lyckats få den färdig och godkänd. Bra jobbat 👍

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Tack!

Ja, det är kul att ha fått den godkänd, fast färdig är den inte

Ska byta alla fyra dörrarna och lacka om hela bilen blanksvart, bl.a
Skulle vilja få till en grövre krängare fram, för tanken är att gå ner i fjäderhårdhet och öka krängaren.

Men nu är den iaf körbar och laglig, så en bra bit på väg! thumbs up



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Tog en premiärtur på 25 mil, känns riktigt trevlig o skön att köra för i vara en -77a.
Enda lite neg är aning hård fram för dämparnas kapacitet

Fick dock ett tilltagande missljud/skrammel som konstaterades komma från servopumpen.
Väl hemma var missljudet rätt rejält och drivremmen börja gå varm med gummilukt som följd.
Visade sig att remskivan lossnat en aning och börja nöta upp centrumhålet och axeln, så skivan oscillerade.
Blev ett ofrivilligt pumpbyte, men nu ska allt vara frid o fröjd!

Servostyrningen var verkligen nödvändig för körkänslan, enorm skillnad mot en glapp utan servo ( ej längre justerbart) mot en frisk med servo.

Även fått i ett skinnbaksäte, så nu sitter 4st skönt o hyfsat stadigt.

Nästa är att byta dörrar och lackera.
Hade lagt Biltemas 2-komp båtlack framtill, men kan inte längre finna den i Svart hos Biltema...

En enkel baslack 2-komp blanksvart, vad finns det att hitta billigt??
Hittat denna: http://www.billackering.eu/epages/vilkas02.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops . . . .




_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
När den nu är laglig så äre lättare o testa.

Framvagn är omjusterad med lite mer jämlik camber hö/vä 1,5/2 grad, samt lite minskad toe-in gjorde den mycket stabilare o lättare att få dit man vill.
Men skulle behöva mer camber om man ska kunna köra mer aktivt, får titta efter andra topplagringar.

Även justerat in kcr-boxen, (för egen notering ligger den på 17,5 varv nu) Går riktigt bra, hyfsat vrid redan på låga varv innan laddtryck, och när trycket går över 0,5 bar kommer det snabbt upp till 1,1 bar. Jämfört med andra BMW tds ja haft så går nog denna bäst. Iof är bilen lite lättare med sin 1500kg med 50 lit diesel i. (Utan förare) Går att vrida på lite till, men valde att backa av då boxen närmar sig gränsen mot sämre körbarhet.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Ändrat boxen till 16,5varv (fick självgas i över 100km/h annars.)

Byggt om fjäderbenen för större fjäder åter, med hårdaste E3 fjädern, kortad 1 varv, på plats finns tillräcklig rörelse i chassiet utan fjäder som bottnar. Gav betydligt bättre fjädring, utan att vara direkt mjukare.

1,5/2 grad camber samt 1,5mm toe-in.


Skulle haft tag på en diffbroms nu bara

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Grattis till ett riktigt schyst projekt! Modern (nåja...) diesel i elegant BMW-veteran är bara så helrätt för kul bruksbil! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Tack!

Ja, det är faktiskt en riktigt underhållande veteranare i detta utförande.

Modern är kanske inte en motorn från mitten 90-tal, men den går riktigt bra och jättefint, och med sina 170-175hk/340-350nm och minst 200kg lägre vikt än bilen motorn kommer från så räcker det rätt bra ändå.
Chassiemässigt är jag nöjd nu. Möjligen en hårdare krängare fram så småningom för att kunna testa lite konbana eller några varv på nån bana!

Lite kul för folk tittar lite snett på en när man kommer o tittar på en som det är skrotbil som behöver bärgare, den ser ju lite taskig ut utvändigt ännu + en gammal bil, men när man gasar på så tror ja dom ändrar sig...

Tanken är att inte köra denna på vintern, det saltas ju nått enorm här omkring...



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
veteranaren lever än, och är riktigt underhållande faktiskt.

Chassiet blev mycket bättre med lite mer fjädringväg i fram.
Bromsarna är så bra dom kan bli på en 70-talsbil med originalprylar. (över förväntan)

Inväntar nya fälgar till åket oxå, tror det kommer bli riktigt bra.

Tittat på Federal 595EVO... Nån som testat det?
Vill ha ett lite styvare/sportigare däck som inte kostar skjortan, tips?
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=7331005 . . . .

Dimensionen blir troligen 225/45-17 iaf




Denna var enkel för att kolla omkrets däck:
http://vianor.se/information-om-dack/anvandningstips/dackomvandlaren/

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Även Federal SS-595 finns o verkar vara ett efter priset "bra" däck.

Inte tänkt för bankörning för min del, utan sportig gatkörning o kanske nån konbana eller nått.
Men 99% gata, vill dock ha ett däck som känns sportigt o stadigt och med bra respons till lågt pris (omöjlig ekvation?)

Snöat in på federal för stunden....

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=7331005 . . . .



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Jag har kört federal's r-däck 595 rs-r på gatan ifjol. Kanondäck som jag kommer köpa om igen. Vansinnigt bra grepp. Trots närmre 600hk.

_________________
Sammy Lundin
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Ja, det är ju ett semi-räck eller R-däck.
Är det 4,5-5mm nya på dessa eller? Hur håller dom slitagemässigt?
Har ju en kompis som köpt till sin M3a men han kör ju inget med bilen... ( )


Dessa är ja tittat på "gatvarianten".

Just nu är ja inne på SS-595 och verkar ha runt 7-8mm nya, och det ja läst så är många nöjda med det däcket.
Presterar väldigt väl i alla avseenden, dock några påstår det sämre i väta, några tycker tvärtom.
Som det brukar vara med däck alltså, o allt annat i livet för den delen.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E12 525 -77 Even till salu
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
8 besök senaste veckan (79473 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande