Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C5 2000 Superlight
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (50251 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Tror du kommer bli glatt överaskad av carbotech beläggen
med kylning spar man dessutom belägg & skivor.

Vilken compound valde ni ser ut som XP10 bak är det XP12 fram ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Hepp - då fick jag hem min nya leksak: En Video VBOX Lite!


Förutom varvtider, 0-100, 0-100-0, topphastigheter, spårval (allt via GPS, inget bullshit)
så kopplar jag till två kameror och spelar in två videospår + stereoljud när vi kör.
Allt data visas upp på en separat display för föraren + att det läggs ovanpå videon man spelar in.

Exemplevis: http://www.youtube.com/watch?v=p15-R3jyvwg&feature=channel

Jepp, upp i garaget och montera lite mera + borra hål för montering av buren!

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Efter en veckas ångest så fick jag hjälp av Christer på Racefactory med att få in buren i bilen.

16 hål (17 egentligen, 1 blev fel) och 16 extremt jobbiga expanderbultar senare var buren på plats.





Viss, bilen har helt plötsligt blivit 20 kg tyngre men det känns som okej kilo om man skulle lägga bilen på taket.
Dessutom kan jag montera 4-punktbälten utan att oroa mig för ryggskador, knäckta nyckelben och andra otrevligare saker som skulle kunna hända...

Kvar att göra:
 Lacka inredningen mattsvart
 Montera stolarna
 Montera grenrören
 Montera motorfästena
 Montera chassi plattan
 Ta bort AC:n
 Hjulinställningar
 Camber kit
 Fixa tutan
 Tvätta bilen
 Putsa och polera

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
SLEEPY
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 10



..

_________________
M F
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Tror du kommer bli glatt överaskad av carbotech beläggen
med kylning spar man dessutom belägg & skivor.

Vilken compound valde ni ser ut som XP10 bak är det XP12 fram ?


Stämmer bra det och det lilla jag hunnit köra så är det ett jävla bett...

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Vilken jävla dag man haft, förstå mig rätt nu...

Kliver upp 0630, käka frukost, cyklar upp till Motorborgen och packar Corvetten full med rör, plattor, fästen, klamrar.
Rullar ut i morgontrafiken mot Tyresö Gummi och Motor.

Anländer och det visar sig att min bil inte är den enda sportbilen som ska skruvas på idag.
Utanför står en Ferrari 599. Inne står två Dodge Viper GTS - mumma!


Vi börjar med att riva ner allt som ska bytas:
Grenrören, avgassystemet, chassiplattan, motorfästena. Även A/C:n blev äntligen bortmonterad.

Det blev lite skrot över idag!


Med allt ur vägen var det dags att montera den feta chassiplattan i aluminium från LG Motorsports.
Den kommer styva upp chassit samt leda bort en del av värmen från avgassystemet - tydligen ska det bli en jävla skillnad säger folk som redan gjort detta.



Med plattan på plats börjar Andreas skruva med motorfästena medan jag lindar grenrören med avgasbandage.


Vi ersätter alltså de svarta mjuka gummiupphängningarna med fästen i aluminium - hårdare, styvare, snabbare!

När det så blir dags för grenrören att sättas på plats stöter vi på patrull.
Det går bara inte och det spelar ingen roll hur mycket vi än plockar isär motorn.



Vi testar underifrån, ovanifrån, käkar lunch, prövar igen, fikar och ringer massa samtal.
Till slut, precis som med buren, faller allt på plats och dom glider på plats!!



Tyvärr har klockan blivit såpass mycket att det är dags för dagishämtning mm så det blev ingen uppstart idag.
Imorgon skruvas bilen ihop för att sedan få en ny racing-hjulinställning + Pfadts Camber-kit.


_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Plockar upp bilen i morgon och drar ner till Mantorp på söndag.
Ska bli kul och se hur den beter sig efter vårens alla ändringar.

Fick även hem 2 x Peltor hörselskydd.



Så nu kan vi lyssna på FM/AM radio i bilen (ja stereon är long gone) eller koppla upp oss mot valfri MP3-spelar
som har Bluetooth (i mitt fall iPhone med Spotify) samt ta emot mobilsamtal.
Extern mikrofon gör att man kan själv reglera hur mycket V8-muller som ska finnas i lurarna.....

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Bilen kommer blir grymt snabb. Kul satsning ! thumbs up

DaViper skrev:



Med plattan på plats börjar Andreas skruva med motorfästena medan jag lindar grenrören med avgasbandage.


Plattan verkar vara en riktig bra idé. Konstigt att inte Porsche har en likadan till Boxstern.
Jag måste bygga en kopia. Hur tjockt är den och vilken diameter har skruvarna ?

_________________
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Ser bra ut Martin! thumbs up Kör så det ryker....

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Hämtade ut bilen hos Anders på Tyresö Gummi & Motor idag:
J'vlar vilken skillnad nu när alla grejerna sitter på - bilen är så lätt och den formligen flyger fram när man trycker på gasen och ljudet från det nya grenrören.....

Nu ska den in för counterweights och mappning - sedan bär det av ner till Nürburgring via Mantorp Park!

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Att hitta någon som kan mappa en Corvette i Stockholm visad sig inte vara så lätt.
Så jag kontaktade till slut Torq och Erik borta i Florida för att få hjälp.

Vi kom fram till att dom får ta fram mappar å mig och maila över, så laddar jag upp dom med min nyinköpta X3 Power Flash från SCT.

Sagt och gjort, Erik köpte in enheten och skickad den med express-UPS-paket till mig och 36 timmar senare ligger den här på bordet hemma hos mig.



Nu ska jag bara plocka ner originalmappen från bilen så får grabbarna borta på Torq work their magic.....

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
http://www.garaget.org/video/tuwuyasqwshw

En lite jämförelse mellan nya grenrören och originalen...

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



hur fick ni dit bågen till slut? det ser ut att vara goda mått till taket nu, har ni kapat längden på huvudbågen?

_________________
Sammy Lundin
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
bullen! skrev:
hur fick ni dit bågen till slut? det ser ut att vara goda mått till taket nu, har ni kapat längden på huvudbågen?


Vi fick trimma lite nere vid golvet med Dremmeln på själva bilen så satt den som handen i handsken....

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Ser ut att bli riktigt roligt martin thumbs up

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Hur summerar man en helt galen inledning på denna sommar?

Corvetten har varit 3 gånger på Mantorp, 1 dag på Nürburgring nere i Tyskland och 1 dag på Gelleråsen

Vi har fått byta framdäcken, främre bromsskivorna, tankat bensin för ett antal tusenlappar och kört slut på de 500 mil som ingår i vår försäkring

Men vi tar det från början, Viper-klubbens Vårmönstring på Mantorp Park på väg ner till Nürburgring!


_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
OK, drar upp till garaget i ottan.
Brorsan är redan där och lastar Corvetten - 2 banträffar och en veckas bilande kräver en del prylar.

Vi möter upp med ytterligare en Viper i Västberga och börjar bränna ner till Mantorp.
Knappt 2 timmar senare möter vi upp med resten av den Nordiska Viper-klubben.




Kort summerat, vi kör, spräcker en bromsskiva på Corvetten och spenderar resten av dagen med att ringa runt och leta efter en ny.
Hittar en kille som jobba med Camaro Cup, han har två EBC (faaaan) som vi kan köpa av honom, dock är han i Karlskoga men kommer finnas i Jönköping på kvällen/natten.

Så vi stämmer träff kl. 0700 i Jönköping för ett snabbt bromsskive-byte på vår väg ner till Nürburgring!

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Kliver upp 0500 och är väl inte helt nykter, tur att brorsan ska köra.
Kommer till parkeringsgaraget och det låst och bommat.
300 kr ska Bevakningstjänst ha för att komma och låsta upp det innan kl 0600, vilket jävla sätt!

0700 är vi i alla fall i Jönköping och börjar plocka av framhjulet för att byta till en nyinhandlad bromsskiva.
Visar sig att jag glömt nyckeln till låsbultarna hemma i Stockholm, jävla skit!
Enda lösningen är att slå fast en hylsa och hoppas att den håller till att få loss låsbulten.



Sagt och gjort, en timme senare rullar vi söder ut med en ny bromsskiva på bilen och 3 st extra i bagageluckan.

I Helsingborg sammanstrålar vi med Björn i sin Porsche och Thomas i sin F430 Scuderia.
Vi tar bron över till Danmark och 45 minuter senare (!!!!) rullar vi på färjan i Rödby.

Lunch på färjan och väl i Tyskland beslutar vi att släppa iväg Björn och Thomas, hålla vårt egna tempo i 150-180 km/h.

6 timmar senare rullar vi in på parkeringen bland 99 andra sportbilar och checkar in på Dorint Hotell.
Det visar sig att utsikten från vår balkong är över start-och mål-rakan på Formel 1 banan - nice!



Hinner med en 3 minuters dusch innan det är information och middag.
Partyt efteråt hoppar vi över, dagen har varit lång nog ändå!

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Vaknar vid 08:00 av att det släpps ut bilar på Ringen.
Idag är annandag pingst, alla tyskar är lediga och har tagit med sig allt med hjul hit.



Vi tar och äter frukost innan vi rullar ner till Adenau med Corvetten.
På banan är det helt lugnt, det visar sig att en Clio med 3 passagerare utan hjälm har kört av rejält så banan är stängd i en timme
(1300 EURo som dom kommer bli fakturerade) medan ambulanser hämtar de skadade för transport till sjukhus.



Bestämmer oss snabbt för att skita i turistkörningen och istället bara ta det lugnt, kika på banan,
ta en helikopterflygning över banan och hänga med i de passagerarstolar som erbjuds.



Så vi åker runt banan i Corvetten, kikar och fotar en del innan det bli dags för att sätta sig i helikoptern
och få ett annat perspektiv av banan. Flygningen är riktigt cool, lyckas inte riktigt få med det på film
men roligt var det i alla fall.

Tillbaka på marken blir det lunch innan David hoppar in i Björns Porsche för att hjälpa honom runt banan
och jag får nöjet att hänga på en riktig Ring-räv i hans monster till Viper, Charlie Strömnäs!



Det tar oss under 8 minuter att ta sig runt, och det är fan det häftigaste jag varit med om i mitt liv.
Åk fritt fall i 8 minuter i sträck så kanske du kommer i närheten.
Eftersom ALL foto och filmning är förbjudet under turistkörningen så är jag tvungen att handhålla kameran
och gömma undan den när vi t ex passerar en gul flagg.
FILM: http://www.youtube.com/watch?v=AeD4BVExmJM



Vi avslutar dagen med ett studiebesök hos Öhlins där vi får lära oss allt om stötdämpare, ät lite mat och dricka en del öl.
Det sköna är att lillebror hittar låsmutter-nyckeln i sin väska, det blir m a o inget problem att byta skivan på andra sidan om det skulle behövas...



I morgon börjar visningen av banan 0730 och jag har inte ens fått ihop i min videolayout,
monterat mina kameror, formaterat minneskort så vi åker hem tidigt och förbereder allt inför morgondagen.

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Vaknar 0600 innan klockan ens har ringt - i dag är dagen jag väntat på i flera år!
Brorsan och jag har nött banan i min rallystol med pedaler framför PS2:an i hundratals varv.
Vi har letat och köpt en bil, trimmat och skruvat i snart 3 år och om några timmar kommer drömmen bli verklighet: vi ska köra på Nürnurgring och det kommer inte bli några sunkiga turistvarv där man inte får köra hela rakan fullt ut utan riktiga fullfartsvarv!

Skiter i frukosten och ställer in Video-boxen i bilen. 0730 är det visning av banan utav en instruktör så vi drar ner till parkeringen. De 100 bilarna som är med oss går inte av för hackor.



Vi rullar ut i ett långt led och stannar till i Aremberg för en första titt.
Det är galet egentligen, kan alla dessa kurvor utantill i mitt huvud och nu står jag äntligen på asfalten på riktigt.



Nästa stopp blir Ex-Mühle.



Tror inte bilderna visar hur brant denna kurva egentligen är. I Corvetten kommer vi få gå ner från trean till tvåan och hela höjdförändringen gör att anti-spinnen kickar i som ett as.



Vi stannar sedan till vid den legendariska karusellen.



Tror inte våra trösklar och grenrör kommer gilla om vi går ner i denna 270 graders lutande banken, så vi beslutar oss för att skita i det denna gång.



Innan vi är klara blir det ett stopp i Galgenkopf.



Sedan är det bara att sätta på sig hjälmen och haka på instruktören i 2 varv.


Vi rullar in i depån och jag tar plats bakom ratten och rullar ut med Corvetten. min Corvette på den legendariska Nürburing Nordschleife! Tar det väldigt försiktigt första varvet, får 10:51 BTG.


Nästa varv börjar jag gasa mer men tar det fortfarande riktigt lugnt, bilen ska ju ta oss hem oxå! Det är trots allt mitt andra varav någonsin på den 20.8 km långa banan med 160 st kurvor. Varvar inte ur och släpper av så fort någon kommer upp bakom mig. Får 10:31 BTG.

Det känns som man såsar runt men tittar man på filmen och hastighetsmätaren så är man inte under 100 km/h på många ställen.

FILM: http://www.youtube.com/watch?v=G7M8L8w9do0

Mitt mål är att denna första gång åka under 10 minuter men första ska lillebror få göra ett försök.

_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
DaViper
Stockholm, Sverige
Här sen Apr 2004
Inlägg: 145


Trådstartare
Jag styr in i depån efter 3 varv på Ringen med mig bakom ratten, snackar lite med Micke Persbrandt som står vid sin Nissan R35. Lillebror tar plats bakom ratten och vi ger oss av ut på banan igen.



Brorsan har åkt med som passagerare i 4 varv igår samt tagit två varv bakom RSR-instruktören så han tänker sätta en tid under 10 minuter idag. Sagt och gjort, efter ett uppvärmningsvarv börjar han gasa på riktigt.

FILM: http://www.youtube.com/watch?v=-lp7TmytbuU

Efter att 9 och en halv minut gått inser jag att min bror och Charlie är lika galna båda två. Det fanns tillfällen då jag var glad att jag hade en hjälm och att bilen jag satt i var utrustad med störtbåge. Den fart David hade genom Fuchsröhre ner mot Adenauer Forst och sedan ner till Ex-Mühle var skrämmande.

Uppför backen i Ex-Mühle lyckas ha till och med sätt igång anti-spinnen, han får alltså bilen att släppa på trean!

Under nedkylningsvarvet ser vi en kille som lyckats sätt sin hyrda Lotus Exige i räcket - notan slutar på 240 000 kr - aj aj aj! Tyvärr hör vi ett bekant ljud från bilen när vi rullar in på parkeringen - högra bromsskivan, den vi inte bytt, har spruckigt - kommer aldrig, aldrig mer köpa EBC Turbogroove till någon av mina bilar igen!





Vi plockar upp våra verktyg samt återstående bromsskiva och rullar ner till Adenau och Pfadts verkstad. Vi lånar en domkraft och sätter igång med att byta bromsskivan.



Vi kikar även på vänsterdäcket som numera är helt slut - katastrof.
Danny anländer i sin Corvette C6 och börjar genast ringa runt efter däck till vår bil.
Tyvärr går det inte så bra och tiden rinner iväg. Till slut hittar han däck 1 timme bort.
om allt går vägen hinner vi med ytterligare 6 varv....



Så klart skiter det sig och när vi äntligen fått på nya Toya Proxies fram så är bantiden slut.
Lite besvikna rullar vi upp till hotellet och packar bilen.

Två timmar senare är vi hos våra morföräldrar som bor i Tyskland (lång historia).
Vi tänkte överraska vår morfar som fyller 85, sova över och sedan bege oss hem på morgonen.
Sagt och gjort, 2 timmar senare är vi i Kleve och väcker hela grannskapet med Corvetten.
Middag med öl och en massa prat, upp igen vid 0500 och sedan bränner vi non-stop upp till Stockholm...



Mätaren låg på konstant max på vägen hem, fick ett vmax på 266 ÄKTA GPS-uppmätta km/h!


_________________
Martin Czernik

Dodge Viper RT/10 1994
Chevrolet Corvette C5-FRC 2000

www.tiocylindrar.se
www.åttacylindrar.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C5 2000 Superlight
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (50251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande