Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa "Else" S2 1969
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
18 besök senaste veckan (43677 totalt)
nallepu
Broddetorp
Här sen Sep 2009
Inlägg: 10



Hej
Ska fixa lite bilder i helgen när jag kommer hem .
Plåten i tröskeln är 2-3m/m tjock och längden omkring 15cm tror jag , höjden = tröskelns höjd .
Fastsatt med 6st 1/4" skruvade från insidan med små brickor under skallen .
Övre fästet är en bult 9/16" (tror jag det var) isatt från kupen ut i motorrummet längden runt 100m/m med en fyrkant istellet för 6-kantskalle där det är ett hål borrat på tvären för skälva fästet av bältet . Jävligt klen dim tror runt 5-6m/m . Att bulten är så lång beror på att den sitter i ett dragstag som i sin tur är fäst i innerskärmen strax bakom tankarna .
Kan inte förklar det på bättre sätt .
Ni kommer att förstå när jag tagit kort på det hela .
Ha det
Nalle

_________________
Björn Bolumlid
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Fick inte till någon bra bild på fästet. Det sitter illa till i det mörka hörnet bakom stolen. Man måste ta bort stolen om man ska se fästet bra. Någon som vet om spännet man kortar bältet med ska vara på bältet över midjan eller axeln. Svårt att veta vilket som är upp/ ner på det.




_________________
jakob rydh
Citera
nallepu
Broddetorp
Här sen Sep 2009
Inlägg: 10



Hej

På mina bälten sitter justeringarna av bälteslängden i den del som sitter fast i tröskeln , alltså bandet som går över benen .
Nu till bilderna över installationen dom vart inte så bra men hoppas ni har nytta av dom .

[img]

Den här bulten med bältet sitter i hörnet bakom stolen och går in i motorrummet och fäst i en lång hylsa på dragstaget som visas i bilden här under .

[img] [/img]

Detta vart ingen bra bild men hoppas ni förstår var det sitter .

Nästa visar fäste med lås i mittkonsol ,, sitter en fastsvetsad mutter i ramen . Inget Lotusmärke här inte > .

[img] [/img]

Nästa visar bältesfästet som sitter i tröskeln .

[img] [/img]

Bulten som till fästet i tröskeln

[img] [/img]

Näst bild är faktiskt intresant och jag visste inte att jag hade den kvar . Tog en massa bilder för att bli klok på hur fästet i tröskeln var utformat . Bilden är tagen bakifrån in i tröskeln och det var ett rent litet h...e att få kamran att fokusera på rätt del . Plåten som jag har ersatt det här sönderrostade skräpet med är av 1,5mm rostfri plåt med ett par små förstyvningslister på på var sida om fästbulten till bältet . Lägg åxå märke till rostflagorna som ligger på tröskelns utsida , egentligen helt otroligt att det gick att skruva loss bulten på insidan . Småbultarna som höll plåten på plats fick jag dock slipa bort .




Snön börjar att försvinna och alldeles för mycket kvar att göra på bilen , börjar mer tro på att rulla till midsommar i stället för nu i vår ( att man aldrig lär sej "Nästan klar , bara lite småfix kvar." det slutar ju oftast med en större renovering och dubbelkolla allt som förre ägaren fuskade med .
Ha det gott ni lyckliga som har något körbart redan nu .

Nalle

_________________
Björn Bolumlid
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Upptäckte sent i höstas att det droppade bensin från ena tanken. Har hissat bilen i helgen för att få ur tanken. När jag tittade ner i tanken såg jag någon sorts plast som tanken var fylld med, antagligen för att inte bensinen ska skvalpa runt. Någon mer Europaägare som har sett detta också?

Plasten syns i hålet. Klicka på bilden för att förstora.



Det behövs hissas en bit för att få ur tanken underifrån. För att inte tanken skulle rasa ner när jag tog ur sista skruven i tanken satte jag en domkraft under tanken,


_________________
jakob rydh
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Har lite svårt att få temperatur mätaren att fungera ordenligt. Jag tror att det kan vara temperatur givaren som inte fungerar som den ska eller kanske har fel sorts givare. Ni andra Europa ägare som kör crossflow vad har ni för nummer på era givare? Eller kan man använda original givaren till 1470/1565 cc motorn?

_________________
jakob rydh
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Svenskt sportvagnsmeeting närmar sig! Är det några Europa åkare som tänker dyka upp under helgen? Förra året tror jag vi var fyra som hade bil i körbart skick (pratade dock med många som hade renoveringsobjekt i garaget). Vore kul om några dök upp så man kunde tjöta olika lösningar.
Berne kommer du med din sjua?

_________________
jakob rydh
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Nä ingen 7:a i år. Den läcker olja mellan lådan och motorn så det blir att skruva och det finns ingen inspiration för det. Tycker inte det är så kul med den bilen längre. Känner för att sätta tänderna i Europan istället men det är lite annat på gården som måste fixas först.
Det blir Volvo till Knutstorp på lördag för det får man inte missa.
Vi ses väl då.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Hej Jakob!

Mötte dig i Ljungby för nån dag sen utanför Shell. Hälsade men du såg nog inte att det var jag (körde bruksbilen)

Vi ses nere på Knutstorp. Åker nog Elise dit på fredag kväll och ligger i tält i helgen om vädret blir som utlovat.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Hej Patrik!

Såg någon som gjorde tummen upp i en röd Audi, var det kanske du? Det är ju många som hälsar när man kör Lotus!! Hade varit hos Hildingsson och justerat förgasarna så nu går den som en skott, Tur att en lastbil varnade för Poliser utanför Rattugglan Annars!!??? Ses till helgen Patrik och Berne!

_________________
jakob rydh
Citera
Berne
Lenhovda
Här sen Sep 2004
Inlägg: 99



Ska bli kul.
Jag tror att det kommer en nyrenoverad Lotus 47 som ska va med och tävla
bara det är värt hela resan.

_________________
Berne Fransson
Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Berne skrev:
Ska bli kul.
Jag tror att det kommer en nyrenoverad Lotus 47 som ska va med och tävla
bara det är värt hela resan.


Jag såg Bosse uppe på Gelleråsen men han körde inte när jag var där på söndagen.
De höll på att lasta in den i släpet när jag såg den så jag hann inte titta närmare på den.

Hade han problem med den kanske?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Fick en låda från J E pistons häromdagen. Kolvar, foder och lite annat för att kunna sätta ihop "Else" motorn. Kolvarna är till en 1470cc motor och dom är väldigt lika kolvarna på bilderna som Rickard "Cargasm" skickade.


_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Patrik Rydh skrev:
Berne skrev:
Ska bli kul.
Jag tror att det kommer en nyrenoverad Lotus 47 som ska va med och tävla
bara det är värt hela resan.


Jag såg Bosse uppe på Gelleråsen men han körde inte när jag var där på söndagen.
De höll på att lasta in den i släpet när jag såg den så jag hann inte titta närmare på den.

Hade han problem med den kanske?


Han borde väl vara i england snart tror jag med den
Vet att han väntade svar från Silverstone , försökte ringa han idag men inget svar

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Tror nog inte att varken bilen eller Bosse är så pigga Bilen hade visst brunnit två gånger i Karlskoga och Bosse har en punkterad lunga. Hoppas att man snart få se dom på banan igen. Skulle vara gott att se och höra 47an, även om Europan lååteer underbart när man varvar mätarn ut!! läs: 8000rpm. Hildingsson fick till en perfekt inställning av förgasarna! Har dock lite glapp i bakvagnen, ingen som har ett par vikbrickor till bakhjulens centrumbult?

_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Aj fan då var det kanske därför ingen svarade idag då
Vad har hänt med lungan ?
El brand eller bränslebrand ?

Hm hur hårt drar du dom bultarna ? Kör utan vikbrickor på S1an utan problem
Locktite + 200 + Nm och sen färgmarkera så man ser om det flyttar sig ! Aldrig lossnat

Sen kan det ju vara inner hylsan som kanske jävlas ? Tror Europorna har en rätt tunn hylsa original , den som sitter i S1an är specialgjord och betydligt tjockare.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Det var brand i förgasarna. Bilen hade någon form av släckning i motorrummet så skadorna hade inte blivit så stora. Bosses lunga är visst något som han haft tidigare men att spänna fast ett fyrpunktsbälte är inte att tänka på!

Det kanske är som du säger Andreas, att det inte är centrumbulten som är felet utan hylsan. Jag har dragit bulten så hårt jag kan med rekomendation av Morgan. När jag kört ett par mil blir det ett litet glapp mellan bulten och hubben. Tycker inte att det verkar som att bulten rör sig. Hur märker jag om det är hylsan och hur modifierar man hylsan?

_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Ah tur att det inte va värre då, inte roligt med tanke på att han var inställd på silverstone !

Hur många Nm ? Jag har fått rekommendationerna "dra så jävla mycket du bara kan"

Senast jag plockade ihop bakvagnen så drog jag säkert 200-250 Nm minst + starkaste loctiten

Bästa är nog att riva ner uprighten , ta ur lagrena och mäta hylslängden
Står i verkstadsmanualen antagligen hur lång den ska vara, kan ju vara så att den är nedsliten och att navet börjar bottna på splinsen = glapp oavsett hur hårt du drar
Hylsan som sitter i S1an nu är tjockare och av inte lika mjukt material

Kolla även om någon klantig ägare innan dragit in fel bultar alt gängpaj i uprighten samtidigt , jag hade de problemet på båda

När du ändå tar bort inre Yoken så gör rent noga och kör med loctite samt nya sprintar.
Dom är inte helt enkla att hitta nämligen om dom börjar bli för slitna
om man är lite osäker på att sprintarna håller så ta buntband runt yoken för att "säkra" att sprintarna inte i värsta fall kan glida ut

Är du säker att det är glapp runt hjulet btw ? kan vara så att sprintarna till yoksen börjar släppa


_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Tack för tipsen Andreas! Det blir nog att riva allt och se vad som verkar galet. När jag hissar upp bilen och håller i hjulet kl 6 tycker jag att den inner U-jointen glappar ett par millimeter vid vävellådan. Är det en normalt glapp eller är det normalt? Kanske måste ha avlastade drivaxlar nu när motorn ger 170-180 hästar

_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



170-180 hästar låter otroligt mycket , eller är det Berg hästar ?
Tror Bosse fick ut 177 hk ur race motorerna

Yoken mot splinsen mot lådan eller knuten ?

Är det yoken så gör bara rent och använd mycket loctite samt nya sprintar så ska det nog ordna sig thumbs up
Finns även shims mellan Yoke & växellådan om detta inte hjälper

Strunta i avlastad drivaxeln, Kör du inte med rejält breda bakhjul och mycket bankörningar så ska det inte vara någon fara så länge grejerna är i bra skick

Satsa på förstärkning av radiusarm fästet i ramen istället innan det spricker thumbs down

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Yoken mot splinsen mot lådan. Inga Berg hästar utan Hildingsson hästar thumbs up Motorn är ju inte helt en Arne Berg motor. Arne har gjort toppen och modifierat tändkurvan, resten är byggt av Motornord. Tror jag ska boka en tid på en rullandelandsväg och få svart på vitt vad motorn lämnar.

_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Ah , tänkte den va berg hästar för dom stämmer ju inte för 5 öre

Hm Glappar den in och ut eller upp och ner ?

Har också velat få borde Mgn & Lotusen på rullande men inte lyckas hitta någon nära GBG thumbs down

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa "Else" S2 1969
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
18 besök senaste veckan (43677 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande