Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i Den ohändige -89
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (58591 totalt)
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Idag var det inte mycket som gick rätt...

Först tänkte jag att jag tar ur fjädrarna ur mina "nya" fjäderben och lättare sagt än gjort. När jag snurrar på bulten 19mm längst upp så snurrar alltihop och efter att jag funderat en liten stund så satte jag mig och läste Haynesboken efter något jag missat och där står det att jag ska använda mig av en insexnyckel vid änden men det går ju inte när spärrskaftet sitter ivägen? Hur i hela friden har dom tänkt eller hur tänker jag?

Efter att jag gett upp fjäderbenen så gick jag till oljekylet och skruvade på fästena men annordningen sitter nu inåt mot motorn och där finns ju inget att haka i och där var jag så trött så jag struntade i de också.

Sen som pricken över i:et har det ännu inte kommit någon ny domkraft så växellådan ligger lite på hold.

Helt onödigt att jag ens var där idag

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Enklaste är att sätta hylsan i mutterdragaren & köra håll bara
i fjädern med ena handen så den inte sticker iväg.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Enklaste är att sätta hylsan i mutterdragaren & köra håll bara
i fjädern med ena handen så den inte sticker iväg.


Du menar att jag ska skruva ut den med en mutterdragare samtidigt som jag håller emot fjädern med handkraft? Verkar nästan livsfarligt att ens vara nära fjädern när man skruvar loss bulten efter jag vart inne och läst på diverse forumtrådar

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



dusty skrev:
där står det att jag ska använda mig av en insexnyckel vid änden men det går ju inte när spärrskaftet sitter ivägen? Hur i hela friden har dom tänkt eller hur tänker jag?


Man kan använda ett specialverktyg med hylsa som har hål i mitten och
och spärrskaftet sitter på utsidan av hylasan, det är det dom menar.

Eller tar man muttermaskin som Michael skrev.

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Nog bättre att dra ihop fjädrarna lagom mycket med fjäderspännarna innan så dom är lite lösa - annars är man rätt korkad ... ta ett ordentligt tag med en kraftig polygrip om stötdämparstången och lossa muttern (har du mutterdragare är det kanon - underlättar mycket, kan vara riktigt jävliga att få bort bra om man är två.

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Tackar för era svar Nu ska det nog gå lättare, hittade också ett trevligt "verktyg" på youtube som jag ska försöka se om t.ex. Mekonomen har

http://www.youtube.com/watch?v=onHHW6Jjr9U kolla in verktyget som han börjar visa efter 3:00 min in i filmen. Ser ju kanonbra ut för det jag gör

Edit: Finns på biltema, artikelnummer 19-285 för den som är intresserad.

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Ett sådant vertyg behöver du ändå ha vid monteringen av dom nya dämparna - du får inte snurra på stötdämparstången på dom nya,
kan pajja stötdämparen, verktyget finns på Biltema nr. 19-285 för 90:- och har funkat bra för mej både vid montering och demontering.

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Du kan ju alltid kapa stötdämparstången med vinkelslipen, du ska ju ändå byta dämparna - nog den snabbaste metoden...

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
jontelinlugg skrev:
Du kan ju alltid kapa stötdämparstången med vinkelslipen, du ska ju ändå byta dämparna - nog den snabbaste metoden...


Haha sant så sant, tänkte faktiskt på det förut när jag blev lite frustrerad men nu när jag ändå ska skaffa mojängerna från feltema så är det lika bra att göra det rätt. Du har inte koll på om dom kanske finns på Mekonomen då Biltema ligger en bit härifrån och Mekonomen bor jag nästan granne med

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Kunde inte hitta dom på deras sajt, dom är ändå svindyra på det mesta... föreslår en tur till Feltema iallafall, du kan nog
kvitta soppakostnaden mot deras överpris så det går nog jämt ut Ser dom som mest som en nödbutik om man
har bråttom, inget fel på deras grejer, det är priserna som stör mej...



"Stötdämparverktyg, 4 st.
För demontering/montering av stötdämpare. Med 2 sexkantiga mutterhylsor: 17 och 19 mm, samt 2 olika stötdämparhylsor som passar de flesta stötdämpare".

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
jontelinlugg skrev:
Kunde inte hitta dom på deras sajt, dom är ändå svindyra på det mesta... föreslår en tur till Feltema iallafall, du kan nog
kvitta soppakostnaden mot deras överpris så det går nog jämt ut Ser dom som mest som en nödbutik om man
har bråttom, inget fel på deras grejer, det är priserna som stör mej...

"Stötdämparverktyg, 4 st.
För demontering/montering av stötdämpare. Med 2 sexkantiga mutterhylsor: 17 och 19 mm, samt 2 olika stötdämparhylsor som passar de flesta stötdämpare".


Pratade med Mekonomen på telefon nyss och tyvärr så finns dom inte (lite konstigt kan man väll tycka) men iallafall så får det bli en liten roadtrip till Feltema i veckan så ajg får klart detta någon gång.

Kan inte annat än hålla med dig om priserna samtidigt som det är stora lokaler med mycket personal som skall betalas (omsatte strax över 2 miljarder förra året och gjorde vinst med nästan 4 miljoner) så man får nog finna sig i att deras saker kostar det dom kostar

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Tja priserna varierar väl, men har man inte bråttom så brukar jag beställa från någon av dessa i stället:

www.schmiedmann.se - tar jävligt lång tid, men dom har mycket till vettiga priser.
www.motornord.se - snabba leveranser och relativt billiga.
www.bmw.se - snabba leveranser och har faktiskt vettiga priser på en hel del.
www.millway.se - snabba leveranser, mycket BMW godis.

www.koed.dk - har oootroligt mycket grejer - har tyvärr inte provat dom än.
www.biltema.se - duger till en del verktyg, tejp och dylikt - skulle aldrig köpa en bildel därifrån, pärlan är värd en bättre behandling än så.

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Tackar för länkarna Det var några jag inte hade som hamnade i favoriter thumbs up

Idag köpte jag mig verktyget från Biltema som är ovan samt en till fjäderspännare då jag bara hade en men det var då satan vad skiten skall sitta hårt (Ena delen av verktyget från Biltema passade inte på mina dämpare men den svarta som är runt bulten är ju huvudsaken)



Nu får det bli att kapa den istället så sätter jag på mina nya dämpare på rätt sätt istället Ska bara se hur jag ska hålla emot samtidigt som jag drar ihop på de nya Bilsteindämparna då dom inte har något fäste längst upp utan där börjar gängorna direkt. Någon som har någon idé samt hur hårt man ska dra åt de nya?

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Mutterdragare skulle troligtvis få bort muttern i ett nafs, men du ska väl ändå byta allt, så fimpa stången bara. Nästa problem blir den stora muttern som håller själva stötdämparen i benet, försök att få in typ 556 mellan muttern och benet och var försiktig så du inte mosar muttern, när du monterar den nya medföljande muttern så använd gärna en chucknyckel av rätt storlek till en svarv om du kan få tag i det, om dom inte skickat med ett verktyg förstås.

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Stoppa in en rörtång eller kraftig svetstång mellan fjädervarven....och dra loss muttern.
Håll i rörtången ordentligt....så håller den i fjädern...så du kan lägga bort fjäderspännarna.

För att få loss muttern som håller dämparen i röret, ska du slå lagom hårt med en hammare...medan du snurrar röret på ett hårt, stagigt underlag. Tex skruvstycket.
Sedan är det bara att dra loss den.


De nya delarna behöver inte dras åt så hysteriskt hårt....så monteringen bör inte vara något problem.

Du kan hålla i kolvstången med en rörtång, svetstång eller polygrip....om du lindar ett skydd runt, så du inte skadar den.
ofta kan man ta en tång och hålla i kolvstången, högst upp, utan mellanlägg.....för dämparen kommer inte gå så långt iallafall.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
jontelinlugg skrev:
Mutterdragare skulle troligtvis få bort muttern i ett nafs, men du ska väl ändå byta allt, så fimpa stången bara. Nästa problem blir den stora muttern som håller själva stötdämparen i benet, försök att få in typ 556 mellan muttern och benet och var försiktig så du inte mosar muttern, när du monterar den nya medföljande muttern så använd gärna en chucknyckel av rätt storlek till en svarv om du kan få tag i det, om dom inte skickat med ett verktyg förstås.


Kanske ska testa mutterdragaren då innan jag kapar, det är ju lite "roligare" att göra det på rätt sätt.

Jasså det finns en till där inne, hoppas den mår bättre än den första muttern.

Tyvärr har inte Bilstein skickat med några verktyg så får testa en chucknyckel som du sa, är det en sånhär





Inte så hemma på alla namn

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Fel fel fel... det där är till en borrmaskin ju, inte svarv.Hittade tyvärr inte någon bild snabbt, men man använder det att lossa med i svarven.

Ser ut ungefär så här:


_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009
Inlägg: 161


Trådstartare
Tack ButterflyRacing och jontelinlugg nu ska jag bara åka till garaget så jag helt förstår hur ni menar men om jag fattar er rätt så när jag tar bort den nuvarande så ska jag lägga något igenom fjädrarna så att den inte kan vrida på sig? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Antar att jag sen ska banka med hammaren där du gjort dina pilar precis under fjäderkoppen?

När jag monterar så gissar jag på att jag ska ha "chucknyckeln" till att ta upp den om jag tappar muttern? Vet inte alls hur det ser ut i nästa steg efter jag fått loss fjädern så bäst jag ställer nästa dumma frågor när jag väl kommit så långt

Tusen tack för hjälpen än sålänge

_________________
Robin Nilsson
BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt
Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



dusty skrev:
När jag tar bort den nuvarande så ska jag lägga något igenom fjädrarna så att den inte kan vrida på sig?


Nej. Du ska ta en rörtång och hålla i kolvstången, så kolvstången inte snurrar när du drar bort muttern högst upp.


dusty skrev:
Antar att jag sen ska banka med hammaren där du gjort dina pilar precis under fjäderkoppen?


Nej...högst upp på fjäderbenet, som stötdämparen sitter i. Det är en "gängar rörhyllsa" invändigt, som håller ner stötdämpar-insattsen, som kan rosta fast. Var rädd om gängorna inne i fjäderbenet. Det är dom gängorna som ska hålla dina nya dämpare på plats.

dusty skrev:
När jag monterar så gissar jag på att jag ska ha "chucknyckeln" till att ta upp den om jag tappar muttern?


Näää... ... Du kan skippa den. Använd en rörtång i stället. Men använd den med förnuft...så du inte förstör något.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Så här:



Fan...nu har jag varit så pedagogisk...så jag får gå och lägga mej en stund....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
spectrum
Markaryd
Här sen Jun 2008
Inlägg: 87



ButterflyRacing skrev:
Så här:



Fan...nu har jag varit så pedagogisk...så jag får gå och lägga mej en stund....



_________________
Eddie Bergh


Bmw e30 325iM
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i Den ohändige -89
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (58591 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande