Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
3 besök senaste veckan (57520 totalt)
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
John Kjellsson skrev:
Jag tror inte du är inne på rätt spår med att bilen är för låg bak. Jag upplever det som bilen blir mer tryggt understyrd i snabba kurvor när man har den "låg" bak, bra turnin får tycker jag det blir ändå med mycket camber fram och toe runt noll.
Vad kör du med för toe bak? och vad har du för främre bussningar i bärarmen bak?
Är det inte helt friskt där så ändrar sig toen ganska mycket under acc / broms.
Min GT är väldigt lätt att köra med lite drift och hittar sällan på några dumheter. Det är inget knas med diffbromsen?
Lite funderingar från mej som likt Magnus T kör olättat


Hej, tack för inputen. Jag tycker oxå bilen annars går bra när den är så pass låg som den är både fram och bak, och jag har inga problem med instyrningen utan det är när jag trycker på ut ur kurvorna som bilen är lite otydlig med var bakvagnen befinner sig..

Jag kör med:
Fram: camber 4,2°, toe out 1mm/sida
Bak: camber 2,7° toe out 0,5mm/sida
Millway-bussningar i bärarmen bak..
Låter det vettigt??

Tror inte det är några problem m diffen, i och för sig så droppar det olja från den men det är ngn enstaka droppe/dag.. Kollade diffen senast på Mantorp, eller rättare sagt, brorsan som är duktig på att skruva kollade den efter att vi hört lite märkliga klonkande ljud bak - men det visade sig att det var batteriet som inte satt fast ordentligt och lite verktyg som låg kvar, när vi satt fast batteriet och tagit bort delarna som var i bakluckan blev det tyst igen..

Fler tankar/förslag/funderingar emottages tacksamt..

// Johan
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Jag kör med lite toe in bak det kanske du skulle prova.
Jag vet fler som haft toe out bak och haft liknande beteende som du.
Men det är säkert en smaksak och avhängt ens körstil men jag hade provat 0.2 grader
in totalt eller liknande. / John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Så, då har jag gått ytterligare en förarkurs, nu på Kinnekulle - var premiär då jag aldrig kört på banan tidigare.
Kursen var bra, mycket tid med egen instruktör, en viss alfa-entuast som brukar härja på 5-papp+, och utan att nämna några namn så vill jag tacka för bra råd och ett stort engagemang. Den enda fundering jag har efter dagen är namnet på kursen "Avancerad förarkurs"... vet inte riktigt var det avancerade var någonstans utan upplevde denna kurs som andra jag gått tidigare, dock kanske mer tid med instruktör än brukligt.

Fick oxå på nya beläggen både fram och bak, PFC 01 fram och Carbotech XP 8 bak och det blev skillnad, nu bromsar bilen som den ska och jag vågade lita mer och mer på bromsarna ju mer jag körde.. Sen fick jag tipset från instruktören, efter att jag bett honom testköra min bil, att göra bilen lite mjukare bak, så jag släppte ner hårdhetsjusteringsratten ytterligare ett snäpp bak och voilá!! Nu beter sig bilen som en BMW igen.. känner när bakänden släpper och kan lätt styra tillbaks bilen (eller låta den drifta lite.. ) så känslan blev betydligt bättre och hela bilen mer balanserad.

En sak som förvånar mig är dock att innan jag justerade om bilen låg jag och körde på låga 1:03-tider och efter att jag justerat bilen så låg jag och körde på höga 1:03, nu är det ju inte så stor skillnad och jag föredrar känslan av ha kontroll på bilen före ett par tiondelars sekund/varv.. det är ju en Clubsport bil och inte en racebil. Men att jag tappade lite tid blev jag förvånad över, kan försöka skylla på att det blev varmare och varmare hela dagen och att däcken säkert fick sämre grepp samtidigt som det blev mer gummi och grus på banan MEN jag tror inte det..

Hur som haver, kul dag och bra arrangemang.. Och strålande sol hela dagen.

Nu väntar dag 2 i mitt lilla äventyr där jag nästan följer ARN's fotspår med en gammal M3:a - BMW SC'träff även den på Kinnekulle i morgon. Vädret skall bli fortsatt bra enligt väderprognoserna och både jag och bilen är laddade för ytterligare en rolig dag på banan..



// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
John Kjellsson skrev:
Jag kör med lite toe in bak det kanske du skulle prova.
Jag vet fler som haft toe out bak och haft liknande beteende som du.
Men det är säkert en smaksak och avhängt ens körstil men jag hade provat 0.2 grader
in totalt eller liknande. / John


Ska testa det vid tillfälle, måste ju känna efter och veta hur bilen beter sig både med lite toe out samt lite toe in bak..

Tack igen för funderingar och råd!!

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
BMW-träffen på Kinnekulle var oxå en mycket trevlig tillställning, dock lite rörig med en grupp som fick köra mer än den andra och ett virrvarr av information om vart man skulle åka och när, men det skall åtgärdas till nästa gång har jag förstått. Jämför jag mot BMW-träffen på Mantorp så flöt den mycket smidigare..

Det är en riktigt bra upplägg med både gatbilskörning och BMWcup tävlingarna.. dels en hel del bantid själv och sedan få möjlighet att titta på kul racing.. kan det bli bättre??

Jag vet att jag kommer att få återkomma till det jag nu ska skriva: -nämligen att efter att ha haft bilen under byggnation och sedan ställt in och småfixat med bilen under våren och början på sommaren så går den nu som jag vill..

Så vad gör man då när bilen bara fungerar? Putsar och vaxar?? Sätter på mer glasfiber (känns inte som någon brådska..). Planerna för nästa vinter är nästan klara då bur skall in i bilen och inredningen snyggas till lite förutom lite mer obligatorisk lättning och sedan lacka glasfiberdelarna så att bilen ser mer orginal ut igen, nu har ju den blåa bilen med den vita huven fått lite väl mycket utrymme och vissa känner igen bilen som "den som snurrade på Mantorp"..

Sanningen är snarare att jag bara väntar på nästa bankörning.

Är som jag tidigare skrivit mycket imponerad över hur bra en gammal M3:a är, går hyfsat bra på bana (ok, bättre än hyfsat..) och fungerar mycket bra att åka till och från banan oxå.

Har ingen bankörning inbokad förrän BMW-träffen på Anderstorp, återigen en bana som jag inte kört tidigare men har förstått att den skall vara snabb vilket passar mig då jag föredrar t ex bansträckningen på Mantorp före de andra banorna jag kört. Bilen går mkt bra på kurviga banor men känslan av att bara få mata i växlar och dra i väg i 200+ på en lång raktsträcka är riktigt kul.. Och jag ser verkligen fram emot att få testa Ringen och t ex Spa skulle oxå vara kul att få köra..

Tar oxå med bilen till Gotland v.30 och tänkte passa på att köra lite på GR då..


Nehepp, nu väntar min sambo på att vi ska ta barn och hund och gå och rösta i EU-valet..

M v h

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Hej, nu behöver jag den samlade expertisens hjälp.. skrev i ett tidigare inlägg att allt bara fungerar och det fick jag snabbt äta upp

Vet Ni någon i Stockholmsområdet som kan hjälpa till att fixa följande:
* byta packning i diffen, bilen läcker olja..
* felsöka och laga ett klonkande ljud höger bak, har kollat så mycket jag kan och hittar inget fel.. kanske hjullager??
* montera dit en platsbaklucka, sitter nu proffsigt monterad med silvertejp.. alla delar finns får bara inte till det riktigt..
* få till tutan, har fått montera bort den då den tutar lite när den vill, främst i vänstersvängar

Tacksam för svar då jag och bilen ska ut och åka lite, först blir det en Gotlandssväng och efter det en sväng till N u r b u r g R i n g (ännu bara på planeringsstadiet..) och då vill jag kunna lita på bilen..

M v h

// Johan
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Det klonkande ljudet kan vara bärarmsinfästningen bak. När bussningen tagit slut går bärarmen mot ramen. Klonk. Så var det i alla fall för mig.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Spjuvern på smr kan säkert hjälpa dig då han själv kör M3E36

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



svarat på ditt pm nu

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
PeOR skrev:
Det klonkande ljudet kan vara bärarmsinfästningen bak. När bussningen tagit slut går bärarmen mot ramen. Klonk. Så var det i alla fall för mig.

Peo.


Hola! Klonkandet har gått från lite och dovt klonkande till högre och mer frekvent klonkande för att därefter lugna ner sig igen.. gissar därför att något är löst och att det blivit än mer löst för att i sitt (nuvarande) lösaste läge inte klonka fullt så mycket.. märkligt hur mycket olika typer av "Klonk" det kan finnas på en bil..

Tack för tipset, skall kolla det..

M v h

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Spjuvern på smr kan säkert hjälpa dig då han själv kör M3E36


Tack! Hade försökt få tag på den snabba M3 föraren men inte lyckats då jag bara hade hans PM, men nu har han svarat så jag hoppas de kan få in min bil oxå innan de tar semester..

Tack igen för omtanken och hjälpen!!

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Spjuvern skrev:
svarat på ditt pm nu


Tack! Å jag har svarat på det i min tur..

M v h

// Johan
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Tutproblem har i några av mina äldre bilar samt polares nåt glapp i ratten.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
ok, ska ta ett varv till och kolla om det är någon kontakt/yta som inte håller för jorden till tutan..

Tack!

M v h

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Lite uppdatering såhär i semestertider..

Fick hjälp av SMR och Markus/Spjuvern (stort tack för hjälpen thumbs up ) att titta igenom min bil och att montera dit bakluckan jag inte fick dit själv. Det enda som hittades var att hardy-skivan behöver bytas vilket skall göras nästa vecka.

Bild med bakluckan på plats, börjar bli dags att få in bilen på lack snart så att den blir helt blå igen..:


Var sedan i måndags och körde på Gotland Ring, nedan är det en kompis som kör..


Körde med RaceChrono och loggade tider på runt 1:36, vilket vilket var ok, dock går det att göra lite mer på de tiderna då jag inte fick så många varv körda..

Idag var jag och dottern och tittade på "Finnkampen" där bl a Grönholm, Salo, Alx och några fler körde.. var ett trevligt evenemang. Inte så mycket körning men väldigt öppet där allmänheten kunde gå omkring bland bilar och förare.. Det kördes både på banan och på den bredvidliggande grusbanan..

Den M3:a som användes idag på tävlingarna tillsammans med KTM X-bow



Några supercart från Gotland Ring, toppfart 220 km/h, så de är riktigt snabba..


Några av de trevliga bilar som stod utställda i depåområdet.. mycket att titta på där!


Marcus Grönholm åker 940 på grusbanan (han kom tvåa efter Flodin)


Den läckraste e36:a jag sett på länge.. lite som min bil fast färdig Det är en Motorsport byggd M3 GTR som kör runt GR på 1:24 enligt uppgift



Det var lite blandat från Gotland..

I morgon skall jag ut och åka igen och skall försöka träna ännu mer på denna mycket roliga bana för att närma mig målsättningen att ta mig ned under 1:35.. (edit: gick inte, däcken tog slut och jag sladdade runt på korden på stadiga 1:36-tider.. kanske ska anmäla mig till drifting framöver..??)

På återhörande!

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Nu står det Nurburgring i kalendern mellan (edit) 15-18 augusti

SMR har återigen ställt upp och hjälpt mig med bilpysslet, denna gång har bilen fått en helt ny och fin Hardy-skiva.. såg den gamla och förutom att det är en extremt ful bildel så var den oxå definitivt trasig..

Har oxå köpt nya/beg R-däck då de gamla var nere på korden då jag körde på Gotland Ring, tycker att det gått lite väl fort med slitaget på däcken, hade Toyo R888 och de klarade typ 6 bankörningar och var sen helt slut.. i övrigt är jag mycket nöjd med däcken, grymt fäste, konsekventa, blev snabbt varma och överhettade aldrig.. tog ett tag innan jag lärde mig att det fungerade bäst runt 1,9 kg kallt för att de skulle gå som allra bäst.
Men nu är det Yokohama 048 m/h på fälgarna och det skall bli spännande att se skillnaden. Gissar att det inte är så stor skillnad men den som lever och kör får se!
Tävlade förut på Falken Azenis och jämför jag dem mot Toyo så höll Falken bättre men det var bättre grepp på Toyo..

Då den kompis jag planerat att åka till Ringen med är lite ambivalent angående huruvida han skall åka eller inte så räknar jag med att åka själv. Förslag avseende boende, andra tips och idéer emottages tacksam. Vet att det finns en hel del på avsedd tråd att läsa på men det finns alltid lite färsk information som emottages tacksamt
Det vore det kul med lite mat, öl och bilpladder-sällskap på plats, så är det någon som läser detta och har för avsikt att vara i trakten 14-17 aug så lägg in en kommentar eller skicka ett P.M

M v h

// Johan
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Ska ni inte se till att stanna kvar till den 16'e?

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Du menar typ skjuta på resan en vecka?? Tja, varför inte.. finns inget som hindrar det.. något speciellt som händer den 16:e som jag missat??

M v h

// Johan

OFFkeFF skrev:
Ska ni inte se till att stanna kvar till den 16'e?
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Sunk skrev:
Du menar typ skjuta på resan en vecka?? Tja, varför inte.. finns inget som hindrar det.. något speciellt som händer den 16:e som jag missat??

M v h

// Johan

OFFkeFF skrev:
Ska ni inte se till att stanna kvar till den 16'e?


Vi är där, plus att de verkar vara lite mer löst folk härifrån. DTM samma helg, plus att banan är öppen 5h på fredagen istället för stängd den veckan ni kikar på

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
OFFkeFF skrev:
Sunk skrev:
Du menar typ skjuta på resan en vecka?? Tja, varför inte.. finns inget som hindrar det.. något speciellt som händer den 16:e som jag missat??

M v h

// Johan

OFFkeFF skrev:
Ska ni inte se till att stanna kvar till den 16'e?


Vi är där, plus att de verkar vara lite mer löst folk härifrån. DTM samma helg, plus att banan är öppen 5h på fredagen istället för stängd den veckan ni kikar på


Ska kolla m familjen och kompisen men det borde inte vara något problem. DTM e kul och mer öppettider är ju alltid ett plus. Sen är ju lite trevligt sällskap betydligt mer värt..
Hur har ni ordnat boende osv..?

M v h

// Johan
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Sunk skrev:
OFFkeFF skrev:
Sunk skrev:
Du menar typ skjuta på resan en vecka?? Tja, varför inte.. finns inget som hindrar det.. något speciellt som händer den 16:e som jag missat??

M v h

// Johan

OFFkeFF skrev:
Ska ni inte se till att stanna kvar till den 16'e?


Vi är där, plus att de verkar vara lite mer löst folk härifrån. DTM samma helg, plus att banan är öppen 5h på fredagen istället för stängd den veckan ni kikar på


Ska kolla m familjen och kompisen men det borde inte vara något problem. DTM e kul och mer öppettider är ju alltid ett plus. Sen är ju lite trevligt sällskap betydligt mer värt..
Hur har ni ordnat boende osv..?

M v h

// Johan


För tillfället i köln för vår del, har kompisar där, men kollar efter annat boende lite närmre. vårt sällskap kommer nog vara lite splittat då vi kommer vara mellan 6-8 pers som ska ner.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
3 besök senaste veckan (57520 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande