Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 - Så borde den byggts från fabrik.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
1 besök senaste veckan (82505 totalt)
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Händer inte mycket kul i garaget nu, är mest jobb inför lack. Är mycket slipa, skrapa och fixa ... dock är det skönt att snart ha det överstökat och ny färg på kärran.

Har slipat lite ytrost på huven, i motorrummet och sådär. Fick även rensat bort all ljuddämpning under bagageluckan, grundade sedan själv med 2k CA-primer och lackspruta, blev faktiskt nöjd

Påbörjade rensningen utav all isolering på motorhuven, är ett helvete att skrapa allt men thinner och spackelspade gör mirakel både på isoleringen och hjärnan

Hängde på huv och lite frondetaljer också för att få en reminder om hur en E30 ser ut hel, är ju inte sällan man ser dom hela och fungerande nu för tiden.

Hjullager bak ska jag försöka få tag i snarast också så man får ner den på alla hjul och kan köra ut den utanför garaget, ska bli skönt!

Bilder:

Grundade massa delar till polarens S2'a samtidigt som jag drog bagageluckan.


Såhär blev bagageluckan.


Har även lagt igen gamla hål i bagageluckan. Ska grunda ordentligt där sedan får lackeraren spackla.


Mycket rostslipande har det blivit.




Eländiga huven.


Först tog jag en spackelspade och körde av all isolering.




Sedan hällde jag thinner på huven och blötte ner papper i thinner som jag lade över allt.


Efter ett par minuter var det bara att börja skrapa bort. Efter att man skrapat bort allt så torkar man en sista gång med thinner, sedan är det slipbart.


Så står liket idag.


Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Nu har det skruvats lite till. Har börjat modifiera en frontplåt @ CSL. Kommer lite bilder och tankar om det nästa år, hähä.

Inom en månad är bilen lackad och en motor står i stativet bredvid. Känns så jävla gött.

Får uppdatera mer i de kommande dagarna men idag rullade jag ut bilen för första gången någonsin. Känns riktigt bra. Jag fick låna en komplett bärarm från Snowdragon för att kunna rulla bilen. Hade svårt att få tag i hjullager till min egna bärarm. Så den bärarmen som sitter på nu är bara ditsatt temporärt tills jag fått tag i hjullager. Stort tack till Matz och Mia från Snowdragon!

Såhär såg den ut utanför garaget.



Gott nytt år till alla!

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Fint när det går framåt

Gott nytt år på dig med!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Härligt att den rullar thumbs up Då blev det ett gott slut på bilbyggaråret 2008

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Ja det känns jävligt gött

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Har varit myyyyycket annat i garaget nu.

För en vecka sedan bytte jag motor i en 320 touring tillsammans med ägaren. Från M20B20 till M20B25. Vi körde in bilen 12.00 och bilen var klar ca 23.00. Är ganska stolt faktiskt

Igår blev ett annat motorbyte i en E30 klar, från en rasad M20B20 till en hel M20B20. Tog två dagar.

Imorgon ska jag lyfta ur en M50B25 ur en 525 E34, det är den motorn jag kommer använda.

Utöver det har det varit massa andra bilar med småsaker som tar tid. Nu kommer jag inte röra någon annans bil på ett tag då man blir så jäkla trött på allt skruvande med alla skitbilar.

Min är nästan klar för lack. Det återstår att skrapa bort allt "shit" från motorrummet, lägga igen antennhålet och bygga klart fronten. När bilen kommer tillbaka är motorn redo för att lyftas i. Så inom en månad ungefär bör bilen se ut som en bil med rutor monterade, dörrar, skärmar, front, lampor m.m. Sedan återstår all el till motorn, omkringsaker till motorn, lite på bränslesystemet samt massa småsaker i chassit. Kanske blir klar i tid ändå...

Fick även tillbaka mina skivor från slitsning i förrgår. om någon i Göteborgsområdet vill ha fyra skivor slitsade för 500kr i en styrd fräs så skicka PM. Mer info fås i PM.

Så, det kommer la vara ganska dött här tills bilen är lackad.

Bilder på skivorna:







Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Är bara massa andra skitbilar som åker in och ut i garaget nu men idag var en av skitbilarna till min fördel

Tog ur M50B25 maskinen som jag ska ha, en icke vanos.

Sedan kanske jag kör med ett K26 agg beroende på spec, var meningen att min polare Thure skulle ha det men det passade inte riktigt på hans S2'a så vi får se om jag kan köra med det. Vill inte ha diesel-effekt men samtidigt ett brett register men framför allt pulver hela vägen till varvstoppet. Vi får se.

Tryck på länken här för att se lite frågor jag vill ha svar på:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?p=216375#216375

Bilder:

Ut med motorn i 525an. Börjar gå smidigt nu efter 7 motorbyten sedan sommarn/hösten.


Turbon.




Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Trevligt att äntligen få ur rätt motor ur alla bilar som passerat det garaget

Vad är nu effektmålet? 300-350hk?

edit: Såg nu på PPF att ditt mål var just detta, på bakhjulen

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Ja det känns bra!

Bilen ska lackas nästa fredag (exakt en vecka) så tills dess har jag lite att göra. Medan den lackas så kommer jag byta diverse packningar i motorn, lacka blocket, putsa till allt och sådär. Så när bilen kommer tillbaka så lyfter jag i motorn med koppling, svarvat M20 svänghjul, låda osv. Känns jävligt bra.

om 2-3v bör bilen se ut som en bil igen med en gemensamt täckande färg, rutor/lyktor/lister monterade samt motorn.

Jag har la inget effektmål egentligen utöver original 192hk. Vill ha bilen rolig att svänga med och jag tror det blir ganska roligt till en början med de gula Konisarna runt om, delrin överallt, alla leder nya och hyfsat vettiga bromsar. Sedan ska bilen gå en del gata och rakt fram också men just bana och känna att man använder bilen kommer bli det roligaste att prova på i år.

Så, 0.7-1.0kg i laddtryck lär det ju bli på E85 och vart det leder vet jag inte men över 300whp tror jag inte är några problem. Oavsett om effekten inte behövs på bana i ett så "outvecklat" chassi samt en ren nybörjare bakom ratten så vill jag ha mer än original. Just för att kunna busa lite också, är ju trots allt 18 år vilket innebär att man lär sig av sina misstag

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Någon som har tips på hur hårt man kan börja med att ställa sin gula Konis?

Ca 1200kg bil. Vet inte om fjäderhårdheter eller mer info är nödvändig?

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



pelko skrev:
Någon som har tips på hur hårt man kan börja med att ställa sin gula Konis?

Ca 1200kg bil. Vet inte om fjäderhårdheter eller mer info är nödvändig?

Mvh Mathias


Något jag har i bakhuvudet är en grundinställning där dämparen är så mjukt satt som möjligt utan att fjädern bestämmer rörelsen, att bilen kommer i gungning. Så fjädrarna bör vara intressanta.
Det ska bli kul att se bilen när du fått igång den, det enda jag hade gjort annorlunda är inredningen...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Inredningen ryker nog delvis till 2010 om bilen fortfarande lever Körde lite CTR i dagarna och insåg hur sjuuuukt kul det är att kunna svänga på riktigt och styra över bilen. Min bruks-volvo gungar bäst den själv vill...

---

Idag har jag bland alla andra skrotbilar lagt lite på min egna. Plockade ner M50n och kikade på kammarna och sådär och allt ser bra ut. Imorgon ska hela skiten hetvattentvättas, sedan ska jag plocka ner den lite mer för att byta alla packningar. Till sist ska den lackas och sedan ska alla omkringsaker rengöras och fräshas till innan montering.

Bilen skulle lackats nu på fredag den 16'e men vi skjuter upp det en vecka.

Bilder:





Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Händer lite småsaker med motorn och karossen innan lack. Började även bygga kollektorn idag. Första gången någonsin jag testar att bygga grenrör eller en kollektor och det är svårt men efter lite slipande invändigt kan det bli bra.







Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Det såg ju jättefint ut Pelko Mina kollektorer på extraktorn jag köpte på eBay... är inte alls så fina.

Vad sågade du av dem med? Antar att det inte var bågfil.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
SmurfMan
Knislinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 99





Hur har du satt i dom lederna är dom pressade dit eller ? jag visste inte ens att man kunde byta sånna

_________________
Magnus Svensson "Team SBR"
Passat 1.8T -05
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Golf MKIII VR6 Driver
Carkings Tävlingsledare
Citera
Zwofurti
Gällivare
Här sen Jun 2005
Inlägg: 67



klart man kan byta leder.. vad ska man annars göra nätr dom är slut =)

det är små splines på dom, brukar gå att pressa ur med en avdragare rätt lätt

_________________
Emil Rapp
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Zwofurti skrev:
klart man kan byta leder.. vad ska man annars göra nätr dom är slut =)



Man köper hela länkarmen med leder & allt
Dock betydligt billigare att byta leder

har man bärarmarna i alu så brukar det vara svårare att byta

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
SmurfMan
Knislinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 99



Michael Bäck skrev:
Zwofurti skrev:
klart man kan byta leder.. vad ska man annars göra nätr dom är slut =)



Man köper hela länkarmen med leder & allt
Dock betydligt billigare att byta leder

har man bärarmarna i alu så brukar det vara svårare att byta


ok ja för jag hade en saab 900 97:a som jag bytte länkarmen på eftersom saab varit dumma på 900 modellen att ha sånna som är pressade i och sen är dom i aluminium.

_________________
Magnus Svensson "Team SBR"
Passat 1.8T -05
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Golf MKIII VR6 Driver
Carkings Tävlingsledare
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Tack ska ni ha

Nisse: Hade två vinkel-kap maskiner. En med putsskiva och en med kapskiva, gick åt några stycken av varje

Sedan är lederna som redan nämnt pressade i och ur. Vissa har en svetsloppa org på undesidan lederna.

Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Imorgon tänkte jag börja skruva igen och sluta lata mig.

Bland annat ska jag leka i motorrummet med denna leksaken jag lånat av Wallin. Allt shit ska bort.


Sedan ska jag bygga klart kollektorn och svetsa på "för-rör-bitar" på flänsen.


Motorn har hetvatentvättats och imorgon ska jag börja riva lite smått för att byta alla packningar och lacka blocket b.la.


Har även hjälpt en kompis ( http://www.garaget.org/?car=49214 ) att bygga ett grenrör till hans SAAB. Första gången vi bygger så det ser sådär ut men rören är ungefär lika långa och tycker faktiskt det blev helt okej för att vara ett första försök. Ska finjusteras och helsvetsas i helgen.




Mvh Mathias

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Fint som vanligt Mathias!

Bra att öva bygga grenrör innan du bygger ditt eget

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 - Så borde den byggts från fabrik.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
1 besök senaste veckan (82505 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande