Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i -92 Time Attack | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 83124 besök totalt |
Ser fint ut!
Jag har insett att jag inte kommer bruka min motor på något år så när jag skulle ställa in kammarna men inte kom åt att mäta lyft på vettigt sätt så ställde jag den i lämpligt hörn. Hur kom ni åt att mäta lyftet? Vad kör du för lyft på respektive kam nu när du ska köra sugmotor? _________________ Joakim Karlsson |
Nej här händer det inte mycket tyvärr, ska försöka dra igång igen i januari...
Det enda jag gjort med bilen är att palla upp den i nya garaget så jag bjuder på en bild på det... alltid något. Mvh _________________ Richard Brandt |
Nu har jag tagit mig i kragen och börjat meka igen...
Kände att jag behövde en motivationshöjare så jag köpte mig en Holset hx40 med avgashus 14, skulle egentligen ha haft tag i en hx35a men det fanns tyvärr inte att få tag på Köpte även en lite mindre IC än den jag köpt tidigare... den nya är 400x300x76 Motivationen steg med ungefär 100% när man fick lite nya speedparts i garaget och då får man ju passa på att börja meka igen... Första grenröret som jag försöker bygga ihop, det är ingen lek att försöka få ner en hx40 i e36ans trånga motorutrymme men det ska nog gå _________________ Richard Brandt |
Punktade klart grenröret idag, saknas uttag till wastegate eftersom jag inte köpt någon än.
Som sagt, ingen lek att få agget där man vill ha det så jag fick göra lite plats med såg, rondell och släggan. Ska nog gå att få ihop det igen med "lite" plåt och ett kilo spackel. _________________ Richard Brandt |
Eftersom det är helt omöjligt att sälja saker numera så har jag börjar greja lite med bilen igen... hur långt jag kommer återstår att se...
Svetsat ihop fjäderbenstornet, blev lite mindre än orginal iaf. Tvivlar dock på att jag får dit turbon utan att luta upp motorn. Lite mer svetsning och sen lite spackel på det. _________________ Richard Brandt |
Nu är snart fjäderbenstornet klart, ska bli skönt att gå vidare med annat. Misstänker att inte min hx40 kommer gå att få dit så jag har köpt en schwitzer s200 turbo istället som jag hoppas ska få plats. Den borde dyka upp nu i veckan.
_________________ Richard Brandt |
Fick min s200 turbo idag men den var tyvärr inte så mycket mindre än hx40in...
Blev trött på att det aldrig går som jag vill så jag tog fram rondellen och gick loss på hx40ins avgashus Skar bort allt onödigt på det(int. wastegaten fästen.) så nu ser det ut att kunna funka snart. TIIIGHT! Måste kapa och svetsa lite till men nu är det nära iaf! _________________ Richard Brandt |
Idag har det hänt lite i garaget igen...
Stort tack till Micke som hjälpte mig idag, mycket roligare och lättare med sällskap i garaget. Vi började med att kapa av en cm på alla grenrörspipor för att få in turbon mot toppen, sen punktade vi fast dem i toppflänsen samtidigt som vi hade avgashuset så tätt som det gick mot ventilkåpan. Måste ragga tag i en annan svets nu för min funkar inte att helsvetsa med när det är trångt eftersom slangpaketet är kasst och det blir strömförande i munstycket... Efter det var punktat testade vi det i bilen och det blev ungefär som förväntat, jag fick alltså ta fram rondellen och släggan igen Men nu passar både hx40in och s200an! Fick kapa ett litet snitt i fjäderbenstornet och banka in det lite. Imorgon hoppas jag kunna bli klar med allt slipande och spacklande för ett tag Här kommer lite bilder på hur resultatet blev. Kapat, bankat och svetsat Lite spackel på det. Här sitter s200an monterad, kommer dock köra med holseten då jag redan köpt alla flänsar och packningar till den. Hur mycket rör sig en motor med orginal motorkuddar föresten? Är det lika bra att beställa hårdare kuddar direkt? Har bara någon cm mellan turbo och fjäderbenstorn. _________________ Richard Brandt |
Idag blev jag klar med fjäderbenstornet.. blev inte riktigt hundra procent nöjd men nu orkar jag fan inte slipa och spackla mer.
Nästa delmål får bli att helsvetsa grenrör eller börja snickra på tryckrör. _________________ Richard Brandt |
Idag har större delen av dagen och kvällen tillbringats i garaget.
Började med att montera dit fjäderbenet på högersidan som jag tidigare tagit loss för att kunna svetsa. Efter det plockade jag ur motorn och bilen rullades ut för att tvätta rent i motorutrymmet. Sen monterades motorn i bilen igen och grenrör och turbo åkte i för att se hur det blev nu när det är lackat och ''klart''. Har börjat snickra på ett IC-fäste också så jag kan börja dra tryckrör mm. Bjuder på lite bilder också Frisk luft. Lite fräschare än innan iaf. Trångt Ett avgashus utan wg skulle inte göra ont. _________________ Richard Brandt |
Idag blev det garaget ett par timmar igen.
Började med att bygga ett ic-fäste och sen punktade jag upp tryckrör på den kalla sidan. Ska köpa lite mer rör imorgon så jag kan bygga på andra sidan också. _________________ Richard Brandt |
Idag skulle det byggts avgassystem men så blev inte fallet, provtryckte tryckrören istället.
Var några mindre läckage som fick svetsas, provtryckte till 2-2.5 bar läckte mer vid slangklämmorna än i svetsarna. När jag inte hittade fler läckage så tvättade jag av dem och målade dem. _________________ Richard Brandt |
Gick på semesten i tisdags så nu ska jag försöka greja så mycket jag bara orkar
Ja det finns banåka planer, tog licensen för två år sedan men löste inte ut den förra året så jag måste maila sbf och fråga om jag måste göra om allt. Ska försöka åka på lite evenemang med bmwsc om jag får ihop bilen. _________________ Richard Brandt |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i -92 Time Attack | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 83124 besök totalt |