Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3.2/915 1984 Ny lack inför 2011.
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (34941 totalt)
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
FLAT-SIX skrev:
Sweeet! thumbs up Jag blir sugen på att plocka fram Gevalia nu, men jag håller mig lite till...


Jag kör ju som en men jag har inte haft några problem med bromsarna. Kör iofs
på 15", men har nu å andra sidan en 3,6a där bak!

Jag är en snål (läs får inte mer pengar av min fru..) jävel och har kört på Textar. Funkade bra,
men förra året blev det röda EBC och de nöp verkligen bättre. Vågar inte tänka på hur
3 ggr så dyra Ferrodo/Pagid/ujuj skulle kunna vara. Borde inte behöva kylning annat än
för, ehh, coolhets-faktorn!


Hehe.. låter bra Daniel.. Man vill ju ha colhetsfaktorn så hög .. eller var det så låg som möjligt..!
Skall bli kul att att bli omkörd av Gevalia i sommar.. har du hunnit åka mycket sen motorbytet???
Vad har du för prestanda i den nya maskinen, samt vad väger bilen efter bytet...
Jag väntar med spänning på vägningen av min...

Jag tror att vi gör ett försök med bara byta belägg, och sen r-däck.. blir det för varmt får vi byta skivor +kylning...

Jag fick tipset om Carbotech XP10 belägg.. någon som har åkt på dessa???

//Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4506



Härligt att få igång den!

Jag kör gula pagid runt om. Det bara går och går. Håller i evighet. Resten orginal.
Bromsa på rätt sätt hjälpte mina bromsar på bilen mer är kylning tror jag...jag tog några varv med en duktig instruktör några gånger sen blev det bra.

Roligare att köpa bantid för pengarna än bromsgrejor!


_________________
Jens Lanvin
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Jens L skrev:
Härligt att få igång den!

Jag kör gula pagid runt om. Det bara går och går. Håller i evighet. Resten orginal.
Bromsa på rätt sätt hjälpte mina bromsar på bilen mer är kylning tror jag...jag tog några varv med en duktig instruktör några gånger sen blev det bra.

Roligare att köpa bantid för pengarna än bromsgrejor!



Pagod är oxå ett alternativ.. Vi får se. Sen beror det säkert mycket på körstil oxå som du skriver.
Finns mycket att bättra på i körsättet!!

// Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Jaha.. nu kan man snart inte skylla på mer än på föraren ifall det går för sakta!

Beställde:
Nya skivor,hålborrade.
Carbotech XP10 fram och bak
Renoveringssats till oken
Bromskylning
monteringssatser.



Kan man slitza hålborrade skivor.. fördelar/nackdelar.

Har förstått att hålborrade skivor spricker lättare.. Hoppas att motverka detta så mycket som möjligt med kylning +rätt bromsteknik.

I morrn skall bilen på cornerweight +hjulinställning.

Sen ligger jag och myser på klicket för nya Toyo R888 runt om.
205/55/16 fram och 245/45/16 bak.

Det blev en slant men lika bra att fixa allt på en gång.. annars blir det bara en massa strul som de senaste tre åren!!!!

Jäklar vad sugen jag är på att få ut bilen på bana!!!!!

Siktar på Gelleråsen med PCS premiär.. sen uppföljning med PCS på mantorp i mitten av juli...

MVH
Patrick Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Nu har bilen fått en översyn hos Levin racing.

Invägningen gick på 10min då jag helt enkelt på något oförklarligt sätt hade justerat in vikterna med mig i bilen och halv tank bara genom att montera ihop grejerna i garaget... thumbs up otroligt.

Sen blev bakvagnen injusterad med -2.4 grader camber och (om jag inte minns fel) 2mm toe in.

Framvagnen fick 0.5mm toe ut.
Men cambern i framvagnen lyckades vi inte få ordning på..

Passagerarsidan fick vi -1.6 grader camber, men på förarsidan gick det att få -3.5 grader..??
Vi klättrade runt överallt och försökte få grepp om problemet, men troligtvis så rör det sig om en kulled som fått på skam på förarsidan.
Så när jag byter bromsar så skall allt kollas över för att försäkra mig om att allt står rätt till.
Ivf så efter vår inspektion så är det konstaterat att det inte är karossen det är fel på.. så det måste vara en kulled eller ett böjt stötdämparben.
men men.. det är bara att luska vidare och ev beställa lite mer grejer...

Cambern blev inställd på -1.6 på passagerarsidan samt -2.0 på förarsidan då våra banor går i högervarv...

nu sitter jag och väntar på delar att montera, samt att jag vill hinna få på en uppsättning toyo R888 på bilen innan premiären på gelleråsen med PCS.

//Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Nu när man vart hemma ett tag... (får inte åka någonstans för läkaren pga att jag drog på mig en lunginflamation i malaysia) så har det ritats och tänkt banåkning..

Började med att fixa sommarbilen (911-87)., den är nu besiktigad och klar inför 2010!

Sen lämnades den svarta in på översyn av framvagn.
Nya skivor runt om +bromskylning ligger på arbetsbänken i garaget

Sen satt jag och funderade på vad jag skulle göra med all denna tid...

Så jag började rita på en hjulinställningsutrustning för att ha i garaget, samt att den skall vara smidig att ta med sig vid behov!

Så efter lite ritande, ett besök hos en svetsfirma samt handlat lite atteraljer på feltema så står allt nu klart i garaget.

Hade bara ifånen med mig så får ursäkta bildkvaliteten.


Allt samlat.. borde gå in i bak i en kombi.

Varje hjulstöd är justerbart i höjd i de fyra hörnen.
Så man kan lätt kompensera för sluttande garagegolv.
Körde upp sommarelvan på plattorna och det gick utan problem att justera så att plattan är i våg.
Sitter nu även små lod på varje platta.
justeringsmöjligheten i höjd är ca 40mm
skall lägga en 1mm tjock plåt på plattorna med olja emellan så att hjulet glider lätt vid justering.


Justerskruvar på plattorna.



sen borrade jag och gängade i pallbockarna samt borrade lite i ett par vattenpass så att de sitter kvar när man hängt på tråden.


och lite krokar att fästa tråden i.


Köpte även ett digitalt vattenpass som jag tänkte mäta camber med.

Camberverktyget kanske skulle vara av lite mer avancerad modell av vattenpass, men om det slår på 0.1-0.2 så gör det nog detsamma när det sitter en vid ratten.
Ivf så får jag bra repeterbara värden vid testet, så jag kan nog hålla mig inom 0.1 grad fel.

Blev nöjd med grejerna och det känns bra att kunna ha koll på hjulinställningarna hemma ifall jag får ett konstigt slitage på däcken tex. sen är det intressant att kunna laborera lite med vinklar osv för att lära sig vad som gör vad.

Edit: Ärd det någon som har koll på hur stora cornerweight vågarna är bredd x längd.
Plattorna är 400 x 400mm.

Finns det någon som hyr ut vågar, alt någonstans man kan låna??
Skulle vara kul att laborera lite med vikter oxå!

MVH
Patrick Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Sååå smidigt med de justerbara plattorna! thumbs up

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Jag är lite förvirrad.. .

Jag var ute i garaget och lekte lite med mina hjulinställningsgrejer idag.. men resultaten gör mig ganska fundersam...

den 26/5 gjordes en invägning samt hjulinställning på en porscheverkstad.

Följande inställningar gjordes.

Toe i mm
Camber i grader
Vikt i kg

VF / HF
Toe: 0.5 UT / 0.5 UT
Camber: -2.2 / -1.6
Vikt: 233 / 235

VB / HB
Toe: 2 IN / 2 IN
Camber: -2.4 / -2.4
Vikt: 391 / 375

och idag fick jag följande:

Toe i mm
Camber i grader
Vikt i kg

VF / HF
Toe: 3 UT / 2 UT
Camber: -1.2 / -0.5


VB / HB
Toe: 3 IN / 3 IN
Camber: -1.5 / -1-9

Cambern mättes med biltema digitalt vattenpass så för att dubbelkolla så tog jag en bit fisklina och hängde i en bricka, sen mätte avstånd till ovankant samt underkant på fälgen och fick följande.


Mätningen är hur mycket större mått jag fick i ovankant på fälgen.. dvs negativ camber.

Edit: det är 16" hjul. dvs räknat på ca 450mm i dia. 16" =406mm + kanten.

VF / HF
Mätning. 12mm / 5mm

VB / HB
Mätning: 11mm / 16mm


så med obefintliga mattekunskaper så kom jag fram till följande:


VF / HF
Camber. -1.5 / -0.5mm

VB / HB
Camber: -1.4 / -2.1


Så om mina beräkningar och mätningar stämmer så står mina hjulvinklar åt skogen...

Bilen är ej lyft eller liknande utan har körts upp på plattorna jag mäter på..
Plattorna i sig kan diffa på 5-10mm/fram/bak och åt sidorna samt kanske 0.2-0.5 grader i lutning.

Är det någon som kan berätta ifall jag kanske gör något fel eller är det så att bilen är felinställd från verkstaden??

MVH
Patrick Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Har haft bilen ute på banan en sväng nu och konstaterat att bilen understyr ganska kraftigt både in och ur svängarna både på mantorp och sviestad.
Så nu är frågan... Skall man ställa bak krängaren lite hårdare eller skall man minska camber bak en aning?

Slitagebilden på däcken (vad jag kan se) är bra med ett jämt slitage hela vägen ut i ytterkant på däcken. Toyo r888.

Bilen har 22 och 29mm stavar
22mm justerbara krängare fram och bak. Båda inställda på det mjukaste.

2 grader camber fram och 2.4 bak. Camber är max fram!
4mm toe out fram och 4mm toe in bak totalt.

Däck 205/55/16 fram och 245/45/16 bak på 7&9" fälg.

Vilket är bäst att göra???

_________________
Patrick Hansson
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1896



Hej Patrick,
Jag skulle absolut prova att ställa krängaren bak hårdare.
På en gammelbil så låter cambern bak lite mycket i förhållande till fram (fast som du vet så är felet att du inte kan ställa mer fram ) men å andra sidan så får du en lugnare bil.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Tackar för input thomas. Det blir till att ge sig på krängaren bak en sväng innan körningen på sviestad!

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Tackar för input thomas. Det blir till att ge sig på krängaren bak en sväng innan körningen på sviestad!

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Uppdatering för eget huvud.

1. Turbostyrstag. KLART
2. Grövre torsionsstavar. KLART 22/29
3. Nya krängningshämnare. KLART 24mm justerbara.
4. R-Däck +Fälg KLART 7/9x16, 205/245 Toyo R888
5. Stolar. KLART Sabelt
6. Sänkning. KLART. Ett jä..la jobb bak.
7. Hjulvinklar. KLART Pågår med små modifieringar... mer camber fram??.. Hur??
8. Nytt avgassystem. Utgår.. Ljudet är bra som det är.
9. Montera bort AC. KLART
10. Nya mattor till inredning. KLART Ny rs matta +dörrsidor.
11. Ta bort Ljudisolering. KLART Inte ett spår kvar :-)
12. RUF plast fram och bak. Utgår Den e vacker som den är!
13. Halvbur. KLART Helbur blev det visst..
14. Bälten. KLART Lico 6p
15. Kläder. KLART Skor +handskar+ overall, kanske en ny hjälm??
16. Service, total översyn. KLART Utföres varje vår!
17. Nya Bromsslangar. KLART Stålomspunna.
19. Cornerweight. KLART Men en hemmaapparat vore kanon .:-)
20 Ny lack. Inämning 15/11. Blev upprepad.. Försäkringsärende.
21. Nya skivor +belägg. KLART Hålborrat +Carbotech runt om.
22. Bromskylning. KLART Inte en tillstymmelse till bromsproblem...trots att jag fegar på pedalen :-)

Övrigt:
Diffbroms står högt på listan..
Understyrningen kan botas genom att ställa min fram och max bak...kanske grövre stavar bak?? försöka få in 215 fram på 7" fälg???
Motorn går som ett troll.. ingen tendens till misständning och inte en droppe olja under bilen trots 1h på banan! :-)

Enda problemet med 2010 är att jag inte hann med hälften så mycket körning som jag skulle vilja!

Väl mött 2011!
/Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Var borta hos lackeraren och kollade till hur det går.

Naken hon ser ut utan framskärmar.....

Men fint blir det :-)

Ny svart lack, all tillstymmelse till rost skall bort. Hittade bara lite i batterilådan samt lite på höger tröskel..

Skall bli kul att få hem bilen igen..

Sen är det bara service våre 2011 kvar, samt att jag skall rulla skärmkanterna fram när snön har smält!

Men dock sitter man på internet och drömmer om mer camber fram.

Börjar även drömma om vagnbok!..... PCSR.... Hjärtat säger JA JA JA... Hjärnan säger NEJ NEJ NEJ.. du har redan för mycket att göra.......

_________________
Patrick Hansson
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Hej,

Såg att du skall rulla skärmkanter, har du en egen skärmrullare eller hyr du?

Funderar själv på att rulla mina både fram å bak.

/Magnus
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Nej det lämnar jag bort. Har hört att pelles däck i Linköping kan fixa detta.
Annars får man väl ta en dagstur till storstaden och få det gjort. SMR har grejer vad jag förstår.
Även levin i kungsör.

//Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250


Trådstartare
Nu är bilen tillbaka från lackeraren samt årets första åkning är avklarad.

Vill tacka grabbarna i PCSR för en kanondag på Gelleråsen samt tack för det trevliga bemötandet samt all hjälp under dagen!!!
Är en stor fartskillnad mellan PCS banmöte samt PCSR's funktionärskörning!
Hoppas bara att jag inte var allt för mycket i vägen. :-)
Ser fram emot nästa körning på Mantorp då jag hoppas att med bättre koll på hjulvinklar samt lufttryck och med bättre koll på spåren skall kunna hålla lite bättre fart.


Huvudströmbrytare är monterad men jag är inte säker på vart jag skall bryta för att bilen skall stanna... Funderar på att bryta vid säkringen till bränslepumpen... Tips mottages med glädje!

Har kopplat enl skiss!


I övrigt så gick min andra 911 till en ny lycklig ägare! Lycka till!!!

MVH
//Hansson

_________________
Patrick Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3.2/915 1984 Ny lack inför 2011.
<<   1, 2, 3, 4, 5
2 besök senaste veckan (34941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande